Låta hästen stå inne när de är kallt?

Jag tror jag är den enda av alla de stall jag har besökt i områdena som faktiskt har värmeslinga under mark, kanske kan ha att göra med att vi har egen vattenkälla? Dock slutar den precis under betonggolvet så ledningarna i stallet är ändå utsatta men dom är borttagen då de inte gjorde någon nytta. Kör med värmefläkt vid den kran som kommer upp ur golvet när det är ihållande 20-30 minusgrader. Skulle nog ha klarat mig bättre utan om bakdörren hade varit i bättre skick, den är lite trött och ska bytas ut.

Fast det är ju verkligen inte acceptabelt, inte på något sätt och det tror jag inte någon tycker heller.

Men alla som åker på meetings och liknande då? Alla ryttare som tävlar på högre nivå, SM och liknande?
Du tror alltså inte att någon av dem tycker det är acceptabelt att hästen står uppstallad under tävlingen?
Hur tänker du då att de gör?

Men alla som åker på meetings och liknande då? Alla ryttare som tävlar på högre nivå, SM och liknande?
Du tror alltså inte att någon av dem tycker det är acceptabelt att hästen står uppstallad under tävlingen?
Hur tänker du då att de gör?
Jag tror att dom flesta gör vad dom kan för sina hästar utifrån situationen dom är i, sen finns det alltid dom som tycker det är okej att hästen aldrig får röra sig fritt men dom är förhoppningsvis inte jättemånga.

Jag tror jag är den enda av alla de stall jag har besökt i områdena som faktiskt har värmeslinga under mark, kanske kan ha att göra med att vi har egen vattenkälla? Dock slutar den precis under betonggolvet så ledningarna i stallet är ändå utsatta men dom är borttagen då de inte gjorde någon nytta. Kör med värmefläkt vid den kran som kommer upp ur golvet när det är ihållande 20-30 minusgrader. Skulle nog ha klarat mig bättre utan om bakdörren hade varit i bättre skick, den är lite trött och ska bytas ut.
Nä, värmeslinga under marken är det nog inte jättemånga som har, det har jag aldrig ens hört om, behövs det ens egentligen om slangen är tillräckligt långt nergrävd? Men värmeslingor i ledningarna borde ju vara en självklarhet i alla stall egentligen, en väldigt enkel och billig åtgärd på ett jobbigt problem. Dock löser det ju inte tex om pumpen fryser som den gjorde i stallet jag stod i sist, men det löste ju den lilla värmefläkten väldigt bra.

Jag tror att dom flesta gör vad dom kan för sina hästar utifrån situationen dom är i, sen finns det alltid dom som tycker det är okej att hästen aldrig får röra sig fritt men dom är förhoppningsvis inte jättemånga.

Men "aldrig får röra sig fritt", vad får du det ifrån?
Jag pratar ju om tävlingar. Under tävlingar (som sträcker sig över flera dagar) så står hästarna uppstallade, utan tillgång till hage. Det är väldigt många som är med på såna tävlingar. Jag har aldrig hört liknande reaktioner att hästar inte klarar av att stå i box under en tävlingshelg, det är därför jag blir så förvånad när jag läser den här tråden.

Men "aldrig får röra sig fritt", vad får du det ifrån?
Jag pratar ju om tävlingar. Under tävlingar (som sträcker sig över flera dagar) så står hästarna uppstallade, utan tillgång till hage. Det är väldigt många som är med på såna tävlingar. Jag har aldrig hört liknande reaktioner att hästar inte klarar av att stå i box under en tävlingshelg, det är därför jag blir så förvånad när jag läser den här tråden.
Det är för det första otroligt enormt individuellt huruvida en häst klarar eller inte klarar av att stå på box ett par dygn, för många hästar är det inte "bara" ett par dygn. Det finns faktiskt hästar som inte klarar av det och jag förstår dom.

Att mena på att alla hästar klarar ett par dygn på box är fel, för så är det inte. Och dom hästarna som inte klarar av det ska heller inte behöva utstå det, sålänge det inte rör sig om någon skada. Har man en sådan häst och det är kallt och fruset ute så får man isåfall släppa ut hästarna i omgångar i hagen.

Och jag vet flera hästar som inte mår vidare bra på meetingar, dom hästarna blir dock sällan långvariga tävlingshästar då dom inte presterar bra under sådana förhållanden. Min häst var tex en sådan häst.

Och alla jag känner som åker på meetingar, nej dom uppskattar inte den lilla utevistelsen som det innebär den helgen. Det är inget dom tycker är super men som sagt, dom flesta gör vad dom kan under förutsättningarna dom har, det innebär inte att dom tycker det är bra och att dom är för det.

Och alla jag känner som åker på meetingar, nej dom uppskattar inte den lilla utevistelsen som det innebär den helgen. Det är inget dom tycker är super men som sagt, dom flesta gör vad dom kan under förutsättningarna dom har, det innebär inte att dom tycker det är bra och att dom är för det.

Nej, självklart tycker ingen/väldigt få att det är "super". Men jag tror ju inte att de tycker det är oacceptabelt. Då hade de inte varit där.

Nej, självklart tycker ingen/väldigt få att det är "super". Men jag tror ju inte att de tycker det är oacceptabelt. Då hade de inte varit där.
Kan jag tänka mig ändå faktiskt. Jag tycker ändå att om hästen mår okej av det, så går det att kompromissa med saker och ting. Så är det lite med allting med hästvärlden tycker jag, ofta lite dubbelmoral. Men man ger och man tar, hästarna ger och tar. Det gäller att hitta en balans som fungerar för alla parter. Det viktigaste är att lyssna på hästen. Jag kompromissade med min genom att ha honom på ett stort lösdrift med mycket mark och kompisar och då kunde han ställa upp på all träning som jag tyckte om. Han presterade ingenting om han inte var helt nöjd i sin vardag.

Vi har uteboxar så självklart får hästarna gå ut oavsett temperatur, de kommer in tidigare vid kraftig blåst och nederbörd, inte vid kyla.
Har eluppvärmda vattenkoppar.

Vi som bor i norr kan ju ha kring -30 två veckor i sträck om d vill sig illa, och att ha hästarna stående på box så länge är helt galet enligt mig, stallet som jag skrev om i första inlägget, de har "vinter rustat" stall, med värme slinga i vatten rör, ordentliga fläktar, så stallet fryser ej, utan häst ägarna(privata) tror hästarna fryser, efter hej vild disk m en av dessa privata som vägrade låta sin häst gå ut när de är kallare än -25, o ligger de kring -20-25 står hästen ute 2 tim! annars ca 4 tim dag vinter, för den är "inte van" vid kylan (fast hon haft den uppe i norr två år), flera privata följer detta mönster med att hästen fryser, många tjejer i 12-13 års ålder har fått sina första ponnyer nu, hästarna står i tjocka vadderade täcken från öra till svans, inomhus temp i stallet är +13-15 (nej jag överdriver inte) och hästarna ståt inne i stallet. :banghead: jag har själv haft häst på detta stall, men eftersom min då ofta fick från em stå ensam ute valde jag lösdrift för hästens skull, på något sätt känns de som jag gärna hade tagit dit en vettig och kunnig häst människa, någon som är van att hålla föreläsning och just hästhälsa, då om detta med att hästen inte fryser m rätt täcke, mat osv... vet ni om de finns någon i Norrbotten som håller såna föreläsningar

Vi som bor i norr kan ju ha kring -30 två veckor i sträck om d vill sig illa, och att ha hästarna stående på box så länge är helt galet enligt mig, stallet som jag skrev om i första inlägget, de har "vinter rustat" stall, med värme slinga i vatten rör, ordentliga fläktar, så stallet fryser ej, utan häst ägarna(privata) tror hästarna fryser, efter hej vild disk m en av dessa privata som vägrade låta sin häst gå ut när de är kallare än -25, o ligger de kring -20-25 står hästen ute 2 tim! annars ca 4 tim dag vinter, för den är "inte van" vid kylan (fast hon haft den uppe i norr två år), flera privata följer detta mönster med att hästen fryser, många tjejer i 12-13 års ålder har fått sina första ponnyer nu, hästarna står i tjocka vadderade täcken från öra till svans, inomhus temp i stallet är +13-15 (nej jag överdriver inte) och hästarna ståt inne i stallet. :banghead: jag har själv haft häst på detta stall, men eftersom min då ofta fick från em stå ensam ute valde jag lösdrift för hästens skull, på något sätt känns de som jag gärna hade tagit dit en vettig och kunnig häst människa, någon som är van att hålla föreläsning och just hästhälsa, då om detta med att hästen inte fryser m rätt täcke, mat osv... vet ni om de finns någon i Norrbotten som håller såna föreläsningar

Bra att du engagerar dig! Det är verkligen inte bra för hästarna att inte få gå ut på så lång tid. Är de dessutom bara ute 2-4 timmar annars så finns det verkligen ingen anledning att dra ner ännu mer på utevistelsen. Det låter verkligen som att de behöver få vettig information om hur hästar fungerar. Hästen mår sämre av att stå inne i ett varmt stall övertäckt än vad den gör om den skulle frysa en liten smula under den korta tiden som är deras ordinarie tid ute. Hästen kan omöjligt göra sig av med överskottsvärmen när den står med tjocka täcken på och det vet väl alla hur jobbigt det är att ha massor med kläder på sig när man är varm och svetten rinner?!

I ett stall jag jobbade i var det en person som hade massor med täcken på sin häst. Hästen var ofta sjöblöt av svett under när den kom in och vi försökte verkligen förklara för ägaren hur dåligt hästen mådde av det men hon gick enbart på hur hästen var och mådde den lilla stunden hon var där på kvällen och då var han ju lagom eftersom vi hade tagit av honom en massa täcken (vilket hon blev sur för för hennes häst frös faktiskt...) Det var inget ovanligt att han hade två 400-500 grams innetäcke med hals och sedan ett 500 grams utetäcke med hals utanpå och detta vid 2-3 plusgrader och sol! Stackars häst säger jag bara :(

Jag har ett sto som verkligen fryser långt innan medelhästen fryser men ändå klarar hon sig fint med ett 300 grams täcke hela vintern. Någon enstaka gång har hon haft 400 grams täcke på sig men de gångerna har varit få. Nu brukar vi inte ha 25 minus här så ofta men visst händer det och det är inget som skulle göra att jag tog in mina hästar tidigare. Hästar behöver få röra sig fritt varje dag och det ska till ett riktig ruskväder som innebär fara för att jag ska ta in dem eller inte släppa ut dem. När de varnar för storm så får mina gå ut så länge det inte är risk att det kommer saker flygande. I lördags varnade de för att stormen skulle komma hit vid 14-15 tiden och då fick mina hästar gå ut vid fem på morgonen istället för vid sex så att de skulle hinna vara ute lite mer iallafall. Vid halv två var det så illa att det var dags för dem att gå in och då var de trots allt nöjda fast de fick gå in 8 timmar tidigare än i vanliga fall men då var det verkligen inget roligt väder. Regnstormar är rent ut sagt vidriga och trots bra täcken så var de blöta både på magen och långt in på rumpa och bog och mitt sto frös verkligen då. Jag är glad att jag tog in dem när jag gjorde för det låg endel bråte i hagen dagen därpå som hade kunnat skada hästarna allvarligt om de hade fått dem på sig.

Jag tror att många förmänskligar sina hästar alldeles för mycket och bara för att de själva fryser och vill vara inne så tycker de att hästarna ska ha massor med täcken eller helst få vara inne. De tycker helt enkelt synd om hästen om den får gå ut. Jag hör ju hur min totalt hästokunnige sambo resonerar. Han förstår inte alls hur hästarna kan ha det bättre ute än inne när det drar neråt 2-3 plusgrader och är det kallare så tycker han synd om dem som är ute och det är ju enbart för att han själv fryser. Men då är han som sagt totalt okunnig och bestämmer inget som har med hästarnas skötsel att göra även om han är snäll och hjälper mig vid behov. Jag tycker ju att om man har egen häst så behöver man ha mer kunskap än så och veta vad hästen har för behov och iallafall försöka tillgodose dem.

Hästar som står i stall är tydligen väldigt frusna av sig.

Här står hästarna ute, men jag bor inte i norrland och hästen går på lösdrift.

Vid min fd ridskola nämndes det att de aldrig haft friskare hästar än när stallet var evakuerat pga ombyggnad o de stallades upp i ouppvärmda uteboxar. Skydd för nederbörd o vind men det var rejält kallt emellanåt så det blev mycket meck med täcken o hålla vattnet öppet, men som sagt friska hästar. Utboxarna är numer en permanent lösning där....

Min häst går på lösdrift en varje häst har tillgång till en box(7 st)
Hästarna kommer bara in om det har regnat i flera dagar i sträck för att få komma in och torka upp lite.
Nu regnade och blåser det ute men de står ute, de har en stor ligghall att ligga i om de vill, vilket de sällan vill=)
Alla hästar kommer in 1 gång om dagen för att få kraftfoder och får då stå inne allt ifrån 1-3 timmar.

Angående utevistelse och tävling. Finns väldigt många som stallar in sig i kring liggande stall för att få tillgång till hage och bättre miljö för hästen.

Hade själv hellre satt hästen 3 mil bort från tävlingsplatsen om det bara innebar att man fick tillgång till en liten hagruta 7h om dagen.

Har jobbat i stall där de satt de egna hästarna på bete för att kunna inhysa bekantas tävlings hästar.

Tycker verkligen inte att det är ok att sätta in hästen i en 3*3m stor tältbox och bara låta den stå mellan ridturerna. Och är nog få som gör det. De flesta rider ju hästarna 2ggr om dagen utöver tävlingen för att den ska få komma ut, och dessutom leder den och låter den beta flera gångerna dagen.

Då var de vinter i Norrland igen, tempen visar -26.
I dag kom disk om att hästarna fryser, eftersom Ridskolan lämnade alla hästar inne pga kylan.

Jag har mina på lösdrift och anser att de inte fryser, täcke och mat...

Men jag blir smått vansinnig på hästägarna som inte släpper ut sina hästar o det är kallare än -25. Vi här i norr kan ha -25 flera veckor i sträck...

Hur gör ni? Står hästarna inne om d är för kallt?!

Nu bor jag inte i ett så kallt område men om jag gjort det hade jag släppt ut hästarna. Anser att dom anpassar sig efter väder och klimat. Dock får man även anpassa utrusning till hästen, som täcken, tjockare ridtäcken osv. :):)

När vissa hästägare fryser klär de på hästen extra. Inte alls logiskt men så många som duttar runt med sina hästar som att de vore deras barn så slår väl modersinstinkten till. Min häst står i utebox så han är så att säga ute i alla väder. Helklippt med fleecefodrat regntäcke.

Jag har läst om en undersökning gjord i Norge och det var inte på lurviga, oklippta islänningar som min Skjöldur utan en blandad flock med olika, vanliga raser. Man hade lärt hästarna att om dom gick till ett visst ställe så fick dom täcke på sig, och så var det någon som passade dom hela dagen och såg till att dom fick det då dom gick dit. Hästarna ville i aldrig ha täcke då det var torr kyla, inte då det snöade fin, lätt snö heller. Det var nästan bara då det blåste rejält och särskilt om det var regnstorm eller snöstorm som dom ville ha det. Ingen av hästarna var klippt. Jag tycker dom ska ut varje dag om det inte är en Gudrun-storm på gång! Då måste dom nog stå ut med att vara inne för sin egen säkerhets skull.

Mina hästar går ut varje dag mellan 7-21, bor i Västernorrland, oavsett temperatur. Snålblåst/storm/regn/snöblandat så har dom täcken på som skydd och dom har vindskydd i hagen. Sommartid går dom ute dygnet runt som regel men i somras när det var så attans hett fick dom stå inne dagtid och gå ut på natten. Var svalare i stallet och mindre insektstryck...

Liknande trådar

Hästvård Har du också ångesten över hästens täcken? Nuvarande vintrar gör det vanskligt att veta vilken temperatur både inne och ute, dag för...
Svar
10
· Visningar
1 596
  • Artikel Artikel
Dagbok Vår reducerade familj försöker hitta en vardag i det nya... Det går väl rätt bra ändå, efter omständigheterna. Men en sak har stressat...
Svar
9
· Visningar
1 964
Senast: Unafraid
·
Utrustning Hej! I min stallplats ingår inte täckesbyte. Så jag vill för enkelhetens skull ha samma täcke ute och inne på min häst i höst och i...
Svar
18
· Visningar
4 464
Senast: mackan
·
Utrustning Nu när jag börjar ta lektioner på ridskolan med min häst så kommer jan förmodligen svettas ihjäl i vinter om jag låter han ha sin...
Svar
10
· Visningar
1 407
Senast: Zevzan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Barmarksdrag/canicross