LCHF - recept och tips på mat

Sv: LCHF - recept och tips på mat

Har redan skrivit om det i "ditt kök"-tråden, men det är så stort att jag måste lägga in det här också!

Vi har ätit vår första egenskördade sparris idag!!!* Och då menar jag inte bara den första för i år utan den första någonsin! Våra plantor blir tre år i år och det är första året som man får skörda - och då bara 2-3 skott/planta. MKT efterlängtat alltså! Avnjöts grillad med hollandaisesås.

Efter denna kulinariska höjdpunkt som förrätt blev det grillad korv, gjord på entrecote och västerbottensost, med sesamfröpanerad mozzarellaost och sallad med balsamicovinägrett.

Sammanfattningsvis en riktig höjdare till söndagsmiddag!

*Betänk också att vi bor i Luleå. Har läst i trädgårdsböcker att man skördar sparris från mitten av maj nere i Skåne - så det var verkligen över förväntan att kunna börja skörda redan 22 maj här i Norrbotten.

Här kommer receptet på sesamfröpanerad ost:

Skär osten i ca 1 cm tjocka skivor och vänd dem först i uppvispat ägg och sedan i sesamfrön. Stek sedan i rejält med smör i varm panna till gyllengul yta.

Har panerat västerbottensost och då använde jag ägget helt naturellt eftersom osten har så mycket smak i sig. Supergott att äta till en blandad sallad.

Till mozzarellaosten idag blandade jag salt, peppar och oreganos i ägget. Den milda mozzarellan blev en mkt bra smakbrytning till den smakstarka korven.
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

*KL*

Efter en hel dags kroppsarbete vid 30 grader i skuggan *pust, flämt* testade jag att göra en LCHF-smoothie till middag. Det blev kanon!

Så här gjorde jag: ca 1,5 dl rysk yoghurt (17 %), 1 dl grädde, 1 näve frysta hallon och 2 rågade msk proteinpulver mixades till "fluffig" konsistens. Jättegott och mättande!

Perfekt när det kändes för varmt för att äta - men kroppen verkligen behövde påfyllnad av både energi och vätska.
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Knapplån

Jag är helt grön på det här med LCHF, börjar från och med dagens middag. :D

Den enda nackdelen med denna livsstil känner jag är den stora köttkonsumtionen som är påfrestande på miljön. Är bönor helt förbjudet?

Såg ett recept på baksidan av ett gräddpaket som lät så himla smarrigt - gräddkokta grönsaker. I receptet skulle man fräsa lök och fänkål, sedan tillsätta tomater, fond, grädde, kryddor och citronskal och servera till potatis eller liknande. Jag tänkte snarare att man kunde servera det till kött, men är fänkål big nono?
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Sojabönor innehåller minst mängd kolhydrater, ifall du vill äta bönor. De har varit mina favoritbönor innan LCHF. Men numera är min mage så "avvand på fibrer" så när jag åt dem senast fick jag ont i magen...

Fänkål är inte dumt alls!
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Den enda nackdelen med denna livsstil känner jag är den stora köttkonsumtionen som är påfrestande på miljön.

Att köttätare är de stora miljöbovarna är dock en "sanning" som inte tas för självklar av alla längre. Många som läst boken "Vegomyten" verkar ändra uppfattning på den punkten...
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Såg ett recept på baksidan av ett gräddpaket som lät så himla smarrigt - gräddkokta grönsaker. I receptet skulle man fräsa lök och fänkål, sedan tillsätta tomater, fond, grädde, kryddor och citronskal och servera till potatis eller liknande. Jag tänkte snarare att man kunde servera det till kött, men är fänkål big nono?

Jag såg också det receptet och tänkte att det lät gott till kött, sen såg jag deras förslag om att servera det med potatis. Va??? Det kändes helt bakvänt, snacka om att vara kolhydratsavvand! :D Säg till om det blev gott! Jag vet inte om jag är så förtjust i fänkål men det kanske är gott i kombination med det andra så jag är nyfiken!

/Erica
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Vilka är det som ändrat uppfattning efter boken? Kreti och pleti eller kunniga i ämnet? Google gav bara lite vagt vad det är boken tar upp och det är bara random bloggare som kommenterat den.

Själv tror jag på en gyllene medelväg vilket jag hoppas på att kunna hitta även med LCHF framöver (om det funkar bra med dieten för mig). :)
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Jag har läst boken lite hastigt. Jag är inte särskilt kunnig på kost & hälsa, men däremot på miljö & resurser.

Boken har rätt i att jordbruket innebär stora miljöproblem, men analysen är det lite värre med.

En av de teser boken driver är att det inte funkar att folk är vegetarianer pga att det då måste odlas så mycket grönsaker, vilket alltså är ett miljöproblem. I detta sammanhang förtigs att något i stil med 80% av dagens odlingsmark används för djurfoder, så att vi kan äta kött.

Vad gäller miljödiskussionen är väl detta det mest slående felet, sedan leder det felet ju till en massa följdfel. Startar man med felaktiga premisser, blir ju gärna resten fel också.

Vidare menar författaren att barn till veganer är kortare än andra barn, och oftare är blinda. Jag har inte sett någon studie som tyder på att detta stämmer.

Sammanfattningsvis är det ingen slump att boken endast nämns på bloggar och liknande. Den är inte intressant nog för seriösa recensioner. Själv skulle jag aldrig skriva om den annat än som exempel på pseudovetenskap, eller något liknande. I SvD har boken dock recenserats/diskuterats av en forskare inom området, hon var inte nådig.

Tillägg: Jag skulle rekommendera de som är intresserade av resurser i relation till köttätande att läsa "Bilen, biffen, bostaden" också. Det är en statlig utredning som är påfallande lättläst, och såsom utredning saklig och informativ och med mycket referenser. http://www.sweden.gov.se/content/1/c6/04/59/80/4edc363a.pdf
 
Senast ändrad:
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Petruska - Jag tror att de som är skeptiska till vegetarisk kost av miljöskäl inte förespråkar kött från djur som är uppfödda på odlad mat utan snarare naturbeteskött. Detta är väl det enda miljövänliga kött som finns vad jag vet, så det gäller att handla medvetet!

Men nu är väl detta OT så diskussionen kring miljökonsekvenser av vår köttkonsumtion kanske passar bättre i en egen tråd? (väldigt intressant ämne!)

/Erica
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Jag tror att de som är skeptiska till vegetarisk kost av miljöskäl inte förespråkar kött från djur som är uppfödda på odlad mat utan snarare naturbeteskött. Detta är väl det enda miljövänliga kött som finns vad jag vet, så det gäller att handla medvetet!

JO, detta är också vad som bland annat förespråkas i boken. Det finns dock inga, verkligen inga, vettigt utförda bedömningar som tyder på att det skulle vara möjligt att producera så mycket kött på det sättet att alla människor skulle kunna leva på det.

Författaren till boken bekymrar sig tex inte särskilt mycket om Indien, där vi ju har enormt många människor som är vegetarianer. Enligt författaren borde det ju vara lika olämpligt att de är det, som att hon är det själv.

Det medvetna handlande du pratar om, är ett privilegium för ett globalt fåtal. Förväxla inte det med global rättvisa på matfronten.
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

För att återgå till det som tråden ska handla om nämligen LCHF-recept och tips på mat

Snart är det midsommar, kom igen och lägg upp massa smarriga recept på midsommar mat :d

Era bästa sillinläggningar, röror, kladdkakor mm

Personligen ska jag lyxa med lite färskpotatis och jordgubbar
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

*kl*

Nu vet jag inte hur strikta ni är men jag åt en fantastiskt god lunch idag:

Riven rödbeta blandad med 2 ägg, grädde och lite pofiber. Stekta i smör i stekpanna (tänk rårakor).
Serverades med färskost och knaperstekt bacon + sallad till det. Enda krydda: Lite salt.
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

*KL*

Lagade en riktigt god, kall sås idag!

2 dl majonnäs
1 dl hackade, gröna oliver
1/2 msk mald rosépeppar
1 vitlöksklyfta, finhackad
1/2 dl repad, hackad timjan
peppar och salt

Det blev väldigt gott, men jag var inte riktigt nöjd med konsistensen... Gjorde tyvärr majonnäsen av ett helt ägg, istället för två äggulor och jag får den aldrig lika krämig då... Men har fortfarande kvar 6 äggvitor i kylen efter förra helgens aioli och ville inte ha ännu fler så, därför fick det bli ett helt ägg.

Vi åt såsen till grillad t-bone steak. Dessutom grillad, färsk sparris. (Hade hollandaise a´la Lallerstedt till sparrisen, d v s smaksatt med citron.)

Sammantaget en mkt god middag på vår 17-åriga bröllopsdag! :)
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

KL

Finns det något bra tillbehör som suger upp sås? Vi har en hel del rätter där vi bara slår grädde över kött/fisk och ställer i ugnen, sedan är tanken att potatisen ska suga upp såsen. :crazy:

Kan man ersätta vetemjöl i redda såser med fiberhusk? Samma mängd? Eller är det faktiskt ok att fortsätta med mjöl i såser, det rör sig ju oftast bara om någon matsked till 3-4 portioner...?
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

KL

Jag är så glad att jag hittade den här tråden :bow:
Under helgen har jag provat och läst på om LCHF - från och med i morgon är det 100% som gäller! Mina tips är än så länge ganska obefintliga - förutom att snabbmaten här hemma sedan länge har bestått av sallad på tomat, mozzarella och ruccola, med olivolja, peppar och basilika och ibland stekta korvslantar :d
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Tror inte det går reda varm sås med fiberhusk, finns något som heter Redix(?) på LCHF-shopen med jag tycker inte det heller blir bra, alldeles för geleaktigt

Philadelpiaost brukar fungera om man kokat ihop såsen lite först, även äggula brukar gå bra. Gäller vispa ordentligt och inte låta såsen stormkoka då skär det sig.

Sen märker jag stor skillnad på om jag gör sås på äkta grädde eller sonens 36% laktosfria. Den senare måste redas för att tjockna, kokar man för länge skär den sig bara, den äkta kan man koka tills den tjocknar.
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

KL

Finns det något bra tillbehör som suger upp sås? Vi har en hel del rätter där vi bara slår grädde över kött/fisk och ställer i ugnen, sedan är tanken att potatisen ska suga upp såsen. :crazy:

Kan man ersätta vetemjöl i redda såser med fiberhusk? Samma mängd? Eller är det faktiskt ok att fortsätta med mjöl i såser, det rör sig ju oftast bara om någon matsked till 3-4 portioner...?


Mos på blomkål och/eller broccoli är inte bara gott utan fungerar dessutom utmärkt till att supa upp sås! Annars kan man byta gaffeln mot en sked också - det gör jag ibland för att inte gå misste om den goda såsen!

Det går att reda varma såser med fiberhusk - men det gäller att bara ta liiiiiite! Börja med 1 krm och se vad som händer! Vid mitt först försök tog jag 1 msk och det blev som en tjock gelé (eller långfil) - hur mycket grädde jag än försökte späda ut med... Tillslut använde jag "såsen" som fyllning i crepes i ställlet och då funkade den perfekt!
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Testade ett Paolo Roberto-recept igår, som blev väldigt lyckat.

"Fänkål som mina fastrar serverade den".

Man skär fänkålen i "klyftor" och kokar dem nätt och jämnt mjuka. När de ångat av ordentligt lägger man dem i en ugnsform, häller över smält smör och sedan rejält med riven parmesanost. Gratinerar i ugnen till dess osten fått färg.

Vi åt ostfyllda, serranolindade kycklinglårfiléer till fänkålen.

Hittade ett annat recept på kycklinglårfiléer (från Kronfågel - inte från Paolo) som också lät väldigt gott:

Ajvar-kycklingca 500 g kycklinglårfiléer bryns i smör, saltas och peppras. Lägg i smord ugnsform.
Blanda 2 dl grädde, ca 5 msk ajvar relish, 1 tsk oregano och häll över kycklingen.
Strö över ca 2 dl riven ost och stek i ugn 200 grader ca 35 min.
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Såg ett recept på kall sås jag tänkte prova till helgens grillning
(ärligt snott från lifezone.se)

1 burk mascarpone
1 dl creme fraiche
2 dl riven västerbotten ost

Rör ihop och servera med lite riven ost och nymald svartpeppar på toppen
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp