Sv: Lastningsproblem!
Då måste jag bara få pusha lite för BE, det gör jag alltid. Det är nämligen inte svårt alls att ta och gör livet lättare
(Har sagt det förut och säger det igen, jag tog mitt E mindre än sju månader efter mitt B och jag har väldigt svårt att tro att jag har lättare för att lära än vad andra har).
Men självklart får man jobba med det man har! Och bara att ha ett eget släp är ju en grym fördel.
Jag skulle, utan att ha sett hästen och kanske skulle tänka annorlunda om jag hade det, börja med att öppna upp och gå igenom. Och igenom. Och igenom. Tills han slutar visa några tecken alls på nerv/press (inte bajsar längre osv). När han gör det, då skulle jag börja be honom stå still i släpet, fortfarande med allt öppet. Först bara en väldigt kort stund och sen öka på.
Och sen när ni kan stå still, i släpet, på lösa linor, klappa, prata, borsta osv. Då skulle jag börja backa ur (fast det är öppet fram).
När han backar ur lugnt och stadigt, ett ben i taget, så skulle jag först be honom backa ett steg (när ni är i släpet) och sen fram och ev ut igen. Och så göra så tills ni kan backa hela vägen ner så bakfötterna är på marken och sen gå upp i släpet igen.
(Under den här tiden är det ju bra om man tränar back etc utan släpet, så att det inte blir kopplat till bara släpet).
När du har kontroll över backandet med öppet släp skulle jag stänga i fram, lämna lilla luckan över fronten öppen. Gå in och sen backa ut hela vägen på ditt kommando. Gå på, backa men inte lika långt. Osv. Och även stanna lite längre i släpet varje gång men förekom honom genom att be om back innan han bestämmer sig själv utan att stressa.
Någonstans här skulle jag börja lägga för bommen för hästen är förhoppningsvis lugn nog så att ni hinner göra det utan att stressa. Bara stänga bommen, luckan och sen gå ut ur släpet och vänta. Är han lugn? Öppna igen, vänta tills han slutar trycka mot bommen, lasta av och var glada
Nästa gång (dag?) skulle jag åka en lagom lång runda, inte för kort.
Jag är absolut ingen expert av ngt slag utan det är bara vad JAG skulle ha gjort. Och, bara beröm, inget skäll, ignorera när det går fel. Så det är bäst att börja när man är glad, mätt, inte törstig och inte kissnödig