Låta hästen stå inne när de är kallt?

Då var de vinter i Norrland igen, tempen visar -26.
I dag kom disk om att hästarna fryser, eftersom Ridskolan lämnade alla hästar inne pga kylan.

Jag har mina på lösdrift och anser att de inte fryser, täcke och mat...

Men jag blir smått vansinnig på hästägarna som inte släpper ut sina hästar o det är kallare än -25. Vi här i norr kan ha -25 flera veckor i sträck...

Hur gör ni? Står hästarna inne om d är för kallt?!

Min har gått på lösdrift otäckad även vintertid. De hade käk, ligghall och skog. Det gick ingen nöd på vare sig honom eller de Argentiska importerade fullblodsponnyerna. De hade också uppvärmt vattenkar.

Nu står han uppstallad visserligen. Men de går ute dagtid. Blir det så kallt att stallet riskerar frysa har vi värmefläktar.
Nu har han täcke iom mindre behåring och sämre hagar där möjlighet att söka skydd för regn och blåst inte finns.

Jag minns att vi höll de flesta inne en dag eller två under gymnasietiden, temperaturen sjönk under -45 och vi kunde helt enkelt inte hålla ett tomt stall varmt. Mina busnordisar gick ut och fick frost i mustaschen. ;)

Här i skottland stannar hästarna inne i tid och otid, både för regn och rusk men också för vansinnig halka. Det är helt enkelt farligt att ta ut dem. Hade jag kuse här skulle den hellre få gå på lösdrift.

Jag vill ha ut mina hästar oavsett hur kallt det är. Tror att hög värme på sommaren är skadligare, ser många hästar i hage utan någon skugga alls.

I dag kom disk om att hästarna fryser, eftersom Ridskolan lämnade alla hästar inne pga kylan.

Men jag blir smått vansinnig på hästägarna som inte släpper ut sina hästar o det är kallare än -25. Vi här i norr kan ha -25 flera veckor i sträck...

Har kunnat få stå inne och äta frukost hö och får lite mer hö i hagen. På med vintertäcket och ut. Nån extra hö giva i hagen och kasnke in nån timme tidigare om hästen vill. Enda gången jag sett förra hästen velat in var när det var snöstorm, kom springandes vid 4 när vi gick ut i hagen då fick hon vara kvar inne efter skoningen.

Bor man i Norrland så bör stallet var byggt och utrustat för att klara såna temperaturer utan att vatten etc fryser sönder eftersom det förekommer så ofta.

Men söderut där det mycket sällan blir så kallt tycker jag det är ganska oväsentligt om hästarna får stå inne ett par dagar om året pga extremkyla för att stallet inte skall bli utan vatten. Det är väl ändå i ert eget intresse att era hästar får vatten?? Har själv aldrig haft mina inne pga temperatur däremot kortare utevistelse då de helst vill komma in om det är väldigt kallt.

Hästar rör sig ändå väldigt lite i hagen när det är så kallt, så ni som säger att era hästar MÅSTE ut pga att de blir halta, sjuka, galna etc: RID hästen, det mår den mycket bättre av än att gå några steg i hagen varannan timme. Har själv en som får kolik på vintern och inte "tål" att stå inne, men att gå i hagen vintertid hjälper inte det minsta, han måste ridas eller promeneras.

@Centaur vad bra att du vet bättre än alla andra hur deras hästar ska skötas :)

Jag har inte tid att handskritta häst 1 minst en timme innan jag rider en timme, och sedan låta häst 2 gå ett mer rastande pass än vanligt. Att låta hästarna gå ut ett par timmar var iaf, i omgångar, hjälper mig och mina hästar väldigt mycket. Jag kör hellre vatten i dunkar hemifrån för att de ska få vatten, än genomgår ett nytt skov spatt eller har på mitt samvete att min häst placerat en hov i någons ansikte.

Är det inte jätteenkelt att ställa in en värmefläkt? En liten på 5 kw borde väl värma lika mycket som 5? 10? hästar.. Jag har ingen aning om antal men några stycken i alla fall.

Bor man i Norrland så bör stallet var byggt och utrustat för att klara såna temperaturer utan att vatten etc fryser sönder eftersom det förekommer så ofta.

Men söderut där det mycket sällan blir så kallt tycker jag det är ganska oväsentligt om hästarna får stå inne ett par dagar om året pga extremkyla för att stallet inte skall bli utan vatten. Det är väl ändå i ert eget intresse att era hästar får vatten?? Har själv aldrig haft mina inne pga temperatur däremot kortare utevistelse då de helst vill komma in om det är väldigt kallt.

Hästar rör sig ändå väldigt lite i hagen när det är så kallt, så ni som säger att era hästar MÅSTE ut pga att de blir halta, sjuka, galna etc: RID hästen, det mår den mycket bättre av än att gå några steg i hagen varannan timme. Har själv en som får kolik på vintern och inte "tål" att stå inne, men att gå i hagen vintertid hjälper inte det minsta, han måste ridas eller promeneras.

Mina hästar vet nog inte om att hästar inte rör sig i hagen när det är kallt för de busar, drar repor och leker lika mycket oavsett hur kallt det är. För mina hästar är det milsvid skillnad att kunna dra en repa exakt när de vill eller att stå på box 24 timmar/dygn.

Så svårt är det inte att ställa in en fläkt och att sätta isolering och en värmeslinga på rören. Det är en så liten kostnad så den tog jag bra mycket heller än att mina hästar ska tvingas stå inne.

? Gör dom inte? Då har du inte sett mina. Dom vandrar precis lika mycket nu när det är svinkallt som annars. Springer och härjar gör dom också.
Dessutom så sprider jag ut hö och halm runt hela hagen (stor) så dom vandrar mycket mellan hö tussarna också för att hitta den bästa hötussen.
Inte för att dom jag har nu skulle bli varken halt eller galen av att stå inne men nog mår dom 100 gånger bättre ute än inne i en box.

Om studier visar att hästar som står i box tar mer skada än de som går på lösdrift, vad borde inte det göra när friska hästar tvingas stå stilla hela dagar för människans bekvämlighet när de är gjorda för att gå flera km varje dag? Nej, hua. Min häst som knappt sätter vinterpäls klarar sig fint i -20 grader med ett 150g täcke. Han är varm och gosig under, rör sig precis som vanligt runt i hagen med kompisarna och har fri tillgång till hö. Vi tar inte ens in de tidigare i stallet, våra stallägare har en värmefläkt/element i sadelkammaren/foderrummet så att vattnet inte fryster och stallet själv håller sig runt 0 grader även utan hästar där. Det är inte så svårt att hålla stallet varmt även utan hästar. :)

Haha.... I wish. Fläkt hjälper inte ett dugg, en grad har jag fått upp temperaturen med två väldigt stora fläktar! Kanske funkar om man har väldigt lågt i tak eller ett litet stall, annars inte. Det är för stort utrymme. Skulle jag varma upp mitt stall hade det krävts 10 fläktar vilket skulle kosta en förmögenhet och så mörklägga hela gården när någon sätter på spisen. Det är nytt och isolerat btw.

Jag tycker inte heller att hästar inte ska få gå ut på vintern men man kan faktiskt vara lite rund när det gäller enstaka tillfällen.
Så ni tycker om jag uppfattar er rätt att det är okej att stallets vatten fryser för att ni inte kan motionera hästen de tre dagarna om året det är -20 i södra Sverige? Stallägaren kan släpa vattenhinkar till 30 hästar från sitt kök? Kom igen nu, varför vara så himla fanatiska? Hästar mår inte illa av att stå inne några dagar om året även om det inte är idealisk. I mina trakter rör de sig iaf inte mycket, antigen är det lerigt eller fruset... Jag har stora hagar med gräs året om vilket inbjuder till lite rörelse iaf men de flesta har ju inte det utan står i lera eller fruset benbrotts underlag. Visst springer de lite ibland men det är ingen motion att tala om.

Jag fick för övrigt stå med hårfön och tina rören igår kväll. Nu tänker jag inte ha hästarna inne bara för det, jag låter istället vattnet rinna lite. Men det är ett problem och jag tycker ni är lite väl fanatiska som bara måste ha ut hästarna i hagen 365 ggr om året även om det betyder att stallet inte har vatten.

Som sagt det är en annan sak om det ofta händer, men att vara sur för att stallägaren inte dubbelisolerar och installerar massa fläktar och värmeslingor för den där ena dagen i året det är kallt... Det tycker jag är väldigt fanatiskt.

Men jag förstår inte hur stallet kan frysa med fläktar? Särskilt inte om det dessutom är isolerat. I norrland klarar ju sig stallen utan hästar hela dagar när det är 30 minus ute.. Har vi mer isolering? Drar man in vatten i oisolerade byggnader i söder?

Angående om det är okej att hästarna står inne när det är kallt? Folk får göra hur dom vill så länge dom följer lagen.

Haha.... I wish. Fläkt hjälper inte ett dugg, en grad har jag fått upp temperaturen med två väldigt stora fläktar! Kanske funkar om man har väldigt lågt i tak eller ett litet stall, annars inte. Det är för stort utrymme. Skulle jag varma upp mitt stall hade det krävts 10 fläktar vilket skulle kosta en förmögenhet och så mörklägga hela gården när någon sätter på spisen. Det är nytt och isolerat btw.

Jag tycker inte heller att hästar inte ska få gå ut på vintern men man kan faktiskt vara lite rund när det gäller enstaka tillfällen.
Så ni tycker om jag uppfattar er rätt att det är okej att stallets vatten fryser för att ni inte kan motionera hästen de tre dagarna om året det är -20 i södra Sverige? Stallägaren kan släpa vattenhinkar till 30 hästar från sitt kök? Kom igen nu, varför vara så himla fanatiska? Hästar mår inte illa av att stå inne några dagar om året även om det inte är idealisk. I mina trakter rör de sig iaf inte mycket, antigen är det lerigt eller fruset... Jag har stora hagar med gräs året om vilket inbjuder till lite rörelse iaf men de flesta har ju inte det utan står i lera eller fruset benbrotts underlag. Visst springer de lite ibland men det är ingen motion att tala om.

Jag fick för övrigt stå med hårfön och tina rören igår kväll. Nu tänker jag inte ha hästarna inne bara för det, jag låter istället vattnet rinna lite. Men det är ett problem och jag tycker ni är lite väl fanatiska som bara måste ha ut hästarna i hagen 365 ggr om året även om det betyder att stallet inte har vatten.

Som sagt det är en annan sak om det ofta händer, men att vara sur för att stallägaren inte dubbelisolerar och installerar massa fläktar och värmeslingor för den där ena dagen i året det är kallt... Det tycker jag är väldigt fanatiskt.

Jag är inte på något sätt fanatisk men jag gör det som är bäst för mina hästar och jag väljer själv vad jag lägger mina pengar på då det är mitt eget stall. Det handlar inte om att rida dem eller inte heller utan det handlar om att de ska få leva ett bra hästliv varje dag det är möjligt. Jag har haft hästar inne så mycket ändå pga sjukdomar och elände så det har jag inte i onödan. Jag vet inte hur mycket dina hästar rör sig men mina rör sig mer på egen hand än vad ett normalt ridpass genererar i rörelse. Självklart har jag bra underlag i hagen, något annat hade inte varit försvarbart.
Jag bor i Västergötland och skulle jag ha hästarna inne varje gång det riskerar att frysa i stallet så hade de fått stå inne ganska mycket på vintern för det fryser bra mycket tidigare än vid 20 minus. Bara senaste veckan har vi haft såpass kallt att vattnet hade frusit om inte rören vore isolerade och värmeslingan var på. Det handlar om en såpass lite installationskostnad att jag tror att stora stallägare har råd med det om de hade prioriterat det.

Hur stort stall har du om en fläkt inte hjälper? Mitt stall är på drygt 100 kvm och 4-5 meter till tak och jag kan få upp temperaturen rejält på några timmar vid de tillfällena det behövs men så har jag också en ordentlig fläkt. Ingen fjuttig liten kupevärmare utan en ordentlig byggfläkt som är godkänd för fuktiga/våta utrymmen. Typ en sådan här (jag minns inte watt talet på min): http://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/inomhusklimat/uppvarmning/varmeflaktar/byggflakt-411032/ Det är hovslagaren tacksam för och jag är en av få som han åker till när det är neråt 10 minus eller kallare för han vet att jag ser till att värma upp stallet så att han har en bra arbetsmiljö. Det är också ett krav rent djurskyddsmässigt att stallet ska kunna värmas upp om en häst blir sjuk och behöver dropp och jag tar förgivet att alla iallafall större stallägare följer djurskyddsreglerna? Nu är det väldigt dyrt att låta en sådan fläkt stå och gå i flera dagar så därför är det bättre att isolerar rören och sätta en värmeslinga på dem istället för att ha fläkten på hela tiden.

Jag skulle inte kunna tänka mig att ha hästarna hos någon annan för jag vill ha dem hemma men skulle jag bli tvingad till det så skulle jag aldrig acceptera en så snål stallägare att hen inte kan se till att vattnet inte fryser vintertid. Då hade jag funderat på om hen hade grusat upp i hagarna om det hade behövts och andra saker som är betydligt mycket dyrare.

Ett tips i all välmening till dig är att köpa en värmepistol istället om du behöver tina rören ibland. De är gjorda för att klara sådana arbeten och är väldigt mycket mer effektiva och du slipper riskera att få en stöt ifrån hårtorken. En hårtork inte är gjord för att användas i fuktiga utrymmen och inte heller under så lång tid så det kan bli riktigt farligt.

Hästar rör sig lite i hagen om de har en tråkig hage eller fel sällskap. Mina ettåringar busar mer nu när det är kallt, än de gjorde när det vara bara någon minusgrad. Min gamla valack hänger ibland med på ett par repor, men framförallt följer han efter dem (för att ha koll) och rör sig då mycket mer i skritt än han skulle gjort med annat sällskap.

Sedan kan man underlätta genom att fodra på olika ställen samt ha vattnet, bästa utsikten och utfodringsplatserna på olika ställen i hagen. Då strövar de naturligt mellan dessa punkter. Jag har en bäckravin i min hage, så den blir som ett U och de är på bägge ändarna av U:et flera gånger om dagen, dvs de går runt hela hagen 3-4 gånger/dag. Oavsett väder...

Anledningen till att ridskolan lämnade hästarna inne var antagligen att vattnet fryser i stallet om inte hästarna är inne och värmer upp. Tror knappast det berodde på att de tror att hästarna fryser... haha. Är väl bara att täcka dem i så fall.

Under mina 18 år som hästägare vill jag minnas att jag lämnat hästen inne en gång. Då var det total snöstorm,hade då 600 m till stallet och skulle ta sparken,men den fick jag lämna efter halva vägen för Jag behövde ha armarna fria. Gav dom hö,mockade och gick hem,tog kanske 20 min i stället,inte ett endaste spår av varken fotspår eller spark på vägen hem. Var dessutom öppet med mycket åkrar,och det var omöjligt att se vad som var väg och åker... Tog över 20 att gå 600 m.

Senaste året har jag stått på kladdigt,och några valde att äta ute mitt i snöstormen Sven som drog förbi i januari,trots att vi för en gångs skull valt att fodra i ligghallen också. Enbart pga kyla skulle jag aldrig låta dom stå inne!

Jag håller med @Centaur måste jag säga. Blir det extremkallt några dagar så tycker jag det är lite extremt att säga att hästen måste ut oavsett vad. Jag förstår inte hur det kan vara så otroligt viktigt, viktigare än att vattnet kanske fryser och hästarna blir utan vatten. Det tycker jag är mycket sämre.

Bor man längre norrut är man förhoppningsvis bättre rustad för det klimatet, och stallen är antagligen bättre byggda för smällkalla vintrar. Men där vintrarna normalt sett inte har flera veckor av 20 minusgrader är det ganska orealistiskt, tycker jag, att alla stall ska behöva vara byggda för den kylan om det går att lösa genom att hästarna får stå inne någon dag, eller får kortare hagtid enstaka dag/dagar.

Sedan tänker jag också att på tävlingar finns ju inga hagar, då får hästen stå uppstallad, i vissa fall flera dygn i sträck. Är det inte heller acceptabelt då?

Problemet är väl inte att låta hästarna stå inne... många travstall har hästarna inne varje söndag. Problemet jag personligen skulle få är när de ska ut igen efter att ha stått inne... det är där skaderisken finns på hästar som stått inne. När jag jobbade i stallet fullkomligen exploderade flera hästar när de fick komma ut oavsett underlag i hagen för att rusa av sig energin de samlat. Hade behövt motionera min häst i omgångar flera gånger per dag om jag skulle låta dom stå inne och kallblodsvalacken hatar att stå på box :P

Nu när det har legat runt 23-26 grader kallt här i flera dagar är lösdriftdjuren piggare än någonsin och t.om 24-åringen har dragit flera galopprepor varje dag. Man får nog utforma hagvistelsen om man vill att de ska röra på sig. Vi har utfodring av hö längst ner i hagen och uppvärmt vatten längst upp.

Jag som bor i norrland upplever inte stallen som extrautrustade för kalla vintrar. Snarare tvärtom... gamla stall ingen har en tanke på att försöka förbättra. Mitt stall har tack och lov en värmeslinga i ledningarna under marken. Men that's it, stall byggt början på 90-talet.

Men jag förstår inte hur stallet kan frysa med fläktar? Särskilt inte om det dessutom är isolerat. I norrland klarar ju sig stallen utan hästar hela dagar när det är 30 minus ute.. Har vi mer isolering? Drar man in vatten i oisolerade byggnader i söder?
Framförallt så har väl dom flesta stall uppåt nåt i vattenrören som gör att rören inte fryser antar jag. Eller att pumpen på något vis är isolerad för den frös en hel del gånger hos oss. Då hjälpte det att ha värmefläkten precis vid pumpen, då fungerade vattnet hela tiden, plus att vi stängde av vattenkopparna och fick ha hinkar istället så inte rören fryser och spricker.

Jag som bor i norrland upplever inte stallen som extrautrustade för kalla vintrar. Snarare tvärtom... gamla stall ingen har en tanke på att försöka förbättra. Mitt stall har tack och lov en värmeslinga i ledningarna under marken. Men that's it, stall byggt början på 90-talet.
Fast det är väl lite det som räknas som extra utrustade, att ha värmeslingor på något vis i rören eller har fixat på annat sätt att vattnet inte fryser, det är ju trots allt den främsta orsaken till att hästarna står inne när det är för kallt ute.

Liknande trådar

Hästvård Har du också ångesten över hästens täcken? Nuvarande vintrar gör det vanskligt att veta vilken temperatur både inne och ute, dag för...
Svar
10
· Visningar
1 596
  • Artikel Artikel
Dagbok Vår reducerade familj försöker hitta en vardag i det nya... Det går väl rätt bra ändå, efter omständigheterna. Men en sak har stressat...
Svar
9
· Visningar
1 964
Senast: Unafraid
·
Utrustning Hej! I min stallplats ingår inte täckesbyte. Så jag vill för enkelhetens skull ha samma täcke ute och inne på min häst i höst och i...
Svar
18
· Visningar
4 464
Senast: mackan
·
Utrustning Nu när jag börjar ta lektioner på ridskolan med min häst så kommer jan förmodligen svettas ihjäl i vinter om jag låter han ha sin...
Svar
10
· Visningar
1 407
Senast: Zevzan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Barmarksdrag/canicross