Sv: Lätta klasser - för vem?
Kul för dig att du är så duktig att du kan slänga något som andra trånar efter!
I western, ja.
Där haglar det rosetter över mig och mina hästar sedan några år tillbaka, i år tom B-nivå på en häst (dock i ärlighetens namn oförtjänt med topplaceringar på den nivån).
På fotot är de färgade rosetterna som jag skrapade ihop på fyra tävlingssäsonger med min fjording som jag tyvärr tvingats ta bort.
I dressyr hör jag till dem som knappast kommer att ta mig över ca 64-65% på grund av vilka typer av häst jag rider.
Men det gör mig å andra sidan ingenting heller.
Jag "tävlar mot mig själv" och inte mot de andra ryttarna i klassen.
Det är liksom inte rimligt att tro att man ska vinna en LB:2 bland storhäst på en fyraårig fjording i C-ponnystorlek... men att få över 60% på en sådan häst är för mig en seger i sig. Och jag behöver inte en tröstrosett för att vara nöjd med hästens (ponnyns) insats.
Eller min kallblodstravare som ska iväg på tävling på söndag. Vi ska gå LA:1 och MSVC:1. Utifrån de anmälda (inte så många) kan vi lika gärna hamna först som sist i de klasserna. Jag hoppas landa över 60% i båda klasserna. LA:1 "borde" vi kanske landa på 64-65% men det vet man aldrig.
Men jag kan inte vinna över de "riktiga" dressyrhästarna på en sådan häst heller.
Som sagt, tröstrosett ser jag inget nödvändigt med.
Jag har valt hästar som innebär att jag inte "tävlar" mot hästarna av halvblodstyp på riktigt.
Fjordfröken vill jag ha till fjordhästSM nästa år, nordisen vill jag helst kunna kvala uppåt i klasserna "bara för att" där jag ser uppkval som en seger i sig. Hur de andra ekipagen presterar är faktiskt ointressant för mig. Därmed blir också rosetten ointressant.
Jo, jag vet att det inte är så vanligt att rida tävlingar utan att ha något intresse att "slå" de andra ekipagen.
Men för mig handlar "nöjd" om att ha gjort en vettig ritt och få rättvist resultat.
Jag kan försöka påverka mitt eget resultat, men de andra ekipagen kan jag inte påverka. Om de har en häst som rör sig bättre, eller om de har tränat bättre än jag, så ska de förstås vara bättre placerade än jag.
Jag vill inte heller jämföra mina placeringar mellan tävlingar: det beror ju på vilka andra ekipage som är med. Om det är generellt högre standard på en tävling, så ska jag ju med mina resultat landa längre ner i resultatlistan än om det är fler "sämre" ekipage med.
Men det är klart.
Mitt mål med ridningen är att klara allt svårare moment på allt bättre sätt. Det vill säga: jag vill klara godkänd ritt på allt svårare program, och gärna gradvis bättre procent.
Därmed struntar jag lite i vilka procent vinnaren skrapar ihop.
Å andra sidan förstår jag inte varför man lägger sig kvar på exempelvis LB om man rider på 67-68%, då utmaningen för mig personligen ligger i att testa svårare klasser.
Men vi är alla olika och mitt resonemang är varken mer rätt eller mer fel än andra resonemang: det är rätt för mig men antagligen helt galet för de flesta som tävlar dressyr.