Lätta klasser - för vem?

Sv: Lätta klasser - för vem?

Klart att man -oftast- får ett sådant svar, det mesta är mer eller mindre alltid under omändring,(särskilt till 2015) och diskussion- nyssens om året så var det ponnyryttare på storhästtävling som så när slank igenom.

Fast nu är du väl lite väl kategorisk?

Jag tror inte alls det är orimligt i det svar Minstral fått , och reflektionen Fiorano bidrar med , hur det ser ut på många ställen i övriga länder ang "tävling" i fråga om såna upplägg ?

Sverige halkar efter tävlingsmässigt på många sätt rent utifrån hur klasser , deltagare rent kvalifikativt osv , pga hur tävlings uppläggen och klasserna ser ut samt hur det utifrån det " kvalar" ekipage .

Jag tror definitivt förbundet sneglar åt hur tävlandet kan se ut via hur det ser ut internationellt och det tror jag är positivt .

Nu tycker jag att du läser och tolkar mina inlägg som fan tolkar bibeln. Du lägger till och drar ifrån. Men jag är inte dummare än att jag förstår att svaren till just mig handlar om ditt tycke om mig, släpp det, gå vidare.

Som du förstår av texten på detta svaret var det en del av ett svar och du har inte hela texten - och kommer inte att få den heller.

Som vanligt måste du vända och vrida på allt så att du alltid försöker få det till att du har rätt. Därtill alltid förminska fakta som andra har fått. Mycket trist attityd:mad:

Jo, jag vet att det inte är så vanligt att rida tävlingar utan att ha något intresse att "slå" de andra ekipagen.

Det låter som att bedömningen clear round skulle vara perfekt för dig! :) Och det är nog väldigt vanligt att man åker ut och tävlar utan ambition att vinna över de andra. Jag har själv åkt ut och bara tävlat mot mig själv år ut och år in, kallblod även här så jag vet vad du pratar om. Det är just därför jag tycker att clear rounder skulle vara jättebra i de allra lägsta klasserna. För MIG hade det varit jättekul att få clear round rosetter vid godkända ritter istället för att åka hem tomhänt varje gång, men vill man som du inte ha rosetten är det ju bara att tacka nej och inte ta emot den. :) Det hade säkert varit billigare att starta om det varit clear round också, hade inte det varit bra? :)

Fina rosetter du har förresten!

Jag tror inte alls det är orimligt i det svar Minstral fått , och reflektionen Fiorano bidrar med , hur det ser ut på många ställen i övriga länder ang "tävling" i fråga om såna upplägg ?

Men mackan , det var inte om det jag svarade, har inte skrivit något om svarets orimlighet utan mer i sådana fall att det är orimligt att förvänta sig placering av ekipage som får 65%, för att de är "värda" det, det beror helt på övriga deltagare, det finns faktiskt klasser som vinns på lägre procent.

Resonerar man som så då är det i clearround man kan rida, då får man en rosett på lägre procent.

Och sedan är det så att några vill ha bort de som mer frekvent plockar rosetter i en klass- jag undrar varför?, om de som plockar rosetter anses "rosettgalna", vad är då de som vill ha bort dem?

Nu tycker jag att du läser och tolkar mina inlägg som fan tolkar bibeln. Du lägger till och drar ifrån. Men jag är inte dummare än att jag förstår att svaren till just mig handlar om ditt tycke om mig, släpp det, gå vidare.

Som du förstår av texten på detta svaret var det en del av ett svar och du har inte hela texten - och kommer inte att få den heller.

Som vanligt måste du vända och vrida på allt så att du alltid försöker få det till att du har rätt. Därtill alltid förminska fakta som andra har fått. Mycket trist attityd:mad:

Nej, inte alls, det är bara detta nedan jag bemött, sedan har du själv tolkat-lagt till annat:

Själv är jag inte i närheten av placering men många av mina medtävlande gör finfina ritter runt 65 % och jag tycker nog att de kan vara värda en placering.

Så du kan ju isf svara på det, ska man vara "värd" en placering bara det är lite bättre än godkänt- på tävling?

Det måste vara accepterat och tillåtet att i lätta klasser ligga långt fler än ett fåtal gånger i LB, placera sig eller vinna på mkt bra % innan man tar klivet vidare- om man ens kan eller gör det.

Sedan vore det intressant att veta åt vilket håll du menar förbundet tänker när det gäller få bort ekipage som ligger kvar, och samlar rosetter, det blir väldigt klurigt - kan man ens klassa upp någon från LB till LA?
Inte enligt mig.

Kan man ex klassa upp någon från msv c till msv b? Nej, inte det heller.

Senast ändrad:

Jag "menar" inte att förbundet ska göra något. Jag ställde en fråga till dem och de svarade. Jag beskrev hur jag tyckte det kunde se ut och de svarade "det blir nog ungefär som du efterlyser". Nog om det, den som lever får se.

Angående det andra, jag tycker så som jag har skrivit i tidigare inlägg därför ser jag ingen anledning till att upprepa mig. Sen är det fritt fram för dig att ha andra åsikter, men det kvittar hur mycket du ifrågasätter mina åsikter för det är så jag tycker om de lättaste klasserna.

Men hur tycker du det borde se ut då? Om nu förbundet skrev att det blir "ungefär som du efterlyser"?

För det enda "konkreta" jag kommer ihåg att du skrivit är just att de som rider på 65% är värda placering.

Jag håller på ett sätt med om att uppklassningsreglerna visst kunde vara lite hårdare, däremot tycker jag inte att man ska kunna bli uppklassad ur t.ex. lokal LB på resultat i just LB, man ska inte tvingas att gå upp en klass innan man känner sig redo för det.

Jag måste förtydliga mig själv om uppklassning från klass, det jag menar är uppklassning tycker jag måste ske från klass över den man blir uppklassade från, ex man samlar poäng i LA och blir uppklassade från LB, man kan inte klassa bort någon från en klass om de inte sas rider högre.

Det innebär att de LB ekipage som harvar enligt en del här i tråden på med bra poäng o vinner jämt- ska man förbjuda dem att tävla?

Jag "menar" inte att förbundet ska göra något. Jag ställde en fråga till dem och de svarade. Jag beskrev hur jag tyckte det kunde se ut och de svarade "det blir nog ungefär som du efterlyser". Nog om det, den som lever får se.

Gör som jag(polis o lösa hundar), lägg ut din fråga till förbundet och ditt svar här, det är offentlig handling, alla borde få läsa och då ser man också tydligt vad de svarat på- inte bara som nu något påstående utan egentlig förankring.

Angående det andra, jag tycker så som jag har skrivit i tidigare inlägg därför ser jag ingen anledning till att upprepa mig. Sen är det fritt fram för dig att ha andra åsikter, men det kvittar hur mycket du ifrågasätter mina åsikter för det är så jag tycker om de lättaste klasserna.

Nej, inte alls, du har inte svarat på det jag reagerade på- att de som ligger på ca 65 % ska vara värda en placering, varför tycker du det? det kan väl inte bara vara för det var dina bekanta som red? för med sådant resonemang är man nog ute och seglar.....

Jag håller på ett sätt med om att uppklassningsreglerna visst kunde vara lite hårdare, däremot tycker jag inte att man ska kunna bli uppklassad ur t.ex. lokal LB på resultat i just LB, man ska inte tvingas att gå upp en klass innan man känner sig redo för det.

Oj, blev dubbelpost men skoj för jag tycker precis samma.
Självklart måste hästen vara väl så färdig för LA innan man "tvingas" bort från LB.

Nä det var inte så att det är hemligt, jag framförde till förbundet det jag har skrivit här, att jag tycker det är tråkigt med de som sitter och nöter i de lättaste klasserna på mellan 70 och 80 %. Har aldrig någonstans skrivit att man ska gå upp innan man är redo eller att man inte ska kunna hamna på dessa procent. Har ni läst det så så föreslår jag att ni går tillbaka och läser mina inlägg ordentligt. Jag står också för att jag tycker att någon som rider ca 65, 66 % är värd en placering i de lätta klasserna. Jag hittar inte någonstans att man alltid ska bli placerad på de procenten oavsett, det har jag helt enkelt inte skrivit, så är det det som ni ifrågasätter får ni ta det med någon som har skrivit det.

Nog om detta nu, jag står för vad jag tycker och om ni är intresserade av vad förbundet anser i frågan så får ni malia dem!

Senast ändrad:

Nog om detta nu, jag står för vad jag tycker och om ni är intresserade av vad förbundet anser i frågan så får ni malia dem!

Det har stor betydelse hur du lagt fram det och vem du mailat till.

Och vad menas med att nöta? Några år i LB kan vara befogat på vissa, även högpoängiga rosettplockare innan de går upp till LA. Det kan inte finnas någon mening med att de som rider LB på runt 70 % ska vara tvungna gå till LA och där kanske sätta hästen i en dum sits om den inte är klar, gynnar inte hästen någonting, tvärtom.

Jag står också för att jag tycker att någon som rider ca 65, 66 % är värd en placering i de lätta klasserna. Jag hittar inte någonstans att man alltid ska bli placerad på de procenten oavsett, det har jag helt enkelt inte skrivit, så är det det som ni ifrågasätter får ni ta det med någon som har skrivit det.

Fast nog blir 65 % ekipage placerade ibland? Eller tom vinner?

Och värd en placering är alla ekipage som är inom de 25 % bästa, oavsett procent.

Jag har lagt fram det precis som jag har gjort här faktiskt. Mailade sport/tävling tror jag det var. Jag har inte aning om hur deras diskussioner går, jag kan bara visa det svar jag fick. Att jag inte visar hela mailet kan bero på att det innehåller annat också. Ang offentlighet när det gäller mail så är det ju inget som arkiveras. Iaf inom sjukvården tar man ju bort mail så fort som möjligt just för att det är offentligt, så att ingen ska få möjlighet att ta del av det.

Dock skrev jag att jag tycker det ska finnas chans till placering runt de procenten, inte att jag tycker att man ska.

Men om vi delar upp det här så har vi å ena sidan det jag tycker vilket jag står för, å andra sidan det svar som jag har fått från förbundet som de får stå för. Så har ni ytterligare frågor om den diskussion så får jag hänvisa till dem. ang vad jag tycker så kan jag väl få tycka hur jag vill?

Men om vi delar upp det här så har vi å ena sidan det jag tycker vilket jag står för, å andra sidan det svar som jag har fått från förbundet som de får stå för. Så har ni ytterligare frågor om den diskussion så får jag hänvisa till dem. ang vad jag tycker så kan jag väl få tycka hur jag vill?

Du skriver att det är ett problem i Skåne.

Kanske det.

Men jag har skummat av en hel del tävlingar sedan 24/8 2013, TDB, och hittar inte ett enda problem på lokal tävling som du beskriver, det är tom så att få där jag tittade (segraren) kom över 70 % och då är ju diskussionen helt ointressant, eller hur?

Nu kan jag såklart ha missat alla de här ekipagen som ligger och drar iväg på höga poäng utan att fortsätta uppåt- ni som vet och känner till får gärna skicka PM på ex tävling där problemet är stort.

Nej, inte alls, du har inte svarat på det jag reagerade på- att de som ligger på ca 65 % ska vara värda en placering, varför tycker du det? det kan väl inte bara vara för det var dina bekanta som red? för med sådant resonemang är man nog ute och seglar.....

Ja verkligen? Hade dom varit värda en placering hade dom blivit placerade.. svårare än så är det ju inte?

Samma här .. jag har skummat igenom en del LB i skåne och på väldigt många tävlingar är man placerad på 65% eller ligger precis strax utanför..

Troligtvis är det väl så att dessa ekipage som menas får 65% på tävlingar där vinnarna ligger på 78% men när vinnarna ligger på normala % dvs runt 70 så får väl dessa ekipagen runt 60%. Det har ju mer att göra med att domarna ligger onormalt högt i skalan.

Jag har inte precis några bekanta som tävlar. Sen tänker jag har fortsätta tycka vad jag vill hur mycket ni än hånar och bär er allmänt illa åt.

Liknande trådar

Dressyr Jag har ett litet moraliskt dilemma. Mina absoluta favoritprogram att rida är LC:2 och LB:3. De ger bäst känsla för mig och H.H, är...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
17 200
Senast: mackan
·
Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
11 893
Senast: jemeni
·
Ridning I stället för att kapa en annan tråd så startar jag en egen. Skillnaden är jag är betydligt äldre än den andra trådstartaren. Jag är 45...
7 8 9
Svar
176
· Visningar
14 719
Senast: svea
·
Ridning Har sett att flera andra årtal har egna trådar. Så varför inte skapa en tråd för våra 02or då?! För jag kan väl knappast vara den enda...
Svar
5
· Visningar
1 366
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama