Låter ni era hästar vila?

Sv: Låter ni era hästar vila?

Min vilar inte på sommaren för han vilar ganska mkt på vintern när de är så kallt att jag inte helst hoppar upp i sadeln. Men klart att han vilan nån vecka på sommaren också men våran vila är skrittpromenader i skogen. :smirk:

är dt beneb det e problem med så är det väl först och främst inte musklerna dt hanldar om ? :)

Det var tal innan om att han tappade muskler lätt om han stod en längre tid, det var därför jag skrev så.
sen stärks ju hela kroppen vid träning och muskelbygge, då också benen.

*kl*

min häst kommer ridas mellan 6-7 dagar i veckan från mars till november,december. Hon vick 5 veckors vila i vintras pga en hälta och för leriga hagar för att släppa ut innan hon blev helt bra. Hon skrittades och travades lite smått under tiden. Men när hon stått utan att få röra sej så mycket som hon var van vid så sparkade hon sönder boxen.
Så i vinter kommer det inte bli någon direkt vila bara lugnare ridpass och mycket skritt. Hon blir både knäpp och elak när hon inte får jobba.
Vill ju ha lite vila då hon bara är 5 år

Jag väljer att låta min hästar få längre vintervila ca 4 veckor och en kortare sommarvila på ca 2 veckor. Anledningen till längre vintervila är att det blir mörkt tidigare så man hinner inte riktigt rida samt att det oftast är lite sämre väder. Samtidigt vill jag inte helt ta bort sommarvila, så när det är rysligt varmt blir det lite sommarvila ett par veckor oxå.

min får sin vila några veckor på vintern istället, då är det ändå för kallt för mig att vara ute! :angel: blir väl runt jul/nyår. Fast nu fick hon ingen men vi tog det bara lugnt när det var snö.
Sen får hon väl 1-2 veckors sommarvila också,:)

Mina får vila några veckor på vintern, eftersom det då är mörkt när jag kommer hem från skolan och inte helt trevligt att ge sig ut i skogen. De går hela sommaren om det inte är på tok för varmt.

hhaa, jag tycker att hästen ska vila på vintern för då ere för kallt att rida:bump: och så rider man på sommaren...
Vadå sommarbet/vila????? äta kan den göra ändå.... äääh, vi svenskar r mesiga.. dumt att sätta den på vila på sommaren...när det är som bäst :banana: att rida!! sätt den på vila på vintern i stället.. färre skador:rofl: :rofl: :rofl:

komiskt...

Jepp, dom smulas sönder som faen så fort han tappar en dojja, därför släpper jag honom alltid på betet när det gått åtta veckor efter han skotts, så får han nöta ner dom till en sund och bra vinkel/form själv! Började med det för en fem år sen, det har vart jättebra för hans fötter! Höll på och trixade med biotin och hovsmörj å annat innan, men att få gå lite barfota funkar bäst, enligt min hovslagare (och mej).

OKay... det låter ju som det funkar grymt bra... ;)

Hej!
Låter min häst vila ca 3-4veckor på vintern, 1 vecka på våren ifall jag åker bort men inte annars, 1 vecka 2ggr på sommaren.Och om jag känner att hon är i en växt period. Rider annars ca 4-5 dagar i veckan. Men hon är ganska ung än så länge(4år). Kan hända att det blir lite mindre vila men tror det är bra för henne att vila lite ibland hon är en väldigt het häst och då kan det hända att hennes hjärna ser till att hon anstränger sig lite mer än vad hon egentligen orkar.. brukar dock vara lite jobbigt att sätta igång henne efter vilan men det får man ta.

Hur mycket en häst "behöver" vila är ju olika från häst till häst och beror mycket på hur hårt den rids, vilken kondis den är i och hur gammal hästen är tycker jag. Dockan, nordsvensken som jag har "på foder" används ju en del i ridlektionerna men det är bara på måndagar som hon rids ordentligt på lektioner i en juniorgrupp. Resten av dagarna så rids hon kanske högst en timme i skritt och lite lite trav och då rider jag henne minst en halvtimme med arbete innan lektionerna. Då får hon högst en vilodag i veckan om hon går lektion varje dag. Mer än så behöver inte hon. Sen går hon ju på sommarbete i några veckor med. Sen har vi småponnyerna som är populära bland ridskolebarnen och går en timme varje dag. De får vila hela helgen när jag har stallet (varannan helg) och de rids väldigt lätt om någon förälder tar stallet de andra helgerna och mockar för att deras barn ska få rida lite. Det är så otroligt olika. Min kusins gammelfjording som är 25 rids bara två gånger i veckan och det räcker gott åt han.

Min häst fick förra året 2 veckors vila i början av sommaren , detta passar perfekt in i mitt skolschema eftersom jag har tentor i slutet av juni. Sen brukar han även ha en lugn period i slutet av januari, då är det oftast äckligt väder och jag har tentor. Han får på det stora hela rätt mycket vila, jag tror det är viktigt för både mitt och hans psyke. :D På sommaren har jag inte minsta dåliga samvete, då går han i en 6 hektar stor kuperad skogshage med ängsbete med 4 andra hästar och lever livet :love: På vintern hatar han dåligt väder lika mycket som jag, så då slipper han ridning i ösregn och snålblåst.

Nu i maj har jag tänkt att släppa min 2-åring på bete, där kommer hon gå tills i augusti. Sen får jag se hur det blir men någon mer vila under året kommer hon att få.

Min brukar vila 2 dagar/vecka. På sommaren brukar jag låta honom stå 1-1.5 vecka :)

ja jag låter min häst vila hur mycket som helst han har vilat nu i snart 2 veckor och det behöver han för han börjar gå mot åldern med hehe :D
han vilar jätte mycket rider kanske han 2 eller 3 gånger i veckan eller varannan vecka eller något sånt hehe :D
sen på sommaren så rider jag någon gång i bland för han får alltid sommar vila för dom behöver med semseter från ridningen och träningen hehe :D
kanske rider 3-5 gånger på sommaren om inte mindre :D

Fint uttryckt: Vintervila. Någonstanns mellan dec-feb.
Krassa verkligheten: Då är det bäckmörkt hela tiden och man alltid har väder och tiden emot sig. Blä...:( och själv är jag vintertrött av mörkret så då får min häst stå.

Nu låter jag kanske jättedum, men jag har funderat lite på de där med sommarvila, vintervila, vila vila vila...
Jag känner mej som en djurplågare som knappt låter chebban vila 2 veckor på sommarbete.
Annars rider jag honom året runt precis som vanligt, men känner att det ska vara i balans (inte hårdträna varje vecka och sånt)
(Förstår dom som tävlar seriöst och varje helg att deras hästar ska vila, men jag syftar på oss vanliga "hobbyryttare")

Men i mitt fall är det för att chebban vantrivs med att stå, han måste få stimulans och älskar att man gör något med honom.
Rider man inte honom på ett par dagar visar han verkligen sitt missnöje.

Så, hur mycket låter ni era hästar vila på året och varför?
Jag vet att det låter dumt, men dom säger ju att "de finns inga dumma frågor, bara dumma svar" ;) eller frågar man inget får man inget svar :smirk:

Rid du på. Inte vill du väl låta bli att röra på dig själv om du är fullt frisk. Däremot så tror jag att hästar som tränas och tävlas behöver ha perioder av enbart promenadridning. Men att helt ställas av och bara stå i hagen tror jag kan leda till problem, framförallt vintertid när hagen kan vara svår att röra sig i och sommartid om mesta tiden i hagen ägnas åt ätande, då behövs avbrott och motion.

Hälsning Maja

Ponnyn brukar få vila helt runt 1 vecka under sommaren och sen mest lulla i skogen en vecka också...
Sen 1-2 veckor under vintern när det ändå bara är kallt och mörkt...

Jo mina hästar får vila.

Ca 2 veckor på sommaren för att kunna gå och ha det gott och bara vara hästar, blir lite tjocka om magen också.

På vintern står de ca 1 månad, just när de är som kallast då de inte är bra för deras luftrör plus att det är hemskt tråkigt att rida.

Annars rids de 6 dagar i veckan året runt!

mina vilar inte alls . har aldrig haft nån vila då jag inte ritkigt ser nån vits med det.
men givetvis om det behövs av nån anledning.
men på vintern blir det lugnare ridning och får stå om det blir riktigt kallt.

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
918
Senast: Sirap
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 955
Senast: zarmino
·
Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 679
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
13 020
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar