Låta hund ligga utomhus några timmar, overall?

MissourisTopsanna

Trådstartare
Ska ha med hunden till jobbet idag. Eftersom det är med småbarn så tänkte jag låta honom ligga utomhus medan dom är vakna och inne, när dom är ute eller sover tar jag in honom. Är det fjantigt att lägga på honom en fleeceoverall när han ska ligga ute cirka 2 timmar? Han kan röra sig fritt på gården. Det är en hund med rätt mycket päls ändå, bordercollie.

Sv: Låta hund ligga utomhus några timmar, overall?

Det beror väl på hunden.. Är han frusen av sig annars?
Om inte så skulle jag nog inte klätt på honom men haft något han kunde ligga på för att isolera lite från markens kyla, typ en fäll.

Näe han är ju inte så värst frusen av sig, då vi är ute så har jag aldrig varit med om det. Men då rör han sig. Min tanke var att ligger han utanför så kanske han bara ligger på samma ställe, risk är väl då att han blir rätt stel och kall. Och då funkar overallen typ som en filt? :) Men kanske smartare att lägga en filt istället så får han välja själv.. Bara jag som övernojjar nu tror jag. :o

Har rätt mycket päls.
img_6781_520e5338e087c37c47b35189.jpg

Vi har ju diskuterat täcken i en annan tråd, men rent spontant så skulle jag inte bry mig så mycket om värme utan snarare blåst och regn, så en tunt ofodrat men vind och vattentätt täcke om man behöver något. Som något att ligga på så är det bra att tänka på att det ska isolera från markkylan, en flecefilt går det rakt igenom, ett liggunderlag är bättre, eller fårskinn.

Jag tänker att det oftast är kallare att sitta på marken än att stå upp. Och att jag hellre har mycket värme underifrån än mindre fördelat över hela kroppen. (Iaf om man ska tro Bear Grylls!! :p) Och en fäll är oftast tjockare än fleece. Jag skulle lagt ut en fäll i lä iaf. :)

Vilken ras tillhör han? Himla snygg i typen tycker jag.

jobbar du på dagis elr skola??
så har hunden inget som helst att göra på ditt jobb. vore otroligt oansvarigt att ha en hund med sig på ett sånt jobb. jag skulle då inte lämna mina ungar på ett sånt ställe...

Ditt svar känns väldigt ot, men för att spinna vidare på det. Är det inte upp till TS chef om hen får ta med sin hund till jobbet eller inte?

(Tycker att det känns som att du är ute efter att provocera bara. Suck.)

Senast ändrad:

jobbar du på dagis elr skola??
så har hunden inget som helst att göra på ditt jobb. vore otroligt oansvarigt att ha en hund med sig på ett sånt jobb. jag skulle då inte lämna mina ungar på ett sånt ställe...

Men va?! Vilket konstigt inlägg? Det är som sagt upp Till TSs chef om det är ok eller inte och skulle det vara ett dagis så antar jag att det är något slags naturförskola där man är okej med djur och kanske tillochmed jobbar med djur för habilitering tex

Men för att vända på inlägget kan jag informera att jag inte skulle vilja ha en sådan anti förälder som du på förskolan, vårt arbete som pedagoger blir så mycket mer ansträngt med föräldrar som är rädd för djur och natur.

Till TS
Ja jag håller med de som säger att kylan är minsta bekymret men regn och vind är värre. Tänk på att ett täcke trycker ihop pälsen så mindre luft får plats vilket inte tillåter pälsen att göra sitt jobb och hunden kan därför bli kallare med täcke än utan. Men en ordentlig fäll att ligga på tycker jag att den borde ha :)

Min arbetskamrats Wheaten kan ligga ute flera timmar (självmant) i snön på vintern. Han fullkomligt älskar kyla.

Det går inte sätta upp typ ett tält han kan ligga i om det skulle blir regn och snålblåst?

Han fick ligga på en fårfäll :) Tog in han lite tidigare dock då jag tyckte att han småskakade, kan dock ha varit inbillning då jag nojjade .

Jag håller med om att det hade varit oansvarigt. Jag är barnvakt till tre barn.
När dom är vakna inne och leker så lägger jag honom ute på verandan, när dom lugnat ned sig och ska sova lägger jag honom inne i hallen. Är otroligt noga att säga åt barnen att låta hunden vara helt.

Vilken ras tillhör han? Himla snygg i typen tycker jag.

Han tillhör ingen ras , oreggad bordercollie. Så vitt jag vet är det bara oreggade bordercollies i hans släkte, och då har jag sökt runt rätt mycket för att få lite koll. Men man vet ju aldrig om det är instoppat något mer då det inte går att hitta ordentliga stamtavlor. Han är lite större än de flesta borders jag har träffat.

Han fick ligga på en fårfäll :) Tog in han lite tidigare dock då jag tyckte att han småskakade, kan dock ha varit inbillning då jag nojjade .

Jag håller med om att det hade varit oansvarigt. Jag är barnvakt till tre barn.
När dom är vakna inne och leker så lägger jag honom ute på verandan, när dom lugnat ned sig och ska sova lägger jag honom inne i hallen. Är otroligt noga att säga åt barnen att låta hunden vara helt.

Att bara lämna en hund utan uppsyn bland barn menar jag då. Jag litar på min hund, men jag skulle aldrig tillåta barnen springa fram och klappa honom. Dom får sträcka fram varsin godis och låta hunden nosa, sen låter man honom vara helt om inte han själv vill komma och säga hej. Vi pratade även om hundens olika uttryck (olika nej) och hur man vet vad hunden säger. Jag tycker det hade varit en superbra ide dock att lära barnen djur och hur man förhåller sig till dem! :)

japp j'vlar jag e skiträdd för djur o natur och DET var därför jag inte skulle lämna mina ungar på ett sånt ställe................................. :D :D :D

japp j'vlar jag e skiträdd för djur o natur och DET var därför jag inte skulle lämna mina ungar på ett sånt ställe................................. :D :D :D

Ja vad annat kan man tro, men har du någon annan anledning till att skrika att det skulle vara oansvarigt att låta barn umgås med hundar eller va du nu menar med ett SÅNT ställe? Men vi ska inte kapa tråden så PMa om du vill svara, det är intressant för mig eftersom jag mest troligt ska till att skriva min c-uppsattas om att just arbeta med barn och djur i förskolan då forskning visar på väldigt positiva effekter.

Håller dock med TS att hur ansvarig det är jämtimot hunden beror helt på hur man hanterar det med att ha uppsikt och se till att hunden få söka kontakt mm mm

Ja vad annat kan man tro, men har du någon annan anledning till att skrika att det skulle vara oansvarigt att låta barn umgås med hundar eller va du nu menar med ett SÅNT ställe? Men vi ska inte kapa tråden så PMa om du vill svara, det är intressant för mig eftersom jag mest troligt ska till att skriva min c-uppsattas om att just arbeta med barn och djur i förskolan då forskning visar på väldigt positiva effekter.

Håller dock med TS att hur ansvarig det är jämtimot hunden beror helt på hur man hanterar det med att ha uppsikt och se till att hunden få söka kontakt mm mm

Superintressant ämne :) satt just och såg på tvn, om en autistisk ung kille, som men hjälp av en hund introduceras till skolan, och hur han får trygghet från hunden att klara av att komma och vara i skolan.

Jag tror att det är en stor fördel att lära barn i ung ålder vad ett djur är och hur det bör behandlas.

Superintressant ämne :) satt just och såg på tvn, om en autistisk ung kille, som men hjälp av en hund introduceras till skolan, och hur han får trygghet från hunden att klara av att komma och vara i skolan.

Jag tror att det är en stor fördel att lära barn i ung ålder vad ett djur är och hur det bör behandlas.

Ja det är sjukt intressant men misstänker att jag kan ha lite problem att begränsa mig till en liten del av ämnet så därför det lilla kanske ska skriva. Men det är helt klart något jag vill läsa mer om. Vilket program var det du kolla på? Hade velat sett de

Nu kommer vi ju långt ifrån det ursprungliga ämnet, men eftersom det är överspelat så hakar jag på. Det finns studier som visar att ett barn som mår dåligt kan bli mer hjälpt av att vara med en hund än en förstående vuxen. Det är tankeväckande tycker jag.

För egen del tror jag att vi bara har börjat nosa på den otroliga potential som finns i relationen barn-djur. Det förekommer ju t.ex. att hundar används vid lästräningen. Med goda resultat vad jag förstår. Jag kan tänka mig att det kan finnas många andra områden där hundar kan göra nytta.

Liknande trådar

Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 311
Senast: Tonto
·
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 855
Hundträning Jag tog emot en omplaceringshund för två månader sedan, en tik som snart är fem år. Hon har levt hela sitt liv hos uppfödaren och fått...
Svar
8
· Visningar
856
Senast: Blyger
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 548
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar