LCHF - recept och tips på mat

Sv: LCHF - recept och tips på mat

Detta hamnade i dagens lunchlåda, hoppas att det blir lika gott som det låter :D Hade inga jätteroliga salladssorter, så jag tog med mig någon halv bytta keso också ifall jag inte blir mätt.

Tjuvsmakade på en mussla igår när jag sammanställde härligheten och det var den godaste burkmussla jag någonsin ätit. ICAs musslor i vatten i en "platt" konservburk (som en matjessillburk) är det.

Jag tror de var de musslorna jag hade sist också - riktigt goda!

Här har det varit mycket sallad till lunch på slutet. Lyxigaste var räksalladen med bl a smörfräst, hemodlad sparris! Igår var det rökt lax och kokt ägg till salladen. Idag blir det kycklingsallad.

Har varit ovanligt enkelspårig med middagarna denna vecka också: 1,5 dl rysk yoghurt med en svätt vispgrädde samt några msk LCHF-musli. Har varit hemma från stallet vid 19-tiden varje kväll och då har det smakat gott med yoghurt ute på altanen. Ja, en dag satt jag faktiskt nere hos hönsen och småpratade med dem - håller på att vänja dem vid människor. De har inte hunnit acklimatisera sig hon oss ännu men varannan dag har jag kunnat göra äggröra på egna ägg till frukosten. Och allt eftersom de lär sig äta gräs blir gulorna gulare och gulare! I morse såg äggröran ut att vara gjord på enbart äggulor! :D :d
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

*KL*

Vi firade 18-årig bröllopsdag :love: med sovlaki på lammstek, smörstekt sparris från egen odling och kriminellt god aioli på egna sprättägg. :d För ovanlighetens skull blev det t o m efterrätt: improviserade ihop en liten chokladmousse och den blev jättegod!

Så här gjorde jag moussen: Tillsatte 1,5 tsk La Praline-cacao och ett par droppar konjak i ca 1 dl vispgrädde och vispade sedan till tjock, fluffig konsistens. Färdigt! Ett par hallon hade säkert varit gott till också - men nu åts den "naturell".
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

*kl*
Är det inte hög tid slänga in lite midsommarmatsrecept ;)

Här är ett nytt recept på frökex jag tänkte testa

Ingredienser
1 dl linfrö
1 dl vatten
1 dl svarta sesamfrön
1 st äggvita
1 dl färsk parmesanost, finriven (obs: inte pulverparmesan!)
flingsalt

Tillagning
Det blir cirka 20 kex (beroende på hur stora du gör dem)
1. Lägg linfrön i vatten och låt svälla i några timmar. Fröna bildar då en gelé som klibbar ihop kexsmeten.
2. Sätt ugnen på 130 grader. Blanda linfrön med svarta sesamfrön, äggvita och färskriven parmesan.
3. Lägg bakplåtspapper på en plåt. Bred ut matskedsstora klickar på bakplåtspappret till riktigt tunna rundlar. Ugnsbaka i 15 minuter och känn sedan på kexen - är de mjuka behöver de någon minut till.
4. Låt svalna och servera med ostar.

(Recept: Linnea Svensson /tasteline)
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Tänkte skriva knapplån, men det här kan ju faktiskt vara ett midsommarrecept i efterskott också! :)

Min favoritfrukost är äggröra och gravad lax, vilket jag gärna äter 7 dagar/vecka. Har alltid gillat att grava lax själv och nu när jag vill ha den utan socker är jag förståss extra motiverad att göra så!

Jag använder förståss samma mängd salt som i originalrecepten, men istället för socker tillsätter jag 1 msk sukrin/kg lax (för att få "rätt" smakbrytning) samt ett skivat äpple (har samma effekt som sockret - d v s gör laxen mjukare i köttet.) Mina favoriter som smaksättning är den traditionella med dill resp att ersätta dill och vitpeppar med rosépeppar.

P1050631.jpg


Här om dagen fick jag möjlighet att "lägga vantarna på" en helt nyuppdragen vildfångad lax och slog förståss till! (Den vildfångade har ju MKT högre halter omega 3 än den odlade.) Att laxen var ett "monster" på mer än 7 kg (urtagen) kunde inte hindra mig - men jag är ganska säker på att det är den största lax jag filéat hittills!

Det blev många kg gravad lax - hälften med rosépeppar och hälften med vitpeppar och dill.

(Jag fryser föresten alltid laxen efter gravningen, när jag delat den i lämpliga bitar. Tycker det är enklast.)
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Har lagat mkt goda laxburgare:

För fem biffar/burgare:

500 g skinn- och benfri laxfilé
1 ägg
2 krm fiberhusk
en rejäl knippe gräslök
citronmeliss
citrontimjan
salt och peppar

Skär laxen i mindre bitar och mixa i matberedare lite snabbt. Tillsätt ägg och fiberhusk och kör några varv till. Finklipp gräslöken och tillsätt tillsammans med finhackad citronmeliss och timjan samt salt och peppar.

Låt stå några minuter så att fiberhusken hinner svälla - annars kan det bli "knastrigt". Steg i smör, några minuter på varje sida.

Serveras gärna med sprättäggsaioli!
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Mandelmjölsbröd i micron

Finfördela 50 g mandel (1 rågad dl) i mixer, mandelkvarn eller liknande. Tillsätt en nypa salt i "mandelmjölet". Knäck ett ägg i en djuptallrik och vispa upp med en gaffel. Blanda ner "mjölet" och micra 4 minuter. Skär sedan i "kvartar" innan det kallnat.

Jag äter dessa med ett rejält lager bregott eller philadelphiaost. Eller gravlax, eller...

Man kan även tillsätta brödkryddor. Eller kardemumma så blir det mer som kex/skorpor.

Har även sett att om man istället använder flat tallrik och dessutom låter det stå framme och torka ett dygn så blir det mer som knäckebröd. Fast det har jag inte testat själv.

:bow:

Du har just förenklat min tillvaro ḿed släkten på landet där jag inte alltid har massor av ägg att äta till frukost men ett finns alltid och mandelmjöl kan jag ta med från stan.
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Kul att kunna hjälpa! :)

Har inte gjort dessa själv på evigheter... äter så sällan bröd och det senaste året har jag bara gjort frökex (typ René Voltaire) två gånger - de har båda gångerna räckt jättelänge. Men när senaste omgången frökex är slut kan det kanske vara dags att "damma av" det här receptet igen!

Just i situationer som den du beskriver kan det ju vara jättepraktiskt att ha eget LCHF-bröd med sig! Jag kan visserligen lika gärna äta bara pålägget (t ex ägg med en klick smör) men dem man besöker brukar bli så stressade om man inte äter bröd till också!
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

*KL*

Återupptäckte ett LCHF-recept som jag hittade 2009 och lagade ofta då, men som sedan hade fallit i glömska. Originalet tror jag är från en receptbok utgiven på 50-talet.

Majonnässufflé

Vispa 4 äggvitor med en knivsudd salt till ett hårt skum.
Vänd ner 6 msk majonnäs samt kryddor (se nedan)
Smöra en ugnsform och lägg i vald fyllning (se nedan)
Bred äggviteskummet över och gratinera i ugnen 200 grader i 5-7 minuter, till dess täcket fått fin färg.


Fyllningen kan man variera i det oändliga! En favorit är att smörsteka mangold och/eller spenat med purjolöksslantar, krydda med salt, peppar och vitlök. Då kan man gärna blanda färska, finhackade örtkryddor i äggviteskummet.

Det är också ett suveränt sätt att ta tillvara rester! Man bara anpassar kryddningen utifrån innehållet. Om man använder bitar av fisk och/eller skaldjur är det gott att att använda citronmajonnäs och dill i äggviteskummet.

Korv av god kvalitet, stekt med timjan och sedan blandad med ångkokt broccoli är ett annat förslag på god fyllning. Då passar det jättebra med dijonsenap i sufflésmeten.

För mig, som har som sport att aldrig slänga mat, är denna rätt verkligen perfekt! Även små "slattar" sparas i frysen och kombineras sedan ihop till en sufflévariant av pytt i panna!

I o m att man bara gratinerar 5-7 minuter i ugnen så bör allt man har i fyllningen redan vara tillagat. Men färsk fisk t ex kan man ju enkelt tillaga i formen i ugn innan man sedan brer över sufflétäcket.
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

En riktig favorit, särskilt så här års när vitkålen fortfarande är på primörstadiet!

Smörstekt vitkål

Grovstrimla vitkålen och fräs den mjuk i rejält med smör. Så här års räcker det att krydda med salt och peppar samt servera med en smörklick.

När det är "vinterkål" är det gott att även låta lök och vitlök fräsa med samt smaksätta med någon örtkrydda. (Timjan och/eller oregano är mina favoriter).

Detta passar utmärkt att äta som det är eller som tillbehör till kycklig, fisk eller kött.
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Här om kvällen åt vi en mkt god middag! Bottnade med cripssallad, ruccola, babyspenat och röd plocksallad samt gurka (alla från egen odling), strödde över färska skivade champinjoner och kalamataoliver samt som kronan på verket en rejäl avocadohalva med CF och Kalixlöjrom på toppen!

En riktigt fräsch middag som var både god och mättande!

Och nyss upptäckte jag att en restaurang här i Luleå (Harrys) har börjat ha en LCHF-rätt på menyn varje dag! Restaurangen ligger vägg i vägg med mitt jobb dessutom! Jag brukar nästan alltid ha matlåda, men ibland när jag inte haft någon har jag gått till Harrys där maten brukar vara god och det aldrig brukar vara något problem att få den LCHF-anpassad. (När jag sagt "dagens utan potatis/pasta/ris" så har de alltid brukat fråga om jag vill ha lite extra grönsaker till istället. Dessutom finns det Bregott! Men nu har de alltså gått ytterligare ett steg längre i sin service till oss LCHF:are! Så i fortsättningen får det bli färre matlådor - för ett sådant här initiativ vill jag förståss stödja!!!
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

När senaste Michelinguiden presenterades i veckan innehöll den en stor skräll: en av de nya stjärnorna hade tilldelats den lilla restaurangen Hedone i Londonstadsdelen Chiswick. Restaurangen öppnade för bara 14 månader sedan och att någon får en stjärna redan första året anses tydligen i branschen som en makalös bedrift. Inte blir det mindre makalöst av det faktum att svenska Mikael Jönsson, som driver restaurangen, inte är utbildad kock utan självlärd amatör. (Källa: SVD) Att jag skriver om detta här är för att denne Mikael Jönsson dessutom är LCHF:are! I tidigare LCHF-trådar här på Buke har man kunnat läsa kommentarer som "De som gillar LCHF måste vara sådana med små krav på sin mat..." Jag låter helt enkelt verkligheten tala för sig själv... (och har förståss satt upp Hedone på listan inför nästa Londonbesök!)

För att inte kapa tråden ska jag bidra med ett nytt recept också. Grunden är en broccolisoppa ur Expressens Allt om LCHF nr 2 (som verkligen innehåller hur många bra recept som helst) och ursprungligen kommer ur "LCHF för seniorer" av Annika Dahlqvist och Birgitta Höglund. Men som vanligt kunde jag inte låta bli att utveckla det lite:

Broccolisoppa med ost (6 portioner)

400 g broccoli skuren i mindre bitar
2 gula lökar, i klyftor
fräs ovanstående i rejält med smör några minuter utan att de får färg
tillsätt en rejäl knippa OBESPRUTAD morotsblast, skuren grovt
2 dl vispgrädde
4 dl vatten
2 grönsaksbuljongtärningar utan glutamat, salt och peppar
Låt sjuda på svag värme ca 15 minuter så att broccolin är nätt och jämnt mjuk.
Ta soppan av plattan och mixa slät med stavmixer
Rör ner 50 gram smör, 1/2 dl riven extralagrad grevéost och 1/2 dl riven prästost och låt smälta.

Servera med kokt ägghalva.

Soppan är rejält mättande. Vi var 4 personer som var rejält hungriga - hade varit igång nonstop 6 timmar sedan frukosten - men det blev ändå två portioner över till en annan dag. (Då åt i o f s de två "icke-LCHF:arna" även en knäckemacka till.)

Tipset om morotsblasten fick jag av en lokal odlare av ekologiska grönsaker som jag brukar handla av. Hade aldrig tidigare hört talas om att man kan äta morotsblast! Men man ska ju veta att den är obesprutad i så fall! Eftersom blasten inte finns med i några livsmedelstabeller har jag förståss ingen aning om kolhydratinnehållet... men den växer ju ovan jord i alla fall! Har man inte morotsblast kan man öka mängden broccoli med 100 g istället.
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Chai-latte ála LCHF

Något är populärt (och omdebatterat) i LCHF-kretsar är ju det sk Magicbullet-kaffet.
Men det är faktiskt gott och om man vill öka fettintaget utan att öka mängden protein är det super.
Just nu försöker jag dra ner på grädde och då är
faktiskt det här kaffet både gott och mättande

Imorse gjorde jag en Chai-latte med inspiration av just MB-kaffet.
En mugg grönt Chai-te mixades med ca 50 smör och en stor msk ekologisk kokosfett.

Jag är faktiskt forfarande mätt :D
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Kul att du också testar detta!

Sedan några veckor tillbaka dricker jag "LCHF-te" till frukost varje morgon. Brygger ett roiboste som jag sedan mixar med 1 msk ekologiskt coccosfett och en riktigt tunn skiva smör (inte fullt en matsked.)

I början hade jag ungefär 2 msk smör förutom coccosfettet och på den muggen stod jag mig utan problem från 06.30 till lunchen 12.30. Dock kunde jag inte låta bli min stora last - Earl Grey-te - senare under förmiddagen. Och efter alla år med smärtstillande tabletter klarar jag inte längre svart te på fastande mage, varför jag mådde mkt illa resten av tiden fram till lunch... Började därför komplettera LCHF-te:t med ett kokt ägg på morgonen och fick då halvera smörmängden för att inte bli övermätt.

Anledningen till att jag testat detta var främst att jag ville se hur min kropp skulle reagera på att komma djupare i ketos. Det är ju något av en trend just nu i LCHF-kretsar att mäta ketonhalten i blodet. Och man kan läsa många vittnesbörd på nätet om personer som dels konstaterat att LCHF-kaffe/te är ett väldigt effektivt sätt att komma i ketos/bibehålla nattens nivå av ketos. Samt att många blir väldigt mycket piggare när de är i denna fas.

Då jag p g a min värk haft svåra sömnstörningar i många år kunde jag knappt komma ihåg hur det kändes att vara pigg... men de senaste veckorna har jag faktiskt fått återuppleva den känslan korta perioder - f f a under förmiddagarna! Är därför övertygad om att jag i större utsträckning än tidigare varit inom intervallet för optimal ketos sedan jag började med denna dryck - trots att jag har alldeles för svåra sjukvårdsfobier för att ta några blodprov frivillligt.
 
Senast ändrad:
Sv: LCHF - recept och tips på mat

*KL*

Måste även bidra med ett recept på uuuuunderbar Lammfrikassé

Lägg 1 1/4 - 1 1/2 kg grytbitar av lamm (med ben) i en rymlig gryta. Mät upp och häll över vatten så att det precis täcker. Tag upp köttet och koka upp vattnet med salt (1,5 tsk per liter vatten), 1/2-1 tsk krossad vitpeppar, 5-10 kryddnejlikor, 1 morot, gul lök i klyftor, en rejäl knippa dillstjälkar samt gärna en knippa citrontimjan om du har.

Lägg ner köttet och sjud under lock ca 1-1 1/4 timme (till dess köttet känns mört och nätt och jämnt kan lossas från benen. Tag grytan från värmen och låt köttet ligga kvar i buljongen 15-20 minuter.

Skär loss köttet från benen. Sila buljongen, häll tillbaka i den rengjorda grytan och reducera på hög värm till dess ca hälften återstår. Låt sedan 2 dl buljong koka upp tillsammans med 1,5 dl grädde. Tillsätt 1/2 msk citronsaft. Ta såsen från plattan. Vispa upp 1 dl cremefraiche och vispa sedan ner 3 små alt 2 stora äggulor och vispa ner detta i buljongen. Efter detta får såsen inte koka. Värm bitar av köttet i såsen och smaksätt sedan med REJÄLT med finklippt dill.

Servera med blomkålsmos och NJUT! :d

Detta har varit en av mina absoluta favoriträtter sedan jag var barn - mycket godare än så här blir det helt enkelt inte!!!
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Låter gott! Är lammfrikassé synonymt med dillkött? Ser mycket likt ut efter att ha googlat både lammfrikassé och dillkött.

Är det dillkött du pratar om har jag också barndomsminnen, kommer jag ihåg nu. Mammas dillkött! Jag har lagat mycket husmanskost genom åren men aldrig lamm på detta vis, det hade fallit bort ur mitt minne. Dessutom har jag fått för mig att lamm och grädde inte går ihop. Att det blir jolmigt. Till lammstek har jag aldrig gräddsås tex, utan skyn eller vinsås.
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Ja, det är samma sak som dillkött! Jag har förstått det så att man brukar säga "dillkött" när man lagar det på nöt och "lammfrikassé" när det handlar om lamm. Så är det i alla fall i vår familj och i mitt ex av Vår kokbok står det "Lammfrikassé". "Men det finns förståss utrymme för improvisationer!" som de sa i den där gamla parodin över Trafikmagasinet... ;)

Jo, det är verkligen UNDERBART gott!!! Jag har alltid varit väldigt förtjust i kokt kött av olika varianter, när smakerna verkligen har fått tid på sig att "mogna". Under min uppväxt gjordes såsen alltid med mjöl och eftersom vi var flera i familjen med svåra gallbesvär så var det definitivt inte någon grädde... Men LCHF-varianten ovan blir verkligen JÄTTEGOD! Nu blir det ju inte heller samma mängder grädde som om man t ex hade fått konsistensen genom att grädden fick koka ihop och tjockna - utan istället använder äggulorna som redning.
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Då ska jag ta och sno ihop lite dillkött på lamm, jag fortsätter kalla det dillkött så jag vet vad jag pratar om :p Jag ska ta och kolla upp vad min Vår Kokbok säger. Den tänkte jag inte ens på, det var nätet som gällde. Imorgon får jag leverans av två stycken ekolamm. Dillkött blir bra att börja med. Grytor är verkligen perfekt höst- och vintermat.

Jag gjorde kalops idag, det var evigheter sedan. Kalops ska ju redas, så jag redde på klassiskt vis med mjöl. Jag är inte så känslig, så det är ok. Men hur skulle jag ha gjort annars? Jag reder sällan, inser jag.
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

lite Ot från tråden då :p
men jag har faktiskt införskaffat en mätare och ska nu bara införskaffa mod att sticka mig i fingret
Nu är stickorna så :devil: dyra så min tanke är att testa måndagar och fredagar
Har jättesvårt äta bra på helgerna iom alla tävlingar (planering är inte min starka sida nämligen) därav måndagar för att se hur mycket går jag ner i ketosen under helgen

Försov mig i morse och hann inte ta något LCHF-te och har istället druckit kaffe med cocosfett för att hålla morgonketosen uppe, men det är inte samma sak helt klart, grymt hungrig nu. Kan ju också ha att göra att jag helt hamnat ur ketos pga helgens matintag.
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Då ska jag ta och sno ihop lite dillkött på lamm, jag fortsätter kalla det dillkött så jag vet vad jag pratar om :p Jag ska ta och kolla upp vad min Vår Kokbok säger. Den tänkte jag inte ens på, det var nätet som gällde. Imorgon får jag leverans av två stycken ekolamm. Dillkött blir bra att börja med. Grytor är verkligen perfekt höst- och vintermat.

Jag gjorde kalops idag, det var evigheter sedan. Kalops ska ju redas, så jag redde på klassiskt vis med mjöl. Jag är inte så känslig, så det är ok. Men hur skulle jag ha gjort annars? Jag reder sällan, inser jag.

Philadelhpiaost kan fungera som redning ibland, beroende på vad man gör.
Fiberhusk går också använda. Måste blandas ut med ganska mycket kall vätska och tar man för mycket husk blir det segt istället så det gäller vara försiktig.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Svensk politik nr 3
  • Tvättstugedrama
  • Hiss och diss del 5

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp