Lätta klasser - för vem?

Sv: Lätta klasser - för vem?

Vi har bara konstaterat fakta..det du påstår stämmer ju inte..så det är att håna och bära sig illa åt?

Men ååå vilken tröttsam pajkastning:banghead:. Om nu Minstral har sin åsikt låt hen ha den. Kan väl kvitta om ni tycker samma? Och oavsett kommer fortsatt pajkastning inte ge nån konsensus öht.

...och det var alltså riktat till alla parter i diskussionen "varförtyckerduintevadjagtyckerjagharjurätt".

Men är det verkligen ormiligt att tycka att det borde finnas ngn form av uppklassning? Är ju hyfsat enkelt att göra med dagens system.

Uppklassning på vad? Problemet, eller det påstådda problemet gäller lokal klass och LB har nämnts. Hur klassar man upp någon därifrån om de inte startat LA?

Men ååå vilken tröttsam pajkastning:banghead:. Om nu Minstral har sin åsikt låt hen ha den. Kan väl kvitta om ni tycker samma? Och oavsett kommer fortsatt pajkastning inte ge nån konsensus öht.

...och det var alltså riktat till alla parter i diskussionen "varförtyckerduintevadjagtyckerjagharjurätt".

Fast Minstrals åsikt hon har baserar sig på påståenden hon ger som inte stämmer.

Hon har sin åsikt och menar själv på ( precis som TS och några till, TS som för övrigt även hon bor i Skåne, vore intressant om TS kunde skicka ett PM om vilken tävling det gällde så jag fick se problemet svart på vitt) att hon har åsikten för det är problem med ekipage som ligger och "nöter" i lätt klass på för höga poäng.

Och om nu ett eller två ekipage i en 40 klass skulle göra det så finns ju ändå 8 placeringar kvar....

Jag har åter kollat tävlingar i Skåne, nu sedan den 24/6 2013 ,och inte hittat ett enda ekipage i lätt klass som ligger kvar och nöter trots höga poäng och plockar rosetter. Igen- det är inte ovanligt med vinst på under 70 %, och placeringsprocenten faller då såklart nedåt, precis som diskussionen om överkvalificerade ekipage gör.

Jag har anmält oss till en LC:2, inte mitt favoritprogram men det som passade oss bäst av vad som fanns att välja på aktuell helg och ett lagom nybörjarprogram. Dock tappade jag lite sugen när jag kollade in en del av konkurrensen, bland ca 15 anmälda finns flera hästar som gått LA-MSV hyfsat nyligen på över 60%, en gick LA:3 på över 65% så sent som i helgen! En häst har bara gjort ett par starter, samtliga i LC och en bra bit över 70%.

Nu har jag hittat tävlingen och klassen du diskuterar här.

Och rätt ska vara rätt.

Den du nämner har gått msv c på gdk och nu startar LC, gör det med en NY ryttare. Ryttaren har ridit 2 st LC förut på hästen runt 62 %- självklart hör hon till klassen.
Den som gått flertal starter i LA och det g. bra och nu startar LC- gör även det med en NY ryttare på ryggen- och det är den första starten. Överkvalificerad? Tycker inte jag.

Den du nämner gjort ett "par" starter i LC och då över 70 %, har precis gjort det du skriver- bara ett par starter, är sparsamt tävlad, kanske för det är en 5-åring.Ser inget konstigt med att ett sådant ekipage ligger "kvar" i LC o LB (särskilt som resultaten i LB var synnerligen mediokra)

Detta får mig att bli ännu mer övertygad om att det egentligen bara är gnäll från de som verkligen vill ha de där rosetterna.:sneaky:

Uppklassning på vad? Problemet, eller det påstådda problemet gäller lokal klass och LB har nämnts. Hur klassar man upp någon därifrån om de inte startat LA?

Tja uppklassning från den klass man helt enkelt blivit överkvalificerad för. Tex när du ridit *säg fem* L:B på *+68%* är du uppklassad och får inte längre starta fler lokala L:B utom i Clear Round. Sen är det isf dags för ryttaren att åka hem och träna för att rida högre klass.

Bara ett förslag. Antalet starter och % går ju att diskutera men så hade det kunnat funka i praktiken.

*sidospår*

Tdb är ju ett rätt avancerat datasystem och egentligen borde det även finnas en funktion för kval och uppklassning. Tex hade det kunnat sluta stå i propparna för MsvB-klasser att bevis på kval ska medföras i anmälan (såvitt jag förstått är det ingen ens som gör det?), för det borde finnas en rubrik bland "mina anmälningar", "min ekonomi" osv med "mina kval". Även då "mina uppklassningar" borde rätt enkelt kunna komma in där. I synnerhet för de ryttare som rider många hästar borde systemet kunna hjälpa till och underlätta.

Att tycka saker och ting är en helt annan sak än påstå saker som inte stämmer...

Jag kan på ett sätt förstå problemet i skåne för det krävs satan så mkt bättre ridning där för att komma upp i högre procent än i övriga landet. Även om dom flesta från andra delar av landet inte håller med..men det har ju visat sig på otaliga ponny och jsm i dressyr och faktiskt även i hopp då man kvalade på placering. Finns ju en hel del som kvalat på 12-16 fel

Ja i mitt fall handlar det inte om gnäll för att jag vill ha rosetterna, jag kommer inte att få rosetterna ändå på den hästen jag sitter på nu. Möjligtvis hade jag kunnat få rosett i LC men jag tycker att om jag kan rida på godkända procent i LB (även om jag inte alltid gör det) så är det i den klassen jag hör hemma. Men man kan få tycka något även om det inte rör en själv.

Jag har också kollat tillbaka på några LB och vinnande ekipage ligger mellan 68 och 76 %. Jag tycker fortfarande att man då är överkvalificerad för LB, det är ju inte så att man ska upp i MSV utan det finns en lätt klass kvar. Det jag har skrivit nu är TYCKANDE utifrån FAKTA, jag har all rätt att tycka så faktiskt.

Nu är det inte så att hela mitt liv rämnar för detta, jag tävlar för att höja mina procent och vet att jag inte är i närheten av placering. Jag ser trots det fram emot en ändring av systemet för som det är nu TYCKER jag att det är fel. Sen kan andra få tycka som de vill och det är väl bra att vi inte tycker lika för då hade det liksom blivit väldigt tråkigt och inget hade någonsin förändrats eller gått framåt:)

Tdb är ju ett rätt avancerat datasystem och egentligen borde det även finnas en funktion för kval och uppklassning. Tex hade det kunnat sluta stå i propparna för MsvB-klasser att bevis på kval ska medföras i anmälan (såvitt jag förstått är det ingen ens som gör det?), för det borde finnas en rubrik bland "mina anmälningar", "min ekonomi" osv med "mina kval". Även då "mina uppklassningar" borde rätt enkelt kunna komma in där. I synnerhet för de ryttare som rider många hästar borde systemet kunna hjälpa till och underlätta.

Fast det står det väl i de flesa proppar med MSVB och uppåt att Kval till den klass där kval krävs, anges till arrangör vid anmälan.

Kl.
Istället för att fixera sig vilka procent det borde vara lämpligt att placera sig på borde man väl försöka få domarna att döma mer likvärdigt. Man kan ju få 70% av en domare ena helgen och 62% av en annan helgen efter i samma klass och med samma känsla i ritten (typ) men ändå ligga på samma placering resultatmässigt jämfört med övriga i klassen. Första ritten på dagen styr ju egentligen hur procenten läggs och har man en domare som är generös med poängen så skjuter ju den i höjden. Det viktigaste är väl att domaren för just den klassen ligger kvar i sin bedömning.
Att bli uppgraderad efter ett antal starter på över en viss procent på lokaltävling blir nog inte heller rättvist. Alla vi som håller på med hästar vet ju också att utvecklingen i ridningen inte alltid går åt rätt håll. :meh:
Man kan ju efter några fantastiska ritter i en viss klass med bra procent komma in i en rejäl svacka och då kanske man behöver starta en lägre eller samma klass igen.:)

Fast det står det väl i de flesa proppar med MSVB och uppåt att Kval till den klass där kval krävs, anges till arrangör vid anmälan.

Ja men det var väl det jag skrev? Jag antar att det betyder att den som anmäler ska ange kvalen, inte att systemet gör det? Men det kanske systemet som gör det? Tror väl iofs inte det då det förekommit fall där ickkvalificerade ekipage startat för hög klass.

Kl

Jag tror rent allmänt att "frågan" är lite av en "mute point" så att säga ....
Den här debatten har ALLTID funnits i dressyr klasser , och den finns även i andra bedömnings sporter - hund Ffa .

Det kommer aldrig vara alla som kommer vara nöjd riktigt så länge det finns ekipage som ligger i övre halvan av skiktet i fråga om att platsa i klassen över jmf med dem själva liksom .
Jag tycker som flera sagt att så länge det är reglerat som det faktiskt är , att man efter vissa resultat i viss klass sen är uppflyttad och inte får starta den lägre klassen , så är det gilla läget och rid bättre själv som gäller ;)

Senast ändrad:

Jag har också kollat tillbaka på några LB och vinnande ekipage ligger mellan 68 och 76 %. Jag tycker fortfarande att man då är överkvalificerad för LB, det är ju inte så att man ska upp i MSV utan det finns en lätt klass kvar. Det jag har skrivit nu är TYCKANDE utifrån FAKTA, jag har all rätt att tycka så faktiskt.

Självklart har även jag hittat några högpoängare, men hittills ingen som legat och nött, som du menar.

En 5-åring som fått 78 och 74 i LB, vann båda gångerna och ingen mer start i år- än. Sjävklart ska man få gå ut med hästar i LB även om de får sådana poäng, det kan ju mkt väl vara så att hästen helt enkelt inte är klar för LA men att man ändå vill prova lite , börja ge rutin. Och var får du faktan ifrån att ekipage som rider mellan 68-75 är överkvalificerade för LB?

Senast ändrad:

Tja uppklassning från den klass man helt enkelt blivit överkvalificerad för. Tex när du ridit *säg fem* L:B på *+68%* är du uppklassad och får inte längre starta fler lokala L:B utom i Clear Round. Sen är det isf dags för ryttaren att åka hem och träna för att rida högre klass.

Alltså, jag kan tycka att det blir väldigt snett att stoppa de som rider bättre än andra från att tävla, om än perioder, som du ändå föreslår.

Visst ska det finnas visst uppklassningssystem, men absolut inte av resultat från den klass man rider i, höga poäng i LB behöver inte nödvändigtvis betyda klar för LA- och att då stoppa tävlandet för de ekipagen är nog att skjuta tävlingsarrangörerna i foten om inte annat, och kanske hästarna.

Då tycker jag det passar mycket bättre- OM det nu ska delas upp- att de som inte kan rida en klass på kanske 60 eller 62 %, får kvala dit genom clearround klasser, ex 6 st, LC o LB. Då är de mer klara för riktig tävling när de kommer ut och får rosetter innan om de kvalar .

Men uppklassning är just att du inte får rida i den klass du har "för bra" resultat i. Kval är en helt annan sak. Jag tycker inte att kval i lätta klasser känns aktuellt öht. Tycker helt klart att man ska kunna få lov att gå rakt ut i L:B-MsvC om man nu så vill. Om man ska hålla på att kvala i lätta klasser blir det ett ännu större "problem" med överkvalificerade ekipage i de lättaste klasserna eftersom de startar bara för att kvala sig uppåt när de egentligen är klara för betydligt högre klass.

...och hade jag varit tvungen att kvala sex(!) st L:C-L:B för att få rida högre hade halva min tävlingssäsong varit borta. I delen av landet jag tävlar finns det inte så mycket tävlingar och säsongen är kort. Skulle inte säga att jag gjort bort mig ändå i L:B-MsvC.

Så kval känns helt uteslutet i min värld. Men uppklassning köper jag faktiskt.

Senast ändrad:

Men uppklassning är just att du inte får rida i den klass du har "för bra" resultat i. Kval är en helt annan sak. Jag tycker inte att kval i lätta klasser känns aktuellt öht. Tycker helt klart att man ska kunna få lov att gå rakt ut i L:B-MsvC om man nu så vill.

Jag tycker också såklart att man ska kunna gå direkt till de klasserna-tycker det är rätt bra som nu utom att kvalgränsen är ngt för låg, 64 är mer rätt tycker jag och så kanske det kommer bli.

Och hur kan 68-75 räknas som för bra för en klass så man efter några starter ska portas därifrån? Det är ändå en g. stor skillnad mellan LB LA.
Och vad ska då den undre gränsen ligga på i klassen över för att man ska få rida lägre igen?

Håller med Chic där, allas formkurva i dressyr går inte spikrakt upp, då skulle fler rida GP.
Dessutom verkar problemet vara väldigt, väldigt litet, kanske tom så litet att det är försumbart , se bara på TS´s inlägg och klagan vilket var helt felläst och uppåt väggarna. Hur många gick inte på det hon skrev? Och ryktet får näring.

Ja, det var precis det du skrev. Synd att inte jag kan läsa... Tyckte det stod att det inte stod i proppen. Sorry!:o

När du pratar om att klassa upp fler ryttare från de lätta klasserna undrar jag om det verkligen finns en marknad för det? Finns det så många ekipage att man har råd att riskera att ryttarna försvinner från tävlingsbanorna i perioder? Jag har några kompisar som börjar bli väldigt stadiga i Lb klasser men inte är redo för La, några är dessutom hoppryttare som fått smak för dressyr vilket är kul. Skulle dessa då göra några till starter och då bli uppklassade från Lb så väntar de ju ett tag på att gå ut och starta La och försvinner då från tävlingsmarknaden ett tag vilket jag kan tänka mig att fler gör, detta är ju inte bra alls. Då tycker jag att det är bättre att de stannar kvar i klassen och plockar rosetter men är med och bidrar till att det är attraktivt att arrangera tävlingar.

Då jag ofta är med och arrangerar dressyrtävlingar på vår klubb väljer man ju de klasser som det är mest tryck i för att få en bra ekonomi i tävlingarna och försvinner många av ryttarna i de lägre klasserna blir ju inte de intressanta för oss som arrangör .

Sen tycker jag att kvalreglerna är korkade just för att man måste vara kvalad före anmälningstiden gått ut. Vet flertalet ryttare som missar tävlingar där inte klassen är fylld pga av denna regeln. Jag tycker att det ska vara såsom i hoppningen att du ska vara kvalad före start. Så har du bara satt dina kval innan tävlingen tycker jag att det ska räcka. Anmäler du dig och inte sätter dina kval innan tävlingen får ju arrangören dina pengar ändå och kan ta in en reserv, mycket enkelt och kommer gynna fler personer. Jag mailade detta förslag till förbundet för något år sen men det nappade de inte på.

Jag personligen älskar rosetter och jag inser ju att för att hänga med i toppen av de klasser jag rider (la-msvc) måste man vara väl förbered och då är det bara att träna träna och återigen träna för att bli bättre.

En dam i Fios område som är ute mycket och rider trodde jag var omöjlig att klå men förra året fokuserade jag och red riktigt bra om jag får säga det själv och slog henne! Det var en riktig häftig känsla som jag levde på länge!

Haha.. jag har oxå slagit henne.. men hon får inte så bra poäng neråt landet så hon tävlar sällan där ;)

Liknande trådar

Dressyr Jag har ett litet moraliskt dilemma. Mina absoluta favoritprogram att rida är LC:2 och LB:3. De ger bäst känsla för mig och H.H, är...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
17 200
Senast: mackan
·
Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
11 893
Senast: jemeni
·
Ridning I stället för att kapa en annan tråd så startar jag en egen. Skillnaden är jag är betydligt äldre än den andra trådstartaren. Jag är 45...
7 8 9
Svar
176
· Visningar
14 719
Senast: svea
·
Ridning Har sett att flera andra årtal har egna trådar. Så varför inte skapa en tråd för våra 02or då?! För jag kan väl knappast vara den enda...
Svar
5
· Visningar
1 366
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama