LCHF - recept och tips på mat

Sv: LCHF - recept och tips på mat

Fiberhusk är pulveriserat psylliumfröskal. Man måste dosera MKT sparsamt, eftersom det sväller så ENORMT mycket. Om man vill reda en sås t ex ska man bara ta ett krm i taget och prova sig fram. (Innebär också att det är MKT drygt, så den lilla påsen är inte alls så dyr som man först tror!) Det ger en geléliknande konsistens. Jag har sett flera recept på plättar, våfflor & wraps med fiberhusk som enda "mjöl".
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

*kl*

Idag sätter jag igång igen! Dock tänkte jag mig inte för igår när jag handlade och köpte både vindruvor och grapefruktsjuice. Vägrar slänga fräsch mat, så det får väl vara lite busigt då i mindre mängder första veckan eller så. Juicen är dock osötad och ligger på 6.5%, så det känns inte katastrofalt med ett litet glas på morgonen. Särskilt som det verkligen kickar igång mig. Normalt dricker jag tomatjuice, vilket ju är bättre om än inte jättebra, men jag vet inte vad som flög i mig igår för allt annat jag handlade var ju till mitt nya LCHF-iga liv ;) :D
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Jag kan tillägga att det går utmärkt att ta ett par msk fiberhusk istället för ströbröd i pannbiffar och köttbullar :) Fiberhusk är helt fritt från kolhydrater. Beroende på hur strikt man är så kan även Fibrex vara käckt att använda i samma syfte, innehåller dock 5,5 gram kolhydrater per 100 gram råvara.
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Det går även utmärkt göra köttbullar, pannbiff och hamburgare på bara färs, ägg, grädde och kryddor :laugh:

Om man gör hamburgare så använd bara äggulan, då sväller dom inte upp så mycket.
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Ja, jag använder aldrig ströbröd i köttbullar, biffar och sånt. Har aldrig gjort heller faktiskt!

Igår gjorde jag en underbar vitkålsstuvning... hackade kålen och lät den mjuka i smör i en kastrull. Ner med en burk crème fraiche (det var kanske ett kvarts kålhuvud eller så) och rör om - täcker det inte så ta i lite vatten - salta och peppra ordentligt och koka lite försiktigt i kanske en kvart. Rör ner en rejäl klick Philadelphia och - kronan på verket - pepparrot! Jag råkade ha pepparrotsvisp hemma vilket kanske inte är idealiskt under LCHF då jag såg på innehållsförteckningen att det var margarin och grejer i, men det är ju ingen stor mängd - annars riven färsk eller på tub. Smaka av med salt och peppar, det behövs en del. Jag tycker att vitpeppar är godast till stuvningar och äggrätter men svartpeppar funkar ju också om man är lagd åt det hållet.Hoppsan vad gott det blev :) Åt stekt bacon till.

Idag i lunchlådan blir det mer stuvning tillsammans med rökt makrill och grönsallad :laugh: Strax dags...

Femte dagen idag och det har gått jättebra. Jag mår toppen, har sovit mycket bättre än vanligt och känner mig ganska pigg på dagarna trots hettan och den kassa luften inne på kontoret. Imorse kom första krisen dock för jag blev supersugen på sushi! Egentligen tror jag att det är wasabi och sojasås jag är sugen på, så jag kanske kan hitta på något alternativ, för båda finns hemma i skafferiet :) Och till middag blir det färska räkor om min butik fått in några idag! Tips på tillbehör? Aioli eller majonnäs blir det förstås, kanske ett par ägghalvor också... men vi brukar alltid ha rostat bröd till så jag är lite lost!
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Kul att du mår bra!

Näj "sushisuget" sätter in äter jag sashimi! För mig är det definitivt fisken, soyan och ingefäran som lockar - inte riset! (Brukar köpa färsk lax som jag skär i tunna skivor och fryser in i små, platta paket - då är det enkelt att plocka fram ett "sashimipaket" när andan faller på. De platta paketen tinar snabbt, så jag behöver inte heller ha allt för lång framförhållning.

Till färska räkor äter jag precis som du föreslår aioli och kokt ägg. Brukar även ha en liten skål med blandad sallad m balsamicodressing på sidan om, som fräsch kontrast och lite mer "tugg".
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Jaa, sallad är ju ett bra tips, jag tänkte att jag måste få in något grönt i ekvationen :) Har snöat in lite på stjälkselleri, det kan ju vara gott att gnaga på.

Ja, jag tänkte på sashimi förut. Jag gillar nämligen inte sushiris något nämnvärt ändå...

Är det laxfilé du skär din sashimi av, eller hel sida, eller...? Jag ska definitivt göra som du, det är ju jättepraktiskt!
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

*kl*

Fick ett recept på kladdkaka av min syster, funderar på om det verkligen funkar (hon hade inte provat själv).
100 g smör
50g mörk choklad
3 ägg
1 dl mandelmjöl
1 krm salt
4 msk kakao
Stevia efter hur sött man vill ha det.

Funkar detta? Beter sig mandelmjöl som vanligt mjöl?

Om ingen vet lovar jag att prova! :D
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Ja, jag tänkte på sashimi förut. Jag gillar nämligen inte sushiris något nämnvärt ändå...

Är det laxfilé du skär din sashimi av, eller hel sida, eller...? Jag ska definitivt göra som du, det är ju jättepraktiskt!

Jag brukar köpa en hel lax för att grava - och då skär jag alltid "sashimibitar" av den tunnare änden och fryser in. (Till gravning föredrar man ändå mittbiten.)

Brukar också ganska ofta köpa mindre bitar färsk lax för att laga i ugn - och även då passar jag på att fixa lite "sashimibitar" till frysen.
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Eftersom inte mandelmjöl innehåller gluten beter det sig inte som vanligt mjöl
Men till kladdkakor och dylikt fungerar det utmärkt

Plättar blir gudomligt gott med mandelmjöl, man får se upp lite bara för de bränner lite lättare och blir mörka.
Åts med smetana, stenbitsrom och ett glas kall champange :d
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Började med LCHF 30 maj är alltså inne på tredje dagen nu och fick för mig att mäta runt midjan imorse igen, har redan minskat 3 cm i midjan!
Igår åt jag:
Kålpudding efter det här receptet:

Ingredienser:
1/4 vitkålshuvud
1 gul lök
800 g köttfärs
50-60 g smör
2 dl vispgrädde
salt o peppar

Gör så här
Bryn, eller snarare smält, ca 1/4 strimlat kålhuvud och en hackad gul lök i rejält med smör. Bryn också 8 hg nötfärs. Krydda med salt, svart- och vitpeppar och blanda i en ugnsform. Pressa ihop lite och häll på 2 dl grädde. Kör i 225 grader tills grädden kokat in.
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Mmm kålpudding! Det får det bli någon dag :)

Någon som har roliga tips på kalla LCHF-matlådor? Idag t.ex har jag en lättstekt laxfilé med sallad och en kladdig och god romsås spetsad med pepparrot och dill. Längtar redan! :D
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

En kall favorit här är att blanda musslor med citronmajonnäs och äta med blandad sallad (ruccola, maché, bladspenat, paprika, gurka, oliver m m). Det är gott med ett kokt ägg till också. :d

Detta funkar också MKT bra att ha med sig i sammanhang där man inte har möjlighet att förvara maten kall. Då tar jag med musslorna i oöppnad konservburk, en tub köpt citronmajonnäs och sedan salladen för sig i en burk. När det är dags att äta öppnar jag musselburken och häller bort vattnet, tillsätter citronmajonnäs till en lagom kletig röra som jag sedan häller ner i burken med salladen.

(Fast nu har jag köpt en sådan där fiffig matlåda med kylklamp i locket, så numera kan jag alltid ha "eget kylskåp" med mig! :laugh:
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Tack för tipset Minett, det låter hemskt gott. Jag har varit sugen på musslor hur länge som helst nu så det är väl sannerligen läge att jag knallar ner och köper några burkar i eftermiddag :)

kopur, jag glömde tacka dig för svaret om laxen :laugh: tack!

Nu ska jag läsa igenom tråden och försöka göra en matplanering för veckan, jag tror att det blir enklare så än att försöka komma på luncher och middagar på stående fot så att säga när man är trött och seg som det är. Vet jag vad jag ska göra så gör jag det bara.
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Så gör jag också! Perfekt att ha sashimi som ligger och väntar i frysen! Jämfört med att köpa färdig blir det ju extremt prisvärt också!
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Jag gjorde en väldigt god kålpudding häromdagen som blev sisådär fem måltider :D Det blev lite kål över som jag sparade och idag bottnade jag en form med den, brynte tre fläskkotletter och kryddade ordentligt, la dem i formen, på med en burk champinjoner och en halv strimlad grön paprika, duttade lite sambal, vispgrädde över och toppade med ost och så in i ugnen i trekvart eller så. Otroligt smaskigt blev det. Hade jag orkat hade jag värmt haricots verts eller kokat sparris men jag var alldeles för trött för att ens tänka tanken...

I morgondagens lunchlåda finns strimlad kassler, en mozzarellaboll och en strimlad gul paprika. Behöver nog tillsätta något mer för att bli ordentligt mätt, förmodligen tar jag och blandar keso med turkisk yoghurt eller något åt det hållet.
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

En kall favorit här är att blanda musslor med citronmajonnäs och äta med blandad sallad (ruccola, maché, bladspenat, paprika, gurka, oliver m m). Det är gott med ett kokt ägg till också. :d

Detta hamnade i dagens lunchlåda, hoppas att det blir lika gott som det låter :D Hade inga jätteroliga salladssorter, så jag tog med mig någon halv bytta keso också ifall jag inte blir mätt.

Tjuvsmakade på en mussla igår när jag sammanställde härligheten och det var den godaste burkmussla jag någonsin ätit. ICAs musslor i vatten i en "platt" konservburk (som en matjessillburk) är det.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp