LCHF - recept och tips på mat

Sv: LCHF - recept och tips på mat

*KL*

IMG_7077-2.jpg


Ostpaj med Kalixlöjrom

3 ägg
1 1/2 dl vispgrädde
salt & peppar
1 krm riven muskot
250 g riven Norrlandsost eller Västerbotten

Vispa ihop ägg och grädde och smaksätt med salt, peppar och muskot. Blanda ner osten och fördela i små pajformar eller muffinsbleck. (Vi använde ett muffinsbleck för 6 muffins - men det svämmade över lite sedan när vi gräddade så smeten hade kunnat fördelas på fler.)

Grädda i ugnen 200 grader (180 grader om varmluftsugn) ca 20 minuter.

Vi serverade med CF, hackad rödlök och ärtskott. Samt en rejäl klick Kalixlöjrom på toppen för oss som tål fisk och en klick guacamole till maken som inte gör det.

Receptet är Klara Dessers och kommer från senaste numret av Expressens Allt om LCHF (nr 9). Avnjöts som förrätt på nyårsafton. Under nyårshelgen hann vi prova fler recept ur bilagan, bl a en mkt god spenatpaj! Min syster gjorde även en svampsoppa på rimskivling och champinjoner, inspirerad av en soppa som fanns med. (Vi misstänker dock att ett fel smugit sig in i deras recept på svampsoppa - då den enda vätskan till 4 portioner anges vara 2 dl CF och 1 dl vitt vin...)

I julklapp fick jag två nya receptböcker: dels en av Klara Desser och dels Catrine Schücks nya: "LCHF to go" vilken hon i förordet beskriver som den roligaste kokbok hon gjort hittills! Det lär komma tips från båda böckerna här framöver!
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

KL

Hoppar in om jag får. Håller på att fylla frysen nu med massa lådor av LCHF-mat, på spisen står just nu köttbullar :D ville göra sås till men grejjerna tog slut..
Tack för en fantastisk recepttråd!
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Välkommen hit chiara!

IMG_0831.jpg


Gårdagens middag - med inspiration från Expressens senaste LCHF-bilaga: avocadosallad med halloumi och rostbiff.

Till två portioner hade vi:
1 paket halloumi - som steks i SMÖR (för optimal smakbrytning)
90 g rostbiff
1 avocado
isbergssallad, röd paprika, sockerärtor, färska champinjoner, gurka.

Rekommenderas!!!
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

...och här kommer gårdagens middag:

IMG_0869.jpg


Brietårta med blomkål på köttfärsbotten

Först rör man ihop botten: köttfärs, hackad lök, vitlök, ägg, CF och kryddor som sedan gräddas i 180 grader ca 10 minuter. Häller av ev vätska.

Smälter brieosten i en panna med lite vispgrädde och rör ner kokt blomkål delad i mindre bitar. Breder detta på köttfärsbotten (samt ev garnerar med en färsk champinjon som på bilden) och gräddar ytterligare 15-20 minuter i ugnen. Servera med en krispig sallad.

(Hade en stor bit brieost där bäst före passerats med råge, så jag ville hitta något "matigt" att göra med den. Googlade därför på "LCHF-recept Brie" och förutom flera varianter på den klassiska brietårtan hittade jag även ovanstående - som blev jättegott!)

Receptet kommer från dagensgi.com
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Hittade ett recept på avokadosmör häromdagen och tänkte det måste jag prova. Stor succé hemma

Mixa två avokado med ca 75 g rumstempererat smör
Krydda med flingsalt, nymald svartpeppar, chili och vitlök (jag tog Chili Explosion och Roasted Garlic på kvarn)

Vi åt den och västerbotten-creme fraiche i taco-soppan
Äter man bröd är den supergod lägga på en bit Baugette (det sa iallafall sonen :D )
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

*kl*

Den här veckan har det varit trött och oinspirerat (dålig aptit), men mitt i tristessen hittade jag något gott :) Har gjort en kyckling "wok" i stekpannan med strimlad kyckling, chili, vitlök, cashewnötter, sesamfrön, skvätt soja, färsk paprika och wokgrönsaker från frysen fick för mig att smaksätta med kung markattas tahini och cashewsmör och det blev kanongott! Tyckte jag iaf :) Kombon av tahini och cashewsmöret blev godare än de är var för sig.
Idag gjorde trött jag en variant på det med strimlad kalkon (fanns i frysen) och samma bas variant som ovan med undantag för sojan, istället fick jag för mig att hälla i kokosmjölk eftersom jag tog mer tahini/cashewsmör och tyckte det såg lite ut som jordnötssås. Blev väldigt bra det med.
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Har ätit Brietårtan ovan idag igen. Fast den här gången med spenat och broccoli istället för blomkål. Även detta var mkt gott!
 
Senast ändrad:
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Bakade bröd i går, det godaste LCHF-anpassade bröd jag ätit
Hittade receptet på bloggen 56kilo
Jag gjorde om receptet en aning

Kesobröd
125g keso
3 ägg
2-4 msk smält kokosfett
0,8-1 dl kokosmjöl (amana prana)
4 msk firex (hon har kruskakli)
1 msk fiberhusk
3 tsk bakpulver
salt


Mixa keso, ägg och kokosfett med en stavmixer
Blanda de torra ingredienserna och rör ner i äggsmeten

Platta ut degen på en bakpapparsklädd plåt ca 1,5 cm tjock
Grädda 15 minuter i 200 grader

Jag skar ut 15 små rutor, men man gör dom givetvis så stora man vill
Väldigt proteinrika och kolhydratsnåla samt glutenfria. blir lite som hönökaka
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Den fungerar också,
det gäller se upp bara för vissa kokosmjöl innehåller väldigt mycket kolhydrater lika mycket som vanligt mjöl
Det beror på vilken tillverkningsprocess som använts
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Vi åt fläskfilé tillagad i ugnen, skar längst hela filén och fyllde med vitlösost. Kryddade och virade in i bacon. Är klar vid 75 grader. Till detta har vi sallad med salladshuvud, tomat, gurka, paprika, champinjoner och fetast.

En jättegod sås som passar till mycket är att blanda creme fraiche med dijonsenap, salt och peppar samt rosepeppar och mosad fetaost. Supergott!
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

LCHF-pizza á la Monique Forslund på Lifezone

Per portion

2 ägg
2 dl riven ost (smakrik, lagrad)
(jag la till lite fiberhusk + 1mks kokosmjöl)

Bred ut på plåt (silikon-baklåtspapper rekommenderas)
grädda i 200 grader ca 20 min tills botten får färg

Lägg på valfri fyllning, mer ost och gratinera tills osten smält

till lunch åt jag en halv portion, med lite broccoli och extra smör+majonäs
väldigt mättande
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

*KL*

IMG_1348.jpg


Inspirerad av ett recept i senaste Buffé gjorde jag en jättegod avocadosoppa här om dagen!

4 port:
5 mogna avocador
3 msk färskpressad limejuice
1 liten vitlöksklyfta
3 salladslökar
färska korianderblad

Lägg avocado i bitar (spara 1 till serveringen), skivad salladslök, limejuice, finhackad vitlöksklyfta och 2 tsk örtsalt i en matberedare.
Koka upp 8 dl vatten. Tillsätt nästan allt vatten i avocadoplandningen och mixa slätt. Tillsätt mer vatten om det behövs. Smaka av med örtsalt & peppar. Häll upp i soppskålar, toppa med resterande avocadobitar samt färsk koriander. Serveras med limeklyftor.

(I originalreceptet hade man chilikryddad stekt lax till.) Jag äter väldigt mycket avocado, men detta var första gången jag åt avocado varm. Men det kommer att bli fler gånger, det är ett som är säkert!
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

*KL*

I söndags var vi på utflykt till en ö ca 2 mil ut i Luleå skärgård (körde isvägar ut.) Sittande mot en solig vägg i hamnen på Junkön avnjöt jag en wrap med fyllning som definitivt smakat bra även på ett tråkigare ställe:

grönpepparsalami, ph-ost, ruccolasallad och skivad avocado.

Wrapsen gjorde jag efter Moniques recept, vilket finns inlagt i början av denna tråd. De går utmärkt att frysa, så när jag väl gör dem brukar jag göra några extra att spara i frysen - perfekt att ta fram när man ska på utflykt! Eftersom de är tunna tinar de fort och man kan ju fylla dem med i princip vad som helst!

(Kan ju vara ett bra tips så här i sportlovstider!)
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Lät ju jättegott! Men var hittar man kokosmjöl någonstans?

Jag köper kokosmjölet på en hälsokostaffär här i stan. Men, som någon annan redan påpekat, kolla verkligen kolhydratinnehållet på påsen för det finns varianter som nästan är som vanligt mjöl...
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

*KL*

I söndags var vi på utflykt till en ö ca 2 mil ut i Luleå skärgård (körde isvägar ut.) Sittande mot en solig vägg i hamnen på Junkön avnjöt jag en wrap med fyllning som definitivt smakat bra även på ett tråkigare ställe:

grönpepparsalami, ph-ost, ruccolasallad och skivad avocado.

Wrapsen gjorde jag efter Moniques recept, vilket finns inlagt i början av denna tråd. De går utmärkt att frysa, så när jag väl gör dem brukar jag göra några extra att spara i frysen - perfekt att ta fram när man ska på utflykt! Eftersom de är tunna tinar de fort och man kan ju fylla dem med i princip vad som helst!

(Kan ju vara ett bra tips så här i sportlovstider!)

Smart! Fryser du wrapsen med eller utan fyllning? Utan antar jag. Wraps har jag med i min to-go-lista med mat. Suveräna på utflykter, i samband med träning eller möten då man inte hinner hem till middagen. Babyspenat, rökt lax, ph-ost och (ekologisk) paprika är min favoritfyllning just nu.
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

kl

Är det någon som ätit rawfoodkex av något slag? Jag blev bjuden på Renée Voltaires rawfoodkex och blev helt såld. Det är så skönt att äta något som knastrar mellan tänderna. Som knäckebröd gör. Knäckebröd går jag igång på och vill ha MER av. Inte de här kexen, det funkar bra med en liten bit och sen är det bra. De innehåller inget gluten och kolhydratinnehållet är inte så högt i liten bit för de som räknar. När jag sedan skulle köpa dem själv fick jag en smärre chock, 85 kronor för 170 gram kex. Kilopriset blir 500 kronor. För linfrön, pumpakärnor osv. Absolut ska hon ta betalt, de är handgjorda, tar tid i ugnen och är mycket goda. Jag har köpt dem som gåbortpresent till en glutenintolerant person och en som äter lchf. Till mig själv gör jag egna, de är om möjligt ännu godare.

Jag utgår från Voltaires recept som går att hitta på nätet och blandar i lite själv vad jag tycker för frön samt kryddar upp dem. Det är galet gott med lite hetta i kexen och sedan ha pålägg av philadelphiaost och något annat.

Självklart behöver man inte ha i Voltaires krydda och lantbuljong, men det förstår ni här inne eftersom ni är matlagningsvana. Själv hottar jag upp med cayennepeppar och paprikapulver och har i mer salt. Jag blandar i mandelflarn också för att det ser så fint ut. Gula linfrön verkar vara svårt att få tag på så jag använder bara bruna. Jag tror de gula gör att de ser lite trevligare ut, inget annat.

RAWFOODKEX

1 stort kex

2 dl linfrön ( gula och bruna)
½ dl vita sesamfrön
½ dl svarta sesamfrön
½ dl pumpafrön
1 nypa Renée Voltarie Örtsalt Ramslök
1 nypa Renée Voltarie Lantbuljong
1 tsk valfria torkade örter
4 dl vatten

Lägga alla frön i en skål. Salta och lägg i buljong och örter. Rör ner vattnet och låt står och svälla i ca 4 timmar. Rör runt några gånger i frösmeten, den ska bli grötig och klistrig. Tillsätt ev mer vatten. Klicka ut smeten på bakplåtspapper och bred ut tunt med baksidan av en sked. Sätt ugnen på 47-100 grader (varmluft) och torka kexen sakta. Det tar ca 10 timmar. Vänd kexen efter halva tiden. Öppna ugnsluckan och släpp ut fukten några gånger under torktidens gång.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp