Låter ni andra rida eran häst?

Tussinussen

Trådstartare
.......är frågan?

Jag har gjort det, för att jag tycker att det är så bra att han kommer ut när jag inte hinner, men jag vet inte, jag tvekar....min häst är rätt känslig har jag förstått - den sort som nästan läser ens tankar och som blir orolig (inga dumheter, han blir spänd bara och slänger och drar med huvudet) om man är hård i handen eller tjafsar med skänkeln. När jag rider ut brukar jag ha honom på lös tygel och om han börjar småtjafsa så stramar jag åt lite men sen tar oss tillbaks till lös tygel så fort det går, för då slappnar han av igen. Jag är nog väldigt mjuk i handen mao och min häst trivs nog med det. Men jag märker att det är inte alla som är det....

Så jag tvekar.

Hur gör ni?

Sv: Låter ni andra rida eran häst?

ingen mer än jag, min sysster och min tränare rider min häst. Mäst för att jag skulle känna mig så ansvarig om det händer något. och sen så tycker jag det är svårt att veta hur folk skuller reda ut olika situationer. Syrran är ju som jag ungefär och henne har man ju sätt rida hela mitt liv så det är ju ett säkert kort. och tränaren klarar ju allt :)

jag har min medis....toppen toppen.
Hon ramlade tom av första gången hon red honom men dom kämpar på.men måste låta det ta tid för ev ryttare att lära känna hästen osv men samtidigt vara tydlig med vad som gäller.....

Lycka till!

jag har medryttare, annars skulle det aldrig funka att ha häst... tiden räcker helt enkelt inte till. Skulle jag däremot vara stenrik och ha den tiden som behövs så skulle jag nog inte låta så många andra rida, kanske kompisar och sånt som man vet att de rider bra...

Andra utifrån, dvs typ medryttarens kusins sambo får inte rida, inte heller får någon i stallet låna han eller så. Är noga med vem som sitter på min älskling...

Jag, min mamma och min bror får rida mina hästar. Min pappa också, men han skrittar mest runt och låter dem stanna och äta :rofl: Jag skulle med all säkerhet låta andra rida min häst om de bara är mjuka och fina i sin ridning, men jag har inget behov av medryttare eller liknande just nu.

På valacken släpper jag upp två kompisar utan tillsyn om jag skulle behöva hjälp om jag är bortrest en längre period

På märrn.... ingen just nu :o en nära vän fick sitta på henne tidigare vid jul eftersom hon har haft hästen en sommar innan jag köpte henne och hon kom och hälsade på några dagar, skrittade och travade lite i paddocken

förra pållen...
jag, tränare och en elev till en känd internationell dressyr ryttare...

tycker att det är viktigt med en råd tråd i hästens utbildning...

Min ena häst låter jag andra rida men Ronja får ingen rida. Det gör jag själv :D

Inte gärna nej, förutom min instruktör. Sist någon annan red honom gick han inte fram. Kan tyckas fjantigt av mig men jag har inget behov i dagsläget och tycker gott att jag kan göra som jag vill med min häst.

Jag har en kompis, Groddan här på buke, som brukar få rida min dam någon gång emellanåt. Att jag sätter upp henne ibland beror på flera saker.

• Intressant att se hur hästen arbetar under ryttare från marken, man får ju oftast bara en känsla själv.
  • Jag får inte hoppa för min neurokirurg som skruvade ihop mina halskotor när jag bröt nacken. Och min 23 åriga dam tycker att det är skitkul att få hoppa ibland.
  • Jag får inte ramla av för min neurokirurg som skruvade ihop mina halskotor när jag bröt nacken. Och min 23-åriga dam kan vara rätt utmanande ibland för mig som periodvis är väldigt obalanserad som ryttare.
  • Toppen att någon annan känner på och rider igenom hästen. Man kan få tips och idéer om ridningen och lämpliga övningar, som man inte har tänkt på.

Men jag är ganska restriktiv. Det är ridbana som gäller och jag vill helst vara med. Den enda som får rida ut, utan sällskap, det är Groddan. För "vi vet var vi har varann" och tänker likadant när det gäller ridningen.

Det har hänt att jag satt upp kompisar, som tyckt att Tima är stel och seg, okänslig för skänkel, stel, svår att ställa, böja och så vidare. Och sagt att de visserligen gärna rider henne igen med sporrar och/eller spö. Men när jag suttit upp två sekunder senare, så har jag ridit utan både sporrar och spö, ställt och böjt med tanke, skänkel och hängande tygel, med positiv häst och framåtbjudning.

Visst, det kan mkt väl vara så att min dam egentligen verkligen ÄR en ren enmanshäst, även om jag tvivlar på det då både Sweep och Groddan rider henne alldeles utmärkt. :bump:

Senast ändrad:

Jag har en ganska känslig dressyrhäst som jag tävlar med men även låter andra rida, det beror på många olika saker. För nått år sedan mådde jag väldigt dåligt och orkade helt enkelt inte med hästen och jag ville ju att han skulle ridas och tränas för att inte bli olycklig och
jag fick ju naturligtvis hjälpa den som skulle rida honom några gånger i ridhuset hur han trivdes med att bli riden och det funkade bra.
Nuförtiden jobbar jag ofta borta på helgerna så jag måst helt enkelt ha nån som kan hjälpa mig för han är i så bra kondition nu så han måste ridas och jag har jättebra tjejer som hjälpt mig men det är ju sådana jag känner sen tidigare samt att de är duktiga. Tror att om du träffar rätt så blir det bra.

jag låter min syster och mina tränare rida min stora klump till häst :) jag tycker det är bra när man själv inte hinner med allt :) väldigt bra med syskon i sådana situationer ;)

sedan är det kul att se hur hästen går under andra ryttare och själv få kolla från marken. man lär sig väldigt mycket tycker jag.

men ja skulle aldrig låta en okänd människa sätta sig på honom och heller inte någon som inte kan rida.

Har tyvärr inte hittat någon som skulle vilja, annars skulle jag gärna skaffa medryttare till min...tror det skulle vara nyttigt för henne.
Hade en tjej som red henne några gånger och det gick riktigt bra men det rann ut i sanden tyvärr.

Min dotters ponny rider bara jag och mest min dotter förstås. Men ponnyn är väldigt het och svårriden, dessutom ganska ung. Min halvblodsvalack som jag tävlade dressyr med hade jag medryttare till cirka 1-2 ggr i veckan. Han var precis som du beskriver din häst, blev lätt ostadig med huvud o hals om man inte var stadig på handen. Provade flera olika medryttare under årens lopp och vissa funkade bra och andra inte. Men när man kom upp i klasserna på en ganska ung o nyutbildad häst tyckte jag att medryttarna ofta "förstörde" hästen och jag fick liksom börja om från början nästan varje gång efter att dom ridit. Då gjorde jag så att jag red valacken själv hela veckan före tävling. Annars är det väl ett bra sätt att få hästen motionerad o stimulerad gm en medryttare om man inte hinner rida alla dagar själv. Vissa hästar och speciellt tävlingshästar kan o bör inte vila mer än en dag i veckan anser jag. Det märks på en del tävlingshästar i hoppning att de har för dålig kondition.

Har en mycket bra medryttare som känner hästen väl, och rider bra!
Jag vill främst ha någon som rider förutom jag, så att det inte alltid är bara mina fel och brister i ridningen som hon utsätts för...
som nöter på hästen i onödan...
Annars så får min coola systerdotter på 9 år rida tanten...
kompisar och övrigt (sällan dock, och i de flesta fall då de är nybörjare så pratar vi då om en skrittur med ledare)

Den enda jag låter rida min häst utan att jag är där och övervakar är min syster. Jag skulle aldrig låta nån annan rida han själv utan mig och regelbundet. Dels för att jag behöver ingen annan som rider han merän systern, som delar på han i veckorna. Och dels för han är speciell och rida.. Vi har haft han i 2-3 år och det är först nu för några månader sedan som vi lärt oss rida han ordentligt och allt bara klickar i ridningen.
Har låtit en kompis rida han en gång som är rätt duktig, men det var inget träningspass utan bara skritt och lite trav på åkern för jag ville se hur han betedde sig med en okänd ryttare + så hade hon aldrig ridit i bomlös för så hon ville prova det. :D Men kan säga det var en helt annan häst med okänd ryttare. Han verka mest chockad och sprang och fjanta sig så det sluta med att jag fick leda min kompis trots hon har längre ridvana än mig:D

Låter även min 11 åriga kusin få rida han ibland när jag är med som omväxling från ridskolan på ridskolans tradiga hästar så hon får känna på en "riktig" häst. Men det är väldigt sporadiskt och mest skritt.

:bump: Visst får mina vänner rida min häst om dom skulle vilja prova...

Big Money Pellini har jag medryttare till 2 dagar i veckan så att han får bli riden i alla gångarter.. Han har testat hit och dit men nu har de två mer eller mindre vuxit ihop. Jag skrittar och travar honom endast OM jag måste rida. Han är min körhäst men mår bra av att ridas också.
Jag känner mig för ostadig på hans 165 cm så jag håller mig till körning. OM någon vill provrida honom så
1 ÄR jag närvarande
2 Ska jag känna förtroende för den personen
3 HELST följa med ut själv också. De gjorde jag i början när medryttaren lärde känna Pelle.

Undis
1 Damen själv visar mig om hon gillar en person. OM så är fallet så kan jag låta de rida. Men jag har inte hittat någon som velat vara medryttare på henne pga hennes personlighet.

NU håller jag alla tummar och tår för att hon får flytta till sin blivande ägare inom kort här.
Då det är FÖR Mycket häst för mig att orka rida. Dåligt fungerande ben och rygg på mig och en icket körbar häst utan medryttare är en usel kombination till en häst som helst vill jobba 7 dagar i veckan och älskar att springa..

Anna-Carin

Det beror helt på hästen tycker jag. Vissa hästar bryr sig inte om vem som sitter på ryggen och man kan byta ryttare emellanåt utan att det märks på hästen. När jag hade en sån hade jag medryttare som red varje vecka och det gick utmärkt. Nu har jag en häst som känner direkt att någon annat sitter på och rider de inte på samma sätt som jag tar det en vecka innan hon är som vanligt igen. Nu får min syster och min tränare rida min häst. Grannen får rida om hon rider ut i skogen.

.......är frågan?

Jag har gjort det, för att jag tycker att det är så bra att han kommer ut när jag inte hinner, men jag vet inte, jag tvekar....min häst är rätt känslig har jag förstått - den sort som nästan läser ens tankar och som blir orolig (inga dumheter, han blir spänd bara och slänger och drar med huvudet) om man är hård i handen eller tjafsar med skänkeln. När jag rider ut brukar jag ha honom på lös tygel och om han börjar småtjafsa så stramar jag åt lite men sen tar oss tillbaks till lös tygel så fort det går, för då slappnar han av igen. Jag är nog väldigt mjuk i handen mao och min häst trivs nog med det. Men jag märker att det är inte alla som är det....

Så jag tvekar.

Hur gör ni?

Det är ju direkt inte min häst (foderhäst). Men jag har henne ju som min även om det inte står det i pappren. Jag låter tränare, mamma, ägarens dotter rida ordenkligt. Annars brukar jag vara ganska flitig på att häva upp nybörjare :D Min ponny är så underbar när det gäller barn, hon går som hon skulle ha en fågelunge på ryggen:love: Ibland blir det att jag låter någon duktigare ryttare som anser att fjordingar är lata åsnor rida min kanonkula :devil:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 386
Senast: mars
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 114
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 989
Hästhantering Min "nya" häst (Eden) som jag köpte i höstas är väldigt påverkad av andra hästar, och det blir inte bättre och jag vet inte exakt hur...
Svar
9
· Visningar
3 036
Senast: Nahar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama