Låt hästen vara häst!

Sv: Låt hästen vara häst!

de är bevisat att hästen har en hjärna lika stor som en knuten näve, och med sån lite hjärna är de inte allt försvårt att räkna ut att deras hjärnkapacitet inte är så stor,

Har du inte lite fel här??? Deras hjärna är lika stor som en Clementin och det finns det bevis för.

Bara för att människan har en större hjärna betyder det inte att hjärnkapaciteten är större.

Själv så blir jag många gånger överbevisad på att det är så, när man läser inlägg.

Bara för att människan har en större hjärna betyder det inte att hjärnkapaciteten är större.

Själv så blir jag många gånger överbevisad på att det är så, när man läser inlägg.

:bow::bow::bow:

Håller med UNDERBAR i denna tråden.. vi har alla våra hästar på lösdfift och jag har en som jag tränar regelbundet och han går ute dyngnet runt. Man ser på dom att dom trivs väldigt bra :) Tycker inte man ska ha häst om man inte har möjlighet att släppa ut dom på dagarna! Min åsikt :)

Fast det kan han ju idag också, äta frostgräs. Han har ju i runda slängar 14-15 timmar på sig att äta sådant, så det lär knappast handla om det. Vatten hade de också, värmekopp.

Jag vet varför han tycker att det är ok att vara ute under vår och sommar, som jag skrev är han en äldre häst och med åren kommer sämre syn. Därför vill vår häst komma in när det blir mörkt, han ser förmodligen inte lika bra längre och vill därför komma in eftersom det känns tryggare. När våren kommer och ljuset håller i sig längre och längre, då vill han bli kvar ute vilket han också gärna får.

Visst fasen är det bekvämare med häst i lösdrift, inte tu tal om det. Men mår hästen bra av det som han erbjuds idag även om det är mer obekvämt för oss, så ska han ha det. I det här fallet tror jag bestämt att hästen tycker det är bättre än människofolket.:rofl:

ne de e sant.. vad tror du själv att koliken har me o göra? (bara nyfiken nu inte dryg:D)

haha då hade ja ju iaf lite rätt i ena hören där:p med ljuset:D fast resten va helt åt helvete så va de litelite rätt iaf:rofl:

vi har inte våra hästar på lösdrift för vi tycker de är bekvämare:crazy: det är en del jobb me de oxå, eftersom vi har vanligt hö (i småbal) så måste man bära ut de nästan varje dag, o sen för att hålla ligghallen ren o fräsch måste den ju mockas regelbundet, så vi har en helt del o göra även om de skulle vara mer jobb med att ha dom installade.. men vi har våra hästar på en lösdrift för att dom mår/trivs bättre med de, iallafall så tror vi de, eftersom två av våra hästar heltplötsligt slutade med olater när dom fick gå ute dygnet runt, och den andra slutade ha så mkt överskottenergi o slutade oxå naffsa på allt o alla.. därför tror jag våra hästar trivs med att få gå ute jämt.. för när vi hade dom installade va dom faktisk jobbiga.. så vi har dom inte på lösdrift för att de e bekvämare för oss:cool:;)

Har du inte lite fel här??? Deras hjärna är lika stor som en Clementin och det finns det bevis för.

ja vet faktisk iten om ja har fel:crazy: för det finns oxå bevis på att dom e lika stora som ett päron, och som knytnäve,clementin visste ja inte nu vet ja de.. så de verkar finnas bevis på många olika saker, beroende på vem man frågar eller vart man läser det, men en slutsatts man kan dra är ju att ingen av dom sakerna är speciellt stora.

joo vi har garanterat större hjärnkapacitet!!, men att alla kanske inte använder den annan sak:)

Jag tror att han dels fick äta under stressade former i lösdriften, han tillhörde inte eliten i rang. Jag har också misstankar om att han inte fick i sig tillräckligt med grovfoder, utan blev bortkörd av mer högrangade individer och därför kom kolikerna under den säsongen. De sammanföll alltid med utfodringssäsongen, aldrig betes säsongen.

Överskottsenergi kan de aldrig få i en lösdrift, det går åt mycket av den varan att vara vaken och på sin vakt. Hästar är flyktdjur, och kommer alltid att vara det oavsett vad vi tycker. Naffsande hästar drabbas jag bara av när ägaren inte kan ge fanken i att handmata sina telningar, de första hälsningen dessa hästar kan är att naffsa i händer eller fickor.

Om lösdriften är bekväm eller ej kan ju vara olika, vårat uppdrag som hästägare var en kärra skit i veckan från hagen. Annars drogs resten ut med traktor, och ströades manuellt om av ägaren. Jämfört med vad vi har idag och då, så var då långt mycket enklare.

Senast ändrad:

På resande fot och på vissa anläggningar finns inte hagar men fantastiska träningsmöjligheter som möjliggör "utevistelse"från boxen (manege + skrittmaskin).Bättre är att ha dem i en lersörja dygnet runt ute med ett skjul i och säga att "guud vilket fritt hästliv mina hästar har",jo tjenare :smirk:

Har du inte tänkt på att hästarna kanske mår bra av få vara hästar och gå med varandra i hagen.... Hur ska dom få kunna träffa andra hästar om dom står i boxen hela tiden förutom när dom går i skrittmaskin lr rids i manegen. Hästar är ändå flockdjur, dom behöver umgås med dom av samma art. Att se två hästkompisar i hagen är ju, ja det känns...

På vilket sätt ser du att hästarna trivs så i sina boxar ?

Jag kan svara på varför jag vet att min häst tycker om sin box och dissar hagen under vinter halvåret,

Hon kommer springande när jag håller på i stallet,
Om det är dåligt väder får man dra ut henne med våld ut ur stallet,

Dessa betenden har hon inte under sommar halvåret fasten både sommar och vinterhagar liknar varandra och hon har både sommar och vinter en och samma hagkompis, hö har hon fritt till i både hage och box under vintern och annat foder än hö får hon först några timmar efter insläpp.

Kram

Jag tror att han dels fick äta under stressade former i lösdriften, han tillhörde inte eliten i rang. Jag har också misstankar om att han inte fick i sig tillräckligt med grovfoder, utan blev bortkörd av mer högrangade individer och därför kom kolikerna under den säsongen. De sammanföll alltid med utfodringssäsongen, aldrig betes säsongen.

Överskottsenergi kan de aldrig få i en lösdrift, det går åt mycket av den varan att vara vaken och på sin vakt. Hästar är flyktdjur, och kommer alltid att vara det oavsett vad vi tycker. Naffsande hästar drabbas jag bara av när ägaren inte kan ge fanken i att handmata sina telningar, de första hälsningen dessa hästar kan är att naffsa i händer eller fickor.

Om lösdriften är bekväm eller ej kan ju vara olika, vårat uppdrag som hästägare var en kärra skit i veckan från hagen. Annars drogs resten ut med traktor, och ströades manuellt om av ägaren. Jämfört med vad vi har idag och då, så var då långt mycket enklare.

okej, eftersom vi använder oss av hö i småblara så ser vi även till att slänga ut nåra balar runt om i hagen på förmiddagar/kvällar minst en gång om dagen iallafall.. så att alla ska ha chansen att få äta i lungt och ro:)

ja sa ju de, att en våra hästar blev av med sin överskottsenergi.. den hästen som naffsade han börjar naffsa när han har mycket överskottsenergi, vilket han inte får nu när han går på lösdriften, sen har han alltid vart naffsig sen han va litet föl, vi har testat det mesta för att få honom o sluta men aa nu är det iaf mycket bättre men han kommer nog aldrig sluta testa om han får :rofl:

eftersom vi äger våran egen lilla hästgård så är det ju vi som sköter allt med lösdriften så det blir en hel del jobb ändå..

Jag vill bara uppmuntra er som motsätter sig mot boxtvång- agera!!
Det finns mängder med saker man kan göra!

För det första kan man se till att de egna hästarna har ett bra och naturligt liv.
Dessutom kan man ju påverka sin omgivning en del.
Kanske skriva insändare?
Lära sig om ämnet och föreläsa?
Gå ihop med andra "boxtvångsmotståndare" och fixa lösdrifter?
För att nämna några exempel...

okej, eftersom vi använder oss av hö i småblara så ser vi även till att slänga ut nåra balar runt om i hagen på förmiddagar/kvällar minst en gång om dagen iallafall.. så att alla ska ha chansen att få äta i lungt och ro

Det var inte tillåtet att ha mat på marken i en lösdrift, i varje fall enligt de inspektörerna som besökte detta stall/lösdrift. Av någon märklig anledning får hästar i lösdrift inte äta från marken, men det får hästar som står installade? Förklara gärna detta för mig, någon som begriper bättre en vad jag gjorde.

Det var inte tillåtet att ha mat på marken i en lösdrift, i varje fall enligt de inspektörerna som besökte detta stall/lösdrift. Av någon märklig anledning får hästar i lösdrift inte äta från marken, men det får hästar som står installade? Förklara gärna detta för mig, någon som begriper bättre en vad jag gjorde.

whata?:eek::eek: de har vi aldrig hört någe om:crazy: o vi kollade upp allt ganska noga:crazy: vet du om det är nått nytt?

fast vi har både traktor däck med platta i botten så höt inte ligger på backen, och hö häckar i hagen:D såvi klara oss.. fast vi har ju lagt de på backen.. o tagit ut höhäckarna nu för hästarna gillade dom inte.. så vi har lagt i traktordäcken och på marken runt om.. hmm skumt.. visste ingenting om att dom inte får äta från backen :eek::o

för övrigt så kan ja inte fatta vrf ja heller.. vad finns det för andledning till de? vad är skillnaden mellan häst som står stallad o häst somgår på lösdrift?:confused: asså när de gäller att äta från backen grejen xD

Har du inte tänkt på att hästarna kanske mår bra av få vara hästar och gå med varandra i hagen.... Hur ska dom få kunna träffa andra hästar om dom står i boxen hela tiden förutom när dom går i skrittmaskin lr rids i manegen. Hästar är ändå flockdjur, dom behöver umgås med dom av samma art. Att se två hästkompisar i hagen är ju, ja det känns...

De står ju knappast ensamma i stallet och dessutom rids de ihop med andra, så att säga att de är skilda från sina artfränder är helt enkelt fel.

Jag propagerar märk väl inte för att de inte ska gå i hage, men jag har belägg för att detta inte alltid är alldeles nödvändigt för att hästen ska må bra.

Av våra 29 hästar går för närvarande 4 ensamma, men i stora hagar. De andra går 2 eller 3, i en hage har vi 8. De är ute 6-7 timmar om dagen. De flesta är väluppfostrade och tevliga att hantera. Vi kan leda den 3 och 3 till och från hagarna och de är sansade och lyssnar på oss.

Vid platsbrist händer det att vi har hästarna 1 och 1 i sjukhagarna. Men jag märker ingen skillnad i beteendet då.

Många hästar känner sig trygga i sin box. De har en mindre begränsad yta att bevaka mot "rovdjur" och de känner sig hemma och kan koppla av, många oavsett om det finns mat eller inte, kompisar inne eller inte. Där kan de stå och slumra utan att behöva bry sig om att hålla vakt.
Att säga att alla hästar vill vara ute jämt är bullshit. Det handlar helt om vilket förhållande hästen har till stallet.
Visst, om hästen är född ute, och aldrig har varit i ett stall kanske det inte är så jäkla schysst att helt plötsligt börja ställa in det halva dygnet med en gång. Men idag är det väldigt få hästar som har varit uppfödda utomhus från början.

Jag kan säga att min häst vill komma in på eftermiddagen frammåt fyra. -Ja, hon har kompisar ute. Ja, hon har mat ute oxå. Hon vill komma in i sin trygghet och vila.

Våra vill åxå komma in frampå eftermiddan/början på kvällen - trots att dom fått mat och vatten ute, trots att alla kompisarna är kvar ute. Hästar är åxå vanedjur och är dom vana vid att komma in vill dom det, är dom vana att vara ute så vill dom det... Konstigare än så är det inte tror jag. Och att hästar som är ute rör på sig hela tiden stämmer inte heller. Jag ser många som står mest hela dagen - om det inte är sommar och bete vill säga - trots att dom har stora fina hagar att gå och strosa i. Hästar har inget enskilt behov av att strosa - dom har behov av att beta för att överleva, och behov av att kunna fly vid faror - åxå för att överleva. Däremellan har dom behov av att vila - för att spara krafter och energi om det blir ont om mat eller om en fara dyker upp som dom behöver fly ifrån.

Jag tycker det är hemskt att man som hästägare vill hästen så illa.
Mina hästar går ute så mycket som möjligt, från tidig morgon till sen kväll, vare sig det är varmt eller kallt ute, (är det för kallt så är det inte så svårt att ge hästen mer mat eller om det både är nederbörd och kallt: täcka hästen)
På sommaren går hästarna ute dygnet runt, brukar vissa dagar tag in dom en liten stund precis i skymning för vi har otroligt mycket knott som irriterar hästarna och då vill dom t o m in.
På vintern går dom ut tidigt på morgonen (senast vid kl 9, men då äre när jag har sovmorgon)
och in tidigast vid kl 20.00, oftast mycket senare då dom verkligen njuter av att vara ute.
Jag tycker att man blockerar hästen väldigt mycket, inte så konstigt att en häst lägger på olater som vävning, krubbbitning osv.
Vi gör ju likadant, när vi blir stressade, otålig och utråkade så kan vi ex. bita på naglarna, vira in fingrarna i håret, 'skaka' på benet, trumma med fingrar osv.
Som i ett stall där jag brukar jobba, alla skolhästar går ute från tidig morgon till ugnefär kl 4(då som skall in för lektion) dock på helgerna går dom ute till kl 9-10, på sommarn är dom ute dygnet runt.
Men privathästarna går ut någongång på förmiddagen, olika, olika dagar, och in rätt så tidigt, dom står i små 'rutor' och några få står i en större hage.
de flesta privathästarna i stallet krubbbiter, både ute och inne.
och ett sto väver som en galning, hon bokstavligen kastar sig fram och tillbaka, ser nästan ut som hon har skär panik när hon gör så.

ne, usch, främja hästens naturliga beteenden.

Fick hem en häst som inackordering bara några veckor medans ägaren var bortrest.Hon stod vanligtvis i ett sk tävlingsstall.Där hade dom hagar stora som boxar och fick bara vara ute ca 4 timmar om dagen,en och en.Hästen hade ett stort antal olater..tex attackerade med tänder och hovar när man skulle täcka henne.Helt hysterisk vid sadling(sadeltvång)gick inte att gå in till i boxen.Extremt grinig vid fodring mm..Ägaren berättade att de flesta hästarna i stallet hade liknande olater och vävde mm.
För mig är det helt ofattbart att man kan behandla djur på det här sättet! Att aldrig få gå med hästkompisar och knappt få vara ute!
Mina hästar står inne max 12 timmar på natten(på helgen om jag är ovanligt trött).Vanligast är dom inne ca 10 timmar per natt.Dom går 5 hästar tillsammans och hagen är 7 hektar.Jag förstår att alla inte har samma utrymme som jag men det måste väl ändå gå att hitta något ställe där hästen får det bättre!?
Vad tycker ni? Hur har era hästar det? Får man verkligen ut det bästa av en häst om den blir behandlad så?

Att se varandra genom boxgallret eller i ridhuset är knappast tillräckligt för att hästarna ska få utlopp för sitt flockbeteende. De måste ju för allt i världen få leka, kommunicera och bara vara häst med sig själv och varandra. Och i situationer då man tex tränar hästen kan man knappast kräva att den dels ska vara koncentrerad och arbeta för sin människa, och samtidigt stämma av med sina artfränder. Hur skulle det gå till exakt?

Vi beter oss ju väldigt olika då vi är rovdjur och hästar är bytesdjur...

Vår ev. "rovdjurstillhörighet" är väl inget som lyser igenom så enormt mycket!? Ifa. man inte tar med sig hästen in i affären och köper pålägg! :angel: Att vi beter oss olika har ju inte med ovanstående att göra, för då skulle vi knappast tillåtas att klättra upp och sätta oss på deras ryggar!

Kicki :)

Japp.
Varför skulle dom vilja stå inne i en box?

Varför inte!? Och med det inte sagt att hästar ska vara ute, för givetvis ska de det! Våra hästar är ute hela dagarna och tycker det är skönt att få komma in och käka lite samt att koppla av. Alla är ju individer oavsett.

Kicki :)

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan... 2
Svar
36
· Visningar
3 631
Senast: 13579vas
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under... 2
Svar
24
· Visningar
3 577
Senast: Ridinglady
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
23
· Visningar
2 817
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 439
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Shettistråden del II
  • 07:or del 23