Låter ni era hästar vila?

Sv: Låter ni era hästar vila?

Jag låter aldrig min häst få någon längre vila, hon blir smått galen om man inte rider henne :smirk: Men på vinterna när det inte är underlag som går att rida på så får hon några dagars villa då och då. Annars får hon ungefär en dag i veckan där hon antingen vilar eller så skrittar vi bara en runda.
I sommar blir hennes första riktiga vila då hon ska ha föl, fast de kanske inte blir så mycket vila med ett föl runt sig hela tiden :smirk: :bump:

för min pålle är det vintervila som gäller... hur länge beror på väder o underlag... sommrarna är det ridning hela tiden... man måste ju ta tillvara de månader som underlaget är bra...

Båda mina hästar understimulerade av att inte få komma ut; Arwen blir rastlös och börjar ha sönder saker och Sahara blir skitsur och börjar hitta på andra typer av dumheter (som att jaga Arwen eller hunden...). Har märkt att de mår bäst om de får komma ut och skritta varje dag, då är de hur lyckliga och rara som helst. Ofta två gånger om dagen: lätt skrittning på morgonen och sen träning eller skrittning på eftermiddagen beroende på schemat och dagsformen. Brukar känna av hästarnas driv och vad för humör de är på - är inte den typ av människa som tycker om att rida ut en häst som helst vill vara hemma...

Min häst har aldrig en planerad vila, han rids 6 dgr/vecka året runt, tränar dressyr 1-2 ggr/vecka. Det blir alltid ofrivillig vila ibland vid t.ex riktigt busväder min egen sjukdom eller liknande.
Jag anser att vuxna hästar inte behöver flera veckors vila per år, tror att ju äldre dom blir så behöver dom mer regelbunden motion precis som vi annars stelnar dom bara och risken för skador ökar.
Detta är min tro och det tycks ha fungerat på mina hästar.

Men han är 17 år, och tappar muskler jättelätt om han står och benen tar stryk av det också. Det tar väldigt lång tid att bygga upp hans muskler om de skulle försvinna. har tagit mig 2 år att få de musklerna han har nu, och då är han ändå inte muskulös.
Jag skrittar hellre ut i några veckor än att låta honom stå helt, eftersom han är så pass gammal.
han mår inte heller bra av att stå i hagen, han blir urdeppig :(
Dock får han 1-2 vilodagar i veckan, då vi går en promenad eller bara myser i stallet. Så han går inte i full träning 7 dagar i veckan.
Sen hobbyrider jag mest eftersom jag varken hinner eller har som intresse att hårdträna honom.

Senast ändrad av en moderator:

Mina brukar få vila från mitten av dec till mitten av jan... ungefär....
Det styrs lite av väder... Men cirkus en månad brukar det bli i normalfallet..

Just gammla hästar kan behöva att hållas igång, MEN han skulle nog må bättre av att du tog promenader i en vecka då och då.:)

En häst ska inte tappa muskler på några veckor, då är det något fel. Din häst kanske får för lite protein? Jag har en 26-årig pensionär hemma och han är fortfarande lika rund över rygg och rumpa som då han var igång! Detta tack vare bra foder...

Jag låter min pålle gå nån vecka eller två helt ledig på sommaren, sen försöker jag rida lite lätt, inte lika hårt och ofta som annars men kanske 3-5 dagar/vecka. Mest för att hon blir smällfet när hon bara går! Det är en d-ponny på 9 år, vanligtvis rider jag 6 dagar i veckan, lite träning då och då. På vintern när det är som mörkast och isigast blir det lite mindre ridning... Men sen blir hon också väldigt pigg när hon får vila mycket så jag försöker hålla igång henne...

Nu låter jag kanske jättedum, men jag har funderat lite på de där med sommarvila, vintervila, vila vila vila...
Jag känner mej som en djurplågare som knappt låter chebban vila 2 veckor på sommarbete.
Annars rider jag honom året runt precis som vanligt, men känner att det ska vara i balans (inte hårdträna varje vecka och sånt)
(Förstår dom som tävlar seriöst och varje helg att deras hästar ska vila, men jag syftar på oss vanliga "hobbyryttare")

Men i mitt fall är det för att chebban vantrivs med att stå, han måste få stimulans och älskar att man gör något med honom.
Rider man inte honom på ett par dagar visar han verkligen sitt missnöje.

Så, hur mycket låter ni era hästar vila på året och varför?
Jag vet att det låter dumt, men dom säger ju att "de finns inga dumma frågor, bara dumma svar" ;) eller frågar man inget får man inget svar :smirk:

häst nr 1: rids fem dagar i veckan. 3 dagar ute och två dagar stentuff dressyrträning. Ibland 6 dagar i veckan om det är tävling eller ridlektion.
häst nr 2: Gamling som rids två dagar i veckan, longeras/körs två dagar i veckan.
häst nr 3: rids 5 dagar i veckan. tömkörs 1 dag.
häst nr 4: arbetar (tömkör, spöktränar, promenix eller lasttränar) 2-3 dagar i veckan. Detta är en treåring
häst nr 5: rids 6 dagar i veckan. Blir lätt uttråkad!:idea:

men han får promenader i nån vecka då och då, precis som jag skrev i ett annat inlägg. Det är inte så att han är full gång året om. Det är just det att jag inte vill att han står still i en vecka, då han blir så stel och ur form. men på sommaren blir han så otroligt fet av allt bete han smäller i sig, och då måste han vara igång eftersom han har väldigt lätt för att lägga på sig och bli väldigt överviktig.

han får inte för lite proteiner, men han har tidigare haft lite brist på e-vitaminer. men nu får han det han behöver, och börjar bli riktigt fin. och så har vi börjat träna dressyr för tränare, som ger tips på hur jag ska bygga upp honom. Så jag tror att det blir bättre med musklerna i år, än vad det har varit.
Nej, han kanske inte tappar muskler på en dag, men gamla hästar tappar ju muskler lättare än en ung häst, och har svårare att bygga upp dem. tycker att det är lite onödigt att sätta detta på spel. men självklart får han promenadvila då och då.

en 17-årig häst klassar jag inte som gammal.
det finns GP-hästar i både hopp o dressyr som är 18 år.

Alla hästarna i vårat stall som var i tävlingskondis på vintern fick 21 dagar vila, oftast i dec innan jullovet när vi gick i skolan. Min häst blev en helt annan häst efter detta,, varje år!! första året hon vilade gick hon för första gången i kort galopp bara någon dag efter jag börjat rida. så detta kommer jag alltid köra stenhårt på!
påsomamren tog vi det lite lugnt då vi bara tränade för tävling men aldrg kom iväg så kunde vi kosta på oss två veckors semester då med =)

men ni som säger att era hästar tappar kondis o muskler på en viloperiod. det gör dom flesta friska hästar inte på 3 veckor väl?! gränsen går väl vid.. 5 eller något sånt? Såklart tog jag de tlugnt dom första kanske två-tre dagarna när jag satte igång min häst igen men.. jag red lektion nästan direkt, inte lika hårt osm vanligt, men hon hade då varken sämre kondis elelr mindr emuskler.. snarare tvärtom!

sen e de klart att det e annorlund amed olika hästar med oliak åldrar och förutsättningar.

nej, jag klassar honom heller inte som gammal så sett, men han är heller ingen ungdom. hans ben tar kraftigt stryk av för hårt arbete under längre tid. (och ja, jag håller på att träna upp så att han ska hålla bättre). Visst, sen håller han för den typ av ridning jag håller på med. Mycket dressyr, skogsridning, lite skutt då och då osv.
Men trots detta ÄR han en äldre häst, och man kan kalla honom äldre för att han ÄR det. sen vad man gör av det är en annan sak. Det spelar ingen roll om de går GP dressyr, eller hopppar fälttävlan på elitnivå, de är fortfarande lika gamla som om de hade vart pensionerade.

klart man ska vara försiktig men har han dokumenterat problem med sina ben??

nu har jag glömt bort om du skrev att han har så mycket probs attdte inte går att träna upp honom.. för 17 år är inte så värst gammalt =) kanske kan ni ha massa mysiga år framför er med dej på ryggen!

min gamla ponny är 17 o hon tränar LA, o som sagt många hästar som tävla rpå hög nivå är i den åldern, så jag tycker du skall testa o träna upp honom eftersom med största säkerhet mår han bäst av att gå, om det nu einte e så att han fysiskt inte kan.. behöve rju inte tränas stenhårt men även äldre hästar är kosntruerade för att röra på sej =)

Nej, ingen dokumenterat. dock sa veterinären när jag köpte honom, att han inte har toppenben, då han haltade vid böjprovet.
Detta kunde också bero på att han hade stått hela sommaren, och hade 75kg övervikt :crazy:
Men jag vill ändå vara försiktig. han svullnar lätt upp i ben om man tränar honom för hårt, och för mycket.
Högst en dag i sträck, med hårt arbete, annars är det svullnader. Kör just nu på varannandags-pass. Träna-vila-träna-vila, osv. och det funkar rätt så bra faktiskt.
Just nu tränar vi för dressyrtränare, och han börjar bygga fina muskler och sådär. Så jag tror han börar stärkas.
Dressyr tränar vi mycket, men hoppningen vågar jag inte satsa på med tanke på benen.
Hört att dressyrhästar blir bättre och bättre ju äldre de blir, så jag hakar mig fast på det :D

Min dam kommer inte att få någon vila. Om hon får kommer hon bara att vara ledig i ett par dagar. Däremot kommer hon att fortsätta att ha en vilodag i veckan. Låter jag henne stå mer så blir hon stel i ryggen och bakkärran.

min pålle brukar stå ca 1 vecka på sommarn, och så står hon ca en dag i veckan, för att ja har läxor och sånt. jag tycker att pållarna förtjänar lite sommarlov på sommaren.:)

Min pojke vilar lite då och då :d Längst vila har han nog under vintern då det är så kallt och mörkt ute

På sommaren blir det någon vecka i juli då det inte finns så mkt tävlingar, vintern bir det 1-2 veckor runt jul, annars rids de 5-6 dagar per vecka beroende på om det är tävling eller inte. Ponnyerna är 19+, ställs aldrig längre än 2 veckor, tror på att det är bra att hålla igång äldre hästar:D
jumanji

ja men om han e lite kass i bena så kanske du kan stödbandagera under de hårda ridpassen?

sen dom dagarn ahan vilar, vilar han helt då elelr skrittar ni ut en sväng o så? det är vad såndär "mitt iveckanvila" är för mej o hästar jag har i träning elel ruppträning =)

alltid bättre att dom rör på sej än står stilla, även om man itne kräver något =) tänk på hur du skulel känan om du hade sprungit uppone ri trappor en kvällo nästa dag bara fick sitta still vid teven hehe.. stel va? o sen ettpass på den stela kroppen nästa dag hehe =D

så dagen efter ett hårt pass.. ta o skritta ut så han blri av med sin mjölksyra o mjukar upp stela ansträngda muskler! kanske träna på sånt du behöver träna på fast i skritt?

många hästar är faktist halta på böjprov.. både unga o äldre =)

men fråga din tränare om lidning o sådär, vissa hästar mår jättebra av att få lite extra stöd vid ridnign o kanskelite gott o varmt över natten =)

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
918
Senast: Sirap
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 955
Senast: zarmino
·
Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 679
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
13 020
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar