LB extrovert häst

milly

Trådstartare
Såg en Parelli dvd om en LB introvert hästs markträning/lek och det var ju så himla bra men jag skulle vilja se hur man ska vara kring en LB EXTROVERT häst också. Tips?? Kanske finns nerprintad info nånstans eller om ni själva har erfarenhet/förslag?
 
Sv: LB extrovert häst

Hur menar du nu? Hur man ska hantera hästen eller? Man kan ju liksom inte ändra sin personlighet för en häst men man ska ju vara som runt alla andra hästar lugn och uppmärksam.
 
Sv: LB extrovert häst

Är du med i parellisavvyclub? Där kan man se flera olika filmer och man får också hemskickat åtta filmer samt 4 tidningar om året. I dessa filmer har de bla visat hur man ska vara bemöta de olika horsenalities.

Parelli är super bra! Det bästa som har hänt mig och mina hästar! :banana:
 
Sv: LB extrovert häst

Säger som Cornelius, gå med i Savvyclub, där finns massor av film-material på nätet som kan förklara mycket bättre än vad vi kan.

Vår mellankille är LB ext, när han blir prillig så har vi matchat hans energi och prillat runt vi också, stannar upp så snart han gör det, vilket han gjorde nästan med en gång. Typ "om jag blir galen blir matte heltokig, så bäst jag håller mig lugn"
Han har ju väldigt mycket playdrive, vill göra svåra saker, blir lätt uttråkad. Kan ibland varav upp om han bara får springa runt runt, får variera mycket, byta riktning eller "travelling circles".
Behöver en hel del micromanagement för att komma ner och inse att man kan roa sig utan att flyga runt som en drake :rofl:
Ja.. det är vår LB ext iaf, det finns ju "olika grader i helvetet" så att säga ;)
 
Sv: LB extrovert häst

Tack för svaren. Nej jag är inte med i savvyklubben men har en kompis som är det och jag får låna dvd:n av henne... Ska kolla om det finns en dvd med en Lb Extrovert också! :)
 
Sv: LB extrovert häst

Hur menar du nu? Hur man ska hantera hästen eller? Man kan ju liksom inte ändra sin personlighet för en häst men man ska ju vara som runt alla andra hästar lugn och uppmärksam.

Inte att ändra sin personlighet men man ska matcha hästens energi enligt Parelli. Är det en väldigt lugn häst (LB introvert) och du själv är tvärtom normalt sett så ska du försöka lära dig att bli lugnare i din energi och ditt sätt. Då blir en sån häst mer vaken och intresserad av dig... Är du insatt i Parellis horsenality?
 
Sv: LB extrovert häst

Vår mellankille är LB ext, när han blir prillig så har vi matchat hans energi och prillat runt vi också, stannar upp så snart han gör det, vilket han gjorde nästan med en gång. Typ "om jag blir galen blir matte heltokig, så bäst jag håller mig lugn"

Hmm, okej. Denna häst är dock inte starkt extrovert utan bara milt och har inslag av introvert (min och min erfarnare kompis bedömning). Det är en 2årig nsv bruksvalack (se min avatar).
 
Sv: LB extrovert häst

Jag var på kurs i helgen och då hörde jag en diskution om de olika benämningarna om LB/RB Extrovert/introvert, men jag greppade inte "vilken typ av häst som var vilken".
Om du kan/orkar får du gärna skriva en beskrivning?
 
Sv: LB extrovert häst

Ja, jag är ganska så insatt i Parellis teorier då jag tränar det själv.

Då vet du ju hur du ska göra.
 
Sv: LB extrovert häst

Rightbrain är där hästen har sina narturliga instinkter kan man säga. Det är en vaken häst som reagerar starkt på allt som kan vara farligt (ur ett bytesdjurs perspektiv). Det finns 2 olika typer av rightbrain introvert och extrovert. En introvert häst stänger in allt innom sig, rätt som det är så blir det för mkt och då exploderar hästen. En extrovert häst reagerar hela tiden. Oftast så bär dessa hästar sina huvuden högt och de är ofta heta och explosiva.

Leftbrain är en smart häst som tänker massor hela tiden, tänker först handlar sen. Finns introvert och extrovert här också. LBI framstår ofta som lata och tröga. LBE är showiga och mkt smarta, det är väldigt svåra hästar tkr jag personligen.
 
Sv: LB extrovert häst

Tack för förklaringen! Synd att jag inte minns vad Reb**ca Ös*h sa om min häst (L/R Extrovert/Introvert).
 
Sv: LB extrovert häst

Ja, jag är ganska så insatt i Parellis teorier då jag tränar det själv.

Då vet du ju hur du ska göra.

Nja så enkelt är det inte, det var ju mer grejer att tänka på än bara det där med energinivån. Jag är nybörjare på Parelli så förklara gärna ni som vill och kan! (jag SKA försöka hitta dvd om lb extrovert men tills vidare får ni gärna ge tips)
 
Sv: LB extrovert häst

Ja det är massvis man ska tänka på men det gör bör du ju även göra även om du inte är insatt i Parellis teorier.
 
Sv: LB extrovert häst

Be att få kolla på kompisens savvyclub-inloggning också då. Det finns massor mer på nätet.
Det är faktiskt ingen ide att försöka med några ord beskriva nått som du enkelt och på ett mycket bättre sätt kan se och höra på nätet :idea:
 

Liknande trådar

L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 087
Senast: LiviaFilippa
·
Utrustning Jag är ganska okunnig när det gäller bett och har hållit mig väldigt basic hela tiden. All min erfarenhet är ju från ridskolebetsling...
2
Svar
21
· Visningar
1 149
Senast: Linda_A
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 410
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
917
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Konsten att välja ett bra hundnamn
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp