Sv: Lätta klasser - för vem?
Jag har känt precis samma som du, jag har åkt ut med helt gröna hästar för att tävla det LÄTTASTE som finns och då givetvis inte räknat med att vinna, men ändå blivit lite förvånad när vi mött ekipage som varit helt klockrena och dansat sig genom programmen på långt över 70%. Jag har undrat lite "vad gör de här? Vill de inte gå upp en klass istället?"
Men jag måste säga att jag har ändrat syn på det där lite. Skillnaden på LB och LA är
stor tycker jag, i LB tävlar rena "nybörjare" (alltså inte nybörjare inom ridning men du vet, unghästar, ryttare som tävlar dressyr för första gången o.s.v.) tillsammans med "rutinerade" ekipage för att det finns inget riktigt mellanting. Bara för att man rider en LB på över 70% behöver inte det betyda att man är redo för LA, där det plötsligt dyker upp ryggning, skänkelvikningar och förvänd galopp. Samt ett mycket högre krav på hästens bärighet, steg o.s.v. Jag kan känna att det borde finnas
lägre dressyrklasser också. Klasser där man tittar på vägarna, tempot och ryttarens sits och balans mer än hästens form. Det hade varit perfekt för dem som ska ut och tävla för första gången eller har en unghäst som mest behöver komma ut och "titta". Jag tror också att det hade tagit bort en hel del utav "hetsen" hos vissa ryttare att plocka ned en häst "på tygeln" med just tyglarna och bli hård i handen... (Jag vet att det FINNS lägre dressyrklasser men de existerar väldigt, väldigt sällan på lokala tävlingar).
Sen finns det ju ojämna ekipage också, som ena tävlingshelgen kan gå på över 70% och andra tävlingshelgen kan bli uteslutna för att hästen flippar och hoppar ut från banan.
Haha, nu talar jag av egen erfarenhet... För mig och min 7-åring har det precis börjat "lossna" lite och vi har nått lite högre procent och börjat plocka några placeringar i LC-LB klasser. Men vi är verkligen inte redo för LA bara för det. För ett par helger sedan vann vi en LB:1 på över 70%, gången efter det kom vi sist i en LB:1 på 54%! Min häst är inte alls "självklar" ännu utan kan få för sig att vara livrädd för dressyrstaketet helt plötsligt och springa runt som en giraff runt banan.
Så vi måste fortsätta åka ut på LC-LB, vi är inte alls stadiga nog för en LA än även om det "då och då" går riktigt bra i de lägre klasserna. Det är nog så de flesta som rider på höga procent och vinner de låga klasserna tänker. Det kanske inte alltid går så bra, de kanske har haft någon skada eller längre vila eller något annat... Man ser ju inte medaljens baksida hos andra ekipage utan fokuserar bara på det som ser så himla bra ut... Jag tror säkert att de har en anledning till att stanna kvar ett litet tag till i de lägre klasserna.