Låter ni era hästar vila?

Sv: Låter ni era hästar vila?

Under sommaren kommer min häst högst få 1 veckas vila. Då jag inte har tillgång till ridhus men stora hagar kommer hon få lite mer vila under vinterhalvåret. Då det är som tråkigast att rida.

Fast troligtvis då så kommer de inte ställas av mer än en vecka i taget.

har också funderat lite på det dära med, "total" vila, men jag har kommit fram till att min häst skall få 1-2 veckor, då vi bara går promenader & myser, hon får gå ute i stora kuperade hager & bara "vara" eller, så tar jag med hon till Norge & släpper henne där.
Får se hur det blir, helst så skulle jag vilja ta hon till norge, men Norge ligger ju inte i EU och jag tror att det blir svårt att fixa alla papper & vaccinationer som kräfs för att ta in hästen?

Jag låter min C-ponny (som tävlar) vila ca en gång i veckan. På sommaren får hon vila helt några veckor..

En vuxen häst låter jag sällan få någon längre, planerad vila, det brukar bli någon vecka här och där under året ändå i samband med att vi reser bort och liknande.

Elvira däremot, som är 3 år och under inridning just nu, har jag satt upp ett någorlunda schema åt med planerade viloperioder.

Eller åtminstone perioder då hon bara promeneras och arbetas mycket lätt och kravlöst. Hon blev lätt urflippad efter senaste viloveckan...:angel: :o

när jag hyrde häst fick denna ridas hela sommaren, han fick kanske vila en till två veckor, jag vet inte riktigt. MEn när han var hoss mig fick han vila en gång i veckan. då kanske man tog en promenad eller liknande....

Denna vintern har jag hållt igång min häst, & kommer ha igång henne hela sommaren , sen kommer hon få 2-3 veckor till vinter & vila på :)

Jag planerar ingen vila för min häst men det brukar bli så ändå. I somras tex hade hon sönder en framhov så det inte gick att sko... Hon fick vila i 7 veckor eller nåt och såg ut som en tunna då jag inte kunde ta upp henne från sommarbetet (var enda hagen med gräs i). Så fort hon trampade på något hårdare än gräs så smög hon fram :crazy: Annars brukar det bli ganska lugnt ett tag under vintern, runt jul typ. Beror mest på matte :angel:

Allt är relativt, vad man menar med träning / motionsridning.

Unghästar får vila hela sommrarna eftersom det händer mkt i kroppen just den ljusa tiden.
När de är äldre o tränas ganska hårt, planerar jag in vilor, istället för att få skaderelaterade vilor.

Brukar försöka att undvika att båda vilar samtidigt, eftersom de då drar igång varandra i hagen.

Tristaste perioden är nov-dec. innan snön har kommit, så där lägger jag gärna in vilan. Om jag har tränat o tävlat hela våren får de betessemester 1 mån. för att bli fräscha i kroppen o få ha arbetsglädjen i behåll.:banana:
Rider sen mest ute sommartid o gärna sent på kvällarna- mmmmm:love:

Ja hästar behöver vila. Antigen flera kortare eller en längre vila på sommar/vinter.

Dels för att återhämta sig fysisk, dels för att mognas och smälta nya saker. Man ska inte vara rädd för att ställa av eller ha skritt-perioder, det är viktigt om man vill att hästen ska bli hållbar!

Jag planerar inte något särskilt datum, det händer alltid saker som gör att det blir vila, tex om man blir sjuk eller så. Och eftersom jag inte har ridhus så blir det alltid lugnt mitt på vintern.

Jag låter min häst vila under jul-nyår. Ungefär en månad. Sen blir det nån helvecka då och då.
Han behöver det och mår bara bra av det.

Däremot blir han jobbigare hanteringsmässigt, men det får man ta..

Sommarbete utan igånghållning om ingen tävlas. Har tillräckligt stora sommarhagar så vi kan lika gärna låta hästarna knalla i hagen då de rör sig eller äter största delen på dygnet ändå.

jag brukar ha mina hästar "avställda" på vintern.. kanske ut och promenera lite bara.. på sommaren kan man ju inte låta hästarna vila heller...:angel: :d

dock inte unghästarna.. förra sommaren gick min valack som då var 2år i en super hage med ett års hingtar hela sommaren... vilket var jätte nyttigt!!!

Min E-t rids knappt nånting på sommaren och rider jag så rider jag oftast barbacka ner till älven och badar eller skrittar ut i skogen. Så såg det ut i sommras iaf. Denna sommar blir säkert ännu lugnare.

På vintern rids hon när det är fint väder och bra underlag och absolut när det inte är för kallt, hua. Hon har mått väldigt bra i vinter, har stått i tre månader och har precis satts igång barbacka då jag inte har ngn sadel.

Hon mår bra av att vila. Hin har behövt vila upp musklerna och lägga på hullet vilket hon gjort rejält, nu ska bara magen tränas upp, den har börjat hänga :p.

Jag planerar inte in ngn speciell vila för min (fritidsridna) häst. När jag åker på semester får hon också semester. Men eftersom hon har lite problem med patella fixation och inte mår bra av att stå (och förlora muskler) försöker jag även då ordna ngn som tar med henne som handhäst när de rider ut.

Tycker inte det är djurplågeri att hästarna får stå om de har bra hagar att röra sig i.Står de i små rasthagar så behöver de mer motion, men står de i flock så brukar de sköta sitt motionerande själva.

Jag kände mig otroligt dum första året jag hade min häst, han fick inte någon vila alls :crazy:
Dels var han smällfet och gick på bete, och dels är han rätt gammal (15 det året).
så förra året fick han 3veckor på vintern då vi bara skrittade ut för att hålla igång musklerna på honom.
eftersom han har rätt svårt att bygga muskler vill jag hellre att han är igång, så hålls benen fräsha också.
Han hade stått hela sommaren innan jag köpte honom, och jag har aldrig sett en olyckligare häst. Han älskar att få komma ut och jobba, så då tar jag det hellre lugnt några veckor och bara leker med honom, än att låta honom stå och stelna till.
Tycker inte du ska ha dåligt samvete. De flesta hästar som inte hårdtränas var eviga dag, mår bra av att hållas igång, och blir rätt less på att bara skrota i hagen. sen slipper man ju en överspänd häst som bara väntar på att få explodera, när man väl sätter igång.

Dom brukar få 1-2 veckors vila över Julhelgen, o sen 2 veckor på sommaren.

Har hästen svårt att sätta muskler ska den verkligen vil! Dom maffar till sig rejält om dom får en vecka eller två med vila efter en intensiv träningsperiod.

Rider du varje dag hela året kommer musklerna aldrig byggas upp, då bryts dom bara ned igen...

KL

Min häst vilar jag ifrån på sommaren ca en månad, för famlijens skull. Det gör honom dessutom jättegott och han har blivit jättefin och mår som en kung. Vila på vintern också någon vecka. Nu blev det en ofrivillig vila i februari och attans vad han breddade på sig under vilan!!! :o

Så han kommer hädanefter få två längre sammanhängande viloperioder per år, det gör honom bara gott. Hästen är 7, är under uppbyggnad kan man säga och han har en hel vilodag per vecka samt en skrittdag då jag går med honom på en lång och rask promenad. Resten är arbete :)

min arab rids varje dag året om, kan hända att han får stå nån enstaka dag men inte mer, han blir som för vildad om han får stå i mer än 3dagar, om det är snöstorm ute så rider jag inte och då får han stå men praktiskt taget så blir han riden annars i alla väder (inte under 30minus dock)

vår travare står olyckligtvis ganska mycket just nu och har gjort det sen i höstas för jag har inte lika mycket tid för henne.
men på sommrarna blir hon riden varje dag.

deras träning är varierande så dom arbetar inte alltid så jätte hårt.
av gammla skador så kan vi inte hoppa araben utan vi brukar mycket växla mellan (detta gäller även under samma ridtimme) skogsridning och på bana, både ryttare och häst tycker det är roligt, detta gör vi även med travaren. fast henne hoppar vi även lite med.

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
918
Senast: Sirap
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 955
Senast: zarmino
·
Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 679
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
13 020
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Menskopp
  • Åderbråck efter graviditet