LCHF - recept och tips på mat

Sv: LCHF - recept och tips på mat

*KL*

Har lagat mkt goda fläskschnitzlar av fläskkarré! Hade köpt skivor med ben, så jag fick först skära bort benbitarna. Sedan plattade jag ut dem, penslade med uppvispat ägg och doppade i paneringen. Den sistnämnda bestod av fläsksvålar finfördelade med kniven i matberedaren. Saltade, pepprade och lät sedan paneringen torka lite innan jag stekte dem i rejält med smör.

Serverade med kapris och en blandad sallad med balsamicodressing. Knaprigt och gott blev det!
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Måste bara tipsa om värdens godaste mjukost som jag hört om men inte hittat förrns nyligen

images


30 g fetthalt, 10 g protein och 1 g kolhydrater / 100 gram ost, och suuuuuper gott på en bit frökex till frukost eller när man någon gång behöver ett snacks mellan måltiderna

Eller en klick på köttbiten, fisken eller broccolin you name it
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

KL

Den här tråden passar ju perfekt för mig nu när jag håller på och experimentar som mest med att får fram goda LCHF recept med extra protein i.

Här kommer några av mina mer lyckade recept för den intresserade:
---------------
LCHF Blåbärsproteinmuffins

4st Ägg
0,5dl Honung
3dl Sojamjöl
1dl Proteinpulver Blåbär/vanilj (Fairings)
3 tsk Bakpulver
2 dl Skogsbär, tinade
1½ tsk kardemumma
0,75 dl Rapsolja
1 msk Kanel
1 msk Fiberhusk

Vispa ägg och honung i en bunke. Blanda alla torra ingredienser i en annan. Rör ihop de torra ingredienserna med äggblandningen. Rör ner oljan och sist bären.

Häll i stora muffinsformar. Grädda mitt i ugn på 200 grader i 10-15 min.

De ser inte så goda ut på bild så lägger inte upp den här: http://teamlundver.blogg.se/2011/september/proteinmuffins-med-blabarskogsbar.html#comment

(innehåller iofs honung 0,05dl/st men det är marginellt).
------------------

Chokladkaka

100gr smör
200gr 90% choklad
Smält smöret, lägg i chokladen och smält den med
1dl vispgrädde
300gr philadelfiaost
Häll i osten och grädden, låt det blandas
3st ägg
2tsk ekologiskt vaniljpulver
Vispa ägg och vaniljpulver i en bunke
Blanda samman allt i bunken
Honung
Droppa i honungen efter tycke och smak.

Ha en klick vispgrädde med tex bananproteinpulver till :d

031_165463029.jpg

---------------

LCHF Bröd

4,5dl Mandelmjöl
6msk Sesamfrö
6msk Fiberhusk
3tsk Bakpulver
2tsk Salt
1msk Brödkrydda
6st Ägg
3dl Turkisk Yoghurt


Blanda de torra ingredienserna, häll sedan ner ägg och yoghurt. Låt stå i fem minuter, häll sedan ner i en bakpappersklädd brödform. Grädda i 200 g i 40-45 minuter.

001_164360922.jpg


Ett alternativ här är att istället göra 6 stora "bullar" som passar ypperligt som hamburgerbröd åt 150grams burgare.

007_163140876.jpg


Kan tillägga att brödet är det godaste LCHF bröd vi någonsin ätit. Ingen ägg eller ostsmak :love: Och framförallt så räcker en skiva till frukost eller om man äter burgare så är man proppmätt efter en..

Kommer säkert mer sen. Lägger dock enbart upp de mer lyckade experimenten här :p
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Brödet såg ju dögott ut! Jag som inte äter LCHF ska nog testa :)
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Måste verkligen puffa lite för micro"brödet" :D

Fick tips på en variant med kokosflingor om man inte har mandelmjöl hemma (eller orkar mala) supergott
Var jättehungrig när jag kom hem en snabbis innan vi skulle iväg till stallet.
Vad äta? Varför inte testa kokosbrödet?

Rörde ihop ett ägg med en dl kokosflingor och en nypa fiberhusk i en skål ca 10-12 cm i diameter (typ sufflé form) med lite salt och brödkrydda
In i micron i en minut ut och vände på brödet och så en minut till.
Eftersom det var raka kanter på skålen svällde brödet upp så det gick att dela på .
Massor av smör och ost och jag var mätt och belåten sen
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Den där chokladkakan måste jag prova!!! Ska den inte va i ugnen?
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Igår gjorde jag varma mackor på portabello-svamp, sjukt gott är det och mätt blir man

Hyvlade smör över och sen skinka, senap och massor av prästost

Ungefär så här blev resultatet (bilden helt ärligt snodd från nätet :angel: )
images
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Det brukar vi också göra - blir verkligen JÄTTEGOTT!:d

Här blev det coleslaw på jättegod, närodlad vitkål, med stekt karréskiva till. Coleslaw är verkligen en av mina favoriter och är gott till så mycket!
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Frökex

200g solrosfrön
50g linfrö
50g sesamfrön
50g hackade pinjekärnor (kan även uteslutas men ger god smak)
4 msk fiberhusk
1 tsk salt
5dl vatten

Hacka pinjenötterna lite grovt, blanda alla ingredienserna och låt stå i 10 min för att svälla. Bred ut på 2 plåtar klädd med bakplåtspapper. Grädda i ugn i ca 1 tim 15 min, tills spröda. 160°C.

Mitt tips!
Glöm inte glänta på luckan så fukten kommer ut, låt stå i eftervärme med öppen lucka tills kexen känns riktigt torra. Förvara torrt och svalt
Smakar exakt som de superdyra Renee Voltair kexen

TACK för tipset!!! Jag, som normalt ALDRIG bakar testade detta recept idag. Och de blev verkligen lika goda som de jättedyra RV-kexen! :) Har inte varmluftsugn, men gräddade ändå båda plåtarna samtidigt, men bytte plats på dem ungefär halvvägs. Med 175 grader i ugnen blev de klara på en timme. Ena plåten blev MKT välgräddad... men det visade sig vara gott! Det smakade lite mer knäckebröd av den omgången!

Trots att jag är van att använda fiberhusk och vet hur enormt mycket det sväller, blev jag först förskräckt när jag hällt i vattnet... Det var ju som en lös soppa, så jag hann tänka att det stod fel i receptet! Eller att jag läst fel - att det skulle vara 1 dl och inte 5 dl... men det tog ju inte många minuter innan soppan förvandlats till tjock smet!
 
Senast ändrad:
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Varsegod.
Kan ju inte ta åt mig äran för receptet då jag snott det från nätet :D


Igår blev det pannbiff på 50/50 nötfärs och fläskfärs med riven ost, lök och vitlök (samt ägg och grädde)i smeten, de blev helt ljuvligt saftiga.... och mättande.

Serverades med blomkål&broccolimos samt sallad på avokado, röd paprika och så flingsalt och avokadoolja. En klick tzatziki gjorde pricken över i.

Köpte Röd Palmolja på nätet som jag provade steka i för första gången. Den ska tydligen vara väldigt nyttig, iallafall blev det fin färg på pannbiffarna.
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

*KL

Någon som vet vad produkt Ba**Pro är för något (och var man kan hitta det)?

Jag har fått ett recept på en kanongod kokoskaka från en kompis LCHF och det ska vara något som heter Ba**Pro i. Jag har aldrig hört talas om det förut och får inte tag på kompisen :cry:.
Har kollat i de två livsmedelsbutiker vi har (brukar vara ganska välsorterade) både bland bakprodukter och glutenprodukter men det finns inte.

Vill helst slippa handla på nätet då jag inte tror att det hinner fram till helgen när det var meningen att det skulle bjudas på denna kaka. Bor i Stockholmsområdet om det hjälper.

/LillaGubben
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Bake Pro är ett proteinpulver. Brukar finnas där de säljer olika pulver för träning - hälsokostbutiker t ex. Men har även sett det på någon stormarknad som hade en avdelning för "träningspulver".
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Jag är ny i denna "värld" av LCHF recept och behöver lite hjälp. Jag har tidigare inte tyckt om att laga mat men nu när jag har ett mål med maten är det ganska roligt. Har bara ätit enl LCHF i lite mer en än vecka men det känns bra så jag kommer fortsätta ett tag till. :)

Nu iaf behöver jag er hjälp. Vart hittar man fiberhusk?

Fler frågor lär komma och jag har redan stulit några recept av er :)
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Jag är ny i denna "värld" av LCHF recept och behöver lite hjälp. Jag har tidigare inte tyckt om att laga mat men nu när jag har ett mål med maten är det ganska roligt. Har bara ätit enl LCHF i lite mer en än vecka men det känns bra så jag kommer fortsätta ett tag till. :)

Nu iaf behöver jag er hjälp. Vart hittar man fiberhusk?

Fler frågor lär komma och jag har redan stulit några recept av er :)

Välkommen hit!

Fiberhusk hittar du i glutenfrihyllan på de flesta matbutiker. Det är en liten, ljusgul påse. Första gången tyckte jag den var DYR - men så insåg jag hur oerhört länge en sådan påse räcker. (Tror det står på att den räcker till 35 limpor!)

Fiberhusken sväller nämligen MASSOR när man tillsätter den i vätska. Om du ska reda en sås med den så börja jätteförsiktigt, 1/2 kryddmått i den mängd vätska som du tidigare skulle ha haft ett par msk mjöl i. Har provat att ta för mycket ett par gånger - och man får en tjock gelé/långfilsliknande massa som inte återfår sin rinnande form hur mycket vätska man än spär ut med.... Men den blir mkt bra att fylla LCHF-crepes med eftersom den inte rinner ut! (Been there, done that...)
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Fiberhusk hittade jag på ICA, så det finns nog i de flesta matbutiker, iaf i de lite större med bra sortiment. Det stod då vid skorpor och ströbröd, men kan säkert variera.
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Tackelitack ;)
Då blir det en tur till närmaste hälsokostbutik.
Blir kakan bra (dvs om jag lyckas få den lika god som kompisens) så kommer det recept snart.

/LillaGubben
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Och jag upptäckte just fördelen med att reda med fiberhusk häromdagen. Använt det mkt i bakning etc men riktigt skönt med lite tjockare sås ibland. Vissa verkar kunna reda med philadelphia, men jag misslyckas konstant med det...

Serverade för övrigt vännerna helstekt fläskkarré med apelsinsås (Apelsinskal + saft, gul lök, rödvin, oxfond och massa smör, redde med fiberhusk) och rotfrukter häromdagen. Mer åt GI än LCHF kanske, men då jag framförallt undviker spannmål så funkar det för mig och vad gott det var!
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Tack för svaren båda två. Jag stod på coop forum, i staden där jag jobbar, och letade både vid bak och vid glutenfritt men hittade inget. JAntingen var jag blind (skulle inte förvåna mig) eller så letade jag på fel ställe, ska även tänka på att kolla vid ströbröden nästa gång jag handlar. Men nu vet jag iaf hur förpackningen ska se ut ska se ut och då blir det lite lättare. Ska dessutom kolla i Örebro istället, butikerna här är större och så hittar jag troligen lite bättre i mina "hemmabutiker".
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Man kan använda poFiber annars i mycket (men i större mängd), och ska du göra fröknäcke kan du använda dig av physsiliumfrö - fiberhusk är finmalda sådana och även physillium geleear sig i vatten... :)
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Jag skulle hemskt gärna vilja hitta Groks ostchips, nån som har tips om var man ska leta i olika butiker /stormarknader

Visst det går jättelätt göra ostchips själv, men jag gillar lite starkare ostar då och min familj gillar inte att jag förpestar hemmiljön (det luktar ganska illa om vissa ostar :p )
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp