LCHF - recept och tips på mat

Sv: LCHF - recept och tips på mat

KL

Idag gjorde vi supergoda och jätteenkla ägg och baconmuffins som vi åt till trattkantarellsoppa:d

12 muffins:
10 ägg
1 dl vispgrädde
2 dl stark riven ost
2 pkt bacon
peppar eller valfri krydda

Blanda ihop allt utom bacon. Baconet klipptes ner och stektes, sen i med det i smeten och sen i en teflonform. 175 grader i 20 min.. MUMS! vi tog lite mer ost dock i våra.
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

*KL*

Idag stekte jag jättegoda rårakor efter inspiration från LCHF-kokboken. Jag fick modifiera receptet något utifrån vad jag hade hemma, så här gjorde jag:

300 g stockar från broccoli (blomkål funkar också)
1 gul lök
1 röd lök

(I originalreceptet är det 1 gul lök, 5 cm purjo och 1 stor morot)

Hälften av detta rivs grovt och hälften finrivs. Blandas sedan med 2 dl keso och 5 ägg samt kryddas med salt och peppar.
(I originalreceptet steker man först fläsk och häller sedan stekflottet i smeten, men jag hade färdigstekt fläsk i frysen så jag kunde inte göra så utan kryddade mer istället.)

Smält rejält med smör i stekpannan och klicka ut smeten (ca 1/2 dl per råraka). Stek till dess de är vackert gyllenbruna. Servera helst genast med stekt fläsk och ev osockrade lingon. De höll ihop lite dåligt, så de var inte helt lätta att vända i pannan, men även trasiga rårakor smakar gott kan jag intyga!

Maken, som inte äter LCHF, hade vanlig lingonsylt till. Han tyckte också att detta var jättegott! (Det blev rejält med rårakor - minst 6 portioner.)

Jag tycker det var så kul att kunna använda stockarna från broccolin, dem kastar man ju alltid annars! I fortsättningen kommer jag att spara
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

*KL*

Har 5 dl vipsgrädde med kort datum.... vad tycker ni att jag ska göra med den?

Det enda jag kommer på nu på rak arm som innehåller mycket grädde är en LCHF-ostkaka... men "problemet" är att jag aldrig är sugen på efterrätt/"gofika" numera så frågan är när jag skulle äta av den...

Tips emottages tacksamt!
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Nu sa du visserligen att du inte ville göra fika av den, men jag tänker mig att det kan bli jättegott att bara vispa upp den, kläcka i ett par äggulor och ha i hallon, sedan frysa ner den till något slags semifreddo. Det känns inte lika stabbigt som en ostkaka utan blir fräscht och gott istället.

*kl*

Nu måste jag ställa en liten intim fråga. Jag går inte på LCHF, men äter mycket fettrik kost för att försöka gå upp i vikt (vilket för övrigt är minst lika svårt som att gå ner... :(). Jag gillar det, tycker att det är gott med extra smör och olivolja och vispgrädde till allting - har fått order om att "spetsa" i princip allt jag äter med något av de tre och använda fullfettsprodukter samt undvika socker. Märker hittills inte att jag går upp i vikt tyvärr, det gör däremot min (också underviktiga) pojkvän.

Det jag däremot märker är att min mage inte riktigt vet hur den ska ta åt sig all näring. Jag är sedan flera år nästan konstant lös i magen, men nu är avföringen (:o) dessutom... ja, fettig. Jag tänkte höra med er, som ju visserligen inte äter kolhydrater vilket jag måste göra (blä säger jag åt det, gillar inte pasta, ris och sånt) men som ändå äter en mycket fettrik diet, om detta är något som magen vänjer sig vid? Blir man mer stabil så småningom?

Ska kanske tillägga att jag sedan födseln är extremt glutenintolerant, därav undervikten tror läkarna - kan helt enkelt inte tillgodogöra mig näringen i maten, och nyligen även har blivit laktosintolerant så man kan lugnt säga att min mage är lite känslig. Inser nu när jag skriver att jag kanske borde gå till en läkare...
 
Senast ändrad:
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Många som äter LCHF göra det p.g.a. problem med magen, kosten är nämligen inflammationsdämpande. Nu är denna tråd ämnad för recept och inte diskussioner kring kosten så det är bättre om den diskussionen sker någon annanstans, men jag kan tänka mig att du skulle bli hjälpt av att gå över till LCHF-kost så varför inte prova? Glutenintolerans är ju något som är ytterst lätt att kombinera med LCHF. Det finns en massa information om detta på nätet och i böcker också.

/Erica
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Håller med föregående talare! Varför inte testa att helt äta enligt LCHF?! Du verkar ju dessutom inte tycka om/inte tåla många kolhydratkällor så du har väl definitivt inget att "förlora" på det området?!

För att inte sabotera tråden skyndar jag mig att komma med ett recept också!

Vi var hembjudna till kompisar igår och värdinnan hade verkligen tänkt till för att kunna bjuda på något som även passade mig. Vi fick en jättegod tacogratäng! Dessutom mkt enkel att göra - så jag behövde inte ens skriva upp receptet, det gick bra att memorera:

Fräs ca 500 g köttfärs i rejält med smör. Tillsätt tacokrydda (här rekommenderar jag min hemgjorda variant utan socker och e-nummer: 1 msk spiskummin, 1 msk chilipeppar, 1 tsk kakao, 1 tsk salt), hackad vitlök samt 1 dl grädde. Låt koka ihop en stund.

Bred ut 1 liten burk CF i botten på en gratängform och sedan tacofärsen ovanpå. täck med riven ost och gratinera i ugnen ca 20 minuter.

Servera med valfria grönsaker samt tacochips till kolhydratätare.
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Kl

Måste tipsa om min misslyckade lunch som blev lyckad.. Jag skulle göra Äggwrapsen, men de gick bara sönder när jag skulle vänta dem.. Så jag slängde bitarna i en djuptallrik och sen la jag italiensk salladsmix, skagenröra, halverade körsbärstomater och toppade med mögelost..:love: det var riktigt gott.. Blev samma till middag.. men nu kom jag på att jag tänkt göra den med pepperoni :crazy: jaja mätt och glad är jag i alla fall :D
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Ja, det tycker jag! Enkel vardagsmat utan krusiduller. Bl a en LCHF-musli som var min räddning när jag skulle skola om mig från "inbiten musli-ätare sedan mer än 30 år tillbaka" till LCHF:are!

De har även gjort en kokbok med festmat - och då med en helt annan ambitionsnivå i köket.
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Hoppar in i tråden. Efterlyser recept på en vitkålsgratäng hittade receptet för länge sen i någon LCHF tråd men har tappat bort receptet och hittar inte på det! Jag kommer dock ihåg att den var otroligt god! Kommer dock ej ihåg mer än att det var vitkål, grädde och parmesanost i den. Kan någon hjälpa mej?
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Jag brukar göra vitkålsgratäng utifrån ett "vanligt" potatisgratängrecept, bara byta potatisen mot skivad vitkål. Ibland står det grädde/gräddmjölk i recepten men jag har bara tagit grädde. Kokar vitkålen mjuk med lök och vitlök och buljongtärning i grädden i en tjockbottnad kastrull, häller över i en ugnsform, på med REJÄLT med god ost , som en god parmesan eller Krutrök och gratinerar i ugnen till dess den fått fin färg. Knepet att först koka i kastrull lärde jag mig av kocken Janne Boris Möller - då går det mycket snabbare än om man gör allt i ugnen!

En liten nackdel med vitkålen är att den inte suger upp vätska på samma sätt som potatis gör - så ibland har jag ersatt lite av grädden med CF. Har även använt samma recept men tagit skivad blomkål istället för vitkål, eftersom blomkålen suger upp vätska mer som potatis. Man borde ju även kunna blanda i lite blomkål i vitkålen för att få motsvarande effekt.
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Hej, hoppar in lite med en fråga som någon kanske har ett bra svar på.

Kan man frysa äggwrapsen? Eller hur länge håller dom sig i kylskåpet?

Har gjort 4 st som jag ska ha till lunch under veckan men e osäker på att dom är OK efter några dagar.
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Gor ett inhopp fran Egypten, darav tangentbordets brister... Det gar utmarkt att frysa aggwrapsen! De haller sig 3/4 dagar i kylen men gar alltsa ocksa utmarkt att frysa.

Har i Egypten har vi buffe frukost, lunch och middag vilket gor lchf/livet enkelt! Tar nagra smorpaket och ater till supergoda, pyttesma zuccini samt kott eller kyckling.

En liten fundering... ar det bara har i Sverige vi har saltat smor som standard? Har rest en hel del men det ar forst de senaste aren nar jag blivit lchfare och darmed borjat ata smor som jag noterat detta.... Kan inte pa rak arm minnas att jag sett saltat smor nagon annanstans... Som tur var gar det ju bra att salta pa sjalv!
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Toppen, tack.
Blev verkligen positivt överraskad av äggwrapsen. Hur gott och enkelt som helst!:D
Då kan man ju göra många och ha färdigt. Slippa fundera över vad man ska ha med sig till jobbet.
Flera på jobbet blev oxå intresserade
Ha det underbart i Egypten:)
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Hemma igen från Egypten, med svenskt tangentbord som inte heller blivit utsatt för några sandstormar, kan jag tipsa om hur jag löste maten under flygresorna. På utresan hade jag med mig två små flaskor (sådana som man får ta genom säkerhetskontrollen i genomskinlig plastpåse) med grädde. Den var fryst när vi åkte hemifrån och det som jag inte drack upp i te på flyget höll sedan flera dagar i kylskåpet på hotellrummet. Perfekt att kunna dricka te med grädde några eftermiddagar när det blev långt mellan lunch och middag!

För hemresan tog jag med ett gäng smörpaket från hotellfrukosten. De små flaskorna fick komma till användning igen - nu som kylklampar med fryst vatten.

Hade för första gången beställt glutenfri mat på flyget för att se vad det kunde innebära. Enda nackdelen var väl att jag då fick något konstigt margarin istället för bregott/smör... men på utresan bytte jag helt enkelt med maken som inte är så brydd om sådant och på hemresan hade jag ju laddat med eget smör från hotellet. Då fick jag faktiskt en bit ryggbiff - definitivt den godaste flygmat jag ätit - smakade utmärkt med mitt medhavda smör och lite salt! (Med reservation för att vi flög business class, tror tyvärr inte att en perfekt tillagad ryggbiff är standard som glutenfritt alternativ...)

På tidigare resor har jag haft med mig en bit brieosttårta att förstärka flygmaten med. Hade det nu också - fast som eftermiddagsfika på hotellet. Utbudet av ätbart där mellan måltiderna inskränkte sig till glass och chips - och det fanns inte någon supermarket eller liknande i närheten heller, så osten kom väl till pass!

De var föresten MKT serviceminded på vårt hotell! Sista dagen skulle vi inte hinna äta lunch utan de skulle skicka med oss en lunchlåda på bussen till flygplatsen. Den skulle innehålla smörgåsar, frukt, juice m m. Men jag behövde bara andas om att jag inte kunde äta detta så blev jag uppmanad att skriva en önskelista med precis vad jag ville ha i min låda. (Det blev kokta ägg, skivad rökt kalkon, smörpaket, gurka och oliver.) När jag fick min låda uppmanades jag att öppna och kolla så att allt var till belåtenhet. Och man bad SÅ mycket om ursäkt för att de i köket ändå lagt ner lite frukt, förutom vad jag skrivit på min lista...!

Om yoghurt är LCHF... tja, det beror ju på vilken nivå du vill/behöver hålla kolhydraterna på. Men "ju fetare desto bättre" gäller även där! De första åren som LCHF:are bytte jag min tidigare 0,5 %-iga naturella yoghurt mot turkisk yoghurt på morgonen. Men nu är jag mer "hard core" och äter bacon med äggröra istället! Vet också att endel blandar turkisk yoghurt med grädde eller CF för att få upp fetthalten och därmed minska kolhydraterna.
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Får man ta med sig mat på flyget? Alltså om man tex. gör en wrap, verkar ju bra att ta med sig, men får man det i handbagaget?
Vi åker till Egypten om ca 1 månad och beställde ingen flygmat när vi ändå inte kan äta den..
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp