Sv: Lastningsproblem!
Jag har ett sto som gjorde exakt likadant när jag köpte henne. Jag gjorde så att jag ledde upp henne en bit på lämmen, proade, och sedan backade. Precis som man gör om man vill stanna och backa sin häst utan att det är ett släp inblandat. Nästa gång gick jag upp antingen en längre eller kortare bit, proade och stannade en stund, backade två steg, proade och stannade igen. Så höll jag på ett tag och gick olika långt upp på lämmen och in i släpet varje gång.
Poängen är att det är jag som bestämmer när det ska stannas, backas eller gå framåt, oavsett om det är i ridningen, stallet eller släpet.
Kul att det finns så många som är snälla och kommer med bra tips!
Vi tränar lite åt gången med vår grabb, det får ju inte bli för jobbigt och för ofta så han tröttnar och blir ännu jobbigare. Sist jag var med när dottern tränade lastningen så stod jag på vänster sida av lemmen och Hon tog hästen och försökte lugnt och stilla gå på. Han stannar och luktar och kollar på lemmen. Han är nu "ganska" lugn och efter en stund följer han med henne in men så fort han kommit in så backar han ut igen, han backar normalt fort så han slänger sig ej nu. Vi har en hink havre men han får bara när han är inne men så fort han tagit en tugga så backar han, lyssnar ej på att hon vill han ska stanna kvar. Sedan håller vi på såhär några gånger och allt är relativt lugnt. Jag brukar bara lägga en hand mjukt på hans vänstra sida och han går som sagt in men fort ut. Känns jobbigt men finns det någon som vet hur man kan få honom att stå KVAR??????!!!!! Vi har inte satt upp bakbommen ännu, känns inte tryggt med det nu. Har inte heller hunnit! Eftersom han har en stark backväxel.
Jag har ett sto som gjorde exakt likadant när jag köpte henne. Jag gjorde så att jag ledde upp henne en bit på lämmen, proade, och sedan backade. Precis som man gör om man vill stanna och backa sin häst utan att det är ett släp inblandat. Nästa gång gick jag upp antingen en längre eller kortare bit, proade och stannade en stund, backade två steg, proade och stannade igen. Så höll jag på ett tag och gick olika långt upp på lämmen och in i släpet varje gång.
Poängen är att det är jag som bestämmer när det ska stannas, backas eller gå framåt, oavsett om det är i ridningen, stallet eller släpet.