LCHF - recept och tips på mat

Sv: LCHF - recept och tips på mat

Ska väl bidra med mitt recept... Eller recept och recept...

Ikväll vankas det tacos!
Grönsaker, fetaost, massor av ost till tacoköttfärs som är uppfettad med turkisk yoghurt (brukar ha creme fraische men då får man ju ha förbannat mycket kryddor för att få bort smaken av den så ikväll provar vi med turkisk yoghurt som är mildare i smaken)
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Det finns recept på bröd som inte smakar ägg. Vågar inte länka här men googla lite eller återkom så pm;ar jag. Innehåller linfrön, sesamfrön, nötter , po-fibrer mm. Jättegott och smakar inte ägg alls.
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Nej det har jag provat redan, problemet är ju att jag inte klarar av en riktigt fet frukost... Jag mådde illa på brödet som inte smakade ägg alls.
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Nej det har jag provat redan, problemet är ju att jag inte klarar av en riktigt fet frukost... Jag mådde illa på brödet som inte smakade ägg alls.

JAg förstår inte riktigt problemet? :confused: Du äter en frukost idag som du står dig på, är du ute efter att byta ut den eller? Går du inte ned i vikt, är det därför?
Vill man ha bröd finns det en hel del recept som inte är på ägg, frökex och liknande som du kan lägga pålägg på, är det något sådant du är ute efter?
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Jag har ju inte efterlyst nån frukost precis, om man kollar så skrev jag att jag äter fullkornsbröd till frukost för att jag inte klarar av så fet frukost.
Jag vet inte alls hur det går med viktnedgången, jag vill gå ner lite till (hade inte skadat) men eftersom jag redan är under målvikten så kanske det är trögare att gå ner. Jag fuskar lite ofta och vill därför kunna vara ännu striktare, därav frågan om Carbzones bröd.

Räknade ut lite snabbt, trots fullkornsbrödet så ligger jag på under 50 g kolhydrater om dagen i snitt, de dagar jag inte fuskar. Jag vill gärna prova Carbzones pasta också, en portion är på ca 7 g kolhydrater och då har jag uppnåt de 50 grammen. Fast nu räknade jag med lite större mängder än jag egentligen äter tror jag. Orkar inte väga allt mat jag gör ;)

Det beror på vad jag äter till middag o så. Äter jag köttfärs så hamnar min dagsranson på 8% kolhydrater.

Jag vill ha min nivå på under 10% kolhydrater.
 
Senast ändrad:
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Går du ner i vikt trots 50g kolisar om dagen och fusk på helgen?
Så vill jag att min kropp också ska fungera. Men det gör den tyvärr inte. Fuskar jag, går jag upp direkt, och det tar några dagar innan fusket försvunnit.
Och jag verkar måsta försöka hålla mig ner mot de 20g/dag som rekommenderas vid viktnedgång, vilket jag tycker är jobbigt. Så mycket lättare om jag kunnat gå ner i vikt med liiite mer kolisar!
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Nja viktnedgången har stannat, fuskat för mycket de 2 senaste veckorna faktiskt. Går iaf inte upp, det är det viktigaste. (:p)
Ska ta tag i mitt liv snart nu när vi har flyttat och mitt schema ser bättre ut nästa vecka. Då får vi se om jag går ner lite till.

Min sambo går ner iaf, fast skulle tro att han inte gått ner så mkt de senaste veckorna precis som jag.

Hur det ser ut när det gäller resten av livet (typ) så vet inte vi hur det ser ut. Jag tror jag kommer att äta GI då och då sen.
Får se hur mycket kollisar vi stoppar i oss sen när vi bägge bantat klart. Jag är ju nästan klar, bara lite runt mage kvar. Sambon vill gå ner lite till.

Själva bantningen är ju jobbigast för man får snåla rejält på kollisar men sen när man vill stanna i vikten så får man ju lägga in lite kolhydrater till eller äta mer fett för att inte gå ner mer.
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

min matlåda till jobbet imorgon består av fetaostgratinerad fläskkotlett med svampsås, till detta broccoli och sallad.
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Ja men exakt. Om jag bara stod still så hade jag varit jätteglad, nog för att jag behöver gå ner mer, men hade jag stått still ist. för upp hade jag varit nöjd.
Just nu verkar det inte spela någon roll om jag fuskar eller äter som jag ska, det händer inte så mycket ändå :(
Imorrn blir det en semla också, skulle bli på fettisdagen men blir imorrn ist. Men sen tänkte jag försöka skärpa mig och kanske fylla i lite matdagbok ett tag o se vad som händer då.
Tränar ju 3-5ggr/vecka, löpning&styrka så nått borde väl hända!!
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

för mig funkar det att öka proteinet lite, behöver inte vara stora mängder, men hamna en liten bit över basbehovet. Läst om flera som gjort samma som det fungerat för. Vet inte vad/hur du äter, men det var en tanke :)
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

MÅSTE man äta semla för att det är fettisdagen?

Jag tycker semlor är jättegott (speciellt mina egenbakade saffranssemlor) men är det värt det? Nej i dagsläget när jag har några kg att går ner så är det inte det. D kan jag hellre belöna mig med en i maj eller augusti eller när det nu blir när jag nått mitt mål.
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

*kl*

Vilken härlig och bra tråd :bow: :banana:

Jag har läst igenom hela och "stulit" massor med smaskiga recept...:d

Jag är en glad "nybörjare" och ska ge denna diet en provmånad hade jag tänkt. Är det för kort tid för att jag ska märka av några förändringar?
Jag är glutenallergiker så jag är van att läsa ingridienslistor och utesluta saker ur min kost...., nu blir det att kolla kolhydrater också ;)

Jag trodde att Quinoa skulle vara bra eftersom det är frön, men det innehåller 58g kolhydrater/100g :eek: hur är det då med andra frön (sesam mm)? Är det någon som vet? Tänkte på t.ex receptet att panera fisk i frön (det lät såååå gott!).
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Varmt välkommen hit =), lCHF är ju perfekt kost för en glutenallergiker.

Jag har sett panering av fiberhusk ,parmesanost och sesamfrön (4,5 g kolhydrater / 100 g)

En månad är kanska kort tid, men hälsoförbättringar brukar komma fortare än viktnedgång.
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Tack!!

Mmmm, det lät som en god panering - ska genast tilläggas listan av stulna recept ;)

Fast om en hälsoförbättring kommer inom en månad så är jag beredd att fortsätta en månad till, tänkte ta det i månads-steg för att inte överbelasta sinnet med "måsten". Men alla förbättringar triggar ju självkänslan att "kunna" leva efter detta... viktnedgång är bra också såklart :idea:
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

En annan god panering är mandelmjöl, brukar köra lite mandel med mixern så de blir finhackade. Gott till panering och griljering. Och gluten behöver man ju inte oroa sig för :) *även jag glutenintolerant*
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Läste om din hårda mage i den andra tråden om LCHF..tänkte tipsa om äggpannkakor med psylliumfrömjöl (fiberhusk) och po-fiber. Vispa ett ägg med lite grädde och blanda i 1tsk po-fiber och en tsk fiberhusk. Stek direkt (innan det svällt) i het panna.

Du får dels en pannkaka/wrap att rulla i nåt valfritt gott i och dessutom håller det igång magen perfekt!
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Idag botaniserade jag rejält i mataffären....
Bl.a så hittade jag krossade linfrön som jag köpte, tänkte prova det tillsammans med fiberhusk och parmesan som fiskpanering - önska mig lycka till.... :angel:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp