Låter ni barnen vara nära hästar utan hjälm?

Sv: Låter ni barnen vara nära hästar utan hjälm?

det kan väl vara bra att använda hjälm i vissa lägen.... men hästar skall hanteras med respekt o kunskap. Fostras o tränas redan som föl. Små barn har inget i göra närheten ut av en häst, om det inte finns en kunnig vuxen med. Hjälmkrav vid hanteringa av häst på ridskolor är för att annars gäller inga försäkringar osv...Det är som med bilar du kan bygga in hur mycke säkerhet som helst, men bilen blir inte säkrare än den förare som kör. genom Kunskap , erfarenhet o kännedom om hästarsbeteende kan man skapa säker hästhantering. Ni skulle väl aldrig släppa ut era barn att lära sig cykla på gatan i rusningstrafik... inte ens med dubbla hjälmar... det jag vill ha sagt är, att när okunskap, naivitet råder, på med hjälmen! Hjälmar är avsedda o anpassade att fungera vid fall från högre höjd och inget annat.
 
Sv: Låter ni barnen vara nära hästar utan hjälm?

Barnen på min gård har mig med sig när dom är nära hästar.
 
Sv: Låter ni barnen vara nära hästar utan hjälm?

Mina döttrar måste ha hjälm på om de är på samma sida hästarna. Tex i hage, ridbana osv. Men vissa verkar tycka en unge på 3 år kan går runt stora hästar för de är så snälla och aldrig händer något :confused:

Olyckor kan i mina ögon alltid ske och jag skyddar då hellre huvudet i "onödan"


Ska barn rida eller sköta (=vara tätt inpå) någon häst här så använder de hjälm.
 
Sv: Låter ni barnen vara nära hästar utan hjälm?

När mina barn var små hade dom alltid hjälm på sig i närheten av hästar, även om det var ponnyer dom höll på med. Både i stallet hemma och på ridskolan.

Även om som är stora nu har dom ofta hjälm på sig ändå, det sitter väl i.
 
Sv: Låter ni barnen vara nära hästar utan hjälm?

Alltid hjälm. Min dotter är nu 8 år och har ridit och pysslat med egen ponny i några år men först nu får hon ta ut och in ur boxen samt rykta på egen hand. Detta gäller bara en av de mindre shettisarna i stallet, den större får hon hjälp med att hantera.

Tycker att många är alldeles för slapphänta med säkerheten för både barn och vuxna när det gäller hantering och stall/hagvistelse kring hästar.
 
Sv: Låter ni barnen vara nära hästar utan hjälm?

Jag har iofs inga egna barn, men jag har en treårig lillasyster, som knappt får vara i närheten av min häst.. även om hon vet att hästar är stora och kan sparkas, bitas osv så är hon alltför liten för att kunna läsa av hästen och hinna undan i tid.

Hon får klappa och borsta min häst i min eller mammas famn, men hon får inte gå i närheten av hagen och hon får absolut inte vistas på marken nära hästen. Ett par gånger har hon suttit på honom, då med hjälm och mamma som hållit i henne och jag som lett hästen. In i hagen lär hon nog inte få följa med på många år, speciellt inte med stoet som han går med nu :crazy:

Hästar är så pass stora djur att jag iaf tycker man kan vänta med att låta barnen hantera dem tills de är stora nog att inse hur illa det faktiskt kan gå, och tills man vet att de verkligen har ett så stort intresse för djuren att det är värt risken.. jag har t.ex blivit sparkad många gånger även "i misstag", men då är jag fullt medveten om risken, vilket ett litet barn inte är, inte på samma sätt...
 
Sv: Låter ni barnen vara nära hästar utan hjälm?

När mina barn var små o följde med till stallet var det hjälm på vid hantering av hästar, samt i hagen. Nu var de sällan intresserade av att hjälpa till med hästarna, utan var i inhängnad lekplats vid stallet när jag hanterade pållarna. Västar fanns inte på den tiden.
 
Sv: Låter ni barnen vara nära hästar utan hjälm?

Mina småkusiner (eller ja, små och små, numera 13 och 8 år) brukar vara hos oss ibland, och har fått ;) en varsin häst. De vet precis vilka regler som gäller, hjälmen på från att de tar in pålle från hagen till och med det att den står i boxen eller i hagen igen.

Mina hästar är nåt så grymt snälla, min tävlingshäst är fantastisk och står blixtstilla när det är barn omkring. Men det spelar ingen roll för är "mina" barn omkring hästarna så ska de ha hjälmen på. Punkt slut.

39803_147979801880425_2412161_n.jpg

Mina bästa :love:

26211_1243852102723_6019393_n.jpg
 
Sv: Låter ni barnen vara nära hästar utan hjälm?

har inga egna barn men de barnen jag har "haft med mej" i stallet har haft hjälm om de ska vara i boxen, i ridhuset, i hage osv osv. Enda gången de inte behöver ha hjälmen är när de enbart står i stallgången på säkert avstånd från hästarna. Vilken häst som helst kan bli rädd (speciellt för en liten person som de kan se väldigt dåligt) eller irriterad på flygfän tex... En olycka händer så lätt och då är det lätt att vara efterklok! Alla barnen som har varit med mig har varit under 8 år.

Som många andra här har jag också hjälm när jag longerar, tömkör eller går långpromenader. Har även hjälm när jag hanterar unghästar, hingstar och i allmänhet opålitliga hästar...
 
Sv: Låter ni barnen vara nära hästar utan hjälm?

Otroligt snälla hästar hade den jag skriver om också, mycket välhanterade, men så en dag när en häst leddes ut från stallet så kikade hennes lilla 3-åriga son fram bakom stalldörren och det small. Olyckan var ett faktum, det blev en ordentlig spark i huvudet på pojken det krävdes sjukhusvård. Men det gick bra! Som tur var hästen oskodd. Jag tror det kan hända fast man har "snälla" hästar, man kan aldrig säga aldrig.
 
Sv: Låter ni barnen vara nära hästar utan hjälm?

Helst vill jag att barn som ska vara i närheten av mina hästar ska ha hjälm på sig. Av ren säkerhetsåtgärd.
 
Sv: Låter ni barnen vara nära hästar utan hjälm?

Mina döttrar måste ha hjälm på om de är på samma sida hästarna. Tex i hage, ridbana osv. Men vissa verkar tycka en unge på 3 år kan går runt stora hästar för de är så snälla och aldrig händer något :confused:

Olyckor kan i mina ögon alltid ske och jag skyddar då hellre huvudet i "onödan"

Jag vill inte ha barn omkring mina hästar alls...mitt sto har visat klart och tydligt att hon inte är bekväm med att ha småttingar i närheten. Valacken vill gärna vara nära...väldigt nära. Så inga barn i närheten av dessa nej...

Sen kan jag tycka att hjälmdebatten går överstyr emellanåt. Den är inte allena rådande som skydd...de skador jag sett mest av på småttingar som befunnit sig på marknivå är klämskador, trampskador (ej på huvudet) och bett. När det gäller småfolk anser jag att dom inte har bland hästar att göra om det inte är under mycket kontrollerade former.
 
Sv: Låter ni barnen vara nära hästar utan hjälm?

Håller med där Paxinarion.
Mina hästar har förutom barn som springer fram och tillbaka genom de 2 ingångarna i stallet även höns som flyger upp på dem och helt oförhappandes pickar dem på benen. De är vana vid att saker kommer flygande under och över dem redan innan de är inridna. Men visst kan saker hända även med dessa hästar.
Sen är det ju falsk trygghet att tro på HJÄLM alltid. En hjälm räddar inte allt, en spark i ryggen eller ansiktet kan vara precis lika dödande och det måste man leva med.
Att ha gård med 10 m till stallet och hagar runt huset innebär att ungarna går i hagarna med hästar på väg till sina kojor osv. det går inte att skydda dem mot allt.

Men man kan lära dem hästvett!
De har fått order om hur de ska bete sig i hagarna, ridhuset och stallet.
Däremot är både grannen och jag helt överens om att ungarna får komma inskuttandes i ridhuset under högljudda former, även när unghästarna rids in. Den miljöträningen är guld värd på dressyrbanan!
Hovslagarens dotter skrämde dock livet av mig när hon kom gående med en höna i handen och inte såg sig för utan glatt knatade mitt under magen på unghästen som vi skodde bak för första gången. Vad barnets mot hade ögonen på vet inte jag men inte var det dottern i alla fall!
Allt gick nu bra och hästen rörde inte en fena, kanske pga allt som hon blivit van vid men ändå...
 
Sv: Låter ni barnen vara nära hästar utan hjälm?

Då kan dina barn m a o inte följa med på tävlingar där andra regler gäller;)

Nä det där låter som för mkt av fri uppfostran. barn på gårdar är ju inte sällan med i olyckor med traktorer.
 
Sv: Låter ni barnen vara nära hästar utan hjälm?

Lillgrabben är för liten för att ha hjälm och väst (de finns helt enkelt inte att köpa för ettåringar), han får vistas "lös" i stallet endast då jag eller pappan kan hålla honom under uppsikt hela tiden och hålla honom utanför säkerhetsmarginalerna; 1 meter framför det yttersta som hästen kan gå fram till (mer går inte för där är en vägg; han får i princip gå förbi strykandes längs väggen om han måste förbi där), bakom får han inte vara alls och klappa får han bara när mamma eller pappa håller honom. I alla andra fall får han sitta i sin vagn. Hästen är världens snällaste och goaste och han älskar lillgrabben, har stenkoll på honom och låter honom göra vad som helst med honom och känns i princip idiotsäker, men jag skulle aldrig förlåta mig själv om något hände så därav dessa regler. Han får absolut inte gå in i hagen där hästar finns annat än i famnen, och jag tvivlar på att jag kommer tillåta det ens när han blir 5... Barn har jättekass periferiseende, de är impulsiva och har noll hästvett och har ingenting i en hästhage att göra på egen hand.
 
Sv: Låter ni barnen vara nära hästar utan hjälm?

Håller däremot med Grimman om att hästar gott kan få lite miljöträning; lite skrik skratt och bus MÅSTE en ridhäst som ska kunna vistas i ett normalt sammanhang kunna finna sig i utan att bli hispig. Men denna miljöträning måste för min del alltid ske med barnets säkerhet i första hand. Alla situationer där barnet kan skadas allvaligt undvikes till vilket pris som helst. Jag skulle nämligen aldrig överleva om något allvarligt hänt mitt barn på grund av att jag hade underlåtit att göra något för att förhindra det.
 
Sv: Låter ni barnen vara nära hästar utan hjälm?

...mina är inte miljötränade...och inte är dom så upprörda om det händer saker kring dom. Tvärtom...
 
Sv: Låter ni barnen vara nära hästar utan hjälm?

*kl*

Jag ar ingen mamma, har inga egna barn, vi har inga barnhjalmar har och de flesta av vara vanner med barn ager inte en hjalm. Vi har inga ponnyer.

De regler for barn runt hastar som vi har har ar egentligen JATTEenkla.

*Ga inte in i hagen ensam
*Hall dig -nara- en vuxen
*sta pa motsatt sida om staketpanelerna om du vill klappa.
*Ga VIDA om vagar runt uppbunden hast

De flesta barn bars runt vara hastar, annars halls de bakom/snett bakom sina foraldrar.

"Rida"? Vuxen som haller hasten, plus vuxen som haller barnet och bara pa vissa av hastarna. :angel:

Helt kallt, sa far inte sma barn traska "losa" i narheten av vara hastar. Under nagra som helst omstandigheter. Barnvagnar ar inte heller valkomna runt vara hastar. Beroende pa mognad och hastvana sa far -vissa- yngre tonaringar "roam free", men inte ens varan aldsta brorsdotter far vistas inne bland vara valacker pa egen hand. Och hon ar anda valdigt hastvan.

Har respekteras kraften och styrkan i vara hastar. De flesta foraldrar till smatt jag kanner har haller sina barn utanfor stallet och utanfor hagarna ratt lange, sen drillas de rejalt att halla sig ur vagen, halla sig undan och bara interagera med hast om vuxen finns -precis- dar.

Vara 2 ariga systersoner bars om de ar runt hastar. Oavsett hur snall hasten ar.
 
Sv: Låter ni barnen vara nära hästar utan hjälm?

Jag vill inte ha barn omkring mina hästar alls...mitt sto har visat klart och tydligt att hon inte är bekväm med att ha småttingar i närheten. Valacken vill gärna vara nära...väldigt nära. Så inga barn i närheten av dessa nej...

Sen kan jag tycka att hjälmdebatten går överstyr emellanåt. Den är inte allena rådande som skydd...de skador jag sett mest av på småttingar som befunnit sig på marknivå är klämskador, trampskador (ej på huvudet) och bett. När det gäller småfolk anser jag att dom inte har bland hästar att göra om det inte är under mycket kontrollerade former.
Samt Bewildered :bow::bow:

Släpphänta föräldrar kan det gå illa för - oavsett hjälm.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 096
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 084
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 668
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 891
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp