LCHF - recept och tips på mat

Sv: LCHF - recept och tips på mat

KL

Måste bara skriva lite så jag hittar tbx till alla goda recept när jag är hemma :)
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

*kl*
Tänkte bara tipsa de som är intresserade så kommer det vara korvfestival i Stockholm i slutet av mars och då kommer även tidigare nämnda Jokkmokkskorv att vara på plats, tillsammans med en massa andra tillverkare. Jag ska nog själv gå dit för att smaka och handla. :d
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Jag äter inte LCHF direkt men försöker tänka LC i alla fall när jag kan och kan tipsa om världens snabbaste och godaste lunch som jag just petade i mig.

En burk tonfisk i vatten, tre matskedar Keso, 1 tesked Dijonsenap och generöst med citronpeppar. Rör runt och ät med någon trevlig grönsak till - jag tog tomat, men det äter ju inte de som är strikta. Man skulle väl med fördel kunna mosa ner ett kokt ägg också för lite mer mättnadskänsla. Gott och fräscht och mättande utan att kännas tungt.
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

*KL*

Har precis kommit hem från två uuuuunderbara veckor i Mexico, på ön Isla Holbox resp Acumal på fastlandet (den s k Mayarivieran). Under vår andra vecka bodde vi på en resort som heter El Dorado och den var verkligen ett eldorado för den som gillar god mat! De kallar sitt koncept "Gourmet Inclusive" och har 8 restauranger med olika inriktningar. Alla med à la carte-servering där man kan välja upp till 8 olika rätter per måltid (upp till fem rätter vid lunch). Inte bara supergott utan oerhört vackert upplagt dessutom!

På en av restaurangerna med mexicansk inriktning stod bl a "salad taco" på menyn och då fick man tacoinnehållet (i detta fall bl a tunna skivor ankbröst) serverat på små salladsblad. En LCHF-taco skulle man kunna säga! (När vi äter taco hemma har jag bara brukat avstå från tortillas och äta ingredienserna med bestick direkt från tallriken - men detta är ju också ett trevligt alternativ!)

I övrigt passade jag på att äta mycket guacamole och cheviche - precis som i Costa Rica här om året!

Edit: En av restaurangerna hade även à la carte-frukost. Där fick vi oss ett gott skratt när maken hade beställt in yoghurt med musli och frukt… På tallriken som placerades på bordet framför honom låg skivade frukter vackert arrangerade - med lite yoghurt droppad i vackra mönster och någon nypa musli strödd som garnering… Inte riktigt som han förväntat sig… men oerhört vackert arrangerat! :-)
 
Senast ändrad:
Sv: LCHF - recept och tips på mat

*KL*
(När vi äter taco hemma har jag bara brukat avstå från tortillas och äta ingredienserna med bestick direkt från tallriken - men detta är ju också ett trevligt alternativ!)

Jag är nyfiken - vad äter du då? Gurka och isbergssallad samt viss köttfärs kan jag förstå, men jag antar att du äter något mer?
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Jag är nyfiken - vad äter du då? Gurka och isbergssallad samt viss köttfärs kan jag förstå, men jag antar att du äter något mer?

Jo, precis som de flesta andra svenskar tror jag ju att det ska vara köttfärs i taco! Men jag gör egen tacokrydda för att slippa "skräpet" i de färdigköpta blandningarna (VARFÖR ska man tillsätta en massa socker i allt???!!!) Kryddan gör jag med spiskummin, chilipulver, cacao och salt.

Förutom gurka och sallad har jag gärna avocado (skivad, eller som guacamole), ost och brukar göra aioli till också.

Edit: var på två matlagningskurser i Mexico, en för ceviche och en för guacamole. Kocken som höll kurserna hade en skvätt tequila i guacamolen - men vi ville inte köpa en flaska bara för detta ändamål (varken jag eller maken dricker alkohol) så just det tipset kommer vi inte att använda oss av. Men om någon tequiladrickare läser denna tråd så kan ni ju testa!
 
Senast ändrad:
Sv: LCHF - recept och tips på mat

*KL*

Eftersom vi åkt en hel del långresor med flyg (som längst till Nya Zeeland med total restid 48 timmar och effektiv flygtid mer än 24 timmar) och flygplansmaten alltid brukar kunna betecknas som "VERY high carb" har jag hunnit testa en hel del olika egna lösningar för att hålla mig mätt. (Och kanske f f a sysselsatt - ätandet ombord är ju en viktig del i att få tiden att gå!)

Bästa upplägget hittills var nog när vi åkte till Mexico i början på mars i år. Då flög vi direkt från Luleå till Accumal och hade sedan en transfer på ca 7 timmar då vi inte hade möjlighet att handla något ätbart... Från att ha ätit frukost hemma tidigt på morgonen tog det nästan ett dygn innan vi satt på en restaurang i Mexico. Men tack vare min matsäck hade jag klarat mig bra hela vägen! Den bestod av salami av märket Grilstad (som kan förvaras i rumstemperatur så länge den är oöppnad!) Dessutom ett antal små bregottpaket, som både kompletterade det ätbara i flygmaten samt åts med salamin. En brieost samt en liten burk kokosfett. (Min favoritvariant som smakar Bounty och därför kan ätas som den är om man inte smälter ner den i te.)

Hade även med mig en påse renchips avsedda för hemresan. Innan vi åkte från Mexico kompletterade jag med små smörpaket att ha som dip till chipsen. Mkt mättande! Några små påsar Heinz majonnäs hade jag även fått tag på och dessa kompletterade det ätbara i flygmaten. (Man ser ofta så´na majonnäsförpackningar, vilka förvaras i rumstemperatur, utomlands. Särskilt i USA ch länder med mkt amerikanska turister. Men tyvärr har jag aldrig hittat sådana här hemma...)
 
MediaBinaryLoader.axd

Vill även tipsa om dessa oliver! Testade dem för första gången när vi flög senast och de var verkligen SUPERGODA! I o m att de är urkärnade och inte ligger i vätska, kan förvaras i rumstemperatur samt att påsen är återförslutningsbar så är de perfekta när man är "på språng"!!! Jag hade bara några tandpetare att äta med - så behövde jag inte kladda med fingrarna i påsen ö h t. Köpte nyligen varianten med vitlök och åt när jag var på ridkurs. Perfekt när man är sugen på något salt - och dessutom mättande!

images


Och här är bild på salamin jag nämnde i förra inlägget - som alltså kan förvaras i rumstemperatur så länge den är oöppnad.

Har några tävlingshelger med hästen framför mig och då blir det både oliver och salami som matsäck!
 
Efter diverse utsvävningar är jag tillbaka på banan. Gått med i SkaldemansLCHF gruppen på facebook och känner mig taggad

Det är ju ändå så märkligt, jag vet så väl vad jag ska äta för att må bra fysiskt och psykiskt?

Salamin och oliverna ska helt klar med ut på båten i helgen (ett och annat glas rödvin också)
 
bramathemma.se har LCHF-kasse men de levererar inte överallt

Igår gjorde jag världen godaste stekpanne-"pizza"

Brynte 400 g färs (i mitt fall blandfärs)
Kryddade med salt, peppar och paprikapulver
Vispade ihop fyra ägg som rördes ner i färsen
La på strimlad salami och riven ost och så på med lock tills osten smält och äggstanningen stelnat

Åts med smörslungad Pak Choi och en klick majonäs

Räckte gott och väl till fem personer för det var extremt mättande
 
vilken kul tråd!
Jag har gått på LCHF nu ett tag ( dock slarvat lite nu ett tag)
behöver lite ny inspiration. :)

/ Bobbo
 
Jösses vilken god kyckling det blev igår

Marinerade 1 kg innerlårfile i 1 dl grädde och en påse Tikki Masala (inte så LCFH men den fanns hemma)
Stekte i wokgrytan tills det fick lite färg och så hällde jag på 1 burk kokosmjölk och lät koka tills kycklingen var färdig. Lite salt och lite pressad lime åkte ner i slutet.

Mört var bara förnamnet :d
Gillar man inte skuren sås (för det skär sig lite) så kan man plocka upp kycklingen och röra ner lite redning och så i med kycklingen igen

Resten av familjen åt med ris, jag brynte lite gröna bönor på burk i smör och knäckte ner ett ägg
 
*KL*

Gjorde en traditionell libanesisk tabbouleh här om dagen! Här i Sverige (och i många andra länder) stöter man ofta på en förvanskad variant där bulgur är huvudingrediens. Men tabbouleh är egentligen en persiljesallad, alltså med bladpersilja som huvudingrediens, där man bara tillsätter liiite bulgur för att ge mer "tuggmotstånd". Istället för bulgur använde jag "blomkålsris" (rå blomkål som rivits med grova sidan på matberedarens rivskiva, hällt kokande vatten över och låtit ligga i ca 5 sekunder innan vattnet hällts av, "riset" spolats med kallvatten och sedan fått rinna av i en sil.

Använde drygt 1/5 liter skuren slätbladspersilja (köp ett stort knippe på lösvikt - det blir oerhört mycket billigare än andra varianter!!!) Rörde ner ca 1 dl blomkålsris i den skurna persiljan, blandade saften från en citron, 2 msk smakrik olivolja med salt och peppar och blandade runt ordentligt. Vid serveringen tillsatte jag även bitar av gurka och rädisor. (Om man inte är så strikt kan man ju följa traditionen och ta tomatbitar istället, men jag är allergisk så det är inget alternativ för mig hur som helst.)

Idag åt jag denna härligt syrliga och järnspäckade sallad till confiterad torskrygg från Island! MUMS! Men jag tycker den är god till det mesta - inte minst till rätter av lammfärs!
 
Lät jättegott, måste verkligen provas

All persilja kanske även kan få bukt med min ketondoftande andedräkt :wtf: :rofl:
 
Efter diverse utsvävningar är jag tillbaka på banan. Gått med i SkaldemansLCHF gruppen på facebook och känner mig taggad

Det är ju ändå så märkligt, jag vet så väl vad jag ska äta för att må bra fysiskt och psykiskt?

Salamin och oliverna ska helt klar med ut på båten i helgen (ett och annat glas rödvin också)

Skaldemansgruppen hade jag missat, tack för tipset. Har ansökt om att få gå med där nu :)
 
Nationaldagen till ära har jag gjort en jordgubbspaj med skivade jordgubbar och ovanpå deg av mandelmjöl, grädde, smör, sötströ och lite fiberhusk. Väldigt sörjigt men klart gott att fira nationaldagen med :) In i ugnen på 200 grader ca 20 min eller tills degen fått fin färg
 
Nu har jag tagit mig tid att läsa era recept här på slutet. Åh vad allt lätt gott!! Tabbouleh måste provas :D

Jag äter så mycket kortison just nu så det känns som att det mesta är emot mig. Sväller enormt och vågen tänker jag inte ens kliva på förrän kuren är slut. Kortison gör mig väldigt hungrig, så igår hade jag verkligen en ätdag. Bara lchf-riktigt men ändå. Det känns liksom inget bra att svulla så där.. :/ just då gjorde det ju det men inte idag. Idag dricker jag vatten som en galning och försöker stå emot alla hungerkänslor. Alla säger till mig "all vätska du drar på dig rinner av sedan så du går ner", jaa men alla kilon jag äter upp mig då? Dom måste jag ju kämpa bort.. Men skam den som ger sig. Allt som allt har jag gått ner massor i mina ögon på denna kost och sedan januari 8 kg. Sakta men säkert!!
 
Ibland kan det vara så att man måste ha en ätardag. Läs bloggen som My skriver (hon som drog igång Skaldemanslchf-gruppen)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Senil häst?
  • Ridskoleryttare
  • Ordspråk

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp