LCHF - recept och tips på mat

Sv: LCHF - recept och tips på mat

Smart! Fryser du wrapsen med eller utan fyllning? Utan antar jag. Wraps har jag med i min to-go-lista med mat. Suveräna på utflykter, i samband med träning eller möten då man inte hinner hem till middagen. Babyspenat, rökt lax, ph-ost och (ekologisk) paprika är min favoritfyllning just nu.

Jo, jag fryser dem utan fyllning - med bakplåtspapper mellan så att jag kan ta fram en i taget.

Låter som en jättegod fyllning!!!
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Mitt Ica Maxi har alltid en ekologisk paprikamix med en röd och en gul spetspaprika. Jag vet anmärkningsvärt nog inte ursprungslandet, måste kolla nästa gång jag handlar, och inte heller hur den odlas. Den är söt och god och kravmärkt. Är det något jag bör veta om ekologisk paprikaodling?

Svar till Petruska såklart. Tryckte på fel knapp.
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Ja, Coop är den kedja som har överlägset flest miljömärkta varor i sortimentet. Jag har tyvärr ingen Coop smidigt tillgänglig. Jag hittar ekologiska paprikor i alternativa butiker med miljöinriktning, men tyvärr är de ofta lite skrumpna och tråkiga, samt svindyra.

Mellan tumme och pekfinger, vad kostar de i din Coop?
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Är det något jag bör veta om ekologisk paprikaodling?

Det finns säkert massor man bör veta om ekologisk paprikaodling, men jag vet skvatt intet själv. Blev bara nyfiken.

Det känns ju som att de antingen odlas i växthus i Europa (med tanke på årstiden) och då kan man ju undra över ev uppvärmning av växthusen, eller så har de odlats i Långtbortistanien, och då kan man undra över transporten hit.

Jag borde nog googla lite på detta. :laugh:
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Jo, jag fryser dem utan fyllning - med bakplåtspapper mellan så att jag kan ta fram en i taget.

Låter som en jättegod fyllning!!!

Smart att frysa mellan pakplåtspapper. Har de fluffet och konsistensen kvar efter frysning?

Idag hade jag en oortodox fyllning till min utflyktswrap, babyspenat, ekologisk skinka och kimchi :D
Jag har upptäckt att kimchi är vansinnigt gott till ägg och att jag måste ha kimchi varje dag. Nåja, jag kan nöja mig med en slatt surkål och jag inte har kimchi hemma. Men syrat varje dag. Den kimchi jag äter för tillfället är något blek i smaken, men ack så god ändå. Jag köper Tistelvinds kimchi och det är ju svenskar som gör sin lite egna variant. Undrar om de inte är de enda som gör kimchi i så stor skala i Sverige.
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Jag blev också nyfiken och googlade lite hastigt men hittade inget om ekologisk paprikaodling av värde. Kommersiell paprikaodling är ju en miljöbov utan dess like, lägg till transporter. Vi får dela med oss om vi hittar något.
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Jag blev också nyfiken och googlade lite hastigt men hittade inget om ekologisk paprikaodling av värde. Kommersiell paprikaodling är ju en miljöbov utan dess like, lägg till transporter. Vi får dela med oss om vi hittar något.

Ja, det var väl det jag tänkte på. Det är svårt att se hur man kan få det särskilt ekologiskt med en så värme- och ljuskrävande grönsak året runt, och som också har ett relativt lågt närings- och mättnadsvärde, jämfört med tex rotfrukter och bönor, tänkte jag. (Som dock har ätit en konventionellt odlad paprika senast idag, så det är inte det att jag försöker ge andra dåligt samvete.)
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Jag köper Tistelvinds kimchi och det är ju svenskar som gör sin lite egna variant.

I asiatiska livsmedelsbutiker brukar det finnas kimchi som är lite mer övertygande i smaken. Då är den så klart importerad, men ändå, kulinariskt sett är ju import inte alltid av ondo. :laugh:
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

*kl*

Jag är igång igen med LCHF, sist blev det en nedgång på ungefär 20 kilo innan jag tappade orken och lusten. Nu är det dags efter en kortare bilsemester när jobbkläderna knappt passar :o

Men jag kommer inte ihåg vad jag brukade äta? Är inne på min fjärde dag och har sen jag började ätit strimlade bambuskott med köttfärs, kebabsallad (Lördag), Kebabsallad och tacosallad i söndags (Med orientdressing 4g/100g), igår blev det kebabsallad och kött med coleslaw..

Anlednigen till all kebabsallad är att jag jobbar på Sibylla och äter lunch 1-2ggr om dagen beroende på längden på mina pass. (Oftast 9.5h eller 11h)

Vad mer ska jag äta? Lite less på all sallad då jag snabbt blir hungrig igen, tidigare åt jag mycket coleslaw men nu vintertid behöver jag något mer värmande. Äter inte ägg, fisk, avocado eller nötter.

Tips?
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Svarar mig själv här, hittade broccoli i frysen!

Broccolisoppa:

En kastrull broccoli, två dl vatten. Koka.
Mixa.
En sked CF, lite fond och salt.
Blanda. Strö över ost.

Färdig! Snabbare än havregrynsgröt..

Jag är ju inte så jättestrikt så jag rörde i en handfull majskorn också, för tuggandets skull. Åt med keso. Gott var det :)
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

I asiatiska livsmedelsbutiker brukar det finnas kimchi som är lite mer övertygande i smaken. Då är den så klart importerad, men ändå, kulinariskt sett är ju import inte alltid av ondo. :laugh:

Nä, skulle vi inte äta importerat alls skulle det vara både svårt och tråkigt. Vi har ett par rent koreanska butiker här i Stockholm. Jag har provat deras egna kimchi men tyckte inte den var prisvärd. Kanske att jag ska prova den importerade kimchin på påse, den borde vara billigare.

Jag kollade upp paprikan. Den jag brukar köpa ligger där de andra ekologiska varorna finns och kommer (inte oväntat) från Holland, varumärke I love eco, alltså Icas egna ekoserie. På andra sidan låg vanliga paprikor och där hittade jag en liknande förpackning med två ekologiska paprikor till samma pris som Icas eko. De kom från Israel, varumärke Swedefruit AB. Båda kravmärkta, så det borde gå att ta reda på via KRAV hur de odlas.
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Gå in på adlibris och leta efter en bok av Cathrine Schück, lchf to go. De har bokrea nu och boken kostar en femtiolapp. Klart värt! I boken hittar du massor med bra recept och tips på mat att ta med till jobbet, utflykten, före och efter träning osv. Allt går snabbt att laga till och är smidigt att ta med sig. Kebab varje dag låter inte så upplyftande :p
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Gå in på adlibris och leta efter en bok av Cathrine Schück, lchf to go. De har bokrea nu och boken kostar en femtiolapp. Klart värt! I boken hittar du massor med bra recept och tips på mat att ta med till jobbet, utflykten, före och efter träning osv. Allt går snabbt att laga till och är smidigt att ta med sig. Kebab varje dag låter inte så upplyftande :p

Ska nog passa på att köpa den, jag har LCHF för tjejer sedan tidigare. Har ni fler receptboktips såhär i bokreatider?
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

*kl*

Jag är igång igen med LCHF, sist blev det en nedgång på ungefär 20 kilo innan jag tappade orken och lusten. Nu är det dags efter en kortare bilsemester när jobbkläderna knappt passar :o

Men jag kommer inte ihåg vad jag brukade äta? Är inne på min fjärde dag och har sen jag började ätit strimlade bambuskott med köttfärs, kebabsallad (Lördag), Kebabsallad och tacosallad i söndags (Med orientdressing 4g/100g), igår blev det kebabsallad och kött med coleslaw..

Anlednigen till all kebabsallad är att jag jobbar på Sibylla och äter lunch 1-2ggr om dagen beroende på längden på mina pass. (Oftast 9.5h eller 11h)

Vad mer ska jag äta? Lite less på all sallad då jag snabbt blir hungrig igen, tidigare åt jag mycket coleslaw men nu vintertid behöver jag något mer värmande. Äter inte ägg, fisk, avocado eller nötter.

Tips?

Jag har möjlighet ha mat i frysen på jobbet, väldigt smidigt. Tar med mig färsbiffar, fryst lax, stekta kycklingfileer och så en påse frysta grönsaker för hela veckan.
Smör och majonäs har jag i kylskåpet.
Sen slänger man in en biff eller file + grönsaker i micron och så en klick smör och majonäs när det är klart.
Snabbt, gott och mättande
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Ska nog passa på att köpa den, jag har LCHF för tjejer sedan tidigare. Har ni fler receptboktips såhär i bokreatider?

Jag gillar boken lättlagad LCHF 100 enkla rätter av Ulrika Davidsson. Vet inte om den var med på rean dock, kostade 99 på Ica Maxi innan rean i alla fall..
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Knapplånar mig själv :)

Mamma kom på ett jättegott tillbehör. Ica Basic har en väldigt god fryst wokblandning (3,5g/100g kolisar). Tina upp, ta på vitvinsvinäger, salt och peppar, vill man bryta av med sötma så välj valfritt alternativ, mamma tog nog liite honung. Låt stå ett tag.. Jättegott, jag åt det som tillbehör till stek och brunsås. Och helgen innan åt vi det till korv och räksallad.
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

I asiatiska livsmedelsbutiker brukar det finnas kimchi som är lite mer övertygande i smaken. Då är den så klart importerad, men ändå, kulinariskt sett är ju import inte alltid av ondo. :laugh:

Det brukar gå att hitta butiksgjord kimchi i asiatiska butiker, som är god och gjord i Sverige. Tistelvinds är hemsk, som surkål med chili.
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Det brukar gå att hitta butiksgjord kimchi i asiatiska butiker, som är god och gjord i Sverige. Tistelvinds är hemsk, som surkål med chili.

Jag förstår mig inte på behovet att tala om för andra att man själv tycker något som någon annan tycker om är hemskt (äckligt).

Du kommer argumentera och säga att det här är ett diskussionsforum och att man ska diskutera och säga sin åsikt. Jag är bara så trött på att höra att det jag äter/tycker om är hemskt (äckligt).

Jag tycker många gånger att maten som läggs upp mattråden på Senior låter konstig, speciellt av en användare. Hen har alltid konstiga kombinationer och smaker i sina måltider som jag inte alls tycker låter gott. Om jag nu skrev i den tråden skulle jag låta bli att kommentera den maten.

Skälv vet jag mycket väl att Tistelvinds kimchi är en försvenskad variant vilket jag också skrev. Jag äter surkål eller kimchi varje dag, och Tistelvinds surkål tillika chilismakande surkål (kimchin) är mycket god och håller hög kvalitet. Köper man deras kimchi i tron om att den ska smaka som i Korea blir man besviken. Men att påstå att den smakar hemskt är förstår jag inte varför det är nödvändigt. Gör du det med andras mat de äter i mattråden också? Eller du kanske tycker allt låter gott där?

I min värld är det små barn som har behovet av att uttrycka i ord att mat är äcklig (samma sak som hemsk). Vuxna brukar uttrycka sig annorlunda enligt min erfarenhet.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp