LCHF - recept och tips på mat

Sv: LCHF - recept och tips på mat

Ja, det är himla käckt! Den tredje smaken i andra förpackningen var för övrigt grönpeppar. Jag ÄLSKAR grönpeppar och söker alltid goda ostar med smak av sådan. :d
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Grädde är bättre ja, och man vänjer sig ;)
Efter ett tag smakar det inte alls gott med bara mjölk

Ser ingen anledning till att ha grädde i kaffet om du inte tycker om smaken av det. Fortsätt med mjölken istället, så blir det troligtvis färre kalorier i slutändan också.

Jag kör vidare med min mjölk! Tack ändå.

KL

Vad ska jag göra med min skinkstek jag köpte till extrapris? Den är frusen nu, tänkte ta fram och tina och göra den ikväll. Borde väl bli bra med något slags stekaktigt av den? Typ Först steka i stekpanna och sen koka med örter osv i långkok i några timmar? Med gräddsås till?

Ska göra en tacogratäng också tänkte jag :d Gillar att göra ett par maträtter och sen äta dem i några dagar! Så himla smidigt istället för att behöva tänka på maten hela hela tiden.
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Skinkstek blir god som stek, absolut - men även uppskuren i grytbitar och långkokt i buljong med en massa kryddor och godis i, särskilt svampinjoner :d Naturligtvis avredd med vispgrädde eller helfet crème fraiche!
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Hittade grytbitar på extrapris så gryta blir det nästa vecka :D

Eftersom ingen annan kommit med något bra tips så kör jag på det gamla vanliga. Gnuggar med salt och peppar, helsteker, kokar i lagerblad, morötter (jaja :o), palsternacka (:o ska inte äta den iaf!) och buljong. Sen gräddsås på det hela :d

Kommer bli smaskens det här!
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Igår kom andra kassen från LCHFhem och det blev Lasagne till middag.
Jag hade nog inte riktigt gjort likadant om jag skapat receptet, men det blev gott fast mer som en köttfärs&squache-gratäng än lasagne

Skivad squasche varvars med köttfärsröra och riven ost och så in i ugnen 30 minuter.

Efteråt kom jag på att jag skulle haft i min fusk-bechamelsås också, då hade det nog blivit mer Lasagnelikt
Sen undrar jag om inte Aubergin är bättre än sqasche? Få testa en annan gång.

Det var gott iallafall och mätt blev man
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

*KL*

Har nyligen testat ett recept ur Coop-tidningen Mersmak, nr 12 2011. Har haft det på lut ett tag alltså - och jag blev inte besviken! (Som vanligt gjorde jag dock vissa justeringar av ursprungsreceptet.)

Grönkålspaj med skinka, mozzarella och valnötter, med senapscreme:

Receptet på pajbotten (kommer från bloggen Birgitta Höglunds mat:)

75 gr kallt Smör
1 dl Kokosnötmjöl (OBS! INTE samma sak som malda kokosflingor!!!)
1 dl Paranötmjöl
½ dl Sesamfrön
2 msk Fiberhusk
1 Ekologiskt Ägg
2 msk Vatten
1 krm Havssalt

(Jag hade mandelmjöl istället för paranötsmjöl och minskade då till 1 msk vatten.)

Pajskalet ska först stå i kylen och stelna 30 minuter och sedan förgräddas vid 200 grader.

Fyllning:
500 gram grönkål
200 gram tärnad julskinka
400 g tärnad mozzarella*
2,5 dl grädde
3 ägg
3 krm salt
2 krm nymalen svartpeppar
1 dl riven västerbottensost
valnötter*

(Ingredienser med fanns inte i ursprungsreceptet).

Grädda mitt i ugnen 25 minuter. Servera med sallad och senapscreme:
2 dl creme fraiche
1 msk dijonsenap
1 krm salt
2 krm nymalen svartpeppar

Förutom en jättegod middag och flera matlådor innebar detta också en rensning av kyl och frys. Julskinka, smör, grädde och vb-ost kom från frysen. Mozzarellaost och CF fanns i kylen och hade precis passerat sitt "bäst före-datum", så det var hög tid att använda upp dem. En win-win-situation m a o!
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

*KL*

Vill tipsa om en favorit från Cathrine Schücks LCHF-kokbok:

Waldorfsallad

2 dl stjälkselleri, skuren i bitar
saltgurka i små bitar
några cm finskuren vanlig gurka
några cm finskuren purjolök
hackade valnötter
Blanda ovanstående och rör ner majonnäs (alt majonnäs + CF) till dess du är nöjd med konsistensen.
Krydda med salt och peppar.

Det bästa är att göra den i förväg så att den får stå några timmar/över natten. Då hinner smakerna "gifta sig" ordentligt och valnötssmaken kommer bäst till sin rätt.

Jättegott alternativ till potatissallad tycker jag! Stjälksellerins krispighet gör också att konsistensen blir mycket roligare än i en pot.sallad.
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Det DÄR brödet ska jag prova!
Är mandelmjöl helt enkelt samma sak som malen mandel?
Och sesamfrön; kan man ha andra sorters frön i också?

Undrar lite över den där chokladkakan... Ska den in i ugnen eller i kylen?
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

*KL*

Köpte andra numret av Expressens "Allt om LCHF" idag och har just bläddrat igenom den. Det var MÅNGA inspirerande recept av Klara Desser f fa! Mandelmjölspanerad torskrygg med haricot verts och dillsmör resp zucciniplättar med räkor t ex. Och blomkålssoppa med marinerade musslor, och... :laugh::d

Första numret sålde tydligen oerhört bra, vilket förståss är orsaken till att det nu kommer att bli en återkommande utgivning. Och intresset verkar vara minst lika stort nu... när jag skulle köpa mitt ex idag på lunchen var de redan slut på de tre första kioskerna jag besökte. På den fjärde fanns några kvar som tur var. "De där verkar gå åt FORT!" sa hon som jobbade i kiosken! Så skynda er innan de tar slut! 29 kr tycker jag är billigt för så mycket matinspiration!!!
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

....och idag testade vi ett första recept ur "Allt om LCHF" nr 2: en sallad med mandelmjölspanerad halloumiost. Som alltid när halloumi är inblandad blev det förståss jättegott! Nu ska jag bläddra ett varv till och bestämma vad det ska bli för något gott till middag i morgon...!!!
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Det DÄR brödet ska jag prova!
Är mandelmjöl helt enkelt samma sak som malen mandel?
Och sesamfrön; kan man ha andra sorters frön i också?

Undrar lite över den där chokladkakan... Ska den in i ugnen eller i kylen?

Ja det är samma sak som mald mandel, jag brukar behålla skalet på när jag mal det innehåller bra fibrer och lite annat nyttigt :laugh:
Har man inte någon kvarn (blir inte lika bra i matberedare) finns det att köpa billigt på claes olsson
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

*KL*
Är lite ny på det här med lchf. Har "bara" hållit på i ca tre veckor, men börjar redan se en liten förändring. Vill tipsa om ett recept som min mamma har lagat ända sedan jag var liten och som borde passa utmärkt här! :P
Det är en variant på Flygande Jacob, men då varken jag el mina syskon tycker om banan el jordnötter i maten så receptet har modifierats en hel del :D Vi kallar den kort och gott för:

Fallande Jacob

För ca 4 port behöver du:
1 grillad kyckling (går bra med stekta filéer)
2 paket bacon
ca 4-5 dl grädde
250 g riven ost (senast använde jag hälften mozzarella/västerbotten)
curry efter tycke och smak

knaperstek baconen och rensa och dela kycklingen i centermeter stora bitar, blanda ner i en ugnssäker form med osten och curryn. Allt ska blandas ihop. Häll sedan på grädden och sedan in i ugnen på 200 grader i ca 20 min. Osten ska smälta och bli härligt krämig!
Serveras med blomkols/broccoli ris el en god sallad.

Det är riktigt gott!! :d
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

*KL*

Jag fortsätter att inspireras av Expressens LCHF-bilaga nr 2!

Jättegod LCHF-pasta:

vispa 4 ägg pösigt
blanda i 125 g ph-ost
1/2 dl fiberhusk
1 krm salt
Vispa till en slät smet. Låt svälla några minuter och vispa sedan en gång till. Bred/tryck/kavla ut smeten mellan två inoljade bakplåtspapper (eller "siliconvarianten" - den hade jag). Degen ska bli så tunn som möjligt.
Grädda med papperet på i mitten av ugnen ca 10 minuter (150 grader). Dra av det översta papperet och skär tunna remsor. Alt rulla ihop till en rulle och klipp remsorna istället.

När man sedan gjort valfri sås att äta till värmer man pastan i den några minuter innan servering. Smaskens - särskilt med riktigt god ost riven ovanpå!

Receptet är Klara Dessers.

Jag har fått lära mig att man alltid ska låta fiberhusken svälla några minuter innan man gräddar/tillagar på annat sätt. Har dock sett på nätet att flera gjort ovanstående pasta men kavlat ut den INNAN den hunnit svälla. Degen är visst mycket lättare att jobba med då. Och enligt uppgift upplevde de inte pastan som "knastrig". (Annars kan fiberhusk tydligen ge den effekten ifall det inte får svälla. Men vätskemängden kanske ändå gör att det knastriga hinner försvinna.)

Receptet sägs räcka till 4 portioner, men hos oss blev det fem. (Två middagar för oss båda + en lunch till mig.) Det som inte användes på en gång förvarades i påse i kylen - lunchportionen i fyra dagar utan problem. Antar att man kan frysa den också ifall man vill.
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

*KL*

Mozzarellafyllda crépes

Fyllning:
Gör en äggröra på
4 ägg
8 msk vispgrädde
3 msk smör
& ställ åt sidan.

1 hackad scharlottenlök sauteras mjuk i smör
300 g färsk spenat tillsätts och steks med löken 2-3 minuter, salta och peppra.

130 g mozzarella skivas
100 g pecorino eller VB-/Norrlandsost rivs
100 g parmesan rivs (alt VB-/Norrlandsost)

Lägg ut 4 pannkakor, strö pecorino jämnt över alla. Placera en sträng av spenaten i mitten tvärs över och en sträng äggröra bredvid. Fördela mozzarellan längs med äggröran, salta och peppra.

Rulla ihop tajt. Lägg med skarven nedåt i en ugnsform, toppa med parmesan och olivolja. Grädda i ugnen 180 grader 5-7 minuter.


Receptet kommer från restaurangen Il Tempo i Stockholm. Där serveras de tydligen som förrätt - en per person. Men för maken och mig blev 1 1/3 var en hel middag! (Pannkakorna gjorde jag efter äggwraps-receptet i början av den här tråden. Det finns även på Lifezone-bloggen.) Jag använde Norrlandsost istället för både pecorino och parmesan.
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

kl

Jag är helt ny på detta med LCHF, jag o maken har ätit ett par dagsar nu. Får se hur det går...
Jag är ju dunderkräsen o skulle helst äta pototismos o falukorv varje dag + en massa mackor. Har läst en del recept här o det är nästan inget jag skulle kunna äta :( Känns lite trist...
Än har vi kört på blomkålsmos o det fungerar helt okej. Känns ju helt otroligt om man går ner i vikt på detta, idag har jag ätit kokt ägg med majonäs till lunch, låter ju helt sjukt o säga det i samma mening som bantning, haha!!
Har beställt det LCHF för hela familjen, hoppas på lite enklare godare recept där :)
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

KL

Vad är fiberhusk och var hittar jag det? Har läst flera recept i den här tråden som innehåller det men har aldrig ens sett det i en affär.

Tack alla för riktigt bra recept annars :)
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Det finns i vanliga mataffärer på hyllan för glutenfritt! Det brukar vara en påse eller en liten kartong som är gulaktig!
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Tack :) Vad är det för nåt då? Gör det att konsistensen på det man ska tillaga tjockare? Antar att det är nån typ av fibrer med tanke på namnet ;)
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Ja, jag minns inte riktigt vad det är gjort av men det gör att det blir tjockare! Det kostar runt 50 kr har jag för mig men man behöver använda ganska lite för att det ska tjockna! :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp