Sv: Lastproblem: hur skulle ni göra?
Steg 1
Jag hade gått in med hästen och när hästen står lugnt skulle jag börja röra transporten så att det började låta lite skaka lite på bommen, knacka i väggarna osv. När hästen står obrydd klapp, beröm och backa ut.
Steg 2
Allt efter att hästen accepterar att det låter lite så börjar jag låta mer, slå i väggarna skaka på det som skakas kan, rassla och låta så mycket det bara går.
Först när hästen accepterar det ber jag någon om hjälp som kan låta utifrån och röra sig bakom hästen. Då börjar vi om lugnt och försiktigt med små ljud och ökar succesivt.
Steg 3
Hästen står lugnt i transporten när det väsnas ordentligt runt om den. Då får medhjälparen börja röra sig bakom hästen. Till en början på säkerhets avstånd, stå bredvid rampen och lägga handen på rumpan och klappa lite. Därefter gå upp på rampen på den sidan hästen inte står, in i transporten och ut fram och tillbaka tills hästen är obrydd.
Steg 4
Stäng bommen.
Steg 5
Är hästen nervös när rampen ska stängas så tränar vi på det också. Är hästen väldigt nervös och nästan får panik så får bommen vara öppen. Hästen ska ALDRIG känna sig fast.
Nu behöver vi två medhjälpare som står på varsin sida om luckan. Om bommen inte är stängd är det extremt viktig att ingen står bakom luckan utan att man står på sidan in hästen slänger sig bakåt.
Sen lyfter vi luckan lite och släpper, lyfter lite och släpper. Allt för att hästen ska vänja sig vid ljudet och av att det händer något bakom. Till en början kanske man bara lyfter ett par dm men aldrig mer än halvvägs upp om hästen skulle slänga sig bakåt. Vi viftar på ganska bra med luckan här.
Steg 6
Hästen accepterar att luckan rör sig nu stänger vi bommen. Fortsätter lika med luckan och nu stänger vi helt när vi känner oss nöjda. Hästen brukar också stå lugnt då och veta att det inte är någon fara
Viktigt är att låta hästen backa ut när den gör rätt. Står den helt avslappnat så beröm och backa ut. Låt det ta den tiden det tar! på en del hästar räcker det med några få träningstillfällen och på andra behövs veckor.