Låta den andra hunden vara med vid avlivning

Bison

Trådstartare
Vad är era erfarenheter?
Vi vet inte alls hur vi ska göra om det nu blir aktuellt.

Ruben är väldigt, väldigt fäst vid Figge. När han har varit iväg så går han runt o letar, är orolig, vill inte äta, vill inte busa även om både jag o husse är hemma, vi pjoskar inte utan är som vanligt även om hjärtat blöder av att se honom lida så.
Han mår tydligt väldigt dåligt, vi vet inte alla hur vi ska tackla detta.
Kan det bli bättre om han får vara med vid avlivningen?
Kan han förstå att Figge är borta?
Åh, nu är jag mer ledsen för Rubens skull än för min, jag förstår men det gör ju inte han, hur ska vi kunna förklara?
En del tycker säkert att jag förmänskligar honom men jag vet ju hur han reagerar.

Sv: Låta den andra hunden vara med vid avlivning

Poppy var med när jag tog bort Nessie för snart ett år sedan. Hon låg nära Nessie på filten när hon somnade in. Samma sak när jag tog bort min samojed, då kom veterinären hem och Mitra lade sig då också väldigt nära då hon fick sista sprutan. Katterna var faktiskt också med om jag tänker efter, dom satt brevid.

Jag lät Wahidah vara med när hennes mor fick somna in. Hon såg inte ut att bry sig nämnvärt, men på något vis kändes det rätt att låta henne vara med ändå och jag kommer nog göra så nästa gång det blir aktuellt också. I er situation.. jag vet inte. Man får nog känna efter och bestämma sig för hur man skulle göra. Alla reagerar ju så olika också. För vissa hundar kan det säkert vara bra att se att det är över nu, för andra kan det kanske vara bättre om den andra hunden bara "försvinner".

Jag hade absolut tagit med bästa kompisen till avlivningen. För båda hundarnas skull.

Rent generellt så säger jag nog nej, men då gäller det ju i de flesta fall ändå gamla hundar som de yngre hundarna på något vis ändå har gått från redan. Jag vet inte hur jag hade gjort i er situation, antagligen hade jag låtit den andra hunden varit med, men det hade blivit så himla jobbigt att se den sorgen också.

Lagotton var inte med vid själva avlivningen av gammel-labben, men hon fick komma in och nosa på sin kompis efteråt. Tycker det känns elakt att kompisen bara försvinner annars, det kanske är att förmänskliga men upplever det så.

När jag tog bort vår tik i november, som inte ens var 3 år så var vår andra hund med, mest för han är en "orolig" typ av sig och jag kände att det var nog bästa för han att få va med och se var hon tog vägen.
Hade hon bara försvunnit hade det nog varit jobbigare för honom.

Tiken somnade in i min famn o han låg snett bakom mig (fick själv välja var han ville vara, fanns möjlighet att gå undan) men sen när det var över, gick han fram o slickade/pussade henne på nosen.

Sen åkte han med i bilen o lämnade henne på krematoriet (han hade ALDRIG varit helt ensam hemma i heller så han fick åka med)

Usch, mår dåligt av att tänka tillbaka på det, inte orkat bearbetat detta i nu.......flyr från tankarna om det bara!!

Har aldrig haft med någon hund och tanken har inte slagit mig heller förrän nu.

Skulle ändå välja att lämna andra hunden/hundarna hemma vid avlivningen då jag inte tror att de hade mått så bra av min reaktion.. :crazy: Behåller alltid lugnet för hundens skull tills jag ser/känner att hunden är borta.. och då brister det rätt ordentligt.. skulle inte orka "hålla minen" ännu längre och för fler hundars skull..

Är väl istället alltid väldigt noggrann med enskilda promenader/turas om att vara ensamma hemma/enskilda träningspass. De får helt enkelt från start lära sig att vara ensamhundar också. Har inte upplevt att någon hund saknat den som är borta.

Är det inte konstigare för hunden att man lämnar kompisen livlös (annorlunda) och far därifrån?

Ruben är ofta med själv i stallet, går även promenader själv utan problem. Men hemma är han inte sig själv utan Figge. Han lider på samma sätt som när jag eller min man är på jobbet o bara den ena är hemma. Han ligger helst i skostället o väntar, han är mån om sin flock.
Vi har bestämt att han ska få följa med, de på kliniken tyckte oxå att det var en bra idé.

Skulle ändå välja att lämna andra hunden/hundarna hemma vid avlivningen då jag inte tror att de hade mått så bra av min reaktion.. :crazy: Behåller alltid lugnet för hundens skull tills jag ser/känner att hunden är borta.. och då brister det rätt ordentligt.. skulle inte orka "hålla minen" ännu längre och för fler hundars skull..

När jag lät min tant somna in så sket jag i allt sådant. Jag höll mig lugn för att hon behövde det, men när det hela var över så låg jag i princip på golvet och gallskrek, trots att min unga dåre stod 1-1½ meter från mig.

Hon är å andra sidan van vid att jag kan vara på vilket humör som helst. Jag försöker aldrig "visa mig lugn" för henne om jag inte är det, förutsatt att det inte handlar om att jag måste hantera henne vid skada eller så. Detta trots att hon är expert på att läsa av mig och visar det på många sätt.

Min jag fått avliva mina senaste hundar så har det av praktiska skäl blivit så att den yngre fått vara med och det har aldrig varit problem.
Ingen yngre har faktiskt ens reagerat på att den äldre kompisen somnat in för gott och hemmavid senare har allting fortsatt som vanligt efteråt, men om det gjort så just pga att dom varit med har jag ingen aning om.

Jag har låtit avliva de flesta av mina hundar hemma, så både hundar och katter har varit närvarande.
Detta har känts som det enda rätta (så länge man kan välja).
Tyvärr dog en ung hund i samband med sövning för ca 1 år sedan. Så där fick vi ingen möjlighet till ett fint avslut.

Jag avlivar på djursjukhus, och har ännu aldrig tagit med hundens "sambo". Däremot har jag vanligen tagit med halsbandet hem och givit den yngre att ha i korgen ett tag.

Jag ser inte att det är något fel alls att andra djur är med vid avlivning så länge de inte stressar upp situationen. Tvärtom kan det säkert vara ett sätt att ge dem ett avslut.

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 604
Senast: Ragdoll
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 767
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 238
Senast: lizzie
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 317
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar