LÄTTFÖDD häst?!?! Vad göra?

Q

Question

Hej!

Vill slippa påhopp....

Nu är det så här:

Min häst islänning 50 %, arab 25% och cod 25% är ENORMT lättfödd!!!

Får ofta höra "men ge han mer mat".... Gör jag det (eller rättare sagt, ANDRA gjorde det åt mig:devil:) så går han upp i vikt

Han är 9 år och har alltid varit överviktig.... MÅNGA har undrat när HAN ska föla:confused:

Jag har haft han installad/ på lösdrift tills för 1,5 år sedan, då jag hade möjlighet att ta hem honom:love:

När han stod installad så fick han ca 6 kg ensilage/ dygn av mig (och ca 3 kg hö av andra) Han vägde då ca 700 kg:crazy:
På lösdriften var det fri tillgång.... "alla" sa : dom lär sig att inte äta efter ett tag.... men nejdå.... han stod där och mumsa 23 timmar/ dygn :d den 24:e timmen pysslade jag med honom:angel: (nej han sov nog aldrig... det hade han inte tid med;) det fanns ju käk;))

Nu står han på lösdrift och får ca 6 kg ensilage/ dygn....samt 300 gram korn och är nu i "normalt" hull.... "mer tjock än smal"!!!

Men HUR tycker ni jag ska göra för att slippa få påhopp om att han får lite?!?!?!

Sv: LÄTTFÖDD häst?!?! Vad göra?

Antingen strunta i allas kommentarer - du känner din häst och vet hur han ska fodras.

Eller skaffa ett grovfoder med mindre energi och protein - så kan han få en större giva. Det hade jag gjort i din sits, alternativt blandat upp med lite halm, 6 kg blir lite för lite att tugga på även om det täcker hans näringsbehov.

Släng gärna upp en bild, vi har ju så olika syn på vad som är en fet häst eller inte :laugh:

Problemet kan ju vara att han faktiskt inte är tjock utan bukig. Det är en väldig skillnad, bukiga blir dom när proteinet i fodret inte tillgodoser hans behov. & kg ensilage låter fruktansvärt lite i mina öron. Vi har en tinker här hemma som också är enormt lättfödd men hon äter ändå ca 10-12 kg hö per dygn under vinterhalvåret och hon blir inte smällfet...

Det enda sättet att ta reda på om det är proteinbrist är ju att få sitt grovfoder analyserat, utan analys kan du inte göra en balanserad foderstat eftersom du inte vet vad du bygger den på.

Sen vet jag ju inte hur mycket du rider eller hur du rider men överviktiga hästar mår allra bäst av att få träna bort sin övervikt, du kan aldrig "banta" en häst till välbefinnande!

Så mitt råd är:
*analysera grovfoder och om du inte kan räkna foderstat själv be nån duktig om hjälp så det blir rätt från början!

*se till att han går regelbundet och att han får jobba ordentligt när han rids (självklart med lämplig upptrappning och vila)

*Be någon duktig hästmänniska hjälpa dig med upplägg av träningsschema.

Lycka till! :)

Backa upp med lite fakta är alltid bra.

*raderat* Målar istället en pil uppåt till Aliche, mycket bättre förklaring där ;)

Ha ha, under tiden det tog för mig att försöka få ordning på huvudet har du ju redan fått prima svar av Aliche!

Problemet kan ju vara att han faktiskt inte är tjock utan bukig. Det är en väldig skillnad, bukiga blir dom när proteinet i fodret inte tillgodoser hans behov. & kg ensilage låter fruktansvärt lite i mina öron. Vi har en tinker här hemma som också är enormt lättfödd men hon äter ändå ca 10-12 kg hö per dygn under vinterhalvåret och hon blir inte smällfet...

Det enda sättet att ta reda på om det är proteinbrist är ju att få sitt grovfoder analyserat, utan analys kan du inte göra en balanserad foderstat eftersom du inte vet vad du bygger den på.

Sen vet jag ju inte hur mycket du rider eller hur du rider men överviktiga hästar mår allra bäst av att få träna bort sin övervikt, du kan aldrig "banta" en häst till välbefinnande!

Så mitt råd är:
*analysera grovfoder och om du inte kan räkna foderstat själv be nån duktig om hjälp så det blir rätt från början!

*se till att han går regelbundet och att han får jobba ordentligt när han rids (självklart med lämplig upptrappning och vila)

*Be någon duktig hästmänniska hjälpa dig med upplägg av träningsschema.

Lycka till! :)
Jag vet att jag inte kan "banta" en häst till välbefinnande.... men jag kan heller inte "övergöda" den:(

Jag LOVAR... JAG HAR FÖRSÖKT "ALLT" och vill ge honom mer.... men han blir FET!!:(

ska leta bilder;) så jag kan lägga upp;)

1. grovfodret är analyserat.... han ska enl program ha ca 9 kg/ dygn....
Har provat.... då går han upp.... INTE bukig... Tjock:(

2. Han rids ca 6 dagar/vecka.... 1-2 timmars pass... blandad ridning! Ibland ca 40 min bara;)

3. har jag faktiskt inte tänkt på.....

Får man kanske be om en liten bild och sen om du vill lägga upp analysen på ditt grovfoder och vad han får för kraftfoder så blir det lättare att kunna se vad som kanske inte funkar eller tips på vad du kan testa :)

tycker även 9 kg ensilage låter lite, är du säker på att du läst analysen rätt? Ibland kan det vara lätt att blanda ihop per kg foder och per kg TS.

Det kan också vara så att problemet ligger i kraftfodret och inte i grovfodret,så vad du ger honom skulle underlätta undersökningen :)

Jag har oxå en väldigt lättfödd häst, han har alltid varit tjock men iår är han fet!

Vi har ett tokbra hö iår, ger dubbelt med protein bara för att täcka ts-behovet. Det syns på kaggen kan man säga! Så sedan tre veckor tillbaka får han nu mindre hö (som täcker proteinbehovet) och sedan har han nästan fri tillgång på fin havrehalm istället. Han äter jämt, hade precis som din inte fungerat med helt fri tillgång på hö. Gjorde likadant förra vintern, o på våren där var han smalare än nånsin! Eller smal kan man inte kalla det. men fastare! Inte så dallrig :D O det året jag provade uträknad foderstat med kraftfoder så blev han fetare än nånsin! Nu håller jag mig bara till bra grovfoder istället.

Pröva om du har möjligheten att ge halm oxå. Bara han får i sig sitt underhållsbehov av protein så kan du täcka energi och ts med halm. Räcker inte proteinet i hö'et så späd med lusern hackad strå. Glöm inte ett bra mineralfoder. Men undvik kraftfoder om du kan.

O långa skritturer bränner ordentligt med fett, så ut skogen o lufsa över stock o sten!

Jag tycker inte att 9 kg hösilage låter särskilt lite? Enligt foderstatsprogram skulle min haflinger må bäst på 7 kg hösilage (TS 71%) och 1 kg lucern + mineraler. Men även där blir energin i överkant. Mitt hösilage har 8,4 MJ och 42 SMRP. Hon får i stället 8 kg hösilage, 0,3 kg lucern + mineraler för jag vill att hon ska ha lite mer foder att tugga på. Det är jätte, jättesvårt med riktigt lättfödda hästar...:crazy: Min är dessutom skadad så det finns ingen möjlighet att träna.

6kg ensilgae är för lite! Gissar att din häst borde väga runt 500-600 kg ? Näringsmäsigt kankse han överlever på det, men hästar är betesdjur de ska äta nästan hela dagarna. En häst ska helst inte gå mer än 4-5h utan grovfoder, för efter det börjar det bildas magsyror osm inte är bra.
Försök få tag i nått emd jätte dåliga värden, så att du kan ge mer, lr ge halm! För din hästs mage kan inte må bra med den grovfoder mängden :crazy:

Hej! Har haft många lättfödda hästar. =) Mitt tips är att ta bort kraftfoder helt och gärna fylla ut med halm. Verkar ju som du rider rätt mycket men tänk på hur du rider. Skritta en timme tar inte bort magen. =) Funkar det med lösdrift??? Är dom uppbundna när dom äter så du vet att din häst verkligen bara äter 6 kg???

Hej!

Vill slippa påhopp....

Nu är det så här:

Får ofta höra "men ge han mer mat".... Gör jag det (eller rättare sagt, ANDRA gjorde det åt mig:devil:) så går han upp i vikt

Han är 9 år och har alltid varit överviktig.... MÅNGA har undrat när HAN ska föla:confused:

Jag har haft han installad/ på lösdrift tills för 1,5 år sedan, då jag hade möjlighet att ta hem honom:love:

När han stod installad så fick han ca 6 kg ensilage/ dygn av mig (och ca 3 kg hö av andra) Han vägde då ca 700 kg:crazy:
På lösdriften var det fri tillgång.... "alla" sa : dom lär sig att inte äta efter ett tag.... men nejdå.... han stod där och mumsa 23 timmar/ dygn :d den 24:e timmen pysslade jag med honom:angel: (nej han sov nog aldrig... det hade han inte tid med;) det fanns ju käk;))

Nu står han på lösdrift och får ca 6 kg ensilage/ dygn....samt 300 gram korn och är nu i "normalt" hull.... "mer tjock än smal"!!!

Men HUR tycker ni jag ska göra för att slippa få påhopp om att han får lite?!?!?!

Det är ju svårt att undvida då hästen får för lite grovfoder. Ta bort kornet och ge hästen ett magrare grovfoder, men mer. Ensilage är ett grovfoder med en vattenhalt på ca.50%, alltså får din häst ca. 3 kg hö per dygn. Han kan inte vara så liten om han tidigare vägt 700 kg. 3 kg hö är väl nästan även för lite till en minishettis.

Hälsning Maja

Är du säker på att din häst väger 700 kg!!! Med tanke på raserna i den så låter det väldigt mycket. Vårt halvblodssto som är 1,67 och grov väger 613 kg (vägd på djursjukhus).

Hej!

Vill slippa påhopp....

Nu är det så här:

Wow!!!
Island - Cob - Arab = 700kg!?!?
Vad är det för Cob? Shire???
Dom flesta häster (Utan Fullblod) är lätt förd! 6-8kg hö ofta räka till, känn på revbenen, där är det lagom med lite fett.
För att han ska inte tugga på allt och lära sig en massa olater ger han havre hälm.
Många häster klara sig fint uton kraft foder, där för du änvanda din häst kundskap.
Du ska skit i vad dom andra säjer, dom vet säkert mindra an du.
Arizona

Tag bort kornet.
Ge ett högprotein-ensilage och till det några kg halm så blir det bra.

Mina Islandshästar får ett ensilage som de enligt beräknad foderstat behöver 4kg utav för att få behovet av proteiner tillgodosett.
Till det kan jag ge fri tillgång (nåja nästan) på smaklig havrehalm.

De får nog 6kg av det ensilaget och runt 2kg halm var = drygt 5kg TS på 300kg häst.
Och de behöver då rakt inte något kraftfoder.

hej

jag vet hur det är. Jag har en korsning russ/arab som har varit riktigt överviktig. Hon får ensilage och halm för att hon ska få tugga men inte få i sig massa protein. Det är bättre att ge ensilage än hö eftersom hö har större torrsubstans det innebär att ensilage innehåller mer vatten vilket gör att dom egentligen tuggar vatten i stråform.

sen med kommentarer från vad andra tycker ska du inte bry dig och och om någon slänger till hästen mer mat skulle jag bli riktigt arg. du känner din häst! det är bättre att han får lite mat och är i lagom vikt än att han är tjock och sliter ut sina ben pga vikten.

.. men inte få i sig massa protein.

Men det är viktigt att en fet häst fortfarande får tillräckligt med protein.
Det är energin som man skall dra in på.
Samtidigt som protein intaget skall vara lika stort som för en normalviktig häst.

Det är det som gör att det blir så svårt att banta hästar.

Har du vägt hästen? 700 kg låter enormt mycket. Mitt hbl på 172 cm och GROV vägde 650 kg första vägningen. Efter bete ny vägning, jag gissade på minst 700 kg, men ökningen blev inte så våldsam, 670 kg blev det. Då talar vi fet bjässehäst på alla ledder.

Vad innehåller grovfodret du ger?

Jag skulle råda dig att ta hjälp av någon som är riktigt insatt. Finns ju foderrådgivning via tlf. Se då till att ha grovfoder analys tillhands!

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
748
Senast: Oknytt
·
Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 601
Senast: corzette
·
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
6 210
Hästvård Hej, behöver lite fler tankar kring min stall-situation! Har en 26årig halvblodsvallack som till min vetskap stått på box hela sitt...
Svar
8
· Visningar
1 515
Senast: hoppsann
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka