Lätta klasser - för vem?

Sv: Lätta klasser - för vem?

Jag kan bara säga att tävlingen jag var med på i söndags tog priset vad det gäller det ni pratar om.
LB:1 vanns av ett ekipage som sopade hem nästan 78%!! Och av tio placeringar så låg sista placerade ekipage på dryga 69%. Då känns det som att det är något "fel", dvs allt för många som rider en för låg klass. :meh:

Det var väldigt fina resultat.
Har du kollat alla ekipagen, vad de presterat hittills under säsongen?

När jag varit ut på tävlingar, har jag roat mig med att kolla de andra deltagarnas tidigare resultat i TDB.
Jag har sett många som varit väldigt ojämna: något riktigt fint resultat, och så någon riktig djupdykning på neråt 54%.
I sådana fall kan jag tycka att det är rimligt att stanna kvar på nivå tills ekipaget är ganska stadigt i resultat.

Däremot köper jag inte riktigt det argument som framförs "har dålig poäng på enskilt moment men totalresultat ca 75% och stannar kvar för att förbättra det där enstaka" eftersom enstaka skräpmoment kompenseras på ett prydligt sätt av alla de fina poängen.

Det förstår jag absolut och menar inte att man inte ska kunna få 70 %. Jag pratar dock om de ryttare som fortsätter att nöta i de klasserna, inte att man ligger där ett fåtal gånger innan man går upp. Det tycker jag är självklart att man ska kunna ha som mål. Men här i Skåne sitter det en hel del rosettplockare i LB tävling efter tävling.

Men på just tävlingen som jag syftar på, så sade tom domaren efteråt att hon tyckte att det var FÖR hög nivå på ekipagen i den klassen.
QUOTE]

En rättelse är på sin plats, då domaren inte sagt att det var för hög nivå som att ekipagen inte hörde hemma i klassen för dagen, utan att det var en väldigt hög nivå helt enkelt.
Så inget misscred till deras fina prestationer.

Det var väldigt fina resultat.

Däremot köper jag inte riktigt det argument som framförs "har dålig poäng på enskilt moment men totalresultat ca 75% och stannar kvar för att förbättra det där enstaka" eftersom enstaka skräpmoment kompenseras på ett prydligt sätt av alla de fina poängen.

Det handlar väl inte om att köpa det utan att det faktiskt kanske kan vara så?
Om folk nu vill rida på högre poäng är det väl ändå upp till dem?

Kan förstå om det känns drygt att aldrig ha en chans mot högprocentarna men det är ju så det ser ut, idag finns det inget mer än just om de fått , är det 80 poäng i regional LA så klassas de upp, som styr detta.

Jag tävlar inte alls och idag känns det vääääldigt avlägset men jag skulle nog själv vilja rida stadigt på 70% innan jag klev upp. Ja det säger jag nu men det kanske inte skulle vara möjligt och harva i LB i tio år kanske inte är så kul:D

Jag tävlar inte alls och idag känns det vääääldigt avlägset men jag skulle nog själv vilja rida stadigt på 70% innan jag klev upp. Ja det säger jag nu men det kanske inte skulle vara möjligt och harva i LB i tio år kanske inte är så kul:D

Jag läste en gång en artikel med någon domar-guru-person (kan ha varit Lette?) som menade att man bör ligga stadigt på 70% i en klass innan man gick upp till nästa :D

... hur många av oss gör det? O_o

Fast det beror förstås på hur bra resultat man vill ha i nästa klass ;)

Så vet jag tränare/domare som resonerar. 7 är ju ganska medelmåttigt och tävlar man så hänger ju inte allt bara på att ta sig genom programmet utan rimligtvis vill man nå sin nivå på träning även på tävlingsbanan. Och då låter ju 70 inte alls orimligt att känna sig stabil på innan man går vidare. Behöver ju inte handla om att man vill vinna varje gång utan att man med tävling vill känna att man kan prestera jämnt genom hela programmet. Det är ju faktiskt det som är det svåra med tävling, att få ihop alla delarna i alla övningar i en bestämd ordning.

Säger hon som aldrig någonsin kommer rida på 70 % och är superduper nöjd om EN grej på framridningen gick bra :-D men förstår ju att det inte är tanken bakom att tävla för de flesta :-P

Det beror ju på vilka moment det handlar om? Oftast handlar det ju om sådana som har stor betydelse för en högre klass

Jaja det är möjligt att tränare/domare resonerar så.. men mest för att det ska låta bra då väldigt många av dom harvar runt på 60%

Jaja det är möjligt att tränare/domare resonerar så.. men mest för att det ska låta bra då väldigt många av dom harvar runt på 60%

Ja det låter fint när tränare säger så men vill till då att man är bra nog som tränare att man kan trolla fram 70 eller mer ur sina elever ...på hemmaplan alltså :sneaky:

Om alla skulle rida efter devisen att de måste rida på över 70% i en viss klass innan de går upp ett snäpp hade vi nog aldrig fått se några GP-ekipage.

*kl*

Sen är det ju så också att hästens gångarter spelar in när man pratar %. När jag och lilla ponnyn gör en bra travlängning för oss får vi 6.5. Det är vad en normalbegåvad dressyrhäst med mer gång får för en rätt kass längning. Så för att kompensera upp för att komma till 70% måste vi ha lite åttor med oss. Det betyder att vi måste ligga på en högre nivå för att kompa bort vad vi helt enkelt inte kan göra bättre.

Om alla skulle rida efter devisen att de måste rida på över 70% i en viss klass innan de går upp ett snäpp hade vi nog aldrig fått se några GP-ekipage.

*kl*

Sen är det ju så också att hästens gångarter spelar in när man pratar %. När jag och lilla ponnyn gör en bra travlängning för oss får vi 6.5. Det är vad en normalbegåvad dressyrhäst med mer gång får för en rätt kass längning. Så för att kompensera upp för att komma till 70% måste vi ha lite åttor med oss. Det betyder att vi måste ligga på en högre nivå för att kompa bort vad vi helt enkelt inte kan göra bättre.

Eller hur! Men som du säger så hänger det resonemanget på att hästen har bra gång - och det brukar dressyrgurupersoner av outgrundlig anledning förutsätta att alla djur har :confused:

Helst behöver man ju lite gång och uttryck i hästen för att domaren ska våga plocka fram påsen med 8-or och högre...

Ja tydligen har alla dressyrhästar supergång och väldans duktiga ryttare enligt många tränare i intervjuer. Det känns väldigt väldigt ofta som de vanliga amatörerna glöms bort helt trots att det är vi som faktiskt utgör minst 80% av sporten.

Domarna eller eleverna :p Den domaren jag tänkte på när jag syftade på domare levde efter den devisen de gånger jag var ute o tävlade iaf, var lagom nöjd med typ 75 %.

*kl*

Men EXAKT! Därför ska jag gå upp till LA nu, trots att jag ridit LC-LB under säsongen med allt mellan 61-71% som resultat (och 71% har jag bara fått en gång). Placerad ibland, visst, men absolut inte varje gång.
I lägre klasser så plockar de där superflaschiga hästarna många poäng på bara deras gång, så jag måste alltid vara lite bättre för att ha en chans.
I LA krävs det ändå lite mer, så det ska bli intressant att se hur vi kan hävda oss där.

I lägre klasser så plockar de där superflaschiga hästarna många poäng på bara deras gång, så jag måste alltid vara lite bättre för att ha en chans.
I LA krävs det ändå lite mer, så det ska bli intressant att se hur vi kan hävda oss där.
Det går säkert bra! :)
Jag har gjort/gör den resan och eftersom man 'redan från början' måste ligga på en (för oss) högre lägstanivå -alltid- så har man ganska mycket med sej senare. Man fuskar aldrig eller låter något hamna åt slumpen.

Jag kom inte först utanför placering i msvb här nyss för att vi var flashiga eller gjorde snyggast travökningar (snarare tvärtom:o) utan för att man rider som en perfektionist och har en sjukt lydig häst som gör jämna program och sätter alla moment. Det var absolut ingen wowritt, men tillräckligt bra för att räcka så pass långt som det gjorde en bra dag.

Typ de sista LA vi gjorde vann vi, den ena stort. Då kände jag att vi liksom 'var klara' där. Men vi har inga strålande skyhöga procent i klasserna högre, men det är mycket utvecklande. Och det är det jag vill åt!:d

Det låter bra det Magnum! :)

Min häst är väldigt lydig och jag tror faktiskt att ett svårare program gynnar oss mer.
Ser mycket fram emot den utmaning det blir att ta sig an LA-Msv framöver!

Min häst är väldigt lydig och jag tror faktiskt att ett svårare program gynnar oss mer.
Ser mycket fram emot den utmaning det blir att ta sig an LA-Msv framöver!

I huvudsak är det inte lydnad det hänger på i lite de lite svårare program du menar utan mer visad styrka och balans.

Jag tycker som många andra att detta är ett problem. Själv är jag inte i närheten av placering men många av mina medtävlande gör finfina ritter runt 65 % och jag tycker nog att de kan vara värda en placering.

Jag förstår inte resonemanget överhuvud taget, om man gör sig illa över duktiga "rosettplockare" med höga poäng och att de är rosettgalna och allt vad det är, varför ska då de som får runt 65 promt vara "värda" en rosett och placering? En placering får man beroende på vilken ordning man ligger i förhållande till de andra ekipagen i klassen- inte till procenten som uppnås.

Något jag tycker skulle vara vanligare i just lätta klasser är Clear Round. Alla so rider på godkända %, dvs 62% får en rosett. Då slipper man dessutom hålla på att vänta på prisutdelning:).

Liknande trådar

Dressyr Jag har ett litet moraliskt dilemma. Mina absoluta favoritprogram att rida är LC:2 och LB:3. De ger bäst känsla för mig och H.H, är...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
17 200
Senast: mackan
·
Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
11 893
Senast: jemeni
·
Ridning I stället för att kapa en annan tråd så startar jag en egen. Skillnaden är jag är betydligt äldre än den andra trådstartaren. Jag är 45...
7 8 9
Svar
176
· Visningar
14 719
Senast: svea
·
Ridning Har sett att flera andra årtal har egna trådar. Så varför inte skapa en tråd för våra 02or då?! För jag kan väl knappast vara den enda...
Svar
5
· Visningar
1 366
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama