Fabian In Memoria
Trådstartare
Har en väldigt grön häst som måste lasttränas (finns en tråd om hennes hälta). Hon är dessutom rädd och bakskygg. Jag måste göra detta ensam och tyvärr är jag lika oerfaren och grön som hästen. Jag har köpt en egen transport för att kunna träna så ofta jag vill och behöver. Det är en 1,5-hästars, med step-up, fronturlastning och AID-system (dvs jag kan stänga bommen framifrån), så förutsättningarna bör ju vara bra. Vi har bara kommit så långt att hästen har sett och nosat på transporten (samt fnorkat lite), gått runt den med alla dörrar öppna samt ätit lite gott ur en hink på golvet både när jag har stått framför i transporten och bakom med henne framme vid transporten. Jag har inte lagt någon som helst press på henne, hon har fått backa när hon vill, men jag har lockat tillbaka henne med godis och beröm. Tänker fortsätta med detta ett tag till. Men jag undrar över hur man får henne att ta ett steg upp i transporten? Det är ju lite högre och lite mer än att "bara" sätta upp en hov på rampen. Jag tänker att jag tar bort frambommen, öppnar alla dörrar och får ha henne i långlina så att hon får gå in och ur som hon vill när vi väl kommer till den punkten.