LCHF - recept och tips på mat

Sv: LCHF - recept och tips på mat

Ska nog passa på att köpa den, jag har LCHF för tjejer sedan tidigare. Har ni fler receptboktips såhär i bokreatider?

Jag rekommenderar också "LCHF to go"! Har alltid gillat Cathrine Schücks recept och hon skriver själv att det här är den av hennes böcker som varit allra roligast att göra. (Förutom själva maten så har hon också klurat en hel del kring hur den både ska vara lätt att ta med och samtidigt upplevas riktigt fräsch när man ska äta den.) Även hennes och Björn Ferrys bok tycker jag är bra!

Själv skulle jag gärna leta upp någon kokbok av Klara Desser för jag har fått så oerhört mycket inspiration - och GODA matupplevelser - från hennes recept i Allt om LCHF.

Matrevolutionen antar jag att du redan har...annars är den ju ett självklart tips även om den inte är en receptbok!
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

*KL*

När vi hade gäster i helgen testade jag bl a ännu ett recept från Allt om LCHF, denna gång ur nr 7/2012. "Som vanligt" chansade jag och bjöd på något jag aldrig lagat (eller smakat) förr - men resultatet gick verkligen hem både hos gästerna och mig! Som så ofta förr är det Clara Desser som står bakom receptet.

Mangoldpaj

Pajdeg:
3 dl mandelmjöl
1/2 dl skalade sesamfrön
40 g smör
1 msk fiberhusk
1 tsk salt
1 ägg
(Blanda de torra ingredienserna i matberedaren, tillsätt smör och ägg och blanda till en deg som får vila i kyl 1/2-1 timme innan den trycks ut i en pajform med löstagbar kant. Enligt receptet ska skalet förgräddas 8-10 min vid 175 grader. Min ugn har en kombination av varmluft och undervärme som gör att man kan hoppa över det steget.)

Fyllning:
2 gula lökar i båtar
200 g färsk mangold (eller spenat), strimla och fräs i smör tillsammans med löken.

Blanda
4 ägg
2 dl vispgrädde
rivet skal av en ekologisk citron
smaksätt med salt och peppar.

Höj värmen till 225 grader.
Fördela det stekta i pajskalet, tillsammans med goda oliver
200 g mozzarella skivas och läggs över
200 g riven Västerbottens- eller Norrlandsost läggs överst.
Häll på äggsmeten och grädda i ugnen 20-25 minuter.
Servera med en blandad sallad.

(Mozzarellaosten och oliverna var improvisationer av mig - de fanns inte med i ursprungsreceptet.)

Har brukat använda ett snarlikt pajskalsrecept men där endel av mandelmjölet ersätts av coccosmjöl, men detta blev också riktigt bra. Och citronskalet höjde verkligen smaken på fyllningen!!!

En komisk detalj i sammanhanget var att jag använde hemodlad mangold i blandade färger (ganska mycket röda nyanser) med resultatet att det såg ut som om pajen var full av rabarberbitar, fast det egentligen var mangoldstjälkar! :D
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Du är som min mamma, hon gör också så :D
Vi var på matlagningskurs en gång hos Allt-i-mat och kocken där höll på att dö när mamma berättade det. "så gööööör man inte" :eek: :rofl:

Själv fick jag experimentlust när jag handlade och knåpade ihop en aubergin"lasagne" när jag kom hem

Två auberginer (grovskalade och skivade på längden) saltades och fick ligga en stund
Stekte ett gäng skivade champinjoner med två paket bacon
Tog upp dessa ur stekpannan och i med rejält med smör och stekte auberginen
Rörde ihop 2 ägg, 2 dl grädde och ett par dl riven ost, tomatpure och senap
La ett lager aubergin och så svamp&baconröran, ytterliggare ett lager augergin och så hällde jag ägg/ost-stanningen över
På med ytterligare riven ost ovanpå och så in i ugnen och gratinera tills det fick färg

Serverades med en sallad på röd paprika, gurka och salladslök, avokadoolja och flingsalt och en klick CF

Yngsta sonens kommentar "det var gott, vad är det?" :rofl:
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Du är som min mamma, hon gör också så :D
Vi var på matlagningskurs en gång hos Allt-i-mat och kocken där höll på att dö när mamma berättade det. "så gööööör man inte" :eek: :rofl:

Hoppsan - borde alltså skärpa mig då...! :D Men det är nog för sent att lära den här hunden sitta...

Yngsta sonens kommentar "det var gott, vad är det?" :rofl:

:D Underbar kommentar!

Och det lät verkligen gott - ska absolut testa! Jag har riktigt fin bacon (rökt på riktigt) som blivit liggande i frysen för det är så länge sedan jag lagade någon "baconrätt" - så det är ju ytterligare en anledning att prova ditt recept!
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

KL

Efter att ha ätit alltför många svarta omeletter beställde jag en Easy Delight omelettform för micro från TupperWare :) Invigde den idag och är nöjd, mer än nöjd t.o.m :) Slängde i några skivade färska champinjoner, strimlad skinka och riven ost (ett stycke greve från Kvibille, som vi rev i matberedare=ingen potatisstärkelse:d) sen vispade jag ihop 2 ägg och lite grädde, salt och peppar, och hällde över :) In i micron på medelvärme i 5 minuter :) Dock ska man inte ha fett i formen så det blev 2 stora smörklickar på den när den kom ut :) Serverades med en vitkålssallad.. GOTT :)
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

*KL*

När maken ville äta potatissallad nyligen gjorde jag en favorit i repris till mig:

Waldorfsallad 4 port, efter ett recept av Chatrine Schück

2-3 stjälkar selleri
en saltgurka
"en bit" vanlig gurka
några cm finstrimlad purjo
10 hackade valnötter
6-8 msk majonnäs
ev CF
salt och peppar

Den blir bara ÄNNU godare om man gör den den i förväg! Men som vanligt (jag lär mig visst aldrig...) så glömde jag bort att den faktiskt blir bäst med köpt majonnäs. I alla fall min hemgjorda är aldrig riktigt lika tjock som den köpta och därför kan salladen upplevas lite "rinnig" särskilt om man sparar den till dagen därpå. I fortsättningen ska jag utesluta gurkan - det är förståss vätskan från den som ställer till det. Alt bara ta urkärnad gurka till tillsätts just när man ska äta.
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

*kl*

Gjorde smidig snabb middag igår som passar både LCHFare och icke LCHFare
eftersom man kan plock lite själv vad man vill ha


Fräste röd curry-pasta i kokosolja och så på med kokosmjölk och grädde.
Fick koka ihop en stund innan jag tillsatte strimlad salladlök och tärnad röd paprika samt flingsalt

Serverades med ris till icke-lchfarna, stekt fläsk i tärningar och färska räkor på burk, en klick creme fraiche samt majs till den som ville ha.
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

*kl*
Testade göra pulled pork idag, jösses så gott! Enkelt att laga också, t ska stå länge i ugnen men det sköter ju sig själv. Serverade med Cole slaw till. Det man får kolla är väl sockerinnehåll i bbc såsen, jag hade hemma i Kyle jag tog, men har fått ett recept på en med lägre kolhydratinnehåll som jag slänger in nedan. T i det betyder tablespoon

http://www.recept.nu/liselotte_forslin/varmratter/kott/pulled_pork/

Blanda bara ihop allt i en skål. Super gott!
1/2 cup reduced-sugar ketchup (the Heinz reduced sugar ketchup has 1 gram sugar per T)
2 T tomato paste
4 T Splenda or Stevia in the Raw granulated
1-2 T brown sugar (depending on how sweet you want it, or use all Splenda if you prefer) (You can also use 1/3 cup Splenda-brown sugar blend, which will make the sauce a bit higher in sugar)
1/4 cup apple cider vinegar
1/4 cup mustard (regular yellow mustard, not Dijon)
2 tsp. green Tabasco (or 1 tsp. red Tabasco)
1 1/2 T Worcestershire sauce
1/2 tsp. Liquid Smoke (or more, optional but recommended)
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

*kl*

Jag har ett fräscht alternativ till potatissallad som jag gärna delar med mig av!

Smaksätt majonnäs (+ ev CF) med salt, peppar, finhackad purjo/gräslök och lite vitlök om du gillar det, samt lite hackad saltgurka. Vänd ner finskuren stjälkselleri till dess röran fått lagom konsistens. Blir bara godare om man gör den i förväg och håller flera dagar i kylskåp.

Inspirationen till detta recept kommer från Cathrine S:s Waldorfsallad, men i o m att den bl a även innehåller färsk gurka blir den lätt rinnig i konsistensen när den fått stå någon dag... Därför började jag göra ovanstående variant. De gånger jag vill ha den mer Waldorflik tillsätter jag valnötterna från ursprungsreceptet också.
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

*KL*

Här om dagen var det FEST! Hade fått tag på fantastiskt fin, grön sparris från Tyskland i vår delikatessbutik och provade ett recept av den inspirerande matskribenten Mia Gahne:

Grön sparris med citronsmör, rostade hasselnötter och löjrom

Rosta först "en näve" hasselnötter i torr stekpanna, gnugga av skalet i en kökshandduk och grovhacka nötterna.

Smält 25 g smör och tillsätt skalet från 1/2 citron alt 1/2 tsk citronolja.

Stek sparrisen i smör på relativt hög värme, bara precis så länge att de börjar böja sig lite om man lyfter i dem.

Lägg upp sparrisen på varm tallrik, häll över citronsmör, rostade nötter och komplettera med en klick rom. (I grundreceptet Laxrom men här lyxade vi med Kalixlöjrom.)

Enligt receptet skulle "2 knippen" sparris bli förrätt till fyra personer. Här blev fem sparrisar hela min middag, men då hade jag rejält (50 gram) löjrom till.

Kommer definitivt att avnjuta detta fler gånger - både med och utan rom - så snart vår egna sparris börjar komma upp ute i landet!
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Projekt frysrensning pågår! Den jättegamla frysbox som stod i källaren när vi flyttade in år 2000 har konstigt nog inte blivit yngre med åren :angel: och dessutom har den hela tiden känts för liten för oss som gärna köper på oss gräsbeteskött, vilt och vildfångad fisk på hösten, fryser in bär och grönsaker m m. Nu har vi tillslut gjort slag i saken och beställt en ny, mer energisnål och dessutom lite större box. Den levereras på måndag, då de samtidigt ska hämta vår gamla och köra den till återvinningen. För att underlätta logistiken har vi därför ägnat de senaste veckorna åt att äta så mycket från frysen som möjligt.

Som tur är har vi också en liten frys i köket, dit vi kan lägga löjrom, det som är kvar av fisk och skaldjur, lammkött och älgfärs etc. Vi har dessutom mycket bär och en hel del grönsaker som ju inte är så känsliga så dem kommer vi helt enkelt bara att lyfta över till nya frysen och utgå ifrån att de klarar sig till dess den kommit upp i rätt temperatur. På samma sätt gör vi med färdiglagad mat.

Några av de senaste middagarna på frysrensningstemat har varit räksallad, grillade lammfärsburgare. Och det "räntade" riktigt bra i lördags när vi hade två barnfamiljer här som vi bjöd på varma mackor med diverse "pålägg" från frysen inkl fryst Norrlandsost! Jag tycker det är kul att utmana kreativiteten i köket genom att utgå ifrån några råvaror vi redan har hemma och se vad det går att göra för något kul av dem.

I kväll har jag dessutom gett mig på att baka bröd för ovanlighetens skull! Hade nämligen endel frysta äggvitor och när en kompis (som inte är LCHF:are själv) mejlade så lyriskt om det LCHF-bröd hon bakat så kunde jag inte låta bli. (Jag tror att hon hittat receptet på Mariannslchf.se)

Ljust rostbröd

12 ägg vispas pösigt
50 g smält, avsvalnat smör tillsätts
Blanda 1,5 dl kokosmjöl, 1,5 dl mandelmjöl, 2 msk fiberhusk, 1 msk bakpulver (jag tog även solrosfrön) och rör ner i äggsmeten.

Häll i en smort ugnsform eller silikonform. Grädda så att brödet får en skorpa (ca 20 min), stick in en ugnstermometer och grädda till 92 grader.

(Termometerknepet fanns inte med i receptet utan det har jag lånat av min man - han bakade väldigt mycket bröd förr om åren och använde då alltid termometer för att få perfekt gräddning.)
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

*kl*
Testade göra pulled pork idag, jösses så gott!

Oj, vad du ligger rätt i tiden!!! Jag tycker man ser recept på pulled pork överallt just nu!!! Har tänkt testa ända sedan jag läste om det första gången på kolhydrater.ifokus för flera år sedan, men ännu har det inte blivit av...
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Hehe, har inspirerats av en kompis som bor i USA, men hört fler som testat. Prova, det var grymt gott!

Det brödet måste jag testa, saknar lite rostat bröd ibland.

Idag blev det stekt saganaki med avokado, lök och tomatsallad till.
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

*KL*

Så här i försommartider vill jag gärna tipsa om ett gott recept med rabarber! Hittade förlagan på Tasteline, och gjorde bara några små justeringar:

Smörstekt rabarber med kardemumma

300 g rabarber, i bitar
75 g smör
1 krm vaniljpulver
1 krm kardemumma
2 msk sötning, jag använde sukrin. (I originalet var det 1 dl socker, ingen vanilj)
1/2-1 dl grovhackad mandel (fanns inte med i originalet)

Smält smöret i en stekpanna, tillsätt övriga ingredienser och låt det koka ihop så att rabarbern blir mjuk. (Alt tillaga i ugn ifall man vill att rabarbern ska bibehålla "formen".)

Servera ljummen, med vispgrädde till!
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Går att servera med tjockare yoghurt också, blir nästan bättre:d

Sen kan man rosta nötterna (eller för all del frön) för sig själv med kanel också
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

I värmeböljan vi haft har vi ätit mycket sallader. Favoriterna just nu:

med smörstekt halloumi och rostade alt naturella solrosfrön

med musslor på burk blandade med god majonnäs eller aioli (helst hemgjord!)

med smörstekt eller grillad grön sparris.

Det blir också sparris i olika varianter var och varannan dag, eftersom vi odlar själva och helst vill passa på att äta dem helt nyplockade. De är ju så goda att äta bara som de är, stekta i lite smör - så äter vi dem ofta som en liten förrätt. Men om man vill göra det riktigt festligt är brynt smör med rostade hasselnötter och löjrom underbara tillbehör! (Blir mkt gott även om man utesluter löjrommen.)
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

*KL*

Så här i försommartider vill jag gärna tipsa om ett gott recept med rabarber! Hittade förlagan på Tasteline, och gjorde bara några små justeringar:

Smörstekt rabarber med kardemumma

300 g rabarber, i bitar
75 g smör
1 krm vaniljpulver
1 tsk kardemummakärnor, som mals fint
2 msk sötning, jag använde sukrin. (I originalet var det 1 dl socker, ingen vanilj)
1/2-1 dl grovhackad mandel (fanns inte med i originalet)

Smält smöret i en stekpanna, tillsätt övriga ingredienser och låt det koka ihop så att rabarbern blir mjuk. (Alt tillaga i ugn ifall man vill att rabarbern ska bibehålla "formen".)

Servera ljummen, med vispgrädde till!

RÄTTELSE: 1 tsk kardemummakärnor ska det vara - inte 1 krm!!!
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Den prisbelönte matskribenten och kocken Jens Linders kokbok "LCHF till fest" har varit en av mina inspirationskällor i sommar. Han skriver:
"Jag äter inte alltid enligt LCHF, inte alls, men när jag gör det slås jag av att matupplevelserna ofta blir så intensiva. Genom att mycket av bukfyllan utesluts återstår en koncentration av goda smaker och fina konsistenser." Och jag kan ju bara hålla med!

Den rätt jag inspirerades till nu senast var

Konfiterad torsk, 4 port

600 g miljömärkt torskrygg
2 msk flingsalt
250 g normalsaltat smör

Salta fisken och låt stå i kylen 2 timmar så att saltet sprids i fisken. Skira smöret. Lägg torsken i en rymlig kastrull och häll på det skirade smöret. Värm upp till ca 60 grader och konfitera i 6-8 minuter till dess fiskköttet precis ger vika när man trycker på det.

Han serverar med portvinskokta svampar och rötter, med lagen från dessa som sås. Jag plockade istället in bladpersilja, dill och gräslök som jag klippte ner i smöret och hällde över fiskbitarna vid serveringen. Med ångkokta broccolibuketter.
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Det var även Jens Linder som inspirerade mig till att göra egen sillinläggning till midsommar - han har både recept i boken och på dn.se. Men i slutänden valde jag att testa ett recept jag hittade i Buffé. Nämligen Årets sill 2013 utsedd av en jury med Peter Harryson i spetsen. Receptet kommer visst från en restaurang med namnet Salt & Sill - och då förstår man ju att det blir gott!!!

Bacon- & pepparrotssill

Stek 100 g finskuret bacon och låt svalna.
Skölj 1 burk inläggningssill (ej snabbinläggning) och skär i lagom stora bitar.
Blanda 4 dl majonnäs, 2 msk riven pepparrot på tub, 1/2 tsk salt och 1 krm peppar. Vänd ner sill och bacon. Låt stå i kylen minst två dagar så att smakerna "tar ihop" ordentligt. (I originalreceptet blandade man majonnäs och gräddfil, men vi behövde ha det helt mjölkfritt så jag tog bara majonnäs och det blev väldigt bra.)

Extra festligt blev det att servera denna med ägghalvor från vår Blommehönas söta små ägg. Man brukar också kunna köpa dvärghöneägg på delikatessbutiker.

Den sill som blev över från midsommarbordet blev lyxig frukost tillsammans med kokt ägg de följande dagarna!

Majonnäsen gör jag föresten så här:
1 ägg
1/2 tsk dijonsenap
1 tsk vitvinsvinäger
salt och peppar
Börja "röra ihop" detta med en stavmixer och häll sedan på neutral rapsolja med mixern igång och häll på olja till dess du är nöjd med konsistensen. Jag brukar alltid ha flaskan med olja i kylskåpet, för oljan och ägget behöver ha samma temperatur för att det inte ska skära sig - och äggen har jag ju i kylen.)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp