Låt hästen vara häst!

Sv: Låt hästen vara häst!

Ursäkta jag lägger mig i men jag ville bara säga att min häst går på lösdrift å ända gången han går in där d e om man lägger höet där inne eller på sommaren. Sj så har ja stängt in han å kompisen i lösdriften när "jag" har tyckt att dom har blivit för blötta i regnet å ja kan ju bara säga d att dom blir så fruktansvärt sura å även om man lägger in hö som han kan ha å tugga på. Sen när man öppnar så e d full fräs ut typ "äntligen fri" men men d e i allafall så min häst e... D e nog olika från häst till häst oxå. Men personligen tycker ja lösdrift är bättre å naturligare för hästar, men d e va ja tycker i allafall:)

du får tro vad du vill men jag har spenderat varenda dag i 13 år med denna hästen och jag VET att han vill in för att vila. finns ingen som helst tvekan.

De tänker ju inte "åh, va skönt att snart få komma in o slappna av" ;)

Hur vet du det? Själv stallade jag alltid in hästen dagen före tävling, de gick normalt sett på lösdrift annars. Att försöka tävla en häst som varit ute under natten är precis lika med noll, zero, zip, nada o no, osv. Noll energi alltså, den fanns däremot när hästen stått inne och sovit om natten.

kl
jag tror att hästar precis som människor kan tycka och känna olika och att hästar precis som människor har individuella behov och önskningar.
En bra lösdrift är säkert ett väldigt bra alternativ för många hästar men säkert inte för alla.

Fysisk och psykisk stimulans på något sätt är jag dock övertygan om att alla behöver.

Hemma står stallet och boxarna öppna... de går ofta in o ställer sig och "sover" på dagen men på natten väljer de oftast att vara ute.

När det är busväder väljer jag att stänga boxdörrarna av ren säkerhet... för ett tag sedan kom en massa ensilageplast från en granne farande i vinden.

Och tur är väl det för då kan vi stänga ned alla stora tävlingar i Sverige såsom Globen,Scandinavium och Falsterbo.

För att inte tala om alla meetings nationellt/regionalt sett.

Toppen :smirk:

Du behöver inte smirka åt mig, jag är på din sida. Jag tycker att det är bra om hästen kan få komma ut, men jag tycker inte att det är helt fruktansvärt om de inte får det, huvudsaken är att de mår bra. Och det har även jag sett hästar göra som inte kommer ut i hagen varje dag...

Jag smirkade åt tanken på en lag på utevistelse,inte åt dig,sorry om jag var otydlig...

*Småler lite åt tanken att vi skulle införa en sån lag dock,så typiskt Sverige skulle det nog låta på sina kanter..*

Fick hem en häst som inackordering bara några veckor medans ägaren var bortrest.Hon stod vanligtvis i ett sk tävlingsstall.Där hade dom hagar stora som boxar och fick bara vara ute ca 4 timmar om dagen,en och en.Hästen hade ett stort antal olater..tex attackerade med tänder och hovar när man skulle täcka henne.Helt hysterisk vid sadling(sadeltvång)gick inte att gå in till i boxen.Extremt grinig vid fodring mm..Ägaren berättade att de flesta hästarna i stallet hade liknande olater och vävde mm.
För mig är det helt ofattbart att man kan behandla djur på det här sättet! Att aldrig få gå med hästkompisar och knappt få vara ute!
Mina hästar står inne max 12 timmar på natten(på helgen om jag är ovanligt trött).Vanligast är dom inne ca 10 timmar per natt.Dom går 5 hästar tillsammans och hagen är 7 hektar.Jag förstår att alla inte har samma utrymme som jag men det måste väl ändå gå att hitta något ställe där hästen får det bättre!?
Vad tycker ni? Hur har era hästar det? Får man verkligen ut det bästa av en häst om den blir behandlad så?

Jag tycker det låter som okunnig hästhantering i mer än ett avseende. Sedan är jag inte övertygad om att lösningen är så enkel som att släppa ut alla i en stor flock på 7 hektar eller börja diskutera lösdrift mm.

Jag vet många hästar som lever som du beskriver det och tro mig,, dom mår kanonbra och har absolut inga olator för dom hanteras på ett hästkunnigt sätt.

Hästar är väldigt sociala djur och tycker om när ägaren lägger ner mkt tid på den.

Jag har många nånga exempel på hästar som befinner sig på lösdrift och som mår som skit enbart för att ägarna resonerar att det är det mest naturliga för hästen och mest bekvämt för ägaren.

Varför har folk häst när dom dels inte vill umgås med den,heller inte har ngn kunskap för hur den ska hanteras???

Att hästar även kan klockan vet alla som har fasta rutiner, det märker man främst när klockan ställs om mellan sommar/vintertid.

Hästhantering kräver bara lite kunskap och en stor potion förnuft.

jag blir så ledsen när jag släser sånt här :( hur kan man ha häst på det sättet; när dom inte får gå ut mm. mina kusar går ut 06.00 å kommer in mellan 17.00.18.00 beroende på väder å vind. alla går ihop utom hingsten men han går i en hage med alla andra hagar omkring sig.

Bara en liten reflektion på vad du skriver om att ingen häst vill in i boxen. Jag tänker då på hingsten som är far till min yngste (ganska känd avelshingst numera avliden). När jag var på besök hos honom berättade hans ägare att han ville absolut inte ut. Spelade ingen roll om han fick den finaste hagen runtomkring med hur mycket mat som helst. Han hoppade alltid över stänget och satte fart till sin box där han bodde och kände sig hemma. Hästar är väl också individer och man kan nog inte generalisera och säga att en sak gäller alla.

Med risk att stöta mig med anhängarna av icke-bugningar säger jag:bow::bow::bow:

Det var en liten notis om detta i en artikel i Ridsport i dag.

Citerar en liten del.
"Bland dagens hästägare finns flera ytterligheter. Den ena är de som överbeskyddar och förmänskligar hästen. Man har missuppfattat hästens behov och ser den som en människa, som trivs bäst inne i ett bo, med varma 'kläder". Hästen får täcken - inte bara ett utan flera samtidigt - ibland från det att den är föl och dessutom hålls uppstallad de flesta av dygnets timmar.

Den andra ytterligheten är de ägare som trycker på hästens ursprung som flockdjur och att den klarar ett liv utomhus dygnet om. Man håller hästarna ute hela året. Om man då glömmer sitt eget ansvar för hur livet utomhus ska vara ordnat, kan det bli annat än rätt för hästen. Det går inte att dra en exakt parallell mellan frilevande hästar och de som lever innanför stängsel. En fri hästflock kan själv välja att förflytta sig till torra liggplatser med lä, det bästa betet och friskt vatten, medan den hägnade hästen måste hålla till godo med vad människan erbjuder.
Där har vi ansvar att ordna på bästa sätt för hästen"

Så det kan gå fel åt bägge håll.

En riktigt bra lösdrift, med en fin ligghall och stora hagar, samt tillgång till stora fina boxar i ett välventilerat stall hade väl varit det bästa. Tycker jag.

Senast ändrad av en moderator:

Hur vet du det? Själv stallade jag alltid in hästen dagen före tävling, de gick normalt sett på lösdrift annars. Att försöka tävla en häst som varit ute under natten är precis lika med noll, zero, zip, nada o no, osv. Noll energi alltså, den fanns däremot när hästen stått inne och sovit om natten.

de är bevisat att hästen har en hjärna lika stor som en knuten näve, och med sån lite hjärna är de inte allt försvårt att räkna ut att deras hjärnkapacitet inte är så stor, och som dom flesta andra djur å lever dom på instinkter som i sin tur ofta "lockas" fram av nyckelretningar.. och de är ungefär de som får plats i en hästshjärna alltså har den inte nog med hjärnkapacitet för att tänka "åh, va skönt att snart få komma in o slappna av".. därför är iaf jag ganska säker på att dom inte tänker så:)

tycker inte heller det är bra. men det behöver inte vara så att hästen har olater just pga liten utevistelse. det finns många hästar som mår bra och är nöjda ändå.

Håller helt och hållet med!

Har jobbat i Tyskland i ett par år i ett stall med ca 60 hästar. Var en del ruljans på hästarna så betydligt fler passerade genom stallet under den tid jag var där.

De flesta ridhästarna gick inte alls i hagen. Unghästarna och pensionärerna gick på bete hela sommaren men var mest inne på vintern.

Frekvensen på hästar med olater (vävning, krubbitning) var inte på något sätt större än här i Sverige där hästarna går ut många timmar om dagen.

Säger inte att hästarna inte ska gå i hagen, har min egen i hage.
Säger bara att jag inte alls tror på det skulle vara en garanti för olater att hästen inte fick gå ut. Olaterna kommer från någon typ av stress och det kan både "innehästar" och "utehästar" drabbas av.

Det här är en intressant teori, vi fortsätter vidare på den. Tidigare hade vi våra hästar på lösdrift, idag stallas de in nattetid, går ut tidiga mornar och kommer in mellan 20-21 på kvällen.
Under lösdrifts tiden hade vi dessvärre upprepade anfall av kolik på vår äldsta häst, vi vet ännu idag inte varför men det slog aldrig fel. Varje höst och vintern igenom kom kolliken som ett brev på posten, och han hade ca 2-4 anfall varje höst/vinter.

Vi flyttade till ett stall för ca 19 månader sedan, han har ej haft en enda kolik sen dess. Men här kommer det intressanta, han vill komma in varje kväll något som vi trodde skulle bli oerhört svårt att ställa om. Inte alls, utan det blev tvärtom mycket enkelt. Men varje vår sker samma sak, plötsligt ska han vara ute dygnet runt vilket han också får när han känner att det är dags. Frågan är vilken nyckelretning tror du är aktuell?:confused:

Fördumma inte hästarna bara, de är smartare än man tror..

KL
Tror inte att någon tycker att hästar skall stå inne dygnet runt..

Jag tycker iallafall mer synd om hästar som går ute 15 timmar i en hage och aldrig får någon stimulans.
Hästar som stimuleras, hanteras och utvecklas är glada hästar.
Tycker inte att de som står och hänger 15 timmer i en hage ser särkillt lyckliga eller stimulerade ut.

Senast ändrad:

Det här är en intressant teori, vi fortsätter vidare på den. Tidigare hade vi våra hästar på lösdrift, idag stallas de in nattetid, går ut tidiga mornar och kommer in mellan 20-21 på kvällen.
Under lösdrifts tiden hade vi dessvärre upprepade anfall av kolik på vår äldsta häst, vi vet ännu idag inte varför men det slog aldrig fel. Varje höst och vintern igenom kom kolliken som ett brev på posten, och han hade ca 2-4 anfall varje höst/vinter.

Vi flyttade till ett stall för ca 19 månader sedan, han har ej haft en enda kolik sen dess. Men här kommer det intressanta, han vill komma in varje kväll något som vi trodde skulle bli oerhört svårt att ställa om. Inte alls, utan det blev tvärtom mycket enkelt. Men varje vår sker samma sak, plötsligt ska han vara ute dygnet runt vilket han också får när han känner att det är dags. Frågan är vilken nyckelretning tror du är aktuell?:confused:

angående du första skrev om, koliken kan de inte ha vart att på hösten/vintern börjar ju frosten komma o då går dom och äter frostgräns och de gör ju så att det blir en rubbning i mag-och tarmbalansen kan de inte ha vart de ? och när vintern komit och snön lagt sej är det många hästar som gräver sig ner för o leta gräs o får i sej sånt gräs och det blir samma verkan som frostgräs.. bara en ide, för jag praktiserar med en vet. en gång och just under hösten/vinterhalvåret ökade kolik anfallen väldigt mkt..och enligt den vetrinären ja åkte med berodde de just på att dom gick o betade frost gräs och skrapade i backen så dom fick i sig jord och annant skit oxå..

och de där med nyckelretningen va ju mkt mer krånglig mycket lättare med dom simpla djuren man höll på med i biologin för ett tag sen.. men kan de kanske vara ljuset? för mkt styrs ju av ljuset för hästar, plässättningen, o när dom ska fälla pälsen styrs ju av ljuset, så kan de vara att på våren när de börjar bli ljusare så blir han piggare o vill vara ute för vem blir inte piggare när våren kommer med solsken o värme? de ger ju dom flesta påfyllning av energi..nu e de här bara en helt vild teori.. men kanske de ligger någonting i det?

Senast ändrad av en moderator:

Fast det kan han ju idag också, äta frostgräs. Han har ju i runda slängar 14-15 timmar på sig att äta sådant, så det lär knappast handla om det. Vatten hade de också, värmekopp.

Jag vet varför han tycker att det är ok att vara ute under vår och sommar, som jag skrev är han en äldre häst och med åren kommer sämre syn. Därför vill vår häst komma in när det blir mörkt, han ser förmodligen inte lika bra längre och vill därför komma in eftersom det känns tryggare. När våren kommer och ljuset håller i sig längre och längre, då vill han bli kvar ute vilket han också gärna får.

Visst fasen är det bekvämare med häst i lösdrift, inte tu tal om det. Men mår hästen bra av det som han erbjuds idag även om det är mer obekvämt för oss, så ska han ha det. I det här fallet tror jag bestämt att hästen tycker det är bättre än människofolket.:rofl:

Vilken vinkel menar du? Jag svarade på frågan att jag sett och upplever dagligen hästar som trivs i sina stallar.Alldeles uppenbart.

Du skrev att lösdrifterna inte har bra installningar. Då undrar jag om det är du som tycker det, eller hästen.
Den får ju några naturliga behov uppfyllda genom att gå på lösdrift. Då tänker jag främst på behovet av ständig kontakt med flocken, och (oftast) fri tillgång till hö/silage vilket tillfredsställer tuggbehovet. Men du kanske har frågat hästen om den gillar boxen bättre än ligghallen?

Jag har mina hästar ute efter årstiden. och ljuset. på morgonen åker de ut ungefär kl 8.30 och in när det är mörkt, inte skymmer utan mörkt ca 18. Och så kommer det gå frammåt tills sommaren, då flyger de ut 4 på morgonen och mellan 10-12 på kvällen. på vintern under mörkaste tiden är de ute ca 8 timmar per dag. Hade dem på lösdrift tidigare, sen böt jag stall, och nu står de inne på natten. Men när jag har mitt eget stall klart ska jag bygga lösdrift där, så att jag har möjlighet att välja hur jag vill ha det. Den enda skillnaden som jag har märkt hittills är att de är lite piggare på morgonen :devil:
Men de kommer nog fint till porten när man ska ta in dem oxo, och kommer nog snabbt in. Jag personligen tycker att hästen ska få gå ute mer än 4h per dygn, men att ha dem på lösdrift bara för att man själv tycker att det är lättare (menar inte nu såna som har stora hagar mockar ofta osvosv) att bara "lämmna" dem där är i mina ögon sämmre. MEN står det inne så ska de motioneras absolut varige dag.

mina åsikter :banana:

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan... 2
Svar
36
· Visningar
3 627
Senast: 13579vas
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under... 2
Svar
24
· Visningar
3 577
Senast: Ridinglady
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
23
· Visningar
2 816
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 439
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka