Lätta klasser - för vem?

Sv: Lätta klasser - för vem?

Om man stannar i LA eller lägre (vilket väl var det problem den här tråden handlar om) är det på lokal nivå i alla fall i min del av landet, regionala LA finnsi stort sett inte. Om det är ett provblem eller inte vet jag inte men enligt vissa är det tydligen det.

Jag har känt precis samma som du, jag har åkt ut med helt gröna hästar för att tävla det LÄTTASTE som finns och då givetvis inte räknat med att vinna, men ändå blivit lite förvånad när vi mött ekipage som varit helt klockrena och dansat sig genom programmen på långt över 70%. Jag har undrat lite "vad gör de här? Vill de inte gå upp en klass istället?"

Men jag måste säga att jag har ändrat syn på det där lite. Skillnaden på LB och LA är stor tycker jag, i LB tävlar rena "nybörjare" (alltså inte nybörjare inom ridning men du vet, unghästar, ryttare som tävlar dressyr för första gången o.s.v.) tillsammans med "rutinerade" ekipage för att det finns inget riktigt mellanting. Bara för att man rider en LB på över 70% behöver inte det betyda att man är redo för LA, där det plötsligt dyker upp ryggning, skänkelvikningar och förvänd galopp. Samt ett mycket högre krav på hästens bärighet, steg o.s.v. Jag kan känna att det borde finnas lägre dressyrklasser också. Klasser där man tittar på vägarna, tempot och ryttarens sits och balans mer än hästens form. Det hade varit perfekt för dem som ska ut och tävla för första gången eller har en unghäst som mest behöver komma ut och "titta". Jag tror också att det hade tagit bort en hel del utav "hetsen" hos vissa ryttare att plocka ned en häst "på tygeln" med just tyglarna och bli hård i handen... (Jag vet att det FINNS lägre dressyrklasser men de existerar väldigt, väldigt sällan på lokala tävlingar).

Sen finns det ju ojämna ekipage också, som ena tävlingshelgen kan gå på över 70% och andra tävlingshelgen kan bli uteslutna för att hästen flippar och hoppar ut från banan. :p Haha, nu talar jag av egen erfarenhet... För mig och min 7-åring har det precis börjat "lossna" lite och vi har nått lite högre procent och börjat plocka några placeringar i LC-LB klasser. Men vi är verkligen inte redo för LA bara för det. För ett par helger sedan vann vi en LB:1 på över 70%, gången efter det kom vi sist i en LB:1 på 54%! Min häst är inte alls "självklar" ännu utan kan få för sig att vara livrädd för dressyrstaketet helt plötsligt och springa runt som en giraff runt banan. :D Så vi måste fortsätta åka ut på LC-LB, vi är inte alls stadiga nog för en LA än även om det "då och då" går riktigt bra i de lägre klasserna. Det är nog så de flesta som rider på höga procent och vinner de låga klasserna tänker. Det kanske inte alltid går så bra, de kanske har haft någon skada eller längre vila eller något annat... Man ser ju inte medaljens baksida hos andra ekipage utan fokuserar bara på det som ser så himla bra ut... Jag tror säkert att de har en anledning till att stanna kvar ett litet tag till i de lägre klasserna. :)

Problemet jag ser med uppklassning är att man då riskerar att bli uppklassad trotts att man inte är redo, har råd, eller på annat sätt vill rida högre klasser.

Nog måste man vara redo om man plockar så många uppklassningspoäng som 80 eller mer, man kan ju fortsätta rida LA klasser regionalt hur länge som helst och klarar hästen lokal LA så kan den gå regional LA, för hästen blir det ingen skillnad, under förutsättning att det är samma program.

Det uppklassningssystemet som finns idag har jag inget emot, det tycker jag funkar som det ska. :)

Till skillnad från som någon annan skrev att det bara fanns LA på lokala tävlingar så är det nästan tvärtom uppe i norra sverige. Eftersom endagarstävlingar är ovanliga så är det nästan bara regionala klasser, allt från LB och uppåt är ofta regionala. Så uppe i norra sverige blir man bara uppklassad ur LC när man uppnår sina 80 poäng eftersom de andra klasserna är regionala.

Eftersom endagarstävlingar är ovanliga så är det nästan bara regionala klasser, allt från LB och uppåt är ofta regionala. Så uppe i norra sverige blir man bara uppklassad ur LC när man uppnår sina 80 poäng eftersom de andra klasserna är regionala.

Håller inte med , många gånger är tävlingen uppdelad, är alltså både lokal och regional och inte sällan är LB´n lokal. Visst finns reg LB men det är så ibland i övriga landet också.

Och jag ser inte problemet, poängen som diskuteras är inte heller något som jag tycker gör att någon ryttare inte ska kunna starta de diskuterade klasserna, det finns ju ändå rätt mycket att förbättra för de som ligger runt 70 %, att de vinner /placerar sig beror väl mer på övrig kvalité på andra ryttare än att de poängmässigt är överlägsna eller överkvalificerade för klassen.

Ja... Inom mitt sökområde på 15 mil har i stort sett alla regionala tävlingar LA och även i några fall LB

Här är i princip alla tävlingar uppdelade med L:B-L:A som lokala klasser och MsvC-uppåt regionala. Tror jag har ridit en enda regional L:A i år och det var på ett meeting med mest nationella klasser.

Uppklassningen som den är idag spelar ju ingen roll alls för dom som puttrar runt i L:A på lokal nivå år ut och år in.

Här brukar LA:3 vara regional men LA:1 lokal. Någon LA:3 har varit lokal men de flesta regionala.

Senast ändrad:

Och jag tror inte att dom som puttrar runt på lokala LA år efter år hade blivit uppklassade iallafall.

Om de konstant rider på höga % och blir placerade och de faktiskt hade fått poäng för det hade dom ju inte kunnat göra det iaf.

Men i ärlighetens namn är det väl egentligen ett i-landsproblem de luxe:D.

Fast jag förstår inte riktigt, om man har en häst som inte har mer kapacitet än La eller ryttaren inte har större ambitioner än att rida La varför ska man inte få puttra runt i La klasser och plocka placeringar? Eller är det ok bara det är på regionala tävlingar med la klasser i så fall?

På vår klubb har vi La klasserna som regionala för att folk vill få poäng när de placerar sig. Vi fick även igenom här att La klasserna i div 2 skulle gå som regionala just för att folk vill få poäng vid placering.

Problemet är inte att folk som rider på LA-nivå rider LA. Det är att de rider LC. Själv har jag fyra placeringar i LA på sju starter och har inte plockat en enda uppklassningspoäng för alla starter har varit på Lokal tävling, för det verkar LA oftast vara här i Stockholm...

Fast jag förstår inte riktigt, om man har en häst som inte har mer kapacitet än La eller ryttaren inte har större ambitioner än att rida La varför ska man inte få puttra runt i La klasser och plocka placeringar? Eller är det ok bara det är på regionala tävlingar med la klasser i så fall?

På vår klubb har vi La klasserna som regionala för att folk vill få poäng när de placerar sig. Vi fick även igenom här att La klasserna i div 2 skulle gå som regionala just för att folk vill få poäng vid placering.

Fast ärligt... nog fasen hade dom kunnat rida MsvC ?? Personligen har jag inte sett folk som placerar sig högt i LA hela tiden vägra rida något annat än lokalt.. och definitivt så rider dom inte LC

Men vad vet jag egentligen... jag tävlar inte dressyr :D

Fast seriöst ? Det är inte vanligt öht att folk rider LC om de är etablerade i LA . Jag skulle säga att problemet torde vara nästintill noll ....

Däremot spelar det ju roll på en tävlingsdag vilka klasser som erbjuds . Många vill rida två klasser .

Jag Jag kan känna att det borde finnas lägre dressyrklasser också. Klasser där man tittar på vägarna, tempot och ryttarens sits och balans mer än hästens form. Det hade varit perfekt för dem som ska ut och tävla för första gången eller har en unghäst som mest behöver komma ut och "titta". Jag tror också att det hade tagit bort en hel del utav "hetsen" hos vissa ryttare att plocka ned en häst "på tygeln" med just tyglarna och bli hård i handen... (Jag vet att det FINNS lägre dressyrklasser men de existerar väldigt, väldigt sällan på lokala tävlingar).

I mitt distrikt ordnar man i samband med lagätvlingar, Dressyrryttartest.
JAG tycker dom är skitbra och riktigt intressanta. Men intresset är tyvärr JÄTTEdåligt!

Man rider samma program som annars men med bedömning ryttartest, där fokuserar man på ryttaren och blir bedömd för sin sits och inverkan och helhetesintrycket osv. Jättebra initiativ tycker jag, intressant att se kritik från domaren som INTE står med i vanliga program.

Första året hade man de klasserna som clearround men numera anordnar man dom med 'riktig' bedömning. (men när intresset är så lågt så brukar det nog bli clearround iaf...)
Perfekt för 'nybörjaren' eller unghästen eller för den som bara vill bli ordentligt bedömd för sin ridning vid tävlingsmomentet. Utvecklande-tycker jag.

Jag kan bara säga att tävlingen jag var med på i söndags tog priset vad det gäller det ni pratar om.
LB:1 vanns av ett ekipage som sopade hem nästan 78%!! Och av tio placeringar så låg sista placerade ekipage på dryga 69%. Då känns det som att det är något "fel", dvs allt för många som rider en för låg klass. :meh:

Jag har som sagt också vunnit en LB på över 78% (sista av 8 placerade hade 68%), nästa tävling red jag bara LA och fick då 61% och kom näst sist av 16 ekipage. Det är inte alltid så enkelt! :meh:

Senast ändrad:

Nä enkelt är det inte. :p

Men på just tävlingen som jag syftar på, så sade tom domaren efteråt att hon tyckte att det var FÖR hög nivå på ekipagen i den klassen.

Sen är det ju så som sades tidigare i tråden, att det är väldigt stor skillnad på LB:1 och LA:1 svårighetsmässigt. LC/LB är ju typ samma, men upp till LA är det ett stort hopp.

kl

Jag tycker som många andra att detta är ett problem. Själv är jag inte i närheten av placering men många av mina medtävlande gör finfina ritter runt 65 % och jag tycker nog att de kan vara värda en placering. Tycker det är så tråkigt att det finns så många som sitter och rider i "för låga klasser". Själv ligger jag på strax över 60 i LB men skulle liksom aldrig gå ner till LC för att höja procenten. Jag tycker att det är i LB jag hör hemma och kan definitivt höja mina procent där.

Jag har mailat ridsportförbundet om detta och 2015 kommer det att bli en ändring. Exakt hur det kommer att bli vet de inte än men de svarade att "det kommer att bli ungefär som du efterlyser".

Jag kan inte för mitt liv förstå varför man sitter och rider en LB när man ligger mellan 75 och 80 procent? För mig är det enkelt, kan jag rida på godkända procent då hör jag hemma i klassen, sen att man hamnar bland de sista på procent strax över 60 får man ju ta och kämpa sig upp. Men att hamna utanför placering på kanske 66-67 procent är skit tycker jag.

Senast ändrad:

Fast samtidigt så rider ngn på 70 % så saknas det rätt mkt för att gå hela vägen så att säga.

Om man nu är en perfektionist så kanske man vill rida på 75% eller har minst x på alla bedömningspunkter etc.

Som ex ett ekipage som vann nu i helgen på 70 + % har fått allt mellan 5.5 - 8 på de olika bedömningspunkterna. Den där 5.5 eller 6 kanske man vill förbättra innan man tar klivet upp en klass.

Liknande trådar

Dressyr Jag har ett litet moraliskt dilemma. Mina absoluta favoritprogram att rida är LC:2 och LB:3. De ger bäst känsla för mig och H.H, är...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
17 200
Senast: mackan
·
Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
11 893
Senast: jemeni
·
Ridning I stället för att kapa en annan tråd så startar jag en egen. Skillnaden är jag är betydligt äldre än den andra trådstartaren. Jag är 45...
7 8 9
Svar
176
· Visningar
14 719
Senast: svea
·
Ridning Har sett att flera andra årtal har egna trådar. Så varför inte skapa en tråd för våra 02or då?! För jag kan väl knappast vara den enda...
Svar
5
· Visningar
1 366
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama