Låter ni era hästar vila?

Sv: Låter ni era hästar vila?

Alla hästarna i vårat stall som var i tävlingskondis på vintern fick 21 dagar vila, oftast i dec innan jullovet när vi gick i skolan. Min häst blev en helt annan häst efter detta,, varje år!! första året hon vilade gick hon för första gången i kort galopp bara någon dag efter jag börjat rida. så detta kommer jag alltid köra stenhårt på!
påsomamren tog vi det lite lugnt då vi bara tränade för tävling men aldrg kom iväg så kunde vi kosta på oss två veckors semester då med =)

men ni som säger att era hästar tappar kondis o muskler på en viloperiod. det gör dom flesta friska hästar inte på 3 veckor väl?! gränsen går väl vid.. 5 eller något sånt? Såklart tog jag de tlugnt dom första kanske två-tre dagarna när jag satte igång min häst igen men.. jag red lektion nästan direkt, inte lika hårt osm vanligt, men hon hade då varken sämre kondis elelr mindr emuskler.. snarare tvärtom!

sen e de klart att det e annorlund amed olika hästar med oliak åldrar och förutsättningar.

Jag ger oxå några veckors vila , iaf 2 veckor, sen börjar det ofta klia i fingrarna ! JAG VILL RIDA! :angel: haha .
upplever oxå en ny "kraft" hos hästen , (ponnyn blir de ju , min nuvarande häst fick ingen vila iår )

Mina vuxna hästar rids hela sommaren, vila får de göra på vintern när det inte går att rida. Jag är för gammal för att palla med att frysa ihjäl i iskalla ridhus, det har jag gjort tillräckligt. Undantaget den här vintern då jag stod uppstallad dec-febr med unghästen, som tur var en mild vinter. Mina har aldrig tappat muskler av att inte bli ridna, inte heller blivit galna och omöjliga att rida efter uppehåll, inte ens unghästen, trotts att de är heta.
Unghästar får arbeta efter principen lika många arbetsdagar i veckan som man är gammal.
De får även viloperioder tex efter inridning, treårs/kvalitets etc för att smälta intrycken.

Min ena häst har vilat sedan i höstas. Han har inte haft någon lust att jobba och jag har inte velat tvinga honom. Misstänker att han blir vinterdeprimerad för det var liknande samma vinter, när våren och sommaren kommer blir han pigg och arbetsglad igen.

Annars ger jag mina hästar vila när jag själv har snålt om tid och mindre ridlust. Dvs. några veckor på vintern och några på sommaren. Kan vara skönt för dem också med semester.

Jag låter hellre mina hästar ha vintervila än sommarvila. :)

Nej, när han vilar efter ett hårt pass skrittar vi ut en sväng. Atingen i skogen där han busar av sig (för han älskar att gå i skogen), eller så skrittar vi på grusvägarna här omkring. Så det är aldrig så att han får stå, utom en dag i veckan. Då efter en skrittrunda.
Min häst är inte den häst som gillar att få saker på benen, sen är han rädd för saker på marken så att linda blir nog väldigt svårt. Jag kan inte heller linda, eftersom jag aldrig gjort det.
men nu när vi tränade sist blev han inte svullen dagen efter, utan såg fin ut om sina ben :banana: Alltid något.

Vi ska börja hoppa lite nu på träningarna, så jag hoppas att han håller för det. Men jag litar på min tränare.
det är mer om han har vilat ett tag och någon rider ut en långtur på några timmar i högt tempo :mad: som han blir svullen om benen, morr!! och det är ju inget konstigt att de blir det, hade jag nog med blivit. att folk inte kan tänka riktigt

Min fick 5 träningsfria veckor november december.
Sen så har gått inte speciellt hårt...

På sommaren får hon minst 2 - 3 veckor ledigt... Men inte sommarbete. Går in på nätterna.

Sen så står hon 1 - 2 dagar i veckan. kan bli flera kan bli mindre...

Tävlas och tränas nästan året om.

Jag brukar låta min lilla tjej vila 3-4 veckor i november. Då är det ändå så mörkt och trist. Sedan sätter jag igång henne så det går att rida på jullovet. På sommaren rider jag så gott det går ca 5 dagar i veckan. Förra sommaren gick det inte hela tiden med alla insekter.

min ponny får vila ca 5 veckor på sommaren, när han bara få gå och mysa med sina kompisar i en stoooor gräshage och slappa dygnet runt. jag gör för att jagska få vila och för att han ska få vila upp sig ordentlig. han är alltid fräschast efter betet :D

Min häst får vila den första månaden på betet, enbart för att jag rycker av dojjorna dagen efter han släppts (så han får rusa av sej med skorna på). Han blir så ömfotad när han går barfota, men det är samtidigt bra för hans kassa hovar att vara lite barfota, så... Kan inte rida honom oskodd helt enkelt, därav vilan.

Min häst får vila den första månaden på betet, enbart för att jag rycker av dojjorna dagen efter han släppts (så han får rusa av sej med skorna på). Han blir så ömfotad när han går barfota, men det är samtidigt bra för hans kassa hovar att vara lite barfota, så... Kan inte rida honom oskodd helt enkelt, därav vilan.

Kanske missförstår dig. Men låter du han gå utan skor även om han blir ömfotade? :confused:

tycker det låter konstigt... och inte direkt schyst imot hästen.. men som sagt jag kanske missförstår

Gjer hästen (och oss själva) 2 veckors vintervila över jul/nyår och 2 veckors sommarvila (semestern) och det har fungerat bra .

Jag låter hellre mina hästar ha vintervila än sommarvila. :)

Samma här.. Sommaren är ju roligast att rida på.. Varmt o skönt.. Rida o bada o busa i skogen.. Nu låter jag hellst inte min häst vila.. Det blir så då o då om jag är bortrest eller jobbar intensivt.. Men jag rider henne hellst varje dag.. Hon är possitivare om hon får hålla igång..
Och anser jag att en vila är nödvändigt så nöjjer vi oss med skritturer i skogen.. Vill inte att hon står still helt..:D

Låter mina hästar vila helt nov-dec då det är mörkt och kallt och svårt att hinna med. Sätter igång dom efter jul. På sommaren vilar de någon vecka då och då, mellan tävlingarna.

min ponny får vila i nästan 1 månad på vintern för att han ska vara uppvilad sen igen.. så har jag gjort med alla min ponnyer, i början för att vi alltid är på semester en månad på vintern, sen fortsatte jag med det fastän min syster fråga om hon skulle rida på honom... jag vet inte om mina hästar skulle få så lång vila om jag inte tävlade på sommaren, men 2 veckor skulle dom nog få vila iaf :P det tar ju ganska mkt på deras krafter att vara på 2-3 dagars meeting iaf.. :rofl:

Jo han blir öm, men inte lika mycket som vanligt, eftersom det är bra mjukt underlag. Dessutom skulle jag ju inte göra det om det inte fanns en bättre vinning på det, som jag skrev "Han blir så ömfotad när han går barfota, men det är samtidigt bra för hans kassa hovar att vara lite barfota, så..."
Dom fyra veckorna barfota räcker för att han ska få upp kvaliten på sina hovar, så att han slipper tappskor och annat resten av året.

Jo han blir öm, men inte lika mycket som vanligt, eftersom det är bra mjukt underlag. Dessutom skulle jag ju inte göra det om det inte fanns en bättre vinning på det, som jag skrev "Han blir så ömfotad när han går barfota, men det är samtidigt bra för hans kassa hovar att vara lite barfota, så..."
Dom fyra veckorna barfota räcker för att han ska få upp kvaliten på sina hovar, så att han slipper tappskor och annat resten av året.

Okay har han dålig hov kvalitet?

Våra får inte vila,speciellt min blir bara rastlös och uttråkade..även "sur" på mej:angel:
Dom vilar bara om dom är skadade...

Jepp, dom smulas sönder som faen så fort han tappar en dojja, därför släpper jag honom alltid på betet när det gått åtta veckor efter han skotts, så får han nöta ner dom till en sund och bra vinkel/form själv! Började med det för en fem år sen, det har vart jättebra för hans fötter! Höll på och trixade med biotin och hovsmörj å annat innan, men att få gå lite barfota funkar bäst, enligt min hovslagare (och mej).

Min vilar när jag åker bort nån vecka per år. Så jag rider nog 5-6 dagar/vecka året runt.. något mindre på sommaren, kanske 4 dgr.

det låter som väldigt lite vila att rida fem/sex dagar i veckan. Musklen tränas i cirka 24-48 timmar efter använding. När musklerna tränar bryts dom ju ner och måste, genom vila byggas upp igen :)

Nej, ingen dokumenterat. dock sa veterinären när jag köpte honom, att han inte har toppenben, då han haltade vid böjprovet.
Detta kunde också bero på att han hade stått hela sommaren, och hade 75kg övervikt :crazy:
Men jag vill ändå vara försiktig. han svullnar lätt upp i ben om man tränar honom för hårt, och för mycket.
Högst en dag i sträck, med hårt arbete, annars är det svullnader. Kör just nu på varannandags-pass. Träna-vila-träna-vila, osv. och det funkar rätt så bra faktiskt.
Just nu tränar vi för dressyrtränare, och han börjar bygga fina muskler och sådär. Så jag tror han börar stärkas.
Dressyr tränar vi mycket, men hoppningen vågar jag inte satsa på med tanke på benen.
Hört att dressyrhästar blir bättre och bättre ju äldre de blir, så jag hakar mig fast på det :D

är dt beneb det e problem med så är det väl först och främst inte musklerna dt hanldar om ? :)

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
918
Senast: Sirap
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 955
Senast: zarmino
·
Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 679
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
13 020
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar