P

pimpim_

Ja, nu övas det för fullt för min del då jag ska rida upp ett LB:1 program på en klubbtävling. Har lite fråhor ang några moment i programmet som jag hoppas att någon kan svara på:

Arbetstrav, mellantrav, arbetstrav. Vad menar dom med mellantrav ?

Mellanskritt, ökad skritt, mellanskritt. Vad menar dom med mellanskritt och ska man har långa tyglar då man skrittar?

mellangalopp vad menar dom med det ?

Ursäkta att det blev ungefär samma frågor. Hoppas någon vill hjälpa mig att förstå frågorna! :)

Sv: Lb:1

Många har kollat på inlägget men ingen som vill hjälpa mig ? :(

när du ska rida mellanskritt resp mellan trav samt mellangalopp ska du bibehålla stöd med hästens mun men ge den en aning friare tygel, steget skall vara förlängt men varken takten eller farten skall ändras.
(Det är bättre att du låter hästen gå i en lugn avslappnad skritt i låg form utan att länga på steget än att du jäktar på och riskerar takt/trav inslag) som sagt bara steglängden skall förändras inte takten/farten

nej ja har full koll på vad TR skriver.
vad menar du?

Jag menar att mellanskritten för mig, enligt din beskrivning, låter mer som ökad skritt. I mellanskritten tar du upp formen jämfört med den ökade, men bibehåller längningen av steget så mycket som möjligt.

I mellanskritten ska hästen ha en aning mer tygel och pinna på med långa steg. I den ökade skritten skall den skritta så maximalt den förmår med så mycket tygel den vill ha och nosen skall vara väl framme och pendla även den. Tygeln kan glappa lite men inte hänga helt löst. Fokus är just på att nosen komemr fram ordentligt och att hästen verkligen länger ut stegen.

Mellantrav och mellangalopp är oftast den maximala ökning man kan få till på en "hobbyhäst" och för att få till ökningen måste man gå med lite med handen. Jag håller dock inte med om att tygeln bör längas som i mellanskritten.

Det är vad min tränare sagt till mig och det verkar stämma bra om man jämför med de kommentarer domare brukar ge mig.

I mellanskritten ska hästen ha en aning mer tygel och pinna på med långa steg. I den ökade skritten skall den skritta så maximalt den förmår med så mycket tygel den vill ha och nosen skall vara väl framme och pendla även den. Tygeln kan glappa lite men inte hänga helt löst. Fokus är just på att nosen komemr fram ordentligt och att hästen verkligen länger ut stegen.

Mellantrav och mellangalopp är oftast den maximala ökning man kan få till på en "hobbyhäst" och för att få till ökningen måste man gå med lite med handen. Jag håller dock inte med om att tygeln bör längas som i mellanskritten.

Det är vad min tränare sagt till mig och det verkar stämma bra om man jämför med de kommentarer domare brukar ge mig.

Det jag reagerade mot i Heiknes beskrivning av mellanskritt var två saker: Låg form och "utan att länga på steget" som h*n uttryckte det. Som domare jämför jag mellanskritten i de lätta programmen mot antingen ökad skritt eller fri skritt (frågan gällde ju LB som inte alls har samlad skritt i programmet så det går inte att jämföra med denna typen av skritt). Mellanskritten infinner sig, i lätta program, alltsomoftast antingen efter fri skritt eller före och efter ökad skritt. I både fri och ökad skritt vill man ha maximal steglängning och en avslappnad skritt i en lång och låg form. I mellanskritten tar man sedan upp hästen i formen jämfört med de bägge andra typerna av skritt och det man vill se är ett bibehållet övertramp, om än inte maximalt övertramp. Med andra ord, låg form blir alltså för mig fel då jag vill se en högre form jämfört med fri eller ökad skritt, och "utan att länga på steget" blir då också lite missvisande eftersom kravet på ett övertramp i mellanskritt kräver längning av steget. Jag förstår dock vad h*n menade men det kanske inte TS gör, som faktiskt frågade ifrån början. Hänger du med?

Senast ändrad:

Japp! Jag hänger med mycket väl och håller med. Det är sant att man ju i de lätta programmen jämför mellanskritten med antingen ökad eller fri skritt... det jag jämförde med var nog något liknande "arbetsskritt" om det finns, den typ av skritt man (jag) vanligen uttnyttjar på träning som ofta är mindre ökad än mellanskritten men fortfarande inte samlad.

..och det var nog vad Heikne jämförde med också. Passar på att be Heikne om ursäkt, ser nu att min första kommentar ser snorkig ut, det var inte meningen. Vad skönt att vi är överens.

Det jag reagerade mot i Heiknes beskrivning av mellanskritt var två saker: Låg form och "utan att länga på steget" som h*n uttryckte det.

förstår inte hur du kunde tolka det så fel.

när du ska rida mellanskritt resp mellan trav samt mellangalopp ska du bibehålla stöd med hästens mun men ge den en aning friare tygel, steget skall vara förlängt men varken takten eller farten skall ändras. (Det är bättre att du låter hästen gå i en lugn avslappnad skritt i låg form utan att länga på steget än att du jäktar på och riskerar takt/trav inslag) som sagt bara steglängden skall förändras inte takten/farten

det jag skrev sist inom ( ) var bara en tanke, jag fick inget hum om vart ekipaget låg i sin utb. Det jag menade där var att det är bättre att som jag skrev, låta hästen gå i en lugn avslappnad skritt i låg form än att du får travinslag. Om man nu inte förstår innebörden av mellanskritt

förstår inte hur du kunde tolka det så fel.

när du ska rida mellanskritt resp mellan trav samt mellangalopp ska du bibehålla stöd med hästens mun men ge den en aning friare tygel, steget skall vara förlängt men varken takten eller farten skall ändras. (Det är bättre att du låter hästen gå i en lugn avslappnad skritt i låg form utan att länga på steget än att du jäktar på och riskerar takt/trav inslag) som sagt bara steglängden skall förändras inte takten/farten

det jag skrev sist inom ( ) var bara en tanke, jag fick inget hum om vart ekipaget låg i sin utb. Det jag menade där var att det är bättre att som jag skrev, låta hästen gå i en lugn avslappnad skritt i låg form än att du får travinslag. Om man nu inte förstår innebörden av mellanskritt

Tack för förklaringen, mycket vänligt av dig. Nu hoppas jag att TS fått svar på sin fråga.

när du ska rida mellanskritt resp mellan trav samt mellangalopp ska du bibehålla stöd med hästens mun men ge den en aning friare tygel, steget skall vara förlängt men varken takten eller farten skall ändras.

Jo farten ändras, men inte takten. :idea: (trav o galopp) Hästen tar sig fortare mellan två punkter men inte med ändrad/ökad takt. I och med ökad steglängd blir det fortare om takten är samma.

Senast ändrad av en moderator:

Tack för alla svar allihopa !
Jag tror jag har förstått, ska läsa igenom det här litegrann så att det sitter så får vi se hur det går på lördag. Tack! :)

Liknande trådar

Dressyr Ja, hur stor skillnad är det egentligen? Alltså, jag vet ju givetvis att det kommer in nya rörelser som bakdelsvändning...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
13 758
Senast: fio
·
Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
12 036
Senast: jemeni
·
Dressyr Okej, så här är det. Jag har rätt nyligen gått över på storhäst, en trevlig hobbynivå-hopphäst vilket är precis vad jag var ute efter...
2
Svar
34
· Visningar
4 462
Senast: Nevermind
·
Dressyr Jag ska tävla LB:1 och läser i programmet att man ska rida en snett igenom i trav med ökad steglängd och sedan en i mellantrav. Vad är...
Svar
2
· Visningar
1 059
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • FÅRtråden
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈