Lätta klasser - för vem?

Sv: Lätta klasser - för vem?

Något jag tycker skulle vara vanligare i just lätta klasser är Clear Round. Alla so rider på godkända %, dvs 62% får en rosett. Då slipper man dessutom hålla på att vänta på prisutdelning:).

Varför ska man vilja ha en rosett för en godkänd ritt?
OK med barnen, men jag ser inget större nöje med en vit rosett att kasta bort.
jag är lika nöjd över ett protokoll över mitt godkända resultat, som jag skulle vara över en rosett. Vita rosetter slänger jag regelmässigt.

Hade förresten fått för mig att 60% var godkänt, medan 62 i vissa klasser innebär kval till högre nivå men jag kan ha fel.

jag är lika nöjd över ett protokoll över mitt godkända resultat, som jag skulle vara över en rosett. Vita rosetter slänger jag regelmässigt.

Men då spelar det väl ingen roll för dig om det är CR eller inte?
I hoppning bed A brukar det fö vara valfritt att gå och hämta den där rosetten efter ritten.

Och tidigare i tråden tyckte folk att det var taskigt att man inte blev placerad på en typ 65%-ritt...
Placering i lokal dressyr brukar väl ändå vara lika med en rosett? Och kanske ett par fingervantar :angel:

Hade förresten fått för mig att 60% var godkänt, medan 62 i vissa klasser innebär kval till högre nivå men jag kan ha fel.

60% är godkänt och skall inte förväxlas med kvalgränsen som är 62%. Precis som du säger. Däremot är den vita rosetten för placering 6 och nedåt. Clearroundrosetter brukar oftast vara tvåfärgade eller annan udda färg.

Något jag tycker skulle vara vanligare i just lätta klasser är Clear Round. Alla so rider på godkända %, dvs 62% får en rosett. Då slipper man dessutom hålla på att vänta på prisutdelning:).

Men hur tänker du nu?!

Jag vill ju täääääävla. Det är skitviktigt för mig att det är tävling, jag är för tusan seriös TÄVLINGsryttare!!!!
(kallas det nåt så osexigt som clear round eller, ve och fasa, utbildning :crazy: vill jag inte vara med). Jag = clear round-ryttare, liksom? O_o

Fast det får inte vara för bra ekipage med heller. Då tappar jag min motivation :yuck:

;) ;) ;)

Haha och det var heeelt allvarligt menat oxå från din sida.. hahaha

För mig är det skitsamma faktiskt.... Jag rider gärna avd B i hoppning för det är mkt billigare och jag har inte en suck mot alla idioter i en omhoppning iallafall.. jag hämtar dock aldrig ut rosetten vid felfri ritt..

Dressyr tävlar jag aldrig längre.. jag är med på någon programridning eller Clearround någon gång emellanåt.

Värst är väl Cornelissen eller Dujardin, fortsätta rida på 85% och plocka medaljer liksom :banghead:

Skämt åsido, man kan bara förbättra sin egna prestation.
Vill man tävla om rosetter får man tävla i en klass där man ligger runt 70%.
Det är tävling för vuxna vi talar om, inte barnkalas där "alla som deltagit får diplom".

Värst är väl Cornelissen eller Dujardin, fortsätta rida på 85% och plocka medaljer liksom :banghead:

Du förstår inte.;);) De är ursäktade. varför? Jo de rider de högsta klasserna och har inget att flytta upp till.

Alla andra som placerar sig eller vinner på lite bättre poäng ska upp i klasserna för att...de ska inte ha bättre poäng. Och inte placering för många gånger.

Det är ju för att motverka detta tänket som kvalificeringsregler finns- att ekipage innan de flyttar upp måste kvala, vara mer åt rätt håll klara för klassen, ex då msv c kval till msv b.

Fast CR-gränsen är upp till arrangören att sätta. Har varit på tävlkngar där gränsen varit 64% för rosett.

Jag hade gärna ridit CR! Smidigt för arrangörerna och jag har inget behov av hederspriserna (som i år tex varit bilschampo+fälgrent och en fleecefilt). Men I löööv rosetter:D!

Något jag tycker skulle vara vanligare i just lätta klasser är Clear Round. Alla so rider på godkända %, dvs 62% får en rosett.
Betyg 6=godkänt=60 %

Sen är det som du säger upp till arrangör att sätta CRgräns. Att sätta 64% måste ju verkligen vara att skjuta bredvid målet O_o . Är man uppe på dom % kan man ju lika väl tävla på riktigt??? Häromkring har man ofta valt att sätta CR på 50% just för att attrahera dom som aldrig skulle ha chans på en rosett annars.

kl
hade väldigt gärna sett att det fanns CL tävlingar i dressyren ^_^, i hoppningen så är jag oftast med i CL då jag mest är med för att det är roligt och inte för att tävla, mitt mål att att komma runt felfritt(är sällan det händer..) och då är det roligt att få en rosett att sätta i sadelkammaren som minne av den stora bedriften, (dvs komma felfri runt en 90cm bana på en häst som tidigare gått 130...)

och startar jag en dressyr tävling till våren så är jag mer än gärna med i en CL tävling, kommer aldrig bli placerad med min tax till häst ju och då är det roligare att kämpa sig upp till godkänt resultat och få en lite rosett ^_^.

dvs; Jag vill ha rosetter!!

Att du inte håller med om resonemanget kan jag köpa, men att du inte FÖRSTÅR det??? Vad är det du inte förstår? Att jag tycker annorlunda än vad du gör? Det får du faktiskt leva med och acceptera, att alla inte tycker lika.

Jag är dessutom inte ensam om tycka detta, det är så pass många faktiskt så att ridsportförbundet kommer att göra vissa ändringar 2015.

Som jag skrev- jag förstår inte ditt resonemang att de som rider på 65 % är "värda " en placering... varför skulle de vara det?

Är det det du menar förbundet ska ändra på...tror inte det du.

Du skulle haft en ponny och varit med i rasklasser, man får rosetter för ALLT och fina sådana också :D Lyckas man inte så bra desto med variation (annars är det vanliga för 1:a, 2:a osv) :D

Vita rosetter slänger jag regelmässigt.

Kul för dig att du är så duktig att du kan slänga något som andra trånar efter! ;)

Alla är ju dock inte så duktiga utan jag tror också att clear round hade varit jättebra! Då hade de som vill ut och tävla de första gångerna, med unghästar o.s.v. fått rida sina clear rounder i lugn och ro och faktiskt kunna ha chansen att få med sig en rosett hem - som de flesta blir väldigt stolta över (även i vuxen ålder, ja). Ett ekipage som går på 60% i en vanlig lokaltävling blir knappast placerad (ok, det händer - beror förstås på konkurrensen och på hur högt/lågt domaren dömer) men med clear rounder hade det ekipaget fått chansen att få en rosett för den felfria prestationen. Vill man absolut inte ha clear round-rosetter föreslår jag att man låter bli att starta clear rounder eller helt enkelt bara tackar nej till rosetten efter avslutad ritt. :) Sen vill de flesta såklart tävla på riktigt, men jag menar att clear rounder hade varit perfekt för många att börja med.

Själv blir jag superglad för alla slags rosetter och de haglar inte så tätt här, ett "bevis" på att jag inte tävlar för höga klasser i alla fall... haha! :p ;)

Kul för dig att du är så duktig att du kan slänga något som andra trånar efter! ;)

I western, ja.
Där haglar det rosetter över mig och mina hästar sedan några år tillbaka, i år tom B-nivå på en häst (dock i ärlighetens namn oförtjänt med topplaceringar på den nivån).
581969_339081036179582_1270583470_n.jpg

På fotot är de färgade rosetterna som jag skrapade ihop på fyra tävlingssäsonger med min fjording som jag tyvärr tvingats ta bort.

I dressyr hör jag till dem som knappast kommer att ta mig över ca 64-65% på grund av vilka typer av häst jag rider.
Men det gör mig å andra sidan ingenting heller.

Jag "tävlar mot mig själv" och inte mot de andra ryttarna i klassen.
Det är liksom inte rimligt att tro att man ska vinna en LB:2 bland storhäst på en fyraårig fjording i C-ponnystorlek... men att få över 60% på en sådan häst är för mig en seger i sig. Och jag behöver inte en tröstrosett för att vara nöjd med hästens (ponnyns) insats.

Eller min kallblodstravare som ska iväg på tävling på söndag. Vi ska gå LA:1 och MSVC:1. Utifrån de anmälda (inte så många) kan vi lika gärna hamna först som sist i de klasserna. Jag hoppas landa över 60% i båda klasserna. LA:1 "borde" vi kanske landa på 64-65% men det vet man aldrig.
Men jag kan inte vinna över de "riktiga" dressyrhästarna på en sådan häst heller.

Som sagt, tröstrosett ser jag inget nödvändigt med.
Jag har valt hästar som innebär att jag inte "tävlar" mot hästarna av halvblodstyp på riktigt.

Fjordfröken vill jag ha till fjordhästSM nästa år, nordisen vill jag helst kunna kvala uppåt i klasserna "bara för att" där jag ser uppkval som en seger i sig. Hur de andra ekipagen presterar är faktiskt ointressant för mig. Därmed blir också rosetten ointressant.

Jo, jag vet att det inte är så vanligt att rida tävlingar utan att ha något intresse att "slå" de andra ekipagen.

Men för mig handlar "nöjd" om att ha gjort en vettig ritt och få rättvist resultat.
Jag kan försöka påverka mitt eget resultat, men de andra ekipagen kan jag inte påverka. Om de har en häst som rör sig bättre, eller om de har tränat bättre än jag, så ska de förstås vara bättre placerade än jag.

Jag vill inte heller jämföra mina placeringar mellan tävlingar: det beror ju på vilka andra ekipage som är med. Om det är generellt högre standard på en tävling, så ska jag ju med mina resultat landa längre ner i resultatlistan än om det är fler "sämre" ekipage med.

Men det är klart.
Mitt mål med ridningen är att klara allt svårare moment på allt bättre sätt. Det vill säga: jag vill klara godkänd ritt på allt svårare program, och gärna gradvis bättre procent.

Därmed struntar jag lite i vilka procent vinnaren skrapar ihop.

Å andra sidan förstår jag inte varför man lägger sig kvar på exempelvis LB om man rider på 67-68%, då utmaningen för mig personligen ligger i att testa svårare klasser.

Men vi är alla olika och mitt resonemang är varken mer rätt eller mer fel än andra resonemang: det är rätt för mig men antagligen helt galet för de flesta som tävlar dressyr.

Senast ändrad:

Du behöver inte låta så överlägsen för nivåerna kommer faktiskt att göras om, detta svaret fick jag från förbundet.

"Som jag skrev tidigare, kommer nivåerna på tävlingar att göras om, troligen inför 2015. Vi har redan i åtanke att på den lägsta formen av tävling, begränsa de som får starta. Hur begränsningen kommer att se ut är inte klart ännu. Men det blir nog ungefär som du efterlyser."

Men du kan ju maila dem själv om du inte "tror det" som du påpekade på ett omoget sätt:meh:

Ska bli väldigt spännande att se hur den nya utformningen kommer att se ut:)!

Tycker det finns mycket att snegla på från andra länder där det finns klasser där man är flera inne på banan samtidigt tex, där formen ändras i programmen, där annan utrustning är tillåten osv osv.

Du behöver inte låta så överlägsen för nivåerna kommer faktiskt att göras om, detta svaret fick jag från förbundet.

Men du kan ju maila dem själv om du inte "tror det" som du påpekade på ett omoget sätt:meh:

Men nu är det inte dina diskuterade nivåer jag bemött, eller ditt mail som så, utan det att du tycker man ska ha en placering oavsett konkurrens på 65 % för man är "värd en placering", och så funkar det inte idag och kommer inte heller bli.

Klart att man -oftast- får ett sådant svar, det mesta är mer eller mindre alltid under omändring,(särskilt till 2015) och diskussion- nyssens om året så var det ponnyryttare på storhästtävling som så när slank igenom.

Liknande trådar

Dressyr Jag har ett litet moraliskt dilemma. Mina absoluta favoritprogram att rida är LC:2 och LB:3. De ger bäst känsla för mig och H.H, är...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
17 200
Senast: mackan
·
Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
11 893
Senast: jemeni
·
Ridning I stället för att kapa en annan tråd så startar jag en egen. Skillnaden är jag är betydligt äldre än den andra trådstartaren. Jag är 45...
7 8 9
Svar
176
· Visningar
14 719
Senast: svea
·
Ridning Har sett att flera andra årtal har egna trådar. Så varför inte skapa en tråd för våra 02or då?! För jag kan väl knappast vara den enda...
Svar
5
· Visningar
1 366
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama