Sv: Låt hästen vara häst!
Jag tycker det är hemskt att man som hästägare vill hästen så illa.
Mina hästar går ute så mycket som möjligt, från tidig morgon till sen kväll, vare sig det är varmt eller kallt ute, (är det för kallt så är det inte så svårt att ge hästen mer mat eller om det både är nederbörd och kallt: täcka hästen)
På sommaren går hästarna ute dygnet runt, brukar vissa dagar tag in dom en liten stund precis i skymning för vi har otroligt mycket knott som irriterar hästarna och då vill dom t o m in.
På vintern går dom ut tidigt på morgonen (senast vid kl 9, men då äre när jag har sovmorgon)
och in tidigast vid kl 20.00, oftast mycket senare då dom verkligen njuter av att vara ute.
Jag tycker att man blockerar hästen väldigt mycket, inte så konstigt att en häst lägger på olater som vävning, krubbbitning osv.
Vi gör ju likadant, när vi blir stressade, otålig och utråkade så kan vi ex. bita på naglarna, vira in fingrarna i håret, 'skaka' på benet, trumma med fingrar osv.
Som i ett stall där jag brukar jobba, alla skolhästar går ute från tidig morgon till ugnefär kl 4(då som skall in för lektion) dock på helgerna går dom ute till kl 9-10, på sommarn är dom ute dygnet runt.
Men privathästarna går ut någongång på förmiddagen, olika, olika dagar, och in rätt så tidigt, dom står i små 'rutor' och några få står i en större hage.
de flesta privathästarna i stallet krubbbiter, både ute och inne.
och ett sto väver som en galning, hon bokstavligen kastar sig fram och tillbaka, ser nästan ut som hon har skär panik när hon gör så.
ne, usch, främja hästens naturliga beteenden.
Fick hem en häst som inackordering bara några veckor medans ägaren var bortrest.Hon stod vanligtvis i ett sk tävlingsstall.Där hade dom hagar stora som boxar och fick bara vara ute ca 4 timmar om dagen,en och en.Hästen hade ett stort antal olater..tex attackerade med tänder och hovar när man skulle täcka henne.Helt hysterisk vid sadling(sadeltvång)gick inte att gå in till i boxen.Extremt grinig vid fodring mm..Ägaren berättade att de flesta hästarna i stallet hade liknande olater och vävde mm.
För mig är det helt ofattbart att man kan behandla djur på det här sättet! Att aldrig få gå med hästkompisar och knappt få vara ute!
Mina hästar står inne max 12 timmar på natten(på helgen om jag är ovanligt trött).Vanligast är dom inne ca 10 timmar per natt.Dom går 5 hästar tillsammans och hagen är 7 hektar.Jag förstår att alla inte har samma utrymme som jag men det måste väl ändå gå att hitta något ställe där hästen får det bättre!?
Vad tycker ni? Hur har era hästar det? Får man verkligen ut det bästa av en häst om den blir behandlad så?