Låta vallhund jaga skoter?

P

Patrik

Hej mitt första inlägg :/ men jag behöver hjälp..
jag har en vallhund som älskar att valla min skoter och cross, ungar, hästar, katter, ja allt som går och valla.. men jag känner mig osäker på vallningen på skoter och cross? jag tycker ju att det är alldeles utmärkt träning, både för mig och hunden.. hunden verkar tycka det är roligt också, men jag känner mig lite osäker?? är inte så himla duktig på hundar..

Är det okej att valla hundar med motorfordon?

Sv: Låta vallhund jaga skoter?

Hej och välkommen. Nej det tycker jag absolut inte är acceptabelt, hunden måste lära sig vad som är ok och inte. Är det ok att valla motorfordon så är det bordat för en olycka. Likaså andra djur än vad den ska jobba med skulle inte jag heller acceptera det. Vanligt beteende hos vallhundar att ställa det som rör sig och blir ett stressbeteende till slut. Använder du hunden till vallning eller låter det som om den behöver få utlopp med det. Jag har en korsning Bordercollie som lätt blir stressad och får mani om det blir för mycket av allt som tex för vilda lekar med andra hundar och då är det mitt ansvar som ägare att gå in och bryta där. Vad är det för ras du har?

Näpp!
Jag skulle inte låta min hund valla skoter eller cross.
en kompis till mej fick en hund överkörd av en skoter, för att hunden trodde skotern skulle stanna när den ställde sig framför:cry:
För mej skulle det vara totalt förbjudet!

* Jenny *

jag tycker ju att det är alldeles utmärkt träning, både för mig och hunden..

Nej, det är det inte. Inte heller okontrollerad vallning på allt annat som rörs är bra.

Vallningsträning ska ske under kontrollerade former och du bör kontakta närmaste lokala vallhundsklubb för att komma i kontakt med instruktör som kan hjälpa dig och hunden så att ni får en bra start på vallandet :)

Är det lika roligt om hunden en tråkig dag bestämmer sig för att gå ut på närmsta vägar för att valla en bil/lastbil/buss?

Du behöver lära hunden vad en får valla samt kunna styra när den ska göra det. Av rena säkerhetskäl.
Dessutom minskar det stressen hos hunden. Tänk dig en arbetsvillig hund som tror att hans uppgift är att valla bilar, skotrar, barn, hästar, katter, cyklar "ja allt som går att valla" - stressad?

Nej, det är det inte. Inte heller okontrollerad vallning på allt annat som rörs är bra.

Vallningsträning ska ske under kontrollerade former och du bör kontakta närmaste lokala vallhundsklubb för att komma i kontakt med instruktör som kan hjälpa dig och hunden så att ni får en bra start på vallandet :)

:bow::bow::bow:

Ok, tack för alla tips, kände på mig att det kanske inte var ok.. lämnar henne hemma från nu, men jag vill ändå nämna att det absolut inte är okontrollerat och hon skulle aldrig iognera mitt kommando, jag kan låta henne jaga vilt 200-300m för att sen avbryta dierkt med en vissling, inte så orolig för att hon vallar fel saker bilar etc och ungar, katter var mest på skämt.. däremot stressen ni beskriver känns inte ok..

Dock synd, jag såg en möjlighet, istället för att gå en tråkig promenad,
får hon springa 5-6km, och följa med på mina fisketurer

Trodde verkligen jag gjorde hunden glad..

Nu är jag inte så duktig på hundar..
Men om jag skulle omformulera mig och skriva "springa bredvid"
är det ok då??

Och varför är det bara mysigt och vackert när hon följer med min fru på ridturer?
följa häst eller motor, ser tyvärr inte skillnaden, men det är jag lat och motorfrälst:)

Senast ändrad av en moderator:

Nu är jag inte så duktig på hundar..
Men om jag skulle omformulera mig och skriva "springa bredvid"
är det ok då??

Och varför är det bara mysigt och vackert när hon följer med min fru på ridturer?

Ja om du vill att vi ska förstå hur hunden beteer sig är det viktigt att du formulerar dig rätt.

Vallar hunden?

Jag vet folk som tränar sina draghundar på så sätt att de springer med fyrhjulingen (lösa), även såna som kör in med bilen på skogsvägar, ber hunden stanna, kör med bilen ett par km och sen tutar = hunden springer ikapp bilen, vet dock inte alls om det är lagligt och jag skulle aldrig våga göra nåt sånt med mina hundar. Min brors hund sprang alltid lös bakom skotern när vi åkte över isen till stugan, han ville inte sitta still i pulkan... men han hade väldig respekt för skotern och höll avstånd och sprang aldrig någonsin framför/runt osv.

Finns även en hel del som har sina draghundar framför fyrhjulingen på sommaren (de "drar" den alltså).

ts
Ser inga problem att ha hunden springande bredvid/bakom en skoter sålänge man har sådan koll på den att den inte springer in framför så att man riskerar att köra på hunden. Känner många som alltid har med sig hundarna på skoterturer.
Men det är stor skillnad på springa bredvid och valla ;)

Så länge hunden bara springer bredvid borde det vara lugnt, som flera redan sagt. Problemet är om hunden verkligen vallar och t.ex. försöker få skotern att ändra riktning genom att gen den ett nyp i sidan eller hoppa in framför, då kan det bli riktigt farligt för hunden.

Personligen tycker jag att det känns bäst om hunden har STOR respekt för motorfordon. Min egen är tränad till att söka skydd vid min sida när vi möter dem, han kommer av sig själv när han hör motorljud som närmar sig. Han kan följa med på skoterturer, eftersom jag vet att han tycker skotern är ganska otäck och håller sig på avstånd. En hund som visar stort intresse för själva skotern skulle jag inte vilja ta med.

Att jaga vilt är inte lagligt så det bör du inte låta henne göra alls. Även om hon inte får tag på dem stressar det viltet extremt.

Du har fått flera bra svar.
En fråga som inte framgår är vad det är för slags vallhund o om den verkligen vallar scooter etc.
Många ägare av Collies o Schelties m fl raser tror ju att deras hundar har bra vallanlag bara för att jycken intresserar sig för allt som rör sig.

Är det en hund som skall användas till praktisk vallning så är det där man bör lägga sitt krut.

, jag kan låta henne jaga vilt 200-300m för att sen avbryta dierkt med en vissling, :)

Förvånad att inte fler reagerat på detta, men de har väl fullt upp med din första frågeställning. Att låta hunden jaga vilt är verkligen inte ok. Det är olagligt och det är djurplågeri. Har du så bra lydnad som du säger får du använda den till att se till att hunden aldrig mer förföljer vilt, annars är det snöre på.

Att låta en vallhund valla när det passar den är för mig inte okej. Däremot ser jag de som utmärkt träning att hunden vill springa med vid både skoter och 4hjulskörning, dock under vissa regler (tex om di vill att den ska springa före eller bakom). Du får ej motionera en hund kopplad vid motorfordon men lös har jag hittills inte hittat något om, men så gäller ju även strikt ägaransvar (där jaga vilt inte är okej och nått man kan bli dömd för).

kanske fler än jag läser ordet vilt som annat än djur. Men kan självklart vara som du säger också.

Senast ändrad:

kanske fler än jag läser ordet vilt som annat än djur. Men kan självklart vara som du säger också.

Så vitt jag vet, och så vitt jag uppfattar; "att låta henne jaga vilt 200-300 meter.." så lär detta handla om levande ting som kan röra på sej, och som kan fly iväg.

Du får hemskt gärna precisera din uppfattning av "vilt" så jag förstår hur du menar.

som en böjning av vild, läste jag det spontant.

Man kan vilt jaga ex en skoter (eller boll, eller människa, eller ja även ett vilt djur) :)

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 692
Senast: Ragdoll
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 891
Senast: ildiko
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 058
Senast: Farao
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
11 074
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Specialsök (Röd kong)
  • Kattbilder #10