Min uppfattning är annorlunda. Det långtgående regionala självstyret kring sjukvård innebär i praktiken att man varje dag uppfinner hjulet på 20 håll samtidigt, i många fall helt utan strukturer för erfarenhets- och kunskapsutbyte. Resultatet är dels massivt överdimensionerad administration med åtföljande kostnader, dels uppenbar risk för osäkerheter kring vårdkvalitet, dels besluts- och utvecklingsprocesser som i onödigt hög grad är beroende av regionala politiska svängningar. Nationella riktlinjer är en bra väg men den är eftersatt och skulle behöva utvidgas rejält. Samordningen mellan olika vård-IT system är lindrigt sagt usel, på alla plan. Därför menar jag att en ökad centralisering av ffa strategiska beslut och inriktningar är nödvändig, och i motsats till dig tror jag inte att det generellt behöver innebära en mer centraliserad vård som sådan. Däremot tror jag att det skulle kunna vara av godo att ytterligare centralisera utvalda subspecialiteter för maximerad vårdkvalitet, det får aldrig vara en regional statusfråga. Finansiering och fördelning ser jag som en ganska okontroversiell bisak.