LCHF - recept och tips på mat

Sv: LCHF - recept och tips på mat

Du får prova, men det är nog jättebra fetta upp buljongen lite extra.
I te blir det lite så att fettet lägger sig uppepå, men buljong är ju lite fett i sig så det kanske blandar sig bättre.
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Jo, fast det fettet ligger iof ovanpå det med, hmm. Aja, jag har råd med att slänga en kopp buljong om det skulle visa sig inte funka, får testa helt enkelt. :p

Jag har testat att fixa äggmjölken i shakern nu. Jag hade först i äggen och skakade dem, när jag öppnade shakern hade lite av äggvitan satt sig i rastert, så jag sköljde det under kranen. Resten av det som var nere i shakern verkar ha blandat sig bra. Hällde i fettet och skakade igen, det ser ut som det brukar iaf. Har inte smakat ännu, men förutsätter att det smakar som vanligt. Om inte så skriver jag igen. ;)
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Mammas: vad smidigt att det funkade att göra den i shaker! :) Vi får se om jag ger mig på den i dag.

*kl*

Om jag vill äta turkisk yoghurt med hallon till frukost, bör jag blanda i grädde då också? Fetthalten är ju bara 10% och så är det 4,2% kolhydrater. Eller ska jag komplettera med något till? Någon som har tips på vad?
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Tycker att jag läst att många blandar i grädde, men vet inte om det är vispad eller ovispad dock men det spelar kanske ingen roll!
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Mammas: vad smidigt att det funkade att göra den i shaker! :) Vi får se om jag ger mig på den i dag.

*kl*

Om jag vill äta turkisk yoghurt med hallon till frukost, bör jag blanda i grädde då också? Fetthalten är ju bara 10% och så är det 4,2% kolhydrater. Eller ska jag komplettera med något till? Någon som har tips på vad?

Jag äter turkisk yoghurt och kompletterar med en kopp te med ca 1 dl äggmjölk.

När jag är hemma alltså. Just nu sitter jag på Aruba! :bump: Kom fram igår kväll och nu sitter jag och väntar på att hotellfrukosten ÄÄÄÄNTLIGEN ska öppna (8.30 - p g a tidsomställningen vaknade jag redan 04.30 trots att vi när vi somnade i går kväll varit vakna i 21 timmar.) Var hungrig redan vid 05 - men då tog jag en bit brieost som jag hade kvar från resan.

Min brieosttårta med lite valnötter på var suverän att ha med på flygresan! Ett utmärkt komplement till flygplansmaten. Som f ö definitivt var bland det bästa jag upplevt hittills: Lunchens förrätt var en fantastisk skagenröra - en rejäl portion dessutom. Och när maken dessutom "donerade" halva sin till mig så räckte det sedan att blanda ett smörpaket i huvudrättens kycklinggryta för att jag skulle vara mätt. Till middag fick vi grillade köttfärsbiffar med potatissallad, jag donerade potatissallade till maken och åt mina biffar med brieost. (Hade köpt en 500 g rund brieost som låg i en liten "låda" av balsaträ. Perfekt förpackning att ha med i handbagaget!)

Hade dessutom två wraps med mig - en med philadelphia och leverpastej och en med smör, skinka och avocado. Den första åt jag som frukost på planet från Luleå kl 06 och den andra som middag när vi kommit fram till vårt hotell här 20 timmar senare.

Vi har lägenhet med vad som beskrevs som "välutrustat kök" - och jag måste hålla med där! Det finns t o m en mixer, så jag kommer ju faktiskt att kunna göra äggmjölk om jag vill! Nu håller jag tummarna att den efterlängtade hotellfrukosten inte bara är av typen söta flingor och vitt bröd...! Men i så fall får jag leta upp lite ägg och smör och testa mixern.
 
Senast ändrad:
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Smidigt att det verkar funka med shakern, har funderat lite på hur jag ska göra i sommar på båten.
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

+ Jozze.

Jag glömde gå in här för att skriva en uppdatering om hur det gick när jag drack det i te... Såg en gnutta grynigt uppe på, men det försvann när jag rörde. Drack koppen, inga problem. När det bara är två skvättar kvar ska jag svepa det sista. Det visar sig att äggvitan inte blandar sig helt i hakern, det kändes som att någon lagt en grön förkylningsbobba i mitt te. :crazy: Så jag reviderar min upplevelse, jag rekommenderar er att vispa för hand om ni inte har tillgång till mixer eller så. För det var inte angenämt med den där slemmiga känslan i halsen. :(
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

*kl*

Okej, efter att ha läst Mammas inlägg ang shakern så testade jag att göra äggmjölk med handvisp.

Det positiva var att det inte var några som helst problem att vispa ihop det.

Det negativa var att jag inte tyckte om det :crazy: Jag gjorde den på två ägg, ca 35-40 g smör och 1 dl vatten (det var ju ganska blaskigt redan innan vattnet hälldes i, så jag ville inte ta mer än så). Smaksatte med kanel.

Det smakar mest smält smör med kanel blandat med en lite odefinierbar smak som jag antar kommer från ägget. Blaskigt och jolmigt :(

Jag kanske testar det igen, med lite nya varianter, men den här första smakade inte gott.

Nu ska det bli gott med lite syrlighet i form av turkisk yoghurt och hallon för att få bort den jolmiga smaken ur munnen!
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

jag har inget vatten i alls, tyckte det blev blaskigt med halva den mängden vatten du beskriver till 6 ägg och 200 g fett.
Jag tar 6 ägg, 100 g smör, 100g kokosfett och har smaksatt med kardemumma, eftersom jag gillar det i kaffet. Jag känner ingen äggsmak, trots att jag är känslig för det. Har testat utan te eller kaffe, men föredrar med te/kaffe utom när det är precis nygjort och ljummet.

/nybliven äggmjölksfanatiker ;)
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Kokosfettet, är det sådant som är förpackat i den där silverfärgade folien och finns att köpa på i princip alla mataffärer? Eller är det något specialkokosfett? (Nu menar jag inte något sådant som är med smak, utan neutralt i smaken.)

Det roliga är att i receptet jag hittade så var det 2 ägg, 25-50 g smör och 2-3 dl vatten! Det hade ju bara varit vatten till slut om jag hade hällt i allt det!
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

just nu kör jag på ett ekologiskt kokosfett som jag köpte för ett tag sedan, men kommer nog testa med det i silverpaketet när det tar slut (finns ingen hälsokost ute i skogen där jag bor :D ). Jag kör smaklöst, men ska testa med kokossmak vid tillfälle.
Jag har tagit Silverkedjans recept som finns i första inlägget i tråden och tagit bort det lilla vatten som var med där. 2-3 dl vatten till två ägg måste ju bli hur blaskigt som helst :)
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

TACK för alla bra tips!!! Vår researrangör (Ving) erbjuder ridning på "välmående hästar" och jag har tänkt ta reda på om det påståendet stämmer!

När det gäller LCHF så har det hittills funkat bra här. Vi har lägenhet och lagar egen lunch så då kan jag ju styra helt själv. Hotellfrukosten passar både mig och makens diet: HCHF - trots att han är MKT strikt! ;):D

Har inte hunnit med så många middagar ännu... men det har hittills gått bra att få extra grönsaker istället för potatis t ex. Och det har funnits bra alterantiv som vitlökssmör eller beasås till köttet o s v.
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

TACK för alla bra tips!!! Vår researrangör (Ving) erbjuder ridning på "välmående hästar" och jag har tänkt ta reda på om det påståendet stämmer!

När det gäller LCHF så har det hittills funkat bra här. Vi har lägenhet och lagar egen lunch så då kan jag ju styra helt själv. Hotellfrukosten passar både mig och makens diet: HCHF - trots att han är MKT strikt! ;):D

Har inte hunnit med så många middagar ännu... men det har hittills gått bra att få extra grönsaker istället för potatis t ex. Och det har funnits bra alterantiv som vitlökssmör eller beasås till köttet o s v.

Det finns en jättestor och hyfsat bra Willys liknande mataffär med ganska bra priser för att vara på Aruba som ligger i industriområdet närmast Oranjestad ( om man räknar från alla hotellen ). Fråga nån inföding- dom vet garanterat var den ligger.

Gigantiskt grönsaksavdelning och hyfsat köttutbud ( dock mest kött importerat fr USA).

Passa på och besök någon fiskrestaurang, finns massor av goda stimfiskar som fiskas ute i havet....
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

hugger sista och försöker reda ut ett å annat.

efter 3 veckors LCHFande har jag gått ner 0 (noll kilo)..... kanske snarare så att jag har gått upp?

så......
äter ja för lite fett?
mitt förflutna som viktväktare gör mig minsta sagt förskräckt över mängden fett jag försöker trycka i mig!
eller äter ja för mycket fett?

sen har ja läst om sockerarter i mejeriprodukter, finns det i alla mejeriprodukter? ser ju att det finnsi mjölk, men det dricker jag inte.

har över läst att man ska vara försiktig med grääda ch ost, eftersom det innehåller massa kalorier, men hallå?? gör inte smör åxå det?

jag vet att den här metoden passar mig, eftersom jag inte gillar potatis och ris å sånt, men jag får verkligen ingen rätsida på hur ja ska äta rätt.

en typiskt dag för mig börjar med et talrik youhurt med hallon och keso.
eller ägg och bacn.
till det äter ja en liten skiva LCHF-bröd med bregott och en skiva ost.
kaffe med grädde.
lunch blir nått kött med smörstekta grönsaker och en klick creme fraiche.
middag är kött/kyckling/fisk med fullfeta produkter till, som grädde, keso, creme fraiche. gärna smörstekta grönsaker!
kvällsmat blir samma som frukost, men inte bacon....

på helgen, till godis brukar ja äta lite nötter som ett bättre val än chips.

äter vi pizza skippar ja degen.

äter inga frukter eller grönsaker som kah tänkas innehålla socker.

så vad gör ja för fel?

å hur stor är egentligen en klick smör enligt LCHF?

hoppas att ja kan få ordning på detta med er hjälp.....
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Är lättare om du skriver upp vad du äter en typisk dag och hur mycket (inte bara "grönsaker, utan vad) :)

Skriv även in allt du äter på tex min mat så får du se hur mycket du får i dig av allt och hur mågna procent som är kolhydrater, fett, protein. Att man ska vara försiktig med mjölk och grädde tex är för att man får i sig mycket kolhydrater som man inte tänker på.

Sen undrar jag om du bara väger dig, eller om du mäter midjemåttet? Det brukar vara på måttbandet man märker skillnaden först.
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Ta bort yogurten, ät grönsaker bara till lunchen och skippa till middagen.
Vad är det för LCHF-bröd du äter? Hur mycket kolhydrater innehåller det?


Nötter ger mer kolhydrater än man tror, ät ost, skinka, ölkorv (kolla kolhdyraterna) istället som helgsnack.

Du ska inte räkna kalorier, du ska räkna kolhydrater. Smör innehåller (nästan) inga kolhydrater, men var försiktig med grädde och CF
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Dagens mycket sena frukost har precis avnjutits.

Nybakat mandelbröd med smör, babybelost, skinka och ett par skivor gurka, nedsköljt med en stor kopp kaffe.. Så himla GOTT!!!
:banana::bump::banana::bump::banana::bump::banana:
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Såhär ser jag på det. Viktnedgång handlar alltid om att göra av med mer än du stoppar i dig. Punkt. Det är inte så att du kan äta LCHF och bara ösa på och anta att du ska gå ner i vikt. Däremot är LCHF för många ett lättare sätt att gå ner i vikt just för att man blir mätt snabbare, håller sig mätt längre = stoppar i sig mindre. Om du inte går ner i vikt äter du för mycket, du kommer inte gå ner mer för att du äter mer fett om du fortsätter äta allt annat oförändrat.
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Såhär ser jag på det. Viktnedgång handlar alltid om att göra av med mer än du stoppar i dig. Punkt. Det är inte så att du kan äta LCHF och bara ösa på och anta att du ska gå ner i vikt. Däremot är LCHF för många ett lättare sätt att gå ner i vikt just för att man blir mätt snabbare, håller sig mätt längre = stoppar i sig mindre. Om du inte går ner i vikt äter du för mycket, du kommer inte gå ner mer för att du äter mer fett om du fortsätter äta allt annat oförändrat.

Fast det där stämmer inte helt heller. För många, inklusive mig, innebär lchf att jag kan äta mer OCH gå ned i vikt, förutsatt att jag äter rätt saker, dvs lagom mängd protein, fett och väldigt lite kolhydrater.
Utgår jag från mig själv så kan jag med lchf ligga på 1800-2000 kcal och gå ned (och må bra och orka), medan jag med tallriksmodellen ligger på 800-900 kcal per dag och står still (men mår dåligt och har ingen ork). Vissa äter helt enorma mängder kcal per dag och går ned, vissa kan inte äta de mängderna.

Så vad man äter och i vilka mängder spelar helt klart roll och jag håller med om att man måste kolla på det man sätter i sig, men att tänka bort kcal räknandet och istället hålla koll på mängden kolhydrater och hur stor energiprocent som kommer från vad (där är minmat.net en kanonbra sida)
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Fast det där stämmer inte helt heller. För många, inklusive mig, innebär lchf att jag kan äta mer OCH gå ned i vikt, förutsatt att jag äter rätt saker, dvs lagom mängd protein, fett och väldigt lite kolhydrater.
Utgår jag från mig själv så kan jag med lchf ligga på 1800-2000 kcal och gå ned (och må bra och orka), medan jag med tallriksmodellen ligger på 800-900 kcal per dag och står still (men mår dåligt och har ingen ork). Vissa äter helt enorma mängder kcal per dag och går ned, vissa kan inte äta de mängderna.

Så vad man äter och i vilka mängder spelar helt klart roll och jag håller med om att man måste kolla på det man sätter i sig, men att tänka bort kcal räknandet och istället hålla koll på mängden kolhydrater och hur stor energiprocent som kommer från vad (där är minmat.net en kanonbra sida)

Intressant! Jag har alltid uppfattat det så att man måste förbränna mer än man äter om man ska gå ner. Du menar alltså att Cilla skulle kunna gå ner i vikt om hon åt mer av vissa saker (och oförändrat av andra) så att procentsatserna blir rätt?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp