Sv: Lastningsproblem!
Efter många timmars lastträning med andras bråkiga kusar kan jag av erfarenhet säga; det finns inget sätt att träna detta med transport utan att faktiskt göra det. I ditt fall lägga på bommen.
Det jag är OERHÖRT noga med är att transporten pallar trycket. Vi har valt bort alla smäckiga transportmärken som inte står pall för hästryck, när jag väl satt in hästen måste holken palla för hästens anfall. När den är där inne ska den vara där inne till den upptäckt att det inte är något att vara rädd för. Att man överlever. Att det t o m blir trevligt när man lugnar ner sig.
Ingen häst är den andra lik. De har olika saker som de finner obehagliga, de är olika känsliga för att göra oss till lags, de behöver olika stimulans. Tricket är att hitta vad som fungerar för just den hästen man håller på med. Men ALLTID, ALLTID, ALLTID är det jag som bestämmer över hästen. Det förtroendet måste jag som handler förvalta och inte sätta hästen på pottan. Inget obehagligt får hända när jag säger till kusen "du kan lita på mig, jag kommer inte att göra dig något ont när du lyder".
MEN när det kommer till detta att hästen måste acceptera att vara instängd finns inga genvägar. Det är bara att se till att man inte misslyckas första gången, får då blir det VÄLDIGT jobbigt sedan. Ibland men för livet.
Lägg upp bommen, stäng bak. Se till att hästen sitter ordenligt fast fram så den inte kommer fram eller tillbaka. Stäng framdörren så den inte ser det som en flyktväg. Vänta. Blir det panik, vänta till det blir lugnt. Vänta igen. Vänta. Vänta. Vänta. Att ta ut hästen INNAN den är lugn befäster dess tro att den 1) kommer ut om den uppför sig illa 2) det är OK att fly från detta hemska, det är enda sättet att komma ut.
Tanken för mig är ALLTID att bevisa för hästen att detta är inget att vara rädd för, du dör inte, det kommer att bli trevligt. När hästen är lugn kan man servera måltiden där inne. Varje dag. Se till att ta en tidpunkt då hästen faktiskt är hungrig. Transporten är det naturliga stället att inta sin måltid. Precis som boxen.
Avdramatisera hela situationen. När ni väl kör, var beredda att köra långt om det krävs för att hästen ska lugna sig. Återigen; jag vill bevisa för hästen att det är OK att ta det lugnt, det händer inget. Kör man en kort sväng och hästen inte lär sig att balansera och följa med blir obehaget det enda den minns. Kör man längre, hästen tvingas slappna av, lär sig att följa med i svängar etc blir minnet oftast "rätt OK, inget konstigt hände".
Lasta ALDRIG ut en upprörd häst. Skaderisken för alla inblandade är gigantisk. Vänta ut tills allt är lugnt. Ta avlastningen steg för steg. Gå tillbaka (fäll upp lämmen om hästen vevar upp sig när ni fäller ner och vänta lite, gör om till hästen fattar att det inte är något som blir obehagligt eller som innebär stress).
Ledarskap är ALLTID i ALL hästhantering lika viktigt. En grundförutsättning. Men i många situationer KRÄVS det inte, det gör det vid lastning eller annat som hästen är tveksam inför.