Låter ni barnen vara nära hästar utan hjälm?

Yttik

Trådstartare
Mina döttrar måste ha hjälm på om de är på samma sida hästarna. Tex i hage, ridbana osv. Men vissa verkar tycka en unge på 3 år kan går runt stora hästar för de är så snälla och aldrig händer något :confused:

Olyckor kan i mina ögon alltid ske och jag skyddar då hellre huvudet i "onödan"
 
Sv: Låter ni barnen vara nära hästar utan hjälm?

Döttrarna har på hjälm när dom rider, ej i hage, leder, i stall, ridbana osv men så har vi också otroligt snälla hästar
 
Sv: Låter ni barnen vara nära hästar utan hjälm?

Mina har hjälm men deras huvud är i sparkhöjd på mina halvblod. Har genomsnälla hästar men de kan bli skrämda med.
 
Sv: Låter ni barnen vara nära hästar utan hjälm?

kan ju slänga in ett inlägg som inte riktigt hör till ämnet, men i alla fall. Jag använder själv hjälm fast jag "bara" skall longera eller tömköra eller nått liknade, kanske bara beta. Även om jag ser att damen ser riktigt sur ut i hagen. Hon har aldrig gjort nått, men kan vara mycket hotfull i sitt beteende i bland.
 
Sv: Låter ni barnen vara nära hästar utan hjälm?

Jag kan erkänna att jag är hemskt dålig på det där att barnet ska ha hjälm eller väst i hagen. Nu är min lilla 'stor' (11) och när hon var mindre fick hon inte gå med in i hagar alls.

Sen när vi bytte till islandshästar så har hon fått följa med. (då var hon nog 6-7 år)
Alla hästar som våra gått med har varit supersnälla så hon brukar inte ha hjälm. Utom när vi ska in till unghästarna. Då är det hjälm och väst som gäller och att hålla sig i närheten av mig eller annan vuxen hon är därinne med.

På hennes ridskola så är det alltid väst och hjälm på när de är bland hästarna vilket tog ett tag för mig att komma in i. Jag tänker inte på att hon borde ha det. :o
 
Sv: Låter ni barnen vara nära hästar utan hjälm?

På min ridskola ska alla under 18år ha hjälm på vid hantering av hästar. Jag tycker det är rätt vettigt. Eftersom jag, som är vuxen, har valt att rida i en ungdomsgrupp så väljer även jag att ha hjälmen på vid hantering. Just för att det inte ska bli något att sträva mot "att man inte vill ha hjälm som de stora tjejerna".
 
Sv: Låter ni barnen vara nära hästar utan hjälm?

Jag har själv hjälm vid longering mm med. Samt när jag går med åringar och unghästarna till och från hagarna som är en bit bort, promenader mm.
 
Sv: Låter ni barnen vara nära hästar utan hjälm?

Hade även hjälmen på när jag lastade en 9 månaders unghäst. För man inte vet vad som sker.
 
Sv: Låter ni barnen vara nära hästar utan hjälm?

Tycker att du gör helt rätt! :bow:
Blir uppriktigt förbannad när jag ser hur vissa föräldrar släpper lösa sina barn i stallar och hagar utan hjälm. Att hästen/hästarna är snälla och lugna kommer aldrig att ta ifrån dem att de ÄR flyktdjur. Jag har själv fått en spark i magen av en snäll häst uppbunden på en stallgång, hade jag varit ett barn så hade jag troligtvis dött, nu blev det "bara" en trasig lever och några dagars sjukhusvistelse.

För ett antal år sedan så dog en tvååring av en spark i huvudet i ett stall i staden där jag bodde då.

Varför riskera? Är det så jobbigt att sätta på hjälmen?
 
Sv: Låter ni barnen vara nära hästar utan hjälm?

Tack. Mest funderade får såg bild på FB över två bar på ca 3-5 års ålder bredvid en stor shire och undrade varför de inte har hjälm.
Blir den hästen skrämd kan ju vad som helst hända. Kan man väl åtminstone ha hjälmen på dem :(

Nej mina barn är antingen på andra sidan boxväggen/staket osv om de inte skyddar skallen. De är inte lika snabba på kasta sig undan heller som vi som jobbar med hästarna och alltid är beredd på att saker ska ske. Senast förra sommaren missade ett sto mitt huvud med bara någon centimeter då jag fick kasta mig för hon fick ett utbrott och ställde sig :o ett sto som ALDRIG gjort något förut. Fan vad jag kastade mig fort undan.
 
Sv: Låter ni barnen vara nära hästar utan hjälm?

Mina barn på 6 snart 7 år! Har ALLTID hjälm & väst på sig i stallet! Så fort där är en häst som e uppbunden,på ridbanan m.m!. Utan hjälm & Väst e dom utan när dom e på andra sidan staketet,Lr inne i boden m.m!..

Men alltid hjälm & Väst när dom e nära någon häst, & dom får ALDRIG någonsin gå in i en hage utan vuxen, O ska dom med mig in o hämta någon häst i hagen så e det hjälm + väst som gäller, samt hålla sig bakom mig! & ALDRIG gå nära en häst!!:)


Vett & ettiket som gäller med andra ord:)
 
Sv: Låter ni barnen vara nära hästar utan hjälm?

Nej!

Mitt barn får gå nära sin shettis då med hjälm men inte de stora hästarna.

Skulle aldrig riskera honom.
 
Sv: Låter ni barnen vara nära hästar utan hjälm?

Döttrarna har på hjälm när dom rider, ej i hage, leder, i stall, ridbana osv men så har vi också otroligt snälla hästar

Själv har jag fått en spark i huvudet av en extremt snäll häst som bara skulle slå bort en fluga under magen.

Jag borstade det aktuella frambenet.

Så jag köper inte att man anser att man har snälla hästar när det är barn inblandade
 
Sv: Låter ni barnen vara nära hästar utan hjälm?

Har genomsnälla hästar men de kan bli skrämda med.

Håller med, olyckor kan man aldrig gardera sig helt mot. Vi hade ett sto som följde mig genom hela min uppväxt ända tills hon dog för några år sedan över trettio år gammal. Bombsäker häst som jag under alla dessa år bara såg slänga sig en enda gång och den gången hamnade jag under henne och var bara någon centimeter från att bli trampat i huvudet.

Hjälm och andra skydd är bra, men de får inte invagga en i falsk säkerhet. Det allra viktigaste är att lära barnen hur man beter sig i umgänget med hästar, och här brister det ofta tycker jag. Bara en sådan sak som att gå upp mot en häst bakifrån, kanske till och med en häst man inte känner, det är inget jag gör så där lättvindigt precis ens som vuxen, men något jag sett många barn helt obetänksamt göra, ibland till och med springandes.
 
Sv: Låter ni barnen vara nära hästar utan hjälm?

Man kan ALDRIG vara nog försiktig!!:)

Jag vill att mina barn ska ha hjälm och säkerhetsväst på sig i samvaro med hästarna MEN jag får tjata mig blå :(

Dom har inte kunskapen om vad som kan hända. Ändå såg ett av mina större barn på när jag stod i hagen och kliade en av våra hästar, så kommer hästkompisen och ger ett tjuvnyp med tänderna på hästen jag står och kliars bak. På bråkdelen av en sekund vände och lättade hästen på bakdelen och jag fick en spark på låret så jag flög (ändå var det väl inte det värsta tryck i den sparken)

Min dotter bara stod och gapade. :eek: Jag var glad att det gick bra OCH glad över att hon fick se vad våra hästar och som så många säger har även vi jättesnälla och väluppfostrade hästar.

Hästen menade ju inte att sparka just mig, jag råkade stå där då hon skulle markera för den andra.

När det gäller unghästar använder jag gärna hjälm ibland vid lastning och ALLTID hjälm vid körning och ridning. Beklagligt att det blivit så poppis att rida utan hjälm :mad:
 
Sv: Låter ni barnen vara nära hästar utan hjälm?

Tycker jag låter som en mycket bra rutin.

Det här med hagen har jag tänkt mycket på och jag vill helst inte att barnen är i hagen. Stona är mycket känsliga och smiter undan från ledarstoet, som kan vara rätt hård. Flyttar sig inte hästarna för henne får de smaka på hennes tänder... så de har lärt sig att flytta sig för henne. Står då ett barn emellan så vete tusan. De skulle ju inte springa över barnet av vilja utan för att komma undan stoet.
Mitt äldsta barn som är 10 år, FÅR vara med i hagen men det händer sällan, och aldrig vid utfodringar. Det kan vänta. Hon har ingen större vilja att följa med heller.

Hjälm vid ridning, lastning om jag kommer ihåg (tyvärr), tömkörning, och körning. Jag är ofta ensam så det känns bra med hjälm.

Mina barn är i boxen, till min häst, utan hjälm, men jag kommer nog att ändra det från och med att jag läst denna tråd.
Särskilt nu är det är mycket flugor och mygg för då slår hästarna med huvudet, svanen och benen för att vifta bort flygor. Själv har jag fått svanen i ena ögat och den snärten var inte nådig... inte för att hjälm hade hjälp men jag förstod på ett bryskt sätt hur lätt det är att skada sig, fastän man är van.
 
Sv: Låter ni barnen vara nära hästar utan hjälm?

:bow: till alla er föräldrar som sätter hjälm på era barn vid hantering av hästar!

Jag har inga barn (bara 19 år) men i stallet där jag har min häst har stallägaren många olika medryttare (barn under 10 år) till sina ponnysar. Skällde ut en mamma lite väl hårt för någon vecka sen, men det blev så mest pga rädslan och chocken. En liten tjej på 8 år fick för sig att dra i min hästs svans för att kolla hur lång den var, jag fick bokstavligt talat slänga mig bakom hästen och knuffa undan ungen. Om jag varit någon sekund segare hade hästen träffat henne, nu träffade han mig i stället.

Hade aldrig kunnat förlåta mig själv om han hade träffat henne...
 
Sv: Låter ni barnen vara nära hästar utan hjälm?

har inga barn själv men har små kusiner som rider och pussar på mina hästar ibland ^_^. låter helt enkelt dom inte gå in i hagen, boxen eller gå i närheten av min fux när hon står i gången(elak). skimmeln och shettisen är genomsnälla men jag är med hela tiden och kan dra undan barnen om den skulle få för sig ngt, sen så är det ett stort NEJ! att gå bakom hästen eller bredvid (gäller barn under en viss längd och hästvana) den när den står uppställd, det är så lätt att hästen lyfter benet för att skaka av sig en fluga och vips så har man en hov i huvudet. framför hästen får man vara när den står i gången, men jag har ögonen på hästens kroppsspråk hela tiden.
att låta barn gå bredvid hästen när man leder den vågar jag inte heller, hjälm eller ej, ska man gå med så är det en bra bit framför dom ska gå, annars så får dom stanna i stallet. likadant med hundar :p.
 
Sv: Låter ni barnen vara nära hästar utan hjälm?

Själv har jag fått en spark i huvudet av en extremt snäll häst som bara skulle slå bort en fluga under magen.

Jag borstade det aktuella frambenet.

Så jag köper inte att man anser att man har snälla hästar när det är barn inblandade
Det där har hänt mig mig både med fram o bak, så det behöver inte ens vara avsiktligt utan ren otur. Även hästar kan vara obetänksamma;)

Jag applåderar ridskolor som har hjälmtvång i hage o nära o på hästar:bow:

det har ju hänt ett antal olyckor i hagar med dödlig utgång.
 
Senast ändrad:
Sv: Låter ni barnen vara nära hästar utan hjälm?

Min dotter är 11 och har alltid hjälm och ridväst vid ridning (utom barbacka i paddock, då kommer man snabbare och smidigare av utan ridväst). Vid hantering så har hon inte behövt ha hjälm på sig men jag ser gärna att hon har det när hon longerar eller leker med ponnyn eller hästen i paddock. Hon är dock såpass stor så att hon inte gör dumma saker runt hästar och vet att de reagerar instinktivt. Ponnyn får hon vara på helvakt med då han nyps så fort man glömmer bort att kolla efter hans mule :P.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 096
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 084
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 668
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 891
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp