Lastningsproblem!

Sv: Lastningsproblem!

Vad du än gör- försök inte att hålla honom kvar i grimman!!!!!

Prata med honom- stanna- ptroo eller vad den nu förstår.
Vore bra om du kunde få upp bommen- är beredd så att den kan få äta sin måltid där o sen gå ut.

Har du öppen framdörr så att han ser ut?

Hur pass etablerat är back när ni tränar på marken? Dvs utan transport? Hur mycket kan ni ta i honom baktill?

När jag har lasttränat hästar har grundfilosofin varit tålamod och tid. massor med tid.

Det är lite olika hur de funkar, en del kan behöva linor som stöd för att inte kliva av lämmen men annars är grundprincipen densamma. Gå fram till luckan, kolla av hur hästen reagerar. Är den lugn, stressad, rädd eller bara vill inte? Om det behövs börjar jag med att bara gå fram till luckan och sedan backa för kommando. detta kräver dock att man är ganska kvick ibland. Tanken är att befästa backkommandot så att de inte backar utan att ha fått det.
När de går fram till luckan bra och lugnt börjar vi med att ta ett steg upp på luckan och sedan backa. För varje gång försöker jag dra ut på tiden de ska stå stilla lite grann. Jag kolla även här hur hästen reagerar på att man går runt den, tar i den, klappar, rör bakdel och bakben osv.
Så småningom går hästen med längre och längre. Allt detta händer sällan vid ett enda tillfälle utan det är utspritt på en längre tid. Däremellan tränar jag även på att hästen båda ska följa mig, stå, backa och kunna gå undan för tryck samt gå förbi mig när jag ber.

Till slut kommer man så långt så man börjar vilja sätta för bommen, men det kräver ju att man kan ta i bakkärran på dem och vistas där utan att vara rädd för sparkar. På en av våra hästar går jag med hela vägen vid bakbenen medan någon annan leder, just för att hästen ska vara medveten om att man är där och man inte ska komma som en chock.

Jag tror du behöver ha än mer tålamod med honom och jobba på att han ska stå still och stanna lite till, prata lugnt med honom och kanske inte ha en hink där han bara kan stoppa in näsan och sen dra utan låta honom få jobba lite och få honom nyfiken genom att gömma havren lite i handen eller något i den stilen.

Står han stilla annars på marken när du ber honom om det?

Vi har ett treårigt sto som är/var precis som din - gick lätt in, men backade genast ut. Inte stressad, inte panikslagen på något vis, men efter en tugga ur havrehinken så var det bakåt som gällde, lugnt och fint traskade hon nerför bommen.

I allafall så var vi till slut tvungna att åka iväg med henne för inridning - och då fanns det ju inget alternativ, så när hästen var inne, så la jag en hand på låret och la upp bommen och säkrade den. Upp försiktigt med luckan och stängde. Mest rädd var nog jag, just för om hon skulle få panik när hon kände att hon inte kom bakåt. Men det hände absolut ingenting..... Snacka om att bli positivt överraskad. När vi hade stängt transporten åkte vi med en gång, just för att hon skulle få annat att tänka på - typ hålla balansen.

Vi har tränat lastning länge med denna häst, då hon inte varit lastad någonting från föltiden tills nu vid tre år. Från helt naken transport (tog 2 timmar första gången innan hon var uppe) tills nu med mellanvägg och trygg ponnykompis. Men resan på 1,5 timma gick super och väl framme så var hon helt lugn, inte det minsta svettig (trots att det var en varm dag) och gick lugnt ur transporten.
Så nu hoppas jag naturligtvis att det fortsätter på denna väg.

Så jag tror du kan göra som vi gjorde - om hästen är lugn inne i transporten, pröva att lägga på bommen.

I agree again.

*kl*

Jag tycker det hjälper med fronturlastningen = kan gå rakt igenom så att det blir lite framåttänk på det hela, det var lättare att få min att stanna upp när hon inte blev instängd på en gång (hon HATAR att sitta fast, inte rädd, bara arg.)

Jag vet inte om det syns på filmerna jag lade upp men det är mkt klapp och klia på baken även när vi inte stänger just för att hon ska vara van vid det, annars går de ut så fort de märker att det är någon bakom, speciellt om man inte har gått upp vid sidan av innan = ngt nytt i det hela = bäst jag går ut. Typ.

Och som sagt, när du väl stänger, låt det vara stängt tills han lugnat ner sig om det nu blir kalabalik, se till att den som är fram går ut också. Sen får man kanske räkna med att han kastar sig ut när ni öppnar.

Eller så gör du som Pigleton beskriver.

Jag tycker det beror lite på vad man har för häst hur man gör. Blev ju rådd med min att vänta ut henne men bestämde mig för att det var fel sätt, hon var ju lättlastad veckan innan = vet vad det går ut på. Och det VAR rätt för oss att göra som jag gjorde MEN det kunde ju gått fel också. Det var en chansning och jag valde efter hur hård jag VET att hon är i lilla huvudet :love:

Hon kan stå med släpet öppet och äta och man kan stänga bak eller fram först, vilket som. Det är skönt.

Sen vågar man lite mer med två-årig connemara än "färdigt" halvblod"storlek" förstås.

*kl*
Det gäller ju att känna av vad de går för. Jag har "väntat" ut en del hästar men även lagt mer tryck på andra. Det handlar ju om att de är olika individer helt enkelt och problematiken ser därför olika ut för alla.

Just när det gäller det här med vänta ut så har jag ändå ställt vissa krav på hästarna medan de "väntar" De får inte vända bort huvudet utan ska vara fokuserade framåt och på ledaren, man kan även bibehålla ett visst tryck framåt, antingen genom att man håller grimskaftet spänt men också genom att någon står bakom med en hand på rumpan. Samma här, ha lite knsla för hur mycket man kan dra/trycka. När hästen sen tar ett steg fram släpper trycket.

Det bästa oavsett problem tycker jag är att inte stressa hästen.

I agree igen.

När jag fick hjälp med min så var det på varianten NOLL tryck men ändå krav på fokus mot och in i transporten. Hon blev sur om man applicerade tryck.

MEN eftersom hon all tid innan varit problemfri (och ostressad!) att lasta så valde jag att "lyfta" på henne, det krävdes två sådana, sen gick hon på automatiskt igen. (Och sen någa påminnelser).

Det är ju eg omöjligt att säga hur man SKA göra innan man har sett och känt av hästen själv.

hej!ni kan ju försöka att gå ett par gånger fram o tillbaka utanför transporten och när ni har fått han på rampen så kan ni hjälpa honom med att flytta ett framben i taget o ha morötter ttill hjälp.
lycka till

Efter många timmars lastträning med andras bråkiga kusar kan jag av erfarenhet säga; det finns inget sätt att träna detta med transport utan att faktiskt göra det. I ditt fall lägga på bommen.

Det jag är OERHÖRT noga med är att transporten pallar trycket. Vi har valt bort alla smäckiga transportmärken som inte står pall för hästryck, när jag väl satt in hästen måste holken palla för hästens anfall. När den är där inne ska den vara där inne till den upptäckt att det inte är något att vara rädd för. Att man överlever. Att det t o m blir trevligt när man lugnar ner sig.

Ingen häst är den andra lik. De har olika saker som de finner obehagliga, de är olika känsliga för att göra oss till lags, de behöver olika stimulans. Tricket är att hitta vad som fungerar för just den hästen man håller på med. Men ALLTID, ALLTID, ALLTID är det jag som bestämmer över hästen. Det förtroendet måste jag som handler förvalta och inte sätta hästen på pottan. Inget obehagligt får hända när jag säger till kusen "du kan lita på mig, jag kommer inte att göra dig något ont när du lyder".

MEN när det kommer till detta att hästen måste acceptera att vara instängd finns inga genvägar. Det är bara att se till att man inte misslyckas första gången, får då blir det VÄLDIGT jobbigt sedan. Ibland men för livet.

Lägg upp bommen, stäng bak. Se till att hästen sitter ordenligt fast fram så den inte kommer fram eller tillbaka. Stäng framdörren så den inte ser det som en flyktväg. Vänta. Blir det panik, vänta till det blir lugnt. Vänta igen. Vänta. Vänta. Vänta. Att ta ut hästen INNAN den är lugn befäster dess tro att den 1) kommer ut om den uppför sig illa 2) det är OK att fly från detta hemska, det är enda sättet att komma ut.

Tanken för mig är ALLTID att bevisa för hästen att detta är inget att vara rädd för, du dör inte, det kommer att bli trevligt. När hästen är lugn kan man servera måltiden där inne. Varje dag. Se till att ta en tidpunkt då hästen faktiskt är hungrig. Transporten är det naturliga stället att inta sin måltid. Precis som boxen.

Avdramatisera hela situationen. När ni väl kör, var beredda att köra långt om det krävs för att hästen ska lugna sig. Återigen; jag vill bevisa för hästen att det är OK att ta det lugnt, det händer inget. Kör man en kort sväng och hästen inte lär sig att balansera och följa med blir obehaget det enda den minns. Kör man längre, hästen tvingas slappna av, lär sig att följa med i svängar etc blir minnet oftast "rätt OK, inget konstigt hände".

Lasta ALDRIG ut en upprörd häst. Skaderisken för alla inblandade är gigantisk. Vänta ut tills allt är lugnt. Ta avlastningen steg för steg. Gå tillbaka (fäll upp lämmen om hästen vevar upp sig när ni fäller ner och vänta lite, gör om till hästen fattar att det inte är något som blir obehagligt eller som innebär stress).

Ledarskap är ALLTID i ALL hästhantering lika viktigt. En grundförutsättning. Men i många situationer KRÄVS det inte, det gör det vid lastning eller annat som hästen är tveksam inför.

Just detta med urlastningen är otroligt viktigt. Vet inte hur många hästar man ser som kastar sig ur så fort de får chansen och folk bakom hinner knappt få undan bommen.
Jag tar aldrig undan bommen om hästen redan tänker bakåt eller har lagt tryck på den. Det är som att be om ett misslyckande. Istället väntar jag tills hästen slappnar av lite mer.Den får gärna vrida huvudet och titta vad som händer bakom. Det gör också att den inte tänker back samtidigt. En häst med huvudet vridet bak kan liksom inte backa.

Men är den liten kan den försöka vända sig om :crazy:

Väntar också med bommen tills de slutat trycka. JAG vill inte bli mos.

Jo det förstås. Jag är lite borta från ponnyvärlden. ;) Håller bara på med stora hästar. Man får helt enkelt ha lite koll på dem och läsa av vad som är bra i varje enskilt fall.

Jag säger bara en sak:AMEN! Precis så här Hade jag oxå velat skriva. Men du hann först!

Vi brukar ha överdelen på frontutlastn. luckan öppen så det blir ljust. Sidodörren som vi går in och ut i brukar vi "dra igen" men bara lite så det går öppna lätt.
Den tjej som jobbar med Nh och var ute en gång och tränade honom tyckte vi skulle ha stängd dörr så han inte tänkte UT.:confused:

Han kan back utanför transporten och han bryr sig inte om man tar honom på baken, bakbenen, han är väldigt lugn och snäll när det gäller det mesta utanför transporten. Han är inte stressad utanför transporten utan han går oftast in men när han är nästan framme så blir han rädd och vill ut direkt.
Jag brukar gå vid vänster sida, bakdel och följa honom medans då dottern som äger honom leder honom in. Han bryr sig inte att jag är där vid honom men stanna inne vägrar han, du vet det är 2 röda sek. sedan är han ute.
Ja utanför transporten och i annan hantering så står han still om du säger till honom. Han är väldigt snäll, lugn och go annars, men detta är ju oxå sååå viktigt för oss för att kunna åka och träna, tävla m.m:(

Mitt första mål med min var att gå igenom hela släpet just för att få lite "fram" på det hela. Nu kan hon ju stå still i släpet med öppet både fram och bak (inga bommar i det läget). Men det är så svårt att veta hur man ska göra när man inte ens har sett hästen.

Ja jag vet ju inte vad som händer?! Kan inte säga att han är lugn i transporten eftersom han backar ut så fort han kommit in! Men vad skönt att det gick bra för er, jag blir så glad när jag ser lättlastade hästar, drömmer mig dit!:crazy:

Vi har en Star Trailer Safir, enkelaxlad, frontutlastn.lucka, vit och ljus, 3/4 dels bakbom så han får stå till vänster.
Vet ej om det är någon speciellt "robust" kärra men det är en vanlig modell. Vill tro att han står rätt bra där inne med tanke på att han är rätt stor, hans största problem som jag tror, är cellskräck! För han bryr sig inte om transporten utanför, då kan han nosa och stå på rampen men när väggarna kommer så börjar det.:(

Javisst jag förstår ditt tänk! Jag tyckte oxå att vi skulle ha öppet igenom för att få framåt tänket, men jag var tyvärr inte hemma första gången när Nh tjejen var här med dottern och tränade men hon hade sagt att vi INTE skulle ha öppet fram för eftersom han har denna panikkänslan så "springer" han över oss, lyssnar tyvärr inte tillräckligt bra utan blir som blockerad och ska bara ut.
Men på vårt förra halvblod så funkade detta med fronten kanon. det var då vi köpte den, hon hade "bara" detta bakåt tänket men lyssnade bra på att inte springa över oss fram, det blev jättebra med henne till slut men denna grabb har större panikproblem, tänk om man kunde "tala" med dem och säga att det är OK !!!!

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 356
Senast: Juli0a
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 286
Senast: SkorpSmulan
·
Hästhantering Hej! Står lite i ett dilemma ang. min sällskapshäst.. Ska dra historien först: Jag har en häst som jag behövde sällskap till. Letade en...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 693
Senast: Dopy
·
Ridning Jag har ett 7- årigt sto som jag ägt sen hon föddes. Hon har en del åsikter, humör och integritet och testar andra som ska hantera henne...
2
Svar
22
· Visningar
4 838
Senast: Exotizc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar