Låta hästen stå inne när de är kallt?

Här blir det inte så kallt speciellt ofta, som "värst" har vi väl runt -25 max en vecka i sträck. Men när det börjar bli neråt -15 och kallare får hästarna i "mitt" stall oftast vara ute lite kortare, runt 6-7 timmar kanske. Vissa står inne hela dagen.

Jag bryr mig verkligen inte om att ponnyn får kortare utevistelse än hon är van med. Även om hon skulle stå inne i ett helt dygn är det inget hon skulle lida av, sådär vid enstaka tillfällen. Hellre det än att vattnet fryser.
Visst ska hästarna få vara ute och mår alldeles säkert bäst av daglig utevistelse, men inte tror jag det är så farligt att man behöver bli skogstokig om den får vara inne en riktigt kall dag, oavsett om det är hästen eller stallet (eller ägaren) som fryser.

I förra stallet gick hon ute 8.30-21.30 även i -25 och hon tog inte skada av det heller.

Här blir det inte så kallt speciellt ofta, som "värst" har vi väl runt -25 max en vecka i sträck. Men när det börjar bli neråt -15 och kallare får hästarna i "mitt" stall oftast vara ute lite kortare, runt 6-7 timmar kanske. Vissa står inne hela dagen.

Jag bryr mig verkligen inte om att ponnyn får kortare utevistelse än hon är van med. Även om hon skulle stå inne i ett helt dygn är det inget hon skulle lida av, sådär vid enstaka tillfällen. Hellre det än att vattnet fryser.
Visst ska hästarna få vara ute och mår alldeles säkert bäst av daglig utevistelse, men inte tror jag det är så farligt att man behöver bli skogstokig om den får vara inne en riktigt kall dag, oavsett om det är hästen eller stallet (eller ägaren) som fryser.

I förra stallet gick hon ute 8.30-21.30 även i -25 och hon tog inte skada av det heller.
Det beror ju jättemycket på. Min ena har spatt och den andra blir mkt otrevlig att hantera när den är understimulerad. Klart båda överlever dagen men det är en onödig risk att hålla spatthästar stillastående. Liksom det ären onödig risk för den som ska leda ut drakponnyn dagen efter den stått inne 36 h

Vilket fjantande. Det är väl bara att klä på dem? Min är helklippt och går på lösdrift med fri tillgång på mat. Täcke på och inte har hon då frusit. Vi hade -26 igår.

Kylan är inget stort problem, värre med blåst och nederbörd som de inte kommer undan. Om stallen inte håller för -25 borde man ju snarare se om hur de har byggts och åtgärda det inför nästa vinter. Aldrig att min häst skulle få stå inne på rutin pga stallets undermåliga konstruktion...

N'r jag bodde i Mälardalen var det alltid problem med att vattnet frös. Bygg om och gör rätt säger jag då. Bevisligen går det ju eftersom stallen här uppe i norr fungerar även vintertid...

Senast ändrad:
Det händer att min hästs muskler skakar, med då det har hänt har det varit blåst och regn som pågått flera timmar och stallchefen glömt att sätta på täcke. Aldrig vid sträng kyla.

Våra hästar får gå ute oavsett kyla, men kyla och blåst skulle ge mig lite oro.
Jag är mest bekymrad för att ramla av i denna kyla och bli liggande utan att någon ser mig.... Idag är det runt - 100gr. Jag gjorde upp med gubben om när jag beräknade vara hemma och att vi skulle höras av då.

Det beror ju jättemycket på. Min ena har spatt och den andra blir mkt otrevlig att hantera när den är understimulerad. Klart båda överlever dagen men det är en onödig risk att hålla spatthästar stillastående. Liksom det ären onödig risk för den som ska leda ut drakponnyn dagen efter den stått inne 36 h
Drakponnyn... Jisses vad jag skrattade:-)

Jag har aldrig haft hästarna inne för att det har varit kallt. De täckas utefter temperatur och väder och har en ligghall att gå in i om det är dåligt väder. De gånger de har varit inne har varit vid stormar och då har de oftast kunnat gå ut iallafall endel av dagen. Visst har vattnet frusit ibland om jag glömt sätta på värmeslingorna eller om temperaturen har fallit kraftigt och snabbt som i förrgår då det gick ifrån några plusgrader till 7 minus och man inser försent att stalldörren hade behövt stängas men det tinar ganska snabbt när slingan sätts på eller när hästarna kommer in för natten.
Jag skulle aldrig riskera att hästarna får kolik för att de inte får gå ut och röra på sig bara för att jag är för snål för att isolerar rören och sätta värmeslinga på dem.

Det känns inte särskilt troligt att hästarna inte skulle kunna vistas ute om det är kallare än -25. Vi hade den temperaturen som gränns för att ställa in rakbanejobb och motionsturer för skolhästarna, men det känns mer som att det var för vår skull än för deras. Att de inte skulle få gå ute var det aldrig tal om. :o
Runt -25 och kallare är väl också den temperatur som orsakar att travtävlingar blir inställda, så att gå ute med rätt täcke, skydd och foder borde väl inte vara något problem. Självklart är -25 vid väldigt lite vind, är vindstyrkan högre får man ju ställa in tidigare. Precis som många andra tycker jag hästarna verkar vara mer känsliga för blåst och underkylt regn än en sträng kyla. Folk kanske tror att hästen fryser för att man själv gör det. :grin:

Skulle bara låta de stå inne om det var nödvändigt för att stallets vatten skulle fungera men det är nog ingen fara i nuvarande stall. Är det snöstorm kan de få äta frukosthö inne men mest för att det kan behövas skottas upp gångar till hagarna eller för att få upp stalldörren... Nog klarar hästarna att vara ute, är det extremkallt kan man kanske ta in lite tidigare men det brukar inte behövas.

Nej här går de alltid ut. Vi har frostfritt rum till vattenpumpen och tömmer hinkarna på morgonen så får den som tar in fylla hinkar när hästarna går in om det är så kallt.

Det är självklart att min häst ska gå ut varje dag och jag har tackat nej till stallplatser där hästarna fått stå inne fler dygn i sträck då temperaturerna varit under -15-20, antingen för att vattnet i stallet annars fryser eller för att man anser att det är ohälsosamt för hästarna (lol, om det inte vore för att jag fryser ihjäl när det är -5 skulle jag lätt ut och galoppera i -30). Har i princip bara stått i äldre stall och de har aldrig blivit så kalla att vattnet frusit. Skulle aldrig stå i ett stall där det blev det.

Min häst får typ 1000g i täcken på sig när det drar ner mot -25, men ut ska hon oavsett väder. Däremot får hon gå ut senare och komma in tidigare, precis som om det är nederbörd eller väldigt blåsigt.

Nu har jag iofs inte häst själv men hjälper till i ett större kollektivstall och där går hästarna ut även om det är -30, dock så kan de tas in vid middagsgivan (vid 16-tiden) om det är riktigt kallt och/eller ruskigt. Vill någon ta in sin häst tidigare än så är det helt okej och vill man ha ute sin häst längre är det också okej men då får man meddela den som har jouren och sköta intaget själv.

Om ni har inne hästarna för anläggningens skull. Fördrar ni länga natten för hästarna dvs släppa ut senare och ta in tidigare. Eller ta in hästarna för ett antal timmar på dagen för uppvärmning av stallet.

Nu har det inte varit kallare än -15 här. Men min ponny går på lösdrift. Helklippt (sparat ben och huvud) och täckad med fri tillgång till hösilage, ligghall och fyra polare. Jag tycker absolut hästar ska ut i princip i alla väder. Täcke finns ju och är det riktigt illa väder kan man ju förkorta utevistelsen.

Själklart ska hästarna ut även om det är kallt. Sätt på ett extra täcke, och ge dom mer foder. Tyvärr förstår ju inte många att hästarna behöver extra foder när det är kallt ute.
Om vattnet i stallet fryser måste man ju ordna det, med hjälp av isolering eller värmekälla.

Min förra blev rabiat av att stå inne hela dagar - det var illa nog att inte rida henne (trots att hon gick ute dagligen). Det märktes tydligt på hennes humör bara då vi stod i ett stall där de bara var ute ca 8h/dygn på vintern..
Nuvarande klarar visserligen av att stå på box, men det får han bara göra vid skada eller om det t.ex. blir blankis precis överallt ute och hästen inte kan gå ut utan att bryta benen av sig (vilket jag förebygger med brodd).

Inne pga kyla? Dumheter.
Däremot tränar jag inte hårt (dvs så att det stånkas och flåsas en massa) när det är så kallt, för luftvägarnas skull, om jag inte har tillgång till ridhus. Men det är en helt annan femma!

//Liten, som både norr om Uppsala och norr om Stockholm upplevt rätt många dagar med -25 i utomhustemperatur.

Aldrig att min stod inne pga kyla. Stallen jag stått i har inte behövt uppvärmning av hästarna för vattnets skull. Lite mera mat när det gick under -15 bara. Uppvärmda vattenkoppar ute är inte dumt det heller. Inga täcken som pressade ihop pälsen och förstörde luftisoleringen heller.

Jag tycker inte kyla är en anledning för hästarna att inte få gå ut. Utom vid undantag ex om hästen är sjuk eller annat. Mina fick lite frukosthö inne idag innan de fick gå ut vid åttatiden eftersom jag inte ville att de skulle vräka i sig fryst gräs, har flyttat dem till en av sommardagarna när det blev så väldigt knöligt och plötsligt kallt :)

Då var de vinter i Norrland igen, tempen visar -26.
I dag kom disk om att hästarna fryser, eftersom Ridskolan lämnade alla hästar inne pga kylan.

Jag har mina på lösdrift och anser att de inte fryser, täcke och mat...

Men jag blir smått vansinnig på hästägarna som inte släpper ut sina hästar o det är kallare än -25. Vi här i norr kan ha -25 flera veckor i sträck...

Hur gör ni? Står hästarna inne om d är för kallt?!

Ponnyerna hälsar hej från Norrbottnisk by:

-40 grader (jan-14).

-30 grader (dec-14).

Numera går de flesta av ponnyerna på lösdrift. Tre av nio kommer in nattetid, det är min grabb och så två gamlingar. När det är så här kallt får dom mer mat och täcken, då klarar dom sig bra.

Bollen är alltså endast är ett litet extra lyx i vinterkylan, vanligtvis går dom på en ganska sträng matranson. Så man kan ju lugnt säga att ponnyerna trivs när det blir kallt ;)

Alltid ute och de tränas oavsett "extrem"kyla... har varit ute på ritt i -32,4 grader i alla gångarter och pållan var lagom tossig och glad, höll på att svettas ihjäl innan vi kom hem igen med alla kläder och en sprallig och galoppsugen tant.

Det är vi människor som tar stryk långt före hästarna, de har långa luftvägar att värma luften de tar in innan den når lungorna.

Var ute och tog lugna men längre galoppintervaller i -24 grader igår på den glada kallblodstravaren.

Liknande trådar

Hästvård Har du också ångesten över hästens täcken? Nuvarande vintrar gör det vanskligt att veta vilken temperatur både inne och ute, dag för...
Svar
10
· Visningar
1 596
  • Artikel Artikel
Dagbok Vår reducerade familj försöker hitta en vardag i det nya... Det går väl rätt bra ändå, efter omständigheterna. Men en sak har stressat...
Svar
9
· Visningar
1 964
Senast: Unafraid
·
Utrustning Hej! I min stallplats ingår inte täckesbyte. Så jag vill för enkelhetens skull ha samma täcke ute och inne på min häst i höst och i...
Svar
18
· Visningar
4 464
Senast: mackan
·
Utrustning Nu när jag börjar ta lektioner på ridskolan med min häst så kommer jan förmodligen svettas ihjäl i vinter om jag låter han ha sin...
Svar
10
· Visningar
1 407
Senast: Zevzan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka