LCHF - recept och tips på mat

Sv: LCHF - recept och tips på mat

Suck!
Har tappat matlagningsgnistan, det händer till och från oberoende på vad jag följer för kostråd så det har inget med LCHF att göra.

Snäll släng in lite mera tips så jag hittar tillbaka igen ;)
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Jag har tyvarr inga tips an, eller jo, ett; lank.

Fast det ar nog anda en fragan om den gar bra att ata, jag tankte att man gor den som soppa istallet for med ris (om man nu inte gor vitkalsris). Har fakesocker istallet for riktigt.


Halvt knapp, nagon som kan ett gott recept pa varm choklad? Och finns det nagon chokladsort (mork) som man far lov att ata?

Jag gillade inte alls aggmjolk. :mad:
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Lindts har en 99 % choklad, tyvärr säljer dom inte längre den i Sverige bara utomlands.
Men de flesta över 70% är ok, läs på innehållsförteckningen hur mycket kolhydrater det är.
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Den 99% finns har, daremot har jag last pa de morka, men de flesta verkar ligga mellan 35- 60 kolhydrater/ 100 g
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

*kl*
Blev snabblunch idag, stekte lite sockerärtor och haricot verts och en sesampanerad laxbit, blandade citronskal och saft med cf och lite grovhackad mynta och citronmeliss. Blev jättegott, inte tog det många minuter att göra heller. Mynta och citronmeliss har jag i köksfönstret, så det var inte så avancerat heller :)
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

*kl*
Nu har jag åter igen raderat en hel bunt inlägg, ni får hålla er till att diskutera recept och mat, själva dieten får ni diskutera på senior/äu vilket som passar er bäst.

Snurrfian-moderator
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Lite från min meny på sistone:

Tzatziki gjord på turkisk yogurt, vispad grädde, massor av vitlök, en rejäl skvätt bra olivolja, chili, pepparblandning (grön, svart, vit). I detta dippade jag gurka, grön paprika, champinjoner
Det var första gången jag testade att blanda i grädde i tzatzikin men det blev fluffigt och gott

Innerkycklingfilé stekte upp bitar i smör, kryddade med chili och santa marias kakao-chili krydda, (mysko när det luktade kaka ur stekpannan) Slängde i en burk böngroddar och hällde kokosmjölk över det hela, i med ganska purjo mot slutet så att den behåller krispigheten.
Fullkomligt ihopimproviserad maträtt som blev god!

Nötfärs, smörstekt och generöst kryddad med tesco hot curry, chili, och nån mer indisk kryddblandning, till detta stekte jag hackat bacon, i med strimlad vitkål, roquefortost, en skvätt oxfond, salt o peppar, sen så på med grädde och låt koka ihop..
Smarrigt!

Souvas (renkött) stekt med lök och bacon och sen får det puttra med grädde och en skvätt whisky.

Ryggbiff med rostade grönasker- paprika, broccoli, svamp. och en härligt gräddig rödvinsås med trattkantareller.

Fondue-nötköttsbitar och massa goda feta såser till.

ädelostfyllda, baconinlindade champinjoner i ugn..

turkisk yogurt, vispad grädde, kanel, kardemumma..

kycklingfile, marinerad en stund i någon kryddblandning gärna jamaican jerk och olja eller bbqsås, stekt i smör, lindad i bacon och sedan instoppad i ugnen, ätes med broccoli eller ovan nämnda vitkålsröra.

Snabbt och enkelt, laxbit in i ugnen med lite smör, vegetakrydda och parmesan på, till laxen broccoli och en kall sås på cf några vitlöksklyftor, en s kvätt olivolja, salt, peppar, chili..

Hm.. nu blev jag lite hungrig:)
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Många saker på din lista lät väldigt gott för en (fettälskande :angel:) icke-LCHF:are som jag ;) Jag funderar på den här:
ädelostfyllda, baconinlindade champinjoner i ugn..
Använde du vanliga vita champinjoner? Modell större eller? Kan du beskriva hur du gjorde? :)
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Mm, de blir tokgoda, funkar på grillen också!

Ta vanliga vita champinjoner, gärna lite större, ta bort foten så du får ett hål i svampen, peta i ädelost, roquefort, gorgonzola el. liknande. Sen är det bara att linda en baconskiva runt varje, ställa i en form och stoppa in i ugnen, jag brukar väl ha ca 200 grader och hur länge vet jag inte riktigt, 20 min kanske? Kolla till dem så ser man på baconet när de är klara.

Jag ska testa att göra dem med chevre också..

Gott att göra samma sak med cocktailtomater som man gröper ur lite också=)
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

brukar gratinera champinjoner bla med chevre, blir kalasgott. Ska testa med bacon runt också, låter gott.
Paprika är också gott att gratinera med smakrik ost.
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Är det fler än jag som gör veckomatsedel? Vore kul att se vad andra gör, ska ta och lägga ut min. Jag måste planera ätandet, dels för att kunna storhandla, men också för att slippa "vad ska vi äta idag" koman som i mitt fall innebär dåligt ätande.

Måndag såg baconomelett till lunch och kålpudding till middag
Tisdag åt jag sesampanerad lax med sockerärtor och haricot, citron cf och till middag blev det kycklingsoppa
Igår blev det chili till lunch och nikalouoktasoppa till middag.
Idag blir det stekta makrillfileer med grönsaker och citron cf till lunch och kokospannkakor till middag
Fredag blir det köttfärslimpa med broccoli och sås till lunch och helstekt kyckling med sallad till middag
lördag kör vi blomkålssoppa till lunch och köttgryta med vitkålssallad till middag.

Jag gör i princip alltid för mycket mat och lägger portionsförpackningar i frysen, så en del av det ni ser ovan är rester som värms, ffa till lunch. Är väldigt skönt att ha något att utgå från och det underlättar handlandet helt klart. Nötkött har vi massor i frysen (köper halv kviga) och ovan är det ovanligt mycket fisk (dyrt! och jobbigt att köpa vettig sådant, inte så insatt).
Köpte billig kycklingfileer, ankbröst och kalkonbröst nu i veckan, var halva priset pga kort datum och slängde i frysboxen. Ska se vad för gott det går att göra med det, ankbröst har jag inte använt tidigare.
Ser också till att alltid ha frysta grönsaker i frysen, lite olika varianter, det är enkelt att koka/steka lite snabbt och blir gott. Kål i lit eolika varianter finns också alltid hemma, älskar kål på längden och tvären.
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

ankbröst har jag inte använt tidigare.

Ankbröst är jättegott. Och fett :D Jag skulle nog ugnssteka dem, de funkar väldigt bra tillsammans med apelsin i någon form men det är ju mindre LCHF-vänligt... apelsinarom i turkisk yoghurt som sås till kanske och något lättare tillbehör, t.ex ångkokt broccoli? Stuvad kål skulle nog bli skitgott till men jag tror att det blir för mäktigt i och med att ankan är såpass fet.
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Kl

Idag åt vi lax med en supergod citronsås. Jag kände att jag ville ha något lite festligare till såhär på fredagskvällen. Resultatet blev en vitkål och spenatbakelse med parmesan och samba oelecspetsad grädde. MUMS var det!
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

En fråga om cahmpinjonerna, gjorde sådana ikväll, men det blev så mycket vätska i formen att baconet blev kokt snarare än ugnsstekt så de åt jag inte. Hur gör du med all vätska som blir? :)
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Jag marinerade kyckling med saffran och sumac ikväll och grillade. Sparris till och en sås på turkisk yoghurt och fetaost. Gott som bara den!
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Minett goes hardcore!!!

Efter alla år som extremt fettskrämd och nu ett drygt år på LCHF har jag vågat mig på att testa en klick smör i te som mellanmål! Trodde det skulle vara lite "läskigt" att dricka, men det var ju inget problem alls. Världens enklaste mellanmål och mycket mättande! Hittills har det varit räddaren i nöden när jag åkt till stallet direkt efter jobbet och inte haft något annat mellanmål att ta till.

På fredag åker vi till Aruba två veckor. :D Har hunnit med några utlandsresor sedan jag blev LCHF:are och hittills har det funkat rätt bra att hitta lämplig mat för mig. (USA, Maldiverna, Santorini och Cypern). Men jag är alltid lite "nojjig" för den saken innan vi åker iväg. Fast te och smör kommer ju aldrig att vara något problem att få tag i - så "Aruba, here i come!" :banana:
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Är det fler än jag som gör veckomatsedel? Vore kul att se vad andra gör, ska ta och lägga ut min. Jag måste planera ätandet, dels för att kunna storhandla, men också för att slippa "vad ska vi äta idag" koman som i mitt fall innebär dåligt ätande.

Jag gör också veckomatsedel! Lagar också alltid många portioner på en gång och fryser in, så att jag både har matlådor till lunch och snabba middagar att plocka fram och värma om man kommer hem och är panikhungrig.

Är på språng nu - men kan lägga upp en veckomatsedel senare.
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Jaa, lägg gärna upp veckomatsedel. Jag behöver verkligen tips och borde planera veckan. Speciellt eftersom den här veckan har bjudit å hamburgare 5 gånger till middag. Bra fantasi va?!
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

*kl* Vi var och storhandlade idag och eftersom vi alltid kör veckomatsedel kan jag lägga upp den här. :)

Lördag : Lunch korv, tsatziki o coleslaw Middag: Texas Chiligryta (sambo äter nachos, jag ost"chips" till)
Söndag: Lunch: ? (ska äta ute) Middag: Hemmagjord pizza med "pones"-botten
Måndag: Lunch: viltskavsgratäng m kantareller , Middag: Kyckling i ugn med ungsrostade grönsaker
Tisdag: Lunch: Lammsnäckor (typ biffar) med grekisk sallad (= mkt fetaost *mmm* ) Middag: Hos mor o far, blir säkerligen lax....
Onsdag: Lunch: Kycklinggryta m kokosmjölk, Middag: Nötpanerad lax med squashtagiatelli
Torsdag: Lunch: Laxen , Middag: Burgare
Fredag: Lunch: Bacon & avocadowrap (ska ut och åka skridskor. Middag; Kött, champinjoner o ungsbakade grönsaker
Lördag: Brunch - lite blandat plock... Middag: Köttfärsfyllda kryddiga crepes (ägg vispade m lite grädde blir fina "pannkakor")

Ovanligt mkt kött denna vecka, brukar annars ha mer lax/kyckling. Frukost för mig består av "lembas" som delas i två halvor. Ena halvan äts med smör, ost o salami, andra med philadelphiaost o avocado. Jag serverar vanligtvis maten med en sallad, är inte så strikt med kolhydrater då jag inte äter lchf pga viktnedgång utan för att min mage mår bäst så, och den tål grönsaker, som jag dessutom gillar ;).
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Aruba :eek: :laugh:

Ha det alldeles uuuunderbart!

Jag tar ofta en msk bregott i teet och en liten skvätt mjölk (emulgerar bättre)om jag glömt äggmjölk på jobbet.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Jämställt förhållande
  • Årets Nobelpris
  • Unga brottslingar

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp