LCHF - recept och tips på mat

Sv: LCHF - recept och tips på mat

Note to self: läs den här tråden ända från början då och då - man hittar massor av bra recept! :laugh:

Upptäckte också att jag vill modifiera "mitt" recept enl nedan: Tycker det blir bäst om jag dels gör dubbel sats och dessutom vispar upp äggen till skum innan jag blandar i resterande ingredienser. Med "skummiga" ägg är det mycket lättare att få smeten att rinna ut riktigt tunnt i pannan - och då får man de bästa wrapsen.

Gjorde dubbel sats nu i kväll och det blev 5 normalstora wraps och en liten "plätta".


Här är Moniques recept på äggwraps

Receptet:

1 wrap

2 ägg
3 msk vispgrädde
1 msk fiberhusk
1 krm salt

Vispa ihop alla ingredientser, jag bara rör runt med en gaffel.se ovan!

Smält smör i en stekpanna, häll i äggröran på medel värme. Låt steka en stund tills den stelnar, får färg - som en pannkaka. Vänd o stek på andra sidan.

Lätt upp på en tallrik o bred på valfri fyllning! Gott Gott!


.....

Själv använder jag 5 äggvitor istället för 2 ägg - de äggvitor jag får över när jag gör äggmjölk.
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Har ätit SÅ god middag!

Först sashimi till förrätt. (När jag köper lax skär jag alltid ett antal "sashimiskivor" som sedan får ligga på lut i frysen.)

Sedan riktigt, riktigt saftig och god grillad fläskytterfilé! Modifierade ett recept som en kollega tipsade om och det blev KANON! Hemligheten är att man bankar ut filén så att det räcker med en kort grilltid - då är den tillagad i mitten men fortfarande saftig.

Här är min variant:

1 mörad fläskytterfilé (eller, som i originalreceptet fläskfilé)

Sojamarinad:
1 dl soja
ca 1 msk inlagd ingefära (eller 1 tsk färsk, finhackad)
1 vitlöksklyfta, finhackad
1 msk vitt matlagningsvin (rödvinsvinäger i originalreceptet)
1 msk rosépeppar, krossad

Putsa filén och skär ett långt snitt på längden, men bara nästan helt igenom. Vik ut köttet och platta ut till 1 cm tjocklek. Låt sedan "köttplattan" ligga i marinaden minst 60 min. (Min fick ligga ett dygn)

Grilla med direkt värme ett par minuter på varje sida så att köttet får stekyta. "Efterstek" sedan med indirekt värme i grillen knappt 10 minuter vid 200 grader.

Skär köttet i strimlor vid serveringen. Jag serverade med grönsallad och balsamicovinägrett samt aioli. (Brukar göra min majonnäs med hela ägg men nu hade jag dessutom "lyxat till det" och bara använt äggulor så aiolin fick en härligt gul färg!
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Det är ett recept från DN från början, va? Escalope. Fast det ska vara honung i marinaden också egentligen. Håller med om att det blir gott, vi grillade köttet vill jag minnas, och hade ris och grönsakswok till.
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Ja, det stämmer! Fick det av en kollega som brukar göra det ofta för att det är så gott - och nu förstår jag henne!

Jag LCHF-anpassade genom att utesluta honungen ur marinaden och istället dubbla mängden rosépeppar eftersom den smakar lite sött. Dessutom skulle det egentligen ha varit ännu mer soja - men jag hade bara 1 dl kvar i flaskan... och det visade sig räcka gott och väl!

Ska absolut använda varianten att förvandla filé/ytterfilé till tunn platta på detta sätt
och testa andra smaksättningar framöver - eftersom det funkade så väldigt bra att grilla den tunna "plattan"!
 
Senast ändrad:
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Var på en mässa som bl a hade mat som tema igår. Provsmakade allt möjligt gott (flera olika lokaltillverkade ostar - bl a en camembert som verkligen smälte i munnen, älgsalami, basturökt sidfläsk m m, m m...)

En riktig höjdare var korven tillverkad av hängmörad entrecote och smaksatt med Västerbottensost! Köpte hem flera förpackningar av den - så nu ser jag verkligen fram emot att grilla korv! Det känns ju annars som något man vuxit ifrån för läääänge sedan... Men det är absolut skillnad på korv och korv!!!

NÅgon gång i framtiden SKA jag testa att göra egen korv! Saknar dock köttkvarn (och hushållsassistent) så det blir inte helt okomplicerat... Är det någon här som brukar göra korv?
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

KL

Jag har tyvärr inget nytt att bidra med, provade dock att panera dagens torsk i sesamfrön, gott, bara att man inte ska krydda i sesamfröna för då fastnar mest kryddor och det blev lite för starkt. Men till nästa gång...!

Jag återkommer ev med ett recept på chokladbollar, ska prova det själv först, är det nåt att rekommendera återkommer jag.

Någon som kan tipsa om hur man gör hemgjord LCHF-glass utan glassmaskin?

LCHF chokladsås till glassen?

Vill prova innan jag kör med att göra det enkelt för mig - dvs byta ut socker mot sukrin...
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Här är man aldeles nybliven LCHF'are efter en graviditet som lämnade ett litet överskott samt ett sockerberoende.

Än så länge inga problem med maten, älskar kött, smör och gräddiga såser :d och skippa potatisen/riset/pastan har varit betydligt lättare än väntat.
Problemet är frukosten, jag är inbiten havregrynsgröt och smörgås-människa. I morse åt jag turkisk yogurt med nötmix men det är liksom inte samma sak.:cry:

Hjäääälp :confused:
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Snodde det här receptet från Birgitta Höglunds Matblogg (bara rakt av så där :D )
----------------
Vitt LCHF-bröd5 Ekologiska Ägg

50 gr smält Smör

1 dl Kokosmjöl

1 msk Fiberhusk

1 tsk Bakpulver

½ tsk Salt

Sesamfrön och Svartkummin

Vispa äggen tjockt och pösigt. Smält smöret och låt svalna. Blanda de torra ingredienserna i en bunke.

Pensla en form med lite av det smälta smöret, strö i frön. Blanda ner mjölet i äggsmeten och rör sen i smöret.

Blanda väl och fördela smeten i formen, strö över lite mer frön.



Grädda på 175° i 25 minuter. Låt svalna lite i formen, lossa med en stekspade i kanterna och stjälp upp på galler.

Låt kallna innan brödet skärs i skivor. Frys in och ta fram eftersom, tina i brödrost eller ugn.
-----------------------------
Ska säga att jag inte provat det själv, är inte så mycket för att baka längre.

Annars har jag provat göra Oopsies i muffinsformar (siliconformar är att föredra) funkar jättebra
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Någon som kan tipsa om hur man gör hemgjord LCHF-glass utan glassmaskin?

LCHF chokladsås till glassen?

Vill prova innan jag kör med att göra det enkelt för mig - dvs byta ut socker mot sukrin...

Jag brukar göra egen supergod snabbglass genom att ta frysta hallon (eller andra frysta bär), vispgrädde, en äggula eller två och eventuellt lite sukrin och sen mixar jag. Blir jättegod och fräsch "mjukglass".

Man behöver inte alls mycket sukrin, jag brukar bara ta det för att balansera syrligheten i hallonen, sött nog blir det ändå när man har LCHF-smaklökar!

Chokladsås har jag inte provat, men jag skulle nog smälta lite mörk choklad med hög kakaohalt och blanda med vispgrädde till lagom konsistens, tror inte det behövs något sötningsmedel.

/Erica
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Hur mycket grädde har du då?

Måste testa det där till frukost också :d


(kom på att det blir ju bra, har jag äggvita över kan jag ju göra chokladmousse med min cankao :love:
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Problemet är frukosten, jag är inbiten havregrynsgröt och smörgås-människa. I morse åt jag turkisk yogurt med nötmix men det är liksom inte samma sak.:cry:

Hjäääälp :confused:

Frukosttips:
*Ät mat till frukost - det är inte så konstigt som det känns! I perioder har jag gjort en liten matlåda från middagen och ätit till frukost.
*Gör ngn kall röra, tonfiskröra eller liknande, och ät med kokt ägg eller lite sallad
*Avocado med lite räkor och majonäs
*Ägg i alla former... T.ex. kokt ägg med en liten klick majonäs och gräslök och kanske en sillbit eller två.
*Baka LCHF-bröd och ät med en massa pålägg. Finns en massa recept, testa dig fram och se om du hittar något du gillar. Jag föredrar LCHF-bröd utan ägg men det är olika vad man gillar.

Själv brukar jag äta keso och sen tar jag en kopp te med lite vispgrädde i. Kan tillägga att jag inte har något problem med mjölkprodukter, och jag behöver inte äta så mycket för att hålla mig mätt till lunchen.

/Erica
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Hur mycket grädde har du då?

Måste testa det där till frukost också :d


(kom på att det blir ju bra, har jag äggvita över kan jag ju göra chokladmousse med min cankao :love:

Lite lagom? :D Jag mäter aldrig utan brukar hälla på så det når nästan upp över hallonen, man märker om man behöver ha i mer.

Vill man ha det till frukost kan man ju göra en smoothie också, det har jag provat några gånger. Typ samma som ovan fast med lite turkisk yoghurt och proteinpulver om man vill få upp proteinhalten.

/Erica
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Jag äter mestadels kesella till frukost, en halv burk och lite grädde. Då brukar jag göra lite varianter, ska jag ha smoothie har jag lite vatten för att få den konsistensen jag vill ha, vill jag ha yoghurtliknande så äter jag bara kvarg o lite grädde.

Ja, allt är ju relativt :D

Men prövar ditt tips imorgon... Kanske man kan sluta vara så sugen på riktig glass när det är varma dagar (ätit glass ikväll... :angel:)
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Var på en mässa som bl a hade mat som tema igår. Provsmakade allt möjligt gott (flera olika lokaltillverkade ostar - bl a en camembert som verkligen smälte i munnen, älgsalami, basturökt sidfläsk m m, m m...)

En riktig höjdare var korven tillverkad av hängmörad entrecote och smaksatt med Västerbottensost! Köpte hem flera förpackningar av den - så nu ser jag verkligen fram emot att grilla korv! Det känns ju annars som något man vuxit ifrån för läääänge sedan... Men det är absolut skillnad på korv och korv!!!

NÅgon gång i framtiden SKA jag testa att göra egen korv! Saknar dock köttkvarn (och hushållsassistent) så det blir inte helt okomplicerat... Är det någon här som brukar göra korv?

Gud så god den korven lät! Vi gör korv ibland, maken är korvoman men jag är rätt kräsen. Hemmagjord korv slår det mesta däremot! Vi har en gammal, ärvd, handvevad köttkvarn med korvhorn som fungerar utmärkt, vi kär kanske 4-5 kg när vi gör. Riktigt roligt är det faktiskt! Kolla blocket, det brukar även finnas typ lite äldre Kenwood och liknande hushållsassistenter med tillbehör i mkt gott skick till salu både nu och då där. De är suveräna!
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

*KL*

I fredags lagade jag en blomkålsgratäng som verkligen gjorde succé!

Använde fryst blomkål som blandades med skivad purjo och ett par finhackade vitlöksklyftor i en ugnsform. Skiva över smör.

Blanda ca 2 dl CF och 2 dl grädde salt, peppar, oregano och timjan, samt 1 msk fiberhusk som redning och häll över blomkålen.

Lägg på ett lager skivad mozzarella och sedan rejält med riven Krutrökost (eller Wästerbotten).

Tillagas i ugnen 200 grader i 40 minuter (eller längre om man vill ha blomkålen mer mosig - på 40 min hade den fortfarande lite tuggmotstånd.) De sista minuterna kan man höja värmen på ugnen om man vill ge den mer färg.

(Hade mer grädde än ovan i fredags - och den blev väl "rinnig" då - så därför minskade jag här till 2 dl. Ev kan det behövas lite mer fiberhusk också - beroende på vilken konsistens man vill ha. Nu blev det ett par dl "sås" kvar i formen - vilken jag av gästerna uppmanades att spara och göra något av eftersom den var så GOD. Har inte listat ut vad ännu... men det borde ju vara en mkt god bas till en soppa t ex...! Eller har ni någon idé?!)
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Grilla med direkt värme ett par minuter på varje sida så att köttet får stekyta. "Efterstek" sedan med indirekt värme i grillen knappt 10 minuter vid 200 grader.

Jag gör ungefär den där marinaden ibland, fast använder helst fläskkarré då jag tycker att fläskfilé är lite överreklamerat.

Nu är jag ingen hejare på grillning, men jag fattar verkligen inte varför du grillar en utbankad fläskfilé så pass länge?
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Jag gör ungefär den där marinaden ibland, fast använder helst fläskkarré då jag tycker att fläskfilé är lite överreklamerat.

Nu är jag ingen hejare på grillning, men jag fattar verkligen inte varför du grillar en utbankad fläskfilé så pass länge?

Jag hade en fläskytterfile, som ju är betydligt tjockare och dessutom bankade jag inte ut den utan bara tryckte lite så den blev plan. Ser att jag skrivit 1 cm tjock, men det var beskrivningen i receptet... I mitt fall handlade det nog snarare om 2-3 cm.

Finessen med indirekt grillning är att lägre värme ger ett saftigare kött (fast då behövs lite längre grilltid än om köttet ligger över glöden.) Låter den ligga max 2 minuter över glöden, bara så den får en stekyta, och sedan flyttar jag den därifrån. Det är den stora fördelen med att ha grill med lock - man har möjlighet att grilla i lägre temperatur, vilket är "skonsammare" för köttet.

Men när det gäller grillning så kan man egentligen aldrig följa ett recept. Det är så många olika faktorer som påverkar: grilltiderna blir väldigt olika beroende på vilken typ av grill man har och hur den fördelar värmen. Dessutom påverkar utomhustemperaturen också mycket - och vinden om man som jag grillar med kol & briketter. Ja, mängden kol och briketter samt fördelningen dem emellan påverkar förståss också grilltiden.
 
Senast ändrad:
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Jag brukar göra egen supergod snabbglass genom att ta frysta hallon (eller andra frysta bär), vispgrädde, en äggula eller två och eventuellt lite sukrin och sen mixar jag. Blir jättegod och fräsch "mjukglass".

Man behöver inte alls mycket sukrin, jag brukar bara ta det för att balansera syrligheten i hallonen, sött nog blir det ändå när man har LCHF-smaklökar!



/Erica

Jag gör något liknande med frysta bär, äggula +1 avokado och struntar i sukrin(har vant mig av med sött) samt använder kokosgrädde. Äter det till frukost med lite solros och pumpafrön i eller som glass en varm dag. Smakar något mellanting mellan mjukglass och joghurt.
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Ser att jag skrivit 1 cm tjock, men det var beskrivningen i receptet... I mitt fall handlade det nog snarare om 2-3 cm.

Det förklarar saken! Jag såg för mig hur den stackars en centimeter tunna köttskivan först grillades två minuter på varje sida och sedan i tio minuter. :eek: Den borde ju ha blivit torr som fnöske av det.

Men detta med grillandet och grillkulturen är lite fascinerande, tillsammans med köttkulturen. Jag funderar på att starta en egen tråd om det. :D
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

*KL*

Dagens middag blev fetaostfylla paprikor - MKT gott!

Här är receptet (från Zeta) för 6 portioner:

Tre paprikor halveras på längden och kokas i saltat vatten 2 minuter.

Mixa 300 g fetaost, 5 msk rapsolja, 1 vitlöksklyfta till en slät smet och smaka av med salt & peppar.

Fyll paprikorna med ostsmeten och gratinera i ugn 175 grader 30 minuter.

Maken föreslog att vi skulle ha ett par skivor bräckt, basturökt sidfläsk till - det var en mkt bra kombo!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp