Låta hästen stå inne när de är kallt?

En annan fundering jag hade när jag bodde norrut. Drar inte bettet ut mycket värme ur munnen? Som att gå och bära på en skiftnyckel i handen. Man blir kall om handen i a f!

Självklart går de ute även när det är kallt. Torr kyla bekommer dem inte det minsta. Mina har rejäl björnpäls. Har man hästar som har sämre päls får man ju lägga på ett skyddande täcke. Extra grovfoder alltid när det är stark kyla så de kan äta sig varma också. Det kritiska vädret för hästar är ju om det är runt nollan och nederbörd tillsammans med blåst. Då är det inte alltid pälsen räcker till.

I stallet är det inga problem när det är kallt. Vattenledningen och vattenkranen har värmekabel runt sig och hinkarna i boxarna är det bara att hälla lite varmvatten i när hästarna ska in, så är det löst.

Liknande trådar

Hästvård Har du också ångesten över hästens täcken? Nuvarande vintrar gör det vanskligt att veta vilken temperatur både inne och ute, dag för...
Svar
10
· Visningar
1 596
  • Artikel Artikel
Dagbok Vår reducerade familj försöker hitta en vardag i det nya... Det går väl rätt bra ändå, efter omständigheterna. Men en sak har stressat...
Svar
9
· Visningar
1 964
Senast: Unafraid
·
Utrustning Hej! I min stallplats ingår inte täckesbyte. Så jag vill för enkelhetens skull ha samma täcke ute och inne på min häst i höst och i...
Svar
18
· Visningar
4 464
Senast: mackan
·
Utrustning Nu när jag börjar ta lektioner på ridskolan med min häst så kommer jan förmodligen svettas ihjäl i vinter om jag låter han ha sin...
Svar
10
· Visningar
1 407
Senast: Zevzan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Oseriös avel 2023
  • Valp 2025