LCHF - recept och tips på mat

Sv: LCHF - recept och tips på mat

...ett tredje tips från Jens Linder är:

Lättkokta, smörade kålblad

Stormkoka blad av vitkål, spetskål, rödkål eller savojkål i lättsaltat vatten ca 8 minuter. Låt bladen ånga av i ett durkslag. Klicka över smör och stött kummin, rör om ordentligt och servera.

Detta blir ju extra bra nu när det finns "primörkål"! Testade även att ersätta kumminet med skal och saft från lime samt en mer naturell variant med "bara" salt och peppar" - även detta blev mycket gott!
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

En annan kokbok som inspirerat i sommar är Birgitta Höglunds Grillmat LCHF. Där har vi bl a hittat denna favorit:

Foliebakad fetaost 2 port

Dela fetaosten på mitten och lägg bitarna mitt på var sitt ark grillfolie. Skär lök och paprika i tunna skivor och lägg på osten tillsammans med små kvistar oregano. Ringla god olivolja över, nyp ihop paketen och grilla 7-8 minuter. Servera direkt ur paketen.

Jag är verkligen en riktig grillfantast, som grillar året om men f f a maj-september förståss. Och i TV-kocken Niklas Ekstedt har jag verkligen hittat en själsfrände där! Jag har alltid brukat blanda briketter och kol i grillen, men sedan jag läst "Grilla med Niklas" har jag kunnat ta grillningen ytterligare en nivå: genom att även tillsätta björkved! Vid indirekt grillning, som jag nästan alltid använder, väntar man till dess man har bra glöd i kol och briketter. Sedan lägger man ett vedträ av björk på glöden och det som ska grillas mitt på gallret. Testa - det blir makalöst gott!!! :d
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

*KL*

Gröna gudinnans dressing

1 avocado
2 msk olivolja
2 msk färskpressad citronjuice
1 tsk dijonsenap
1/2 tsk salt
1 krm svartpeppar
några korianderblad

Mixa med stavmixer och späd med vatten till önskad konsistens.

Ovanstående är en variant av Jamie Olivers "Green Goddess" - fast inspirerad av vår vistelse på Costa Rica i vintras har jag lagt till en aaaaning koriander eftersom den kompletterar avocadosmaken så bra.

Om man späder den med vatten så att den blir ganska "rinning" är den perfekt som salladsdressing, med lite tjockare konsistens istället en kall sås till grillat t ex. Ett jättebra mjölkfritt alternativ också - till alla som behöver det!

Edit: kan föresten tillägga att godaste tillbehöret hittills till de kokta kålbladen ovan definitivt är Västerbottensostsmör!
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

*KL*

Om ni inte redan testat ugnsrostad kålrabbi så måste ni göra det! Ett supergott alternativ till ugnsrostad färskpotatis eller klyftpotatis! Man skalar och skär kålrabbin i ganska stora bitar, rostar i ugnen med god olivolja eller rapsolja samt strör flingsalt över vid serveringen. ÄNNU godare än ugnsrostad rotselleri, om ni frågar mig!

Maken improviserade ihop en riktigt god förrätt idag:

Stavar av Skabramost (jättegod ost från Jokkmokk - gjord på fjällkomjölk) lindades in i skivor av alspånsrökt kotlettskinka och serverades med smörstekta haricot vertes, vaxbönor och zucciniskivor.
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Stefano Catenaccis Carbonara

...lagade vi igår. Fast med kolhydratsfria Shiratakinudlar istället för spagetti. Här är receptet (4 port):

valfri mängd pasta (enl ursprungsreceptet 360 g men så mycket hade inte vi).
4 ägg
1 dl vispgrädde
100 g sidfläsk (vi hade torrsaltat - tycker det är godast)
100 g riven parmesanost (vi hade Norrlandsost istället - en mycket god variant på Västerbotten, men det är nog svår att få tag i söderöver i landet...)
salt och svartpeppar.

Stek fläsket gyllengult. Knäck äggen och blanda med grädden och den rivna osten samt krydda med salt och nymalen svartpeppar.

Skölj shiratakinudlarna och värm dem kort i micron. Häll äggblandningen över fläsket, rör om försiktigt över svag värme i 30 sekunder. Fördela nudlarna på varma tallrikar, häll carbonaran över och servera.

Ett mycket gott alternativ till shiratakinudlarna är att göra egen pasta efter Klara Dessers recept (som jag lagt upp tidigare i tråden). Eller att "hyvla" remsor av zuccini med en potatisskalare.
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

*KL*

Vill tipsa om ett väldigt gott - och sockerfritt - alternativ till vanlig inlagd gurka: mjölksyrade polska gurkor av märket Krakus. Finns både på ICA Maxi och på Willys, i stor glasburk.

(Hade tänkt lägga ut en bild här på burken jag köpte idag, men kassen hade vält bak i bilen och när jag öppnade bakluckan ramlade burken ut och blev till småbitar på garagegolvet… Allt annat i påsen hade klarat fallet utan att gå sönder - men det var självklart bara glasburken som föll ut… Har tyvärr inte kvar någon gammal burk jag kan fota heller, men jag hoppas ni hittar den ändå!)

I de butiker jag hittat den har den inte funnits vid "vanliga" inlagda gurkor, utan på en hylla för "utländskt sortiment". (Det finns även en variant av samma märke men "inlagd med dill" och den innehåller däremot socker.)
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

*KL*

Jag äter inte LCHF just nu, men vill baka efter såna recept. Är det nån här som vet om det går att utesluta sötningsmedel? Eller har det någon uppgift i smeten utöver att söta?
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Är verkligen ingen expert på bakning… men när jag testar så brukar jag utgå ifrån volymen. Om det anges en stor volym socker/sötning så kan man knappast ta bort den (el ersätta med någon droppe stevia) - för då kommer resultatet inte att bli bra…

Om man t ex tänker sig ett vanligt sockerkaksrecept så är ju sockret en stor del av den totala volymen torra ingredienser. Blir knappast något lyckat resultat om man plockar bort sockret utan att ersätta med något annat med motsvarande volym. Det är väl en anledning till att stevia som sötningsmedel oftast är blandat med något som "ger volym". Samma sak blir det förståss om du har ett LCHF-recept där föreslagen sötning är en stor andel av volymen torra ingredienser.

I "vanliga" brödrecept kan ju socker också ha en roll som "näring" åt jästen. Men jäsdegar är knappast aktuella inom LCHF då vi inte har några sega "glutentrådar" i degen.

Förhållandevis små mängder sötning är däremot antagligen bara en "smaksak" och borde därför kunna uteslutas utan problem.
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Jag brukar inte ha i sötning, särskilt inte i degar eller smetar med mandel eller nötmjöl i, de blir söta av nötterna ändå. Gillar inte bismaken som alltid blir av sötning och tycker de blir godast utan.
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

*KL*

Roade mig med en "matlagningskväll" i lördags, så nu är det dags att uppdatera här med lite fler recept!!!

Fänkålsgratäng

Fänkål (hade två JÄTTESTORA, motsvarar väl ung tre stora el fyra av mediumstorlek.)
1 stor gul lök
1 stor vitlöksklyfta
ekologisk vispgrädde (ger bästa omega 3-innehållet)
buljongtärning utan glutamat
salt och peppar
VB-ost

Använde mig av en metod/ett recept jag lärde mig från Janne Boris Möller någon gång 92-93. Han gjorde gratängen på potatis men jag bytte potatisen mot fänkål.

Skiva fänkålen, grovhacka löken, krossa och finhacka vitlöken och lägg allt i en stor gryta. Tillsätt grädde så att det nästan täcker. (Till min fänkål i jätteformat blev det 6 dl) samt buljongtärning utifrån mängden grädde, salta och peppra. Koka under lock till dess fänkålen är mjuk. Ta av locket och låt grädden koka ihop ca 10 minuter.
Häll över i en ugnsform, strö över riven ost och gratinera i ugnen (200 g) till dess gratängen fått en fin yta.

I o m att man kokar allt på spisen först får man en härligt krämig gratäng på betydligt kortare tid än om den tillagas helt i ugnen.

Fänkålens storlek avgör förståss hur mycket gratäng det blir - i mitt fall ca 8-10 portioner denna gång. Nästa gång ska jag väga fänkålen först, så är det lättare att ange en mängd både på den och på grädden!
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Lammfärspaj

Pajskal:

1 dl kokosmjöl
1 dl mandelmjöl
1/2 dl sesamfrö
2 msk fiberhusk
1 krm salt
Blanda de torra ingredienserna i matberedare.
Tillsätt:
75 g kallt smör i mindre bitar
1 ekologiskt ägg
2 msk vatten och kör matberedaren till dess allt blandats och är "smuligt" (det ska inte hinna ta ihop till en degklump.)
Tryck ut i en pajform som ställs kallt i kylen och sedan förgräddas 10 min i 200 grader (om man inte har en ugn med extra undervärme för bl a paj.)

Fyllning:
1 gul lök och
400 g lammfärs fräses i smör
Tillsätt 1 dl vitt vin, soltorkade tomater, lammbuljong alt 1 msk kalvfond utan glutamat, rivet skal från 1 citron (alt lite olivolja med citronsmak), salt och nymalen svartpeppar. Låt koka ihop några minuter.
Fördela fyllningen i pajskalet tillsammans med gröna oliver, och krossad, finhackad vitlöksklyfta.
Smula över fetaost.

Vispa ihop
2 ekologiska ägg
2 dl ekologisk grädde och häll över fyllningen

Grädda i ugnen 200 grader ca 20-25 minuter, till dess den fått fin färg och fyllningen "stannat".
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Igår började jag äta en ganska strikt lchfkost och tänkte bumpa upp den här tråden!
Det känns som att det blir ganska dyrt med passande mat, vilka är era billiga standardvaror? Jag är laktosintolerant så det är ju dyrare med mjölkprodukter.

Igår åt jag kycklingfile mnd en stor bit kryddsmör som jag gjort själv. Smöret blev så gott att jag åt det med sked, det kändes lite förbjudet men det är ju helt ok enligt min nya kost, det här kommer passa mig fint.
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Blomkål, broccoli, vitkål, fänkål, lök, ägg (ekologiska från höns som får gå ut, under den del av året som jag inte har egna ägg), smör, ekologisk grädde och ost (från Norrost) hör till mina basvaror.

Jag är mycket noga med råvarorna och satsar på kvalitet istället för lågpris. På hösten köper jag hängmörat gräsbeteskött, lammkött resp älgkött och lägger i frysten så att jag har tillgång till kött av bra kvalitet (med optimalt innehåll av omega 3) under resten av året.

Har egentligen vare sig behov av eller önskan om att "snåla" när det kommer till mat. Men brukar ofta koka egen buljong - för att det är så GRYMT gott - och det är ju också väldigt billigt! Med en hemkokt buljong (på köttben eller fiskskrov t ex) behöver man sedan bara tillsätta några av sina favoritgrönsaker för att få en festmåltid för nästan inga pengar alls!
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Skippa mjölkprodukterna då, de är absolut ingen nödvändighet (förutom smör)
Valio har ju laktosfritt smör, men det antar jag du har koll på redan :)

Kokosmjölk kan användas som substitut till grädde, finns även en sort som heter kokosgrädde (coconut cream) och är lite tjockare o konsistensen

Går göra en utmärkt gröt på kokosmjölk, ägg och kokosmjöl och kanel. För den som inte är så hardcore kan man ta lite LCHF-"godkänt" sötningsmedel i.

1dl kokosmjölk
2 msk kokosmjöl
1 ägg

kokas på inte allt för hög värme under omrörning, tills den blir som mannagrynsgröt i konsistensen
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Idag tänkte jag testa Parmesangratinerad kycklingfilé (eller lårfilé om det finns)

Blomkålsris till mig och vanligt ris till de andra familjemedlemmarna

receptet hittade jag på Tasteline


Ingredienser

Kyckling
600 gram kycklingfilé
4 dl Creme fraiche
150 gram parmesanost
2 st vitlöksklyftor
1 tsk salt

0,5 tsk svartpeppar
1 msk smör

Tillbehör
4 port ris
sallad

Tillagning

1. Sätt ugnen på 200 grader.

2. Dela kycklingfiléerna med ett snitt på tvären och lägg dem i en ugnsfast form.

3. Riv parmesanosten och blanda med crème fraichen i en bunke. Pressa i vitlök och tillsätt salt och svartpeppar.

4. Täck kycklingen med ostblandningen och sätt in i ugnen ca 30 min.

5. Koka ris efter anvisning på paketet.

Servera kycklingen tillsammans med ris och en god sallad.

Återkommer imorgon med recensionen :)
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Det blev väldigt gott, tummen upp av alla i familjen

Däremot ska man nog använda sig av färsk kyckling (ELLER fryst kyckling som tinat helt och inte är halvfrusen :cautious:)
Den blev lite lös men smaken var det inget fel på och kommer göras fler gånger (med tinad kyckling)
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

*kl*

jag äter LCHF sen nästan ett år tillbaka, har sett denna tråd men inte skrivit i den.

idag blir det baconlindad kycklingfilé till lunch, som fått gosa till sig i ugnen tillsammans med thaibasilika, champinjoner, lite vitvinsvinäger, soja och grädde. Äter detta tillsammans med en bit mozarellaost, zuccini, sallad och haricot verts. Mums.
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

KL

Ikväll blev det en god plocktallrik till middag! Stekt sparris med massor av smör, salt och peppar, rå blomkål med creme fraiche dipp, stekt fläsk och några bitar rökt ost. Mätt och mycket belåten! :D
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp