Vi som bor i norr kan ju ha kring -30 två veckor i sträck om d vill sig illa, och att ha hästarna stående på box så länge är helt galet enligt mig, stallet som jag skrev om i första inlägget, de har "vinter rustat" stall, med värme slinga i vatten rör, ordentliga fläktar, så stallet fryser ej, utan häst ägarna(privata) tror hästarna fryser, efter hej vild disk m en av dessa privata som vägrade låta sin häst gå ut när de är kallare än -25, o ligger de kring -20-25 står hästen ute 2 tim! annars ca 4 tim dag vinter, för den är "inte van" vid kylan (fast hon haft den uppe i norr två år), flera privata följer detta mönster med att hästen fryser, många tjejer i 12-13 års ålder har fått sina första ponnyer nu, hästarna står i tjocka vadderade täcken från öra till svans, inomhus temp i stallet är +13-15 (nej jag överdriver inte) och hästarna ståt inne i stallet.
jag har själv haft häst på detta stall, men eftersom min då ofta fick från em stå ensam ute valde jag lösdrift för hästens skull, på något sätt känns de som jag gärna hade tagit dit en vettig och kunnig häst människa, någon som är van att hålla föreläsning och just hästhälsa, då om detta med att hästen inte fryser m rätt täcke, mat osv... vet ni om de finns någon i Norrbotten som håller såna föreläsningar