LCHF - recept och tips på mat

Sv: LCHF - recept och tips på mat

Fiberhusk tänkte jag inte på. Det kanske funkar lika bra som mjölredning. Ska prova någon gång. Jag har ett litet paket hemma. Det enda jag använt det till är kesoplättar. Receptet kanske finns i tråden, men jag lägger ut det igen. De är så goda!

Kesoplättar
250 gram keso
2 ägg
1,5 msk fiberhusk
liten nypa salt

Blanda ihop allt i en bunke och låt svälla ett tag.
Stek i smör. Jag brukar göra dem något större än plättar men mindre än pannkakor i storlek.

Servera med bacon och rårörd lingonsylt, eller som efterrätt med grädde och bär.
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Fiberhusk går också använda. Måste blandas ut med ganska mycket kall vätska och tar man för mycket husk blir det segt istället så det gäller vara försiktig.

Ovanstående kan inte nog betonas! Det blir som en jättetjock gelé - och oavsett hur mycket vätska du späder med så fortsätter det bara svälla och är snart lika tjockt igen... (I så fall är det lika bra att börja om och göra en ny sås. Samt använda gelé-varianten till fyllning i crepes! Been there... :angel: )
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Den missen har vi nog alla gjort, samt att inte vispa ihop husk och ägg tillräckligt snabbt så det blir alldeles klumpigt :crazy:

Igår gjorde jag pannbiffar med dijonsenap och soltorkade tomater(+grädde och 2 ägg) i smeten, blev supergott.
Tog även 50/50 nöt och fläskfärs, blir grymt mycket saftigare med fläskfärs i biffarna, 1 kg färs räckte gott och väl både till fem personer samt matlåda till "guben"

Två stycken biffar med stekt lök och kokt broccoli med en stor klick smör så var mätt även när jag vaknade i morse.
(och ketonerna upp på 0,2 ett framsteg från gårdagens som inte ens var mätbara)
 
Senast ändrad:
Sv: LCHF - recept och tips på mat

*KL*

Såg att ett nytt nummer av Expressens LCHF-tidning började säljas idag. Någon som redan har köpt den? Vad tyckte du om innehållet denna gång?

Jag tycker den har haft massor av inspirerande recept hittills (särskilt nr 2) så jag ser fram emot att få tag i det nya numret! Tycker både Klara Desser och Cathrine Schück varit inspirerande!

(Hoppas de utökat upplagan - de brukar ju ta slut så fort... Som mest har jag fått gå runt till fem tidningsförsäljaren innan jag fått tag på ett ex - och då har jag ändå aldrig varit ute senare än dagen efter den kommit ut. Och många andra verkar ju ha samma erfarenhet... Nu har jag i alla fall anmält mig som prenumerant fr o m nästa nummer, så får jag bara tag i detta så är det lugnt!)
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

...och nu har jag fått tag i ett ex, bläddrat igenom första halvan och inspirerats!

Först på tur att testas blir nog en krämig avocadosallad med zuccinitärningar. Ser verkligen supergod ut!!! I tidningen serveras den med rostbiff, pinjenötter och ruccolasallad. Har avocado hemma, men de är ännu för hårda för att ätas... får lägga dem i en påse med ett äpple så att det inte dröjer så länge innan jag kan testa receptet!

Paj eller omelett med kantareller blev jag också MKT sugen på... Dessutom är det några varianter av mos på blomkål och/eller broccoli med majonnäs i. Det brukar oftast vara grädde i mosrecepten, fast jag använder oftast en smörklick istället. CF har jag också testat ibland. Men aldrig majonnäs så det måste jag ju prova! (En klick aioli i moset kan ju faktiskt aldrig vara fel!!!)
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Bästa pizzabotten jag provet hitills, och busenkel att göra.
Mitt tips är att pensla bakplåtspappret med lite olja så fastnar inte botten

LCHF-PIZZA
1 långpanna

4 ägg
1 dl vispgrädde
0,75 dl kokosnötsmjöl
0,5 dl mandelmjöl
1 msk fiberhusk
1 tsk bakpulver
1 krm salt
1,5 dl riven västerbottenost

Gör så här:
Vispa ihop ägg och vispgrädde i en skål. Blanda övriga ingredienser i en annan skål. Rör ihop allt ordentligt och låt smeten stå och svälla i ca 5 minuter. Kavla ut degen på en plåt, jag använder plastfolie över degen medans jag kavlar. Grädda botten i ca 15 minuter i 200 grader.

Höj ugnstemperaturen och lägg på valfri fyllning på pizzan och grädda ca 10 minuter i 250 grader tills osten smält.
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Detta är en ren recept- och tipstråd för LCHF(Low Carb High Fat)-anhängare.
Förhoppningsvis blir det en bra och lättnavigerad samling tips här!
Påminner om syftet med denna tråd. Visserligen är det ett diskussionsforum, men just denna tråd är ett undantag - inga diskussioner här tack.

Mvh
/moderatorn
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Det där låter lovande!!! Har nämligen ett liknande recept på pajbotten som blir jättebra, alla icke-LCHF:are som testat har varit lika förtjusta som jag. (Är ganska säker på att receptet ligger inlagt tidigare i tråden, med kokosnötmjöl, mandelmjöl och fiberhusk.)

De LCHF-pizzabottnar jag testat genom åren har dock alla fått tummen ner av maken... så det här ska vi definitivt testa!!!

Kan föresten rapportera att avocadosalladen jag nämde ovan var MKT god!

Till 4 portioner

2 medelstora zuccini i tärningar
2 avocado, mosade
1 dl majonnäs
citronsaft
salt och peppar

I Dessers variant (originalet) serveras den med ruccolasallad, rostbiff och rostade pinjenötter. Här blev det istället kycklinglårfiléer med smörstekt Karl Johan-svamp. Men jag har kvar rostbiff i frysen sedan jag gjorde senast, så jag ska definitivt testa det också!
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

DSC04670.jpg


Det har varit alldeles för lite bilder här - tycker jag! Men här kommer en på dagens frukost (som i praktiken blev brunch). I skålen en blandning av philadelphiaost, CF och majonnäs (som blev kvar efter gårdagens smörgåstårtetillverkling) och keso, med lchf-müsli. På fatet en blandad sallad (ruccola, mangold och babyspenat och kalamataoliver bl a) samt två sorters salami med inrullad brieost. (Ett kokt ägg kom inte med på bilden.)

I muggen - förståss - Twinings The Earl Grey som jag specialimporterar från deras brittiska webshop. En dag kan väl inte börja så mycket bättre?!

Denna brunch stod jag mig bra ända från morgonen till kl 15 när jag kom hem efter en härlig ridtur samt lunchfodring av hästarna. Då blev det ännu ett "sallad och salami-fat" som det ovan.

I kväll blir det helstekt ryggbiff (vi har en micro som är suverän till sådant, 1 kg tar bara 12 minuter om man som vi vill ha den rejält blodig i mitten) - men har inte riktigt kunna bestämma mig för tillbehören ännu...

Jag har föresten fortfarande flera dl kvar av blandningen med ph-ost, CF och majonnäs - så alla tips om vad man skulle kunna använda den till mottages tacksamt!!!
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Jag har föresten fortfarande flera dl kvar av blandningen med ph-ost, CF och majonnäs - så alla tips om vad man skulle kunna använda den till mottages tacksamt!!!

Jag brukar göra aioli med creme fraiche och majonnäs plus sambal oelek och vitlök. Supergott som sås till nästan allt! Det borde funka att utgå från din röra också. :) Man kan även ha i rivet skal från en lime eller två, passar jättebra till fisk.

/Erica
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Bidrar även med ett superbra recept på pajdeg, det blir minst lika bra som en vanlig botten med mjöl. Har bjudit på pajer på denna botten när jag hade stor 30-årsfest nyligen och alla tyckte det var jättegott!

3 dl mandelmjöl
0,5 dl sesamfrön skalade
1 msk fiberhusk
1 tsk salt
50 g smör
1 ägg

Blanda mandelmjöl och sesamfrön i mixer. Tillsätt övriga ingredienser och mixa till en deg. Tryck ut den i formen och låt vila i kylskåp ca 30 minuter. Eller gör dagen innan så du kan fylla och grädda den som en snabbrätt att få fram på bordet. Grädda pajdegsbotten i 200 grader ca 8 minuter tills den får lite färg.

Gör valfri fyllning och ha i och grädda sen tills pajen är klar. :)

Här är samma pajdegsrecept med fetaost- och spenatfyllning.

/Erica
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Knåpade ihop en (i mitt tycke) alldeles utmärkt laxrätt igår :D

Stekte lax i stekpannan så den fick färg
klickade sen över en röra gjord på Grön Taicurry, Philadephiaost och CF (höll på äta upp den innan den skulle på laxen, så god)
På med locket en stund så laxen fick bli genomvarm och röran liksom smälte ner över laxen

Åts med paprika strimlor och avokadoröra

Blev hungrig när jag skrev så ska nu ner till fikarummet och värma resterna, idag serverade med Haricovert och en extra klick smör :d
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Igår blev det squash-tagliatelle med svamp&Bacon-sås

Fräste hackad lök och bacon i rikligt med smör på medelvärme så inte löken fick färg utan blev så där mjuk och glansig

Skivade champinjoner och lät mjukna, i med egenplockade trattisar (från frysen) och lät det puttra en stund.
Hällde på grädde och pudrade över en msk bovetemjöl (jag tål små mängder sånt mjöl, annars tar man annan typ av redning)
Kryddare med vitlök&peppar-mix samt havssalt och en droppe "fisksås" (Umami)

Squashen strimlades med potatiskalare och kokades i en bottenskyla vatten, salt och en klick smör tills den var mjuk

Serverades med en stor hög riven västerbottenost

Det var så gott att jag fick tvinga mig inte ta mer fast jag var mätt :angel:
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

*KL*

För att muntra upp maken, som ligger hemma med dubbla nyckelbensfrakturer + revbensfraktur har jag gjort pannacotta flera gånger de senaste veckorna. Brukar göra den med hallon eller svarta vinbär ovanpå (naturella bär för LCHF:are och kokar sylt på bären till "sockerätare"). Men nu senast ville jag testa något nytt och experimenterade fram en tiramisu-inspirerad variant. Slutresultatet blev riktigt lyckat!

Pannacotta med bär (grundrecept)

5 dl grädde, kokas upp med
2 vaniljstänger* och får stå och dra en stund, sila sedan bort vaniljstängerna
3 gelatinblad (blötlagda) rörs ner i grädden

*delas på längden

Häll upp i portionsskålar, låt stelna i kylen och servera med bär (eller sylt) på toppen.

Har serverat ovanstående till många icke-LCHF:are och inga har saknat socker i pannacottan. (Men då har de fått sockrad sylt ovanpå.) Är man ändå tveksam kan man använda låglaktosgrädde eftersom den är sötare än vanlig grädde.

Tiramisu-Pannacotta

Koka upp grädde och vaniljstänger enl ovan och sila bort vaniljstängerna.Ta undan 1,5 dl av grädden. Rör ner 2 gelatinblad i resterande grädde, häll upp i portionsskålar och låt stelna i kylen.

När ovanstående stelnat är det dags att för nästa steg:

Blanda 1 tsk snabbespresso i 0,75 dl hett vatten och tillsätt 1 msk marsalavin.
Från den kvarvarande 1,5 dl vaniljgrädde tar man bort 3 msk och ersätter dessa med 3 msk från kaffe/marsalablandningen. Värm grädde/kaffe/marsalablandningen och rör sedan ner 1 gelatinblad. Ta ut pannacottaskålarna ur kylen och häll ett lager av denna blandning överst i var och en. Ställ tillbaka i kylen till dess även översta lagret stelnat.

Sikta över kakao innan serveringen.

Maken - som är sockerätare - tog även strösocker ovanpå. Han skojade då om att ifall vi skulle "bränna av" sockret med en gasolbrännare skulle det bli en "Creme brulée-tiramisu-pannacotta"! ;)
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

*KL*

Lagade en riktigt mustig boeuf bourguignon nyligen - och fyndade resterna i frysen igår! Hade fått tag på riktigt fin, gräsbetad högrev och använde dessutom både sidfläsk och bacon som var rökt på riktigt, inte bara hade tillsatt rökarom. Samt vanligt matlagningsvin. Egentligen rena festmaten, en vanlig onsdagkväll! Åt med ångkokt broccoli till. Har lagat denna rätt ganska många gånger tidigare, men det var första gången med riktigt rökt sidfläsk - ska definitivt hålla mig till det i fortsättningen också!

Fick senaste numret av Expressens Allt om LCHF här om dagen. (Prenumererar fr o m detta nr för att inte behöva råka ut för att den är slutsåld fler gånger.) Blev först besviken när jag såg framsidan, för den gav intryck av ett utpräglat "kak- och baknummer"... men det visade sig inte alls vara representativt för innehållet ,utan det fanns som vanligt många matrecept att inspireras av. T ex en spännande zuccinipaj med bl a fetaost i - den måste jag testa så snart jag hunnit handa hem zuccini. Och en zuccinifrestelse för julbordet!
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Vår middag i söndags:

Ugnsstekt sid(ney)fläsk

(Bjöds på en variant av detta på en fest i Sydney i början av året - därav namnet.)

600 g rimmat sidfläsk
2 gula lökar
1 äpple
smör
svartpeppar

Sätt ugnen på 200 grader, skär svålen i rutor, lägg med svålen ner i en ugnsform och stek i ugnen 20 minuter.
Skär lök och äpple i klyftor. Ta ut formen och lägg lök och äpple i botten, sedan fläsket med svålen uppåt ovanpå. Höj temperaturen till 225 grader, peppra på svålen och sätt tillbaka formen i ugnen. Stek ytterligare 25-30 minuter.

Rör under tiden ihop en sås av CF, färsk finhackad timjan, lingon, salt och peppar.

Servera med såsen och blomkålsmos. (Det finns ju många varianter av blomkålsmos, med smör, grädde och/eller ost o s v. Men denna gång testade jag för första gången att istället ha en rejäl klick majonnäs i moset - efter ett tips i förra numret av Expressens LCHF-tidning. Blev riktigt lyckat! Hade visserligen inte riktigt - hemgjord - majonnäs, men i alla fall Hellmans, som smakar mest likt tycker jag.)

Idag får vi rester från detta till middag! :d

Edit: Beroende på hur strikt man är får man ju avgöra om man äter av äpplet eller inte. Men låt det i alla fall vara med i ugnen - för det ger en god smak till fläsket!
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

ang pannacotta, om han gillar lakrits så testa att göra med kung markattas lakritspulver i. Grymt gott!


Fö var det bra att jag tittade in här och fick lite inspiration :)
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Tack för tipset/påminnelsen! Inser just att jag faktiskt gjorde lakritspannacotta till min lakritsälskande mamma förra julen! Det ska jag nog satsa på igen!

Höll på att glömma att jag utlovat recept på och recension av Zuccinipajen från senaste Allt om LCHF (fr Expressen).

1 medelstor zuccini, grovriven
2 rödlökar i båtar
150 g färsk svamp, skuren i bitar

Fräs ovanstående i smör och häll över i en bunke. Tillsätt

200 g smulad fetaost
2 dl majonnäs
5 ägg

Krydda med salt, peppar och persillade (enl receptet, vi hade färsk persilja istället samt även vitlök i "fräset")

Häll smeten i ett pajskal och grädda 30-40 minuter vid 200 grader.

(Den pajdeg som anges i receptet är på kokosmjöl, mandelmjöl och linfrön. Vi brukar göra en snarlik som även innehåller lite fiberhusk samt sesamfrön istället för linfrön.)

Har även testat ett recept på saffranskyckling med blomkålsris ur denna tidning och på måndag - när fiskallergiske maken är bortrest - blir det ytterligare ett: laxfärsbiffar á la Cathrine Schück.
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Igår blev det "pasta" carbonara där pastan ersattes med strimlad zuccini och purjolök
Frästes mjuka i smör och så i med äggblandningen, toppat med bacon och riven parmesanost :d

En zuccini och en halv liten purjolök blev lagom till två portioner (en till mig och en till matlåda)
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Efter dryga 1 vecka på LCHF så har jag enbart positivt att säga och extra kul är att jag minskat ca 3 kg, det har jag dock inte sagt till min särbo som envist som synden hävdar att mindre kalorier är det ända sättet att gå ner i vikt...

Här är ett par av mina recept från veckan:

Sambal Olek kotletter
lägg kotletterna i en ugns form, häll över en blandning av 5dl grädde, en klick CF (tror nog philadelphia kan funka istället) ett par vitlöksklyftor, lite soya (eller kalvfond eftersom jag inte hade soya hemma) samt en rejäl klick sambal olek.
Stoppa in mitt i ugnen på 175grader och låt stå där i 1,5h, vänd kotletterna efter halva tiden.

Pannbiffar, blandfärs, dijon senap, grädde, lök, vitlök, salt, peppar och en hel fetaost smulad i. Saftiga och goda!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp