LCHF - recept och tips på mat

Sv: LCHF - recept och tips på mat

Ingen aning faktiskt... Insåg dock NU att ostchips måste tillverkas imorrn... :D Jag ska på kryssning och behöver överlevnadsmat, känns som det är bättre hållbarhet på ost omvandlad till chips än i originalformatet ;)
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Jag skulle hemskt gärna vilja hitta Groks ostchips, nån som har tips om var man ska leta i olika butiker /stormarknader

Önskar att jag visste! Har hållit utkik efter dem i varje butik jag besökt det senaste halvåret - men inte sett dem någonstans... Så jag hoppas att någon annan kan svara!
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Ingen aning faktiskt... Insåg dock NU att ostchips måste tillverkas imorrn... :D Jag ska på kryssning och behöver överlevnadsmat, känns som det är bättre hållbarhet på ost omvandlad till chips än i originalformatet ;)


Ska du på Finlandskryssning eller T.ex Riga, så brukar det finnas en fantastisk ostpåse i taxfreen. Med 8 olika små hårdostar, jag älskar dem, och de är perfekta som överlevnadsmat, tycker jag :D. Det är typ en cheddar, någon edamer o.s.v. ligger i nätpåse.
 
Senast ändrad:
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Ska du på Finlandskryssning eller T.ex Riga, så brukar det finnas en fantastisk ostpåse i taxfreen. Med 8 olika små hårdostar, jag älskar dem, och de är perfekta som överlevnadsmat, tycker jag :D. Det är typ en cheddar, någon edamer o.s.v. ligger i nätpåse.

Låter grymt ju! Jo, är Bandit Rocks silja kryss! Nu blev det dock egen-gjorda ostchips, ölkorvar, lowcarbbröd (med en tub mjukost), ägg, avocado och nötter. Vi ska inte käka på buffén så får hoppas det räcker hyfsat långt ;)
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

*KL*

Har lagat en köttfärslimpa som blev riktigt god! (Det var bara andra försöket i mitt liv och jag hämtade idéer från ett antal olika recept på nätet.)

Blanda:
500 g köttfärs
1 finhackad och smörfräst lök
2 ägg
1 vitlöksklyfta
salt och peppar

Smörj en ugnsfast form och lägg ut färsen i den. Gör en fördjupning längs med och fyll med smörfrästa, färska champinjoner, strimlad, stekt bacon och grilloumiost. Täck över med färs och forma till en limpa.

Tillaga i ugnen 200 grader till 68 graders innertemperatur.

Sila av stekskyn, blanda med grädde och koka ihop till en sås som kryddas med salt, peppar och nötfond.

Serveras med ångkokta broccolibuketter.
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

*KL*

Jättegod fänkålsgratäng:

Dela fänkålsstånden i kvartar, ångkoka dem nätt och jämnt mjuka och lägg i en ugnsfast form. Blanda 4 ägg, 3 dl grädde, 2 dl riven parmesanost, salt och peppar och häll detta över fänkålen. Strö 1 dl riven parmesan överst.

Jag tillagade den sedan i micron med kombinerat microvågor och grill, till dess den hade fin färg. Men tidigare har jag gjort i ugnen 200 grader ca 20 minuter.


Har precis fått hem en beställning från LCHF-butiken med bl a coccosmjöl. Beställde även Grok ostchips och de var verkligen riktigt goda, när man är sugen på något salt och knaprigt! Ska definitivt fortsätta leta efter dem i butikerna här omkring!
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Lidl har mandelmjöl i lager just nu (iallafall mitt Lidl) 20 kr för 200 g.

Tänkte jag skulle prova baka lussebullar efter ett recept på nätet

4 ägg+ 1 gula
50g smält osaltat smör
1 dl grädde
1 dl kokosmjöl
1 dl mandelmjöl
5 msk fiberhusk
2 st bakpulver
1 påse saffran
1 äggvita till pensling

Gör så här:
Vispa ägg fluffigt
Smält smör och blanda i saffran och grädde, vispa samman
Blanda ner detta i äggvispet.
Rör i hop de torra ingredienserna och blanda ner i smeten. Låt svälla 5-10 min
Fyll en fryspåse med smeten, klipp ett hål i hörnet och spritsa ut smeten på bakplåt
Pensla bullarna med uppvispad äggvita. Strössla kokosflingor som alternatvi till russin
Grädda i 175 grader i ca 15 min

Som sagt har inte provat själv än så jag tar inget personligt ansvar för resultatet :D
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Jag har testat det receptet! (Tycker det ser likadant ut i alla fall.) Gjorde inte lussekatter utan lussebullar, som jag fyllde med smör och mandelmassa (LCHF-recept). Blev gott! Istället för att spritsa tryckte jag ut degen mellan två bakplåtspapper till en stor platta.

Har inte riktigt kommit över chocken ännu eftersom jag aldrig brukar baka i normala fall... Men just saffransbullar är nog det enda jag har saknat att inte kunna äta som LCHF:are så det kändes klockrent att testa receptet!

Det blev 16 bullar av en sats, så de kommer ju gott och väl att räcka över jul!
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Smart, det måste jag testa.
Undrar var jag har mina bakgrejor från Tupperwear, för dom borde funka kavla med.
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

KL
Har tänkt börja med LCHF efter nyår , min sambo gick tidigare i år ner 20kg med det så tänkte prova :laugh:
Dock ska jag tillbaka till skolan den 9.1 där jag inte har möjlighet att värma upp egen mat eller förvara i kylskåp , så skulle behöva lite tips om luncher/mellanmål som jag kan ha med i väskan.
Tacksam för tips :)
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

På LCHF-butiken finns en smart matlåda med kyllock (man lägger locket i kylen och så håller det maten kall i flera timmar) vill du kan jag pm:a adressen
Fyll den med kokt ägg, en klick majonäs, skinka, kall kyckling, ost, ngn grönsak mm (glöm inte ha tillräckligt med fett så du håller dig mätt)

Äggwraps är gott och mättande, kan mycket väl ätas kallt och varieras i all evighet.
Vispa två ägg med 1 msk fiberhusk och 2-3 msk grädde, krydda med salt ( och ev chilipeppar) stek i rikligt med smör. Vänd när pannkakan stelnat och fått färg och stek på andra sidan. Fyll med vad du tycker är gott och rulla ihop. Vira aluminium folie om.

Babybel-ostar är riktiga räddare i nöden i bland, den smarta förpackningen gör att det går att förvara i handväskan.

Ät en ordentlig frukost med mycket protein och fett så klarar du dig under dagen med en enklare lunch i skolan.
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

tack så mycket för tipsen (: PMa gärna adressen , låter hur smart som helst , även bra när man inte håller på med lchf
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

KL
LCHF Bröd

4,5dl Mandelmjöl
6msk Sesamfrö
6msk Fiberhusk
3tsk Bakpulver
2tsk Salt
1msk Brödkrydda
6st Ägg
3dl Turkisk Yoghurt


Blanda de torra ingredienserna, häll sedan ner ägg och yoghurt. Låt stå i fem minuter, häll sedan ner i en bakpappersklädd brödform. Grädda i 200 g i 40-45 minuter.

Provbakade detta igår kväll och det blev supergott verkligen. Kan rekommenderas.
Rostade två skivor till frukost, med smör och ost på den ena och Göls leverpastej på den andra :d
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Efter mycket funderande har jag nu bokat LCHF-matkasse som leveres hem varannan vecka.
Behöver lite receptinspiration och det kändes som ett bekvämt sett börja.
Har kollat på andra kassar som typ Linas och liknande. Men det är så mycket quinoa, bulgur och annat. Det är liksom ingen som äter sånt i vår familj, och verkligen inte de som inte äter strikt LCHF ;)

Körde något liknande (fast då var det ingen som körde hem matvarorna) genom att skriva ut veckorecept från Tasteline (tror jag det var)

Längtar till den 7/2 då kassen kommer hem till oss första gången
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Fick första kassen i itisdags, och jösses vad mat :D
Det fick bli korvstroganoff med blomkålsris (vanligt ris till delar av familjen)

Igår gjode jag Ost&Spenatpaj (utan botten) jag tyckte det var jättegott, sambon sådär, dottern vägrade
Äldsta sonen vet jag inte för han gick upp och åt resterna när vi gick och la oss.

Iallafall så fräste jan spenat med riven vitlök och finstrimmlad soltorkad tomat och basilika
Las i en smord ugnsfast form, smulade över getost och riven hårdost
Sen vispade jag ägg och grädde och hällde över
In i ugnen i 200gr och 30 minuter

Sambon tyckte det var lite för mycket vegetariskt över det (om man är lakto-ovo vegetarian dårå)
Men man kan nog ha stekt bacon eller någon kryddig korv om man vill

Ikväll blir det tonfiskfylld paprika och i morgon currykycklinggryta
Till helgen ska jag göra Gulachsoppa, funderar på att göra ostmuffins till också
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

kl

Är det bättre med tanke på mjölksockret att ha vispgrädde i kaffet än vanlig standardmjölk? Gillar inte riktigt den feta smaken som blir av vispgrädden..
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Grädde är bättre ja, och man vänjer sig ;)
Efter ett tag smakar det inte alls gott med bara mjölk
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Ser ingen anledning till att ha grädde i kaffet om du inte tycker om smaken av det. Fortsätt med mjölken istället, så blir det troligtvis färre kalorier i slutändan också.
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

*kl*

Jag äter inte LCHF för tillfället (men funderar nog på att börja nästa månad igen) men måste tipsa om något min kompis hade med sig till vår lilla ost-och vinkväll igår kväll - Skrattande Kon-ostar med smaksättning i små jättesöta kuber!

Paketet hon hade med sig hade smaksättning av stekt lök (oignons fondants låter mycket smakligare ;)), blåmögel och champinjon. Finns en annan variant med skinka, tomat och något mer som hon inte kom ihåg.

(Och, hoppsan hoppsan, nu såg jag att visst det är 5% kolhydrater i... men kuberna är små och smakrika så en eller två till "fest" kanske inte är hela världen :laugh:)
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

All typ av ost i förpackning är superbra nödproviant :D
Lite fin rökt skinka till och man klarar sig länge.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp