LCHF - recept och tips på mat

Sv: LCHF - recept och tips på mat

Blev det lika gott som det låter?!!

Gjorde här om dagen en variant på Ceasarsallad:

Isbergssallad, plocksallad, crispsallad, bladspenat, ruccola och gurka (allt från egen odling) blandades med finhackade örtkryddor (oregano, citrontimjan, persilja, och dill - även detta hemodlad). Tycker det blir MKT gott att blanda finhackade örtkryddor i salladen! Dessutom kyckling förståss, några buketter ångkokt broccoli och rejält med hyvlad parmesan.

Istället för traditionell ceasardressing gjorde jag en på: CF, majonnäs, salt, peppar och finhackade kryddörter (gräslök, oregano, backtimjan och persilja.) Gjorde den dagen innan så att smakerna verkligen hann mogna.

Maken (som inte äter LCHF) åt bröd till, istället för de traditionella krutongerna.
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

kl

Enklaste och lataste måltiden hemma hos oss just nu:

Strimla vitkål, och koka upp.
Korv (typ kabanoss) steks i smör med lök och tomat. När korven fått färg klickar jag i färskost (med vitlökssmak) och häller i en skvätt grädde. Rör om och låt puttra ihop på eftervärmen.
När vitkålen är klar, krydda med timjan, salt och hyvla på smör.

Vi äter det med keso till.
Den nya med chipotle är himla god :)
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Hörni, har ni sommarlov eller? :p

Jag steker i skrivande stund väldigt, väldigt goda biffar, och bjuder på receptet:

Köttfärsbiffar:

3 ägg
ca 1 dl grädde
100 gram färskost (jag har använt vitlök)
ca 1,5 kilo köttfärs (jag har använt blandfärs)
Kryddor

Blanda allt utom köttfärsen, osten kan vara lite besvärligt.
När det är en lagom jämn smet - blanda i köttfärsen.

Forma små biffar, någonstans mellan köttbulle och biff (krydda eventuellt lite mer om det behövs) och stek i smör.
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Hörni, har ni sommarlov eller? :p

Skulle man kunna säga! ;)

Har precis kommit hem från en vecka i Storbritannien. Där åt vi många av våra måltider som picknick, bl a i underbar Cornwall-natur eller i någon fin park. Utbudet av perfekt picknick-mat av hög kvalitet var enormt, bl a på Marks & Spencer och Sainsbury´s! Trevliga blandade sallader, röror på kokt ägg och majonnäs (där både det kokta ägget och ägget i majonnäsen var från frigående höns), grillade kycklinglår, rökt lax och skalade räkor med god dipsås. För att ta några exempel.

Som första middag här hemma har vi just avnjutit grillad Jokkmokkskorv (svensk mästare i korv). Deras ostgrillare med bl a entrecote och Västerbottensost är bara SÅ god - den ska ni definitivt köpa om ni har turen att få tag på den! Till korven en STOR blandad sallad - trädgårdslandet håller just nu på att svämma över av sallad (har 8 olika sorter) och det känns så lyxigt att bara kunna plocka in hur mycket som helst! Balsamicovinägrett till salladen - och hemodlad gurka inte att förglömma!
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

...något annat trevligt i matväg som de har i Storbritannien är "clotted cream". Det är en grädde med minst 55 % fetthalt och den tillverkas genom att man låter vispgrädde stå och sjuda i vattenbad 1.5-3 timmar, till dess den fått en riktigt tjock och lite "blank" konsistens. 6 dl vispgrädde ger ca 1 dl clotted cream, enl uppgift.

Den vi köpte hade 62 % fetthalt. Traditionellt äter man den till scones ("cream tea") men den är också mycket god att äta med lite hallon till, eller bara som den är! Min mage är känslig för mjölkprodukter (om de inte är kokta) men denna tålde jag hur bra som helst!
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Har ni märkt av att ni blir allmänt fetare av LCHF?
Jag tycker att min hud och mitt hår är/blir fetare nu än tidigare. :crazy:
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Nope, mitt hår tvättas max var 3e dag och det har jag gjort i flera år nu, LCHF åt jag i 4 månader och märkte ingen skillnad. Jag äter alltså inte strikt LCHF nu längre. Hyn har inte heller blivit fetare alls.
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Ja och för mig som är en torris är det ett plus.
Håret tvättar jag varannan dag ändå - ska köra lite schampoolöst snart igen.
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Har ni märkt av att ni blir allmänt fetare av LCHF?
Jag tycker att min hud och mitt hår är/blir fetare nu än tidigare. :crazy:

Jo, det har jag. Och för mig som varit en supertorris så länge jag kan minnas är det jättebra!

Har alltid behövt använda ansiktsrengöring för MKT torr hy, följd av dito ansiktskräm. Och vintertid har jag behövt byta till produkter för EXTREMT torr hy, annars har huden stramat och flagnat i ansiktet även om jag smort in mig flera varv. Sedan jag började med LCHF (2008) har jag aldrig behövt övergå till "vinterprodukterna" och senaste månaderna har jag upptäckt att jag kan välja betydligt friare bland produkter även i övrigt.

När det gäller håret så använder jag dessutom bara SLS-fria och vattenlösliga produkter sedan några år tillbaka, och mitt tidigare så torra hår mår MYCKET bättre!
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

*KL*

Åt överraskande god lunch idag - så jag måste skriva här så att jag kommer ihåg receptet! "Överraskande" var för att jag aldrig har varit förtjust i tonfisk (i a f inte konsververad) tycker mest det smakar "torrt". Men av någon anledning har jag haft en burk i skafferiet ändå. Och nu testade jag att göra en tonfiskröra med både dill och citronmeliss från egen odling, samt ca 2 msk majonnäs för att binda ihop det hela. (Och salt + peppar förståss). Till detta två ekologiska sprättägg (fick till min stora glädje möjlighet att köpa sådana igår och tömde nästan deras lager!)

Detta var verkligen SUPERGOTT! Och jag stod mig utan problem från lunchen 12.30 fram till middagen 19.30 trots att jag red en riktigt svettig ridlektion efter jobbet också.
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

*KL*

Har precis testat ett recept på laxfärsbiffar och det var verkligen supergott! Och dessutom snabblagat, skulle inte vara något problem att sno ihop detta en vardagkväll även om man kommer hem sent.

500 g skinn- och benfri lax
1 tsk dijonsenap
1 tsk salt
svartpeppar från kvarnen
citronmeliss, bladpersilja och finklippt gräslök

Körde allt i matberedaren till en smet. Formade till biffar och stekte i smör totalt ca 5 minuter. Avnjöt sedan två biffar med en msk majonnäs. GOTT! (Jag brukar annars föredra färsk lax, men till detta hade jag köpt frysta, skinnfria portionsbitar och det blev ändå riktigt bra.)

I originalreceptet (från Coop) serverade de en olivmajonnäs till biffarna, med oliver, kapris, bladpersilja, salt och peppar. Det blir säkert jättegott också!

Äter fakir just nu, för att se om jag får ytterligare smärtlindring genom att i princip utesluta kolhydraterna helt. Men jag tillåter mig färska kryddörter från trädgården ändå. Har inte kollat kolhydratinnehåll på dem - men det blir ju inte så stora mängder att det kan spela någon roll. Och jag tycker det är ganska komiskt med benämningen "fakir" för det går verkligen ingen nöd på mig! Till middag idag blir det räkor med dillaioli!
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

*KL*

Dags att skaka liv i den här tråden igen!

Här var det tema "närodlat" idag. En wok på sugarsnaps, squash och röd paprika som alla växt i vår egen trädgård. Till det en gudomlig sås på fjällig bläcksvamp som jag plockat ca 20 meter från tomtgränsen. Kycklingen (som lagades i ugn) finns tyvärr inte att få tag på lokalt i den här delen av landet... men örtkryddorna till den kom i alla fall från egen trädgård.

Eftersom jag fakirat ett tag smakade förståss grönsakerna EXTRA gott! :d
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Dagens lunch bestod av fläskkotletter i småbitar (kvar sen i onsdags) som stektes med vitlöksklyftor. Sen i med egenodlad chili och halverade egenodlade tomater - redde av med grädde. Toppade med haricot verts. När det fick koka ihop så blev det en riktigt mustig soppgryta. Skulle förståss haft i lite trattisar men dom plockade jag ikväll så dom får jag ha till något annat.
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

*KL*

Dagens middag: kycklinggryta! Fräste kycklinglårfiléer och lök, vilka sedan fick puttra med grädde samt kycklingsky från när jag senast gjorde kyckling i ugn, lite kycklingfond, salt, peppar, dijonsenap. När kycklingen var genomkokt tillsattes smörfräst Karl Johan-svamp och dito squash. "Redde av" med lite ph-ost och sedan lite färska örtkryddor (citrontimjan och backtimjan) på toppen.

GOTT! Och trevligt nog blev det rejält med rester - sådant gillar jag!
 
Senast ändrad:
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Om man känner för något att ha under pålägget kommer här två enligt mitt tyckte jättemumsiga recept

först microbröd (kan ha varit uppe i tråden förut)

2 'bröd'
1 ägg
1 dl kokosmjöl eller mandelmjöl
nypa salt
25g smör

Vispa ägget med en gaffel i en skål, tillsätt kokosmjöl o salt o blanda. Smält smöret och häll det i smeten. Dela upp smeten i 2 mindre skålar.

I mikro i 2 min (ca)...(jag brukar köra en minut i taget och vända på brödet emellan

Ta ut, på med pålägg och njuta av frukosten eller mellanmålet!


Frökex

200g solrosfrön
50g linfrö
50g sesamfrön
50g hackade pinjekärnor (kan även uteslutas men ger god smak)
4 msk fiberhusk
1 tsk salt
5dl vatten

Hacka pinjenötterna lite grovt, blanda alla ingredienserna och låt stå i 10 min för att svälla. Bred ut på 2 plåtar klädd med bakplåtspapper. Grädda i ugn i ca 1 tim 15 min, tills spröda. 160°C.

Mitt tips!
Glöm inte glänta på luckan så fukten kommer ut, låt stå i eftervärme med öppen lucka tills kexen känns riktigt torra. Förvara torrt och svalt
Smakar exakt som de superdyra Renee Voltair kexen
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Glömde skriva om mitt lyckade blomkålsexperiment i går :D

Kokade finfördelad blomkål (miniminibuketter) i en skvätt grädde, en msk smör och två msk kokosfett under lock på svag värme tills den var mjuk

Kokosen gav verkligen en ny dimension till blomkålen, behövdes inte ens salt och peppar i.
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

*KL

En allmän fråga om LCHFrecept: När det står köttfärs i recepten vad menas då? Är det ren nötfärs eller blandfärs? Spelar det någon egentlig roll i LCHF-sammanhanget eller kan jag välja fritt vad jag tycker bäst om (eller det som butiken har bäst pris på just då)?

Jag har läst flera kokböcker för LCHF där just ordet köttfärs används och vet inte riktigt hr jag ska tolka det känner jag. T ex i lasagne föredrar jag ren nötfärs men till köttbullar vill jag ha blandfärs men frågan är ju om det LCHF-mässigt spelar någon roll?

//LillaGubben som ibland blir något förvirrad av kokböckerna där både bland- nöt-och köttfärs nämns.
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Nötfärs är ju den magraste köttfärsen, så jag utgår ifrån att fläskfärs är att föredra, följt av blandfärs.
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Och jag utgår dessutom från tillbehören. Har jag feta tillbehör vill jag gärna ha magrare och därmed större proteinandel i köttet. Men å andra sidan ser jag inget självändamål i att jaga det fetaste jämt. :)

Blir ofta det billigaste dock...
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

*KL*

När vi var i Storbritannien i somras upptäckte jag deras Clotted Cream! (Mina tidigare besök i landet gjordes alla innan jag börjat med LCHF, d v s på den tiden jag inte åt grädde. Så jag hade HELT missat denna specialitet med ursprung från Cornwall till nu!)

Engelsmännen äter den traditionellt till scones med sylt ("Cream tea"). Men jag åt den till hallon (och te) - jättegott! Enligt innehållsförteckningen på en burk Clotted Cream i en matbutik är fetthalten 65 & - så det är ju verkligen en LCHF-produkt!

Igår testade jag att göra egen Clotted Cream - och det visade sig inte vara svårt alls, det tar bara lite tid.

Man häller vispgrädde i en vid, värmetålig skål som man sedan sätter över en panna med vatten. (Gräddskålen får inte nå ner till vattnet). Vattnet ska sedan sjuda i minst 2 timmar - men det är viktigt att grädden aldrig börjar sjuda eller koka. Man ska inte heller röra om i grädden. När det bildats en gulaktig hård skorpa tar man försiktigt skålen från kastrullen, fortfarande utan att röra eller skaka. Låt den svalna i skålen och ställ sedan in i kylen minst 8 timmar eller över natten. Sedan kan man med hålslev eller liknande försiktigt lyfta av det sega "lock som bildats" - vilket alltså är Clotted Cream! Man kan röra den slät med en gaffel eller göra som engelsmännen: låta den ha sin skorpa kvar.

För oss som inte äter scones är den alltså t ex jättegod att äta till bär!

Grädden som är kvar ska enligt uppgift gå att vispa som vanligt, den har också en lätt smak av Clotted Cream. Det sistnämnda har jag dock inte hunnit testa själv ännu.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp