Wow, psykologens kommentar om att inte erbjuda sin kropp när man inte själv vill gick verkligen rakt in hos mig! Hade någon sagt så till mig där i början med ett litet barn så hade nog mitt föräldraskap varit lättare de första månaderna / det första året! Jag har stor kroppslig integritet, tycker inte om att bli pillad på, klappad på osv och har ett ganska begränsat behov av kroppslig närhet. Det gjorde ju att ett spädbarns behov av just närhet blev en utmaning för mig. Det var jobbigt att amma, jobbigt att, som jag tyckte, ha någon "på mig" stor del av dagen. Hade jag fått den känslan lite mer bekräftad så hade det kanske blivit lite mindre jobbigt - och lite mer legitimt att jobba på att minska den där ständiga kroppskontakten.
Anyway - allt det här gjorde ju att jag i alla fall ville sova ifred, så defaultläget var alltid att dottern skulle sova i egen säng. I början, när hon var pytteliten, ammade jag henne till sömns i soffan och lade sedan försiktigt, försiktigt över henne i sängen. Lyckades ibland, och ibland fick man börja om.... Som lite större körde vi väldigt mycket av sitta-bredvid-nattning, men även ligga-bredvid-nattning, oftast ihop med saga. Det var aldrig eller iaf mycket sällan skrik och gap och ilska, men kunde ta en bra stund emellanåt
Gissar att du inte riktigt kommit till "bara-en-saga-till"-stadiet ännu?
Det vi gjorde med dottern känns lite som det mellanläge du efterfrågar - vi har ALDRIG lämnat henne gråtandes, men har alltid nattat henne i egen säng där hon har somnat och oftast sovit hela natten. Vi har varit fullt tillgängliga på så sätt att vi alltid kommit om hon ropat oss tillbaka, alltid lyssnat på vad hon haft att säga och vid behov suttit vid eller legat i hennes säng en stund. Men då utan pillande, stök och bök och hela tiden med avsikten att hon ska sova själv. Jag tror att det är en vettig grej att barnet är medvetet om att hen kommer att somna i sin egen säng och sedan sova där själv - då blir det inte så läskigt att vakna mitt i natten, utan det är en bekant plats och det är inte farligt att somna själv. När vår dotter vaknade mitt i natten så ropade hon oftast så att någon av oss kunde gå till henne. I händelse av sjukdom, mardrömmar eller annat avvikande fick hon komma och ligga hos oss, men var det bara en "vanlig" natt blev det oftast omnattning i hennes säng. Jag tycker att det här har funkat bra - det känns som en "mjuk" metod, inget tvång, ingen ilska, ingen rädsla, men jag var ju rätt starkt motiverad att få till sovning i egen säng, så var väldigt konsekvent.
Nu är ju min erfarenhet begränsad - jag har ETT barn - men hoppas att du kan plocka något bra ur det jag säger